۱۰خوردنی که اعصاب شما را آرام می کند

رژیم و تغذیه‌ی سالم و متعادل برای آرامش اعصاب و  روح و همچنین تقویت جسم مفید است. هر چه رژیم غذایی شما سالم‌تر باشد، تاثیر بهتر و بیشتری روی سلامت جسمی و روحی شما خواهید داشت.

در این مقاله به پاسخ سوالات زیر می پردازیم؟

  • برای آرامش اعصاب چه بخوریم
  • برای آرامش اعصاب چه کنیم
  • برای ارامش اعصاب چه قرصی بخوریم
  • راههای تقویت اعصاب ضعیف چیست
  • بهترین ویتامین ارامش اعصاب
  • چه کنیم اعصاب راحتی داشته باشیم
  • چه ویتامین هایی برای اعصاب مفید است
  • برای آرامش اعصاب چه دمنوشی بخوریم
  • چه میوه هایی برای اعصاب خوب است

کاملاً واضح است که تغذیه تأثیر به سزایی بر خلقیات و احساسات هر انسانی می‌گذارد. مثلاً، زمانی که میزان زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، احتمالاً چند ساعت بعد از آن احساس افسردگی و بی‌حوصلگی خواهید کرد. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز افررد تأثیر گذاشته و متعاقب این تاثیر سوء در فعلایت‌های کاری و روابط فرد خلل ایجاد می‌کند.

پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن این مواد مفید و مغذی می‌توانید علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب خود بکاهید و تقویت اعصاب کنید.

در ادامه به معرفی غذاهای مفید و مضر برای اعصاب و روان می پردازیم.

برای آرامش اعصاب چه بخوریم

خوراکی های زیر می توانند به شما در درمان ناراحتی اعصاب و همچنین درمان افسردگی کمک کنند.

ویتامین ارامش اعصاب در مغزها و دانه‌ها

مغزها سرشار از منیزیم هستند. زمانی که بدن ما با کمبود منیزیم مواجه باشد سطح انرژی نیز کاهش می‌یابد. بادام، فندق و دانه‌ها و مغزهای دیگر ما را از دام خستگی و افسردگی به ویژه افسردگی‌های فصلی می‌رهاند. علاوه بر این، دانه‌ها و مغزها منبع خوب ویتامین B1، B3، B6، B9 و B12 و مواد معدنی می‌باشند که برای تقویت اعصاب ضعیف بسیار خوب هستند.

درمان ضعف اعصاب با عسل

مواد مغذی موجود در عسل خاصیت آرام بخش ایجاد می کند، به خصوص هنگامی که در مقادیر قابل توجهی مصرف می شود. میزان گلوکز موجود در عسل توسط مغز و جریان خون جذب می شود و این باعث کاهش خستگی بدن و درمان ضعف اعصاب می‌شود. علاوه بر این، عسل سرشار از پینوکمبرین است ، آنتی اکسیدانی است که برای بهبود عملکرد سالم مغز کار می کند.

برای اینکه واقعاً از تاثیرات عسل برای درمان اعصاب ضعیف بهره ببرید، باید بیش از دو قاشق چای خوری عسل در روز مصرف کنید.

اسفناج و درمان ناراحتی اعصاب

اسفناج برای درمان اعصاب ضعیف مفید است. این سبزی مفید سرشار از ویتامین B6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است. از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است.

شکلات سیاه برای درمان اعصاب خوردی

شکلات سیاه حاوی فنیل‌اتیل‌آمین، آناندامید، تئوبرومین و کافئین است و برای همین هم روی خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد. فنیل‌اتیل‌آمین  و آناندامید نشاط آور است.

زمانی که ما عاشق می‌شویم بدن‌مان این عنصر دوم را تولید می‌کند. کافئین و تئوبرومین نیز تحریک کننده‌ی بدن و مغز است. برای اینکه شاد و سرحال باشید شکلات سیاه بخورید و البته زیاده‌روی نکنید. روزانه دو مربع شکلات کافی است.

دل و جگر

این مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می‌برد. دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی موثرند.

پنیر پارمیسان

پنیر پارمیسان می‌تواند افسردگی و به خصوص افسردگی فصلی را رفع می‌کند. در واقع پنیر پارمیسان سرشار از تریپتوفان است. برای اینکه به طور کامل از خواص ضد افسردگی این پنیر استفاده کنید کافیست آن را با گلوسیدهای پیچیده‌ای مثل انواع پاستاها و سبزیجات سبز که سرشار از ویتامین B6 هستند مصرف کنید.

در این صورت تریپتوفان با سرعت بیشتری به سروتونین که ضداسترس است تبدیل می‌شود.

تخم مرغ

زرده‌ی تخم مرغ سرشار از کولین است. این ماده‌ی مغذی برای عملکرد خوب مغز و سیستم عصبی ما مفید است. تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است که هورمون خوش اخلاقی شهرت دارد.

غلات

گلوسیدها نقش مهمی در برنامه‌ی غذایی ما دارند به خاطر اینکه به بدن ما انرژی می‌رسانند و میزان سروتونین که همانند یک ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند را بالا می‌برند.

ماهی

ماهی برای خلق و خوی ما نیز خوب است. ماهی‌های چربی مانند ماهی آزاد، تن، ساردین و غیره حاوی میزان زیادی امگا 3 هستند؛ و این اسیدهای چرب نمی‌گذارند شما در دام افسردگی بیافتید و دنیا را تیره و تار ببینید.

چه میوه هایی برای اعصاب خوب است

در این قسمت به معرفی میوه های آرامبخش اعصاب می‌پردازیم.

موز برای آرامش اعصاب

موز منبع غنی از ویتامین‌های A، B، C، E، آهن، کلسیم و روی بوده و علاوه بر این‌ها سرشار از منیزیم است که یک عنصر ضد خستگی فوق‌العاده محسوب می‌شود که می‌تواند برای آرامش اعصاب موثر واقع شود. بنابراین می‌توان گفت موز حاوی ویتامین تقویت اعصاب است و بهتر است حداقل هفته‌ای سه موز مصرف کنید، مگر اینکه به این خوراکی مفید آلرژی داشته باشید.

همچنین خوب است بدانید که موز سرشار از تریپتوفان است. برای همین توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خستگی، کسالت و افسردگی می‌کنید موز بخورید.

کاربردهای پوست موز

میوه های سرشار از ویتامین C

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C  اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

غذاهای ارامش اعصاب

به جز مواردی که در بالا گفتیم، از این غذاها نیز می‌توانید برای درمان ناراحتی اعصاب استفاده کنید.

از جو استفاده کنید

جو حاوی نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود. به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد. برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید.

برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

ریحان می تواند مفید باشد

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید می‌باشد.

با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب می‌باشند.

کاربرد ریحان

استفاده از غذاهای دریایی

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید. این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری می‌باشند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین‌های D و B12 می‌باشد. آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

نوشیدنی آرامبخش اعصاب

در اینجا به معرفی چند دمنوش برای راحتی اعصاب و نوشیدنی های آرامش دهنده می‌پردازیم.

چای سبز

چای سبز از نوشیدنی های آرامش دهنده است. این نوشیدنی حاوی ترکیبی آرام بخش به نام theanine است که اضطراب را کاهش می دهد .

چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

سنبل الطیب

این گیاه دارویی که سبب کاهش عصبانیت، اضطراب و بی خوابی می شود را پیش از خواب با چای دم کرده و می نوشند .

 آب آلبالو

آب‌آلبالو از جمله بهترین نوشیدنی برای آرامش اعصاب  است. نتیجه مطالعه پژوهشگران دانشگاه توکیو نشان داد، نوشیدن روزانه نیم لیتر آب آلبالو کیفیت خواب شبانه را افزایش می دهد و سبب کاهش استرس و فشارهای عصبی می شود. نوشیدنی برای آرامش اعصاب

چای سیاه

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای  بدن می‌باشند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.

 نتیجه مطالعه دانشمندان بریتانیایی در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داد، نوشیدن چای سیاه در طول شش هفته سبب کاهش میزان هورمون کورتیزول و استرس در مردان می شود.

چای سیاه برای آرامش اعصاب

شیر

شیر یک نوشیدنی آرامبخش اعصاب است. شیر حاوی ماده ای به نام سروتونین است که سبب بهبود خلق و خو و آرامش می شود. علاوه بر این، کلسیم و منیزیم موجود در این نوشیدنی به کاهش فشار خون کمک می کند. نوشیدن شیر گرم آرام بخش است.

آب سبزیجات تازه

نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات – کرفس، کلم پیچ و اسفناج – که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می کند. این یک نوشیدنی آرام کننده اعصاب است که توصیه می‌کنیم حداقل هفته ای یک مرتبه میل شود.

غذاهای مضر برای اعصاب

عادت های خاص غذایی می تواند سبب ایجاد و یا افزایش استرس در زندگی فرد شود. از جمله این عادت ها، مصرف کافئین، الکل، قند و گرفتن رژیم های سخت لاغری می تواند باشد.

کافئین

کافئین دستگاه اعصاب مرکزی را تحریک می کند. این ماده غیر از قهوه در چای، کاکائو، شکلات و بعضی داروها وجود دارد. کافئین از طریق جدار معده و روده ها طی چند دقیقه جذب شده و توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن می رسد. کافئین، هورمون های استرس را تحریک می کند و ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون گردد.

کافئین و اسید موجود در قهوه باعث تحریک دیواره معده و روده ها می گردد. مصرف بیش از حد آن می تواند سبب برانگیختگی، اضطراب، بیقراری و پریشانی، اختلال در خواب یا سر گیجه شود. نوشیدن ۵ فنجان قهوه یا بیشتر در روز می تواند این علائم را ایجاد کند.

پودر قهوه

قهوه ی فاقد کافئین، جانشین مناسبی است برای افرادی که از استرس ناشی از مصرف قهوه، رنج می برند. سایر جانشین های مشابه قهوه، از موادی مانند غلات نیم سوخته یا تمام سوخته هستند. آبمیوه ها، آب، و چای رقیق نیز می توانند جایگزین خوبی برای قهوه باشند.

قند و استرس

اگر چه قند ماده اعتیاد آوری نیست، ولی می تواند به طور بی رویه و مضر مورد استفاده قرار گیرد.

اگر فردی غذای پر قند و شیرین مصرف نماید و یک ساعت بعد احساسات ناخوشایند ناشی از سطح پایین قند خون را تجربه کند، ممکن است برای فرو نشاندن احساس گرسنگی، دوباره تمایل به مصرف مواد قندی پیدا کند و روند قبلی تکرار شود. این سیکل معیوب مصرف زیاد قند و بروز علائم پایین بودن قند خون، استرس زا است و شخص را در انجام وظایف و تکالیف روزانه دچار ناتوانی می نماید.

بدن انسان به تیامین (ویتامین B1) برای فعالیت دستگاه عصبی نیاز مبرم دارد. یک رژیم غذایی حاوی تیامین کم می تواند سبب خستگی، بیقراری، اختلالات روانی و افسردگی گردد. تمام این علائم و نارسایی ها می توانند امکان بروز استرس را افزایش دهند.

راههای تقویت اعصاب ضعیف چیست؟

می توانید از راهکارهای زیر برای تقویت اعصاب بهره ببرید:

  • پرتقال بر قدرت اعصاب می افزاید. سوپ شیر نیز برای  تقویت اعصاب مفید است.
  • تخمه آفتابگردان برای درمان بیماریهای عصبی موثر است.
  • ترخون، رازیانه، پیاز، آلو و لوبیای خشک و سیب زمنی باعث تسکین اعصاب می شود.
  • برگ و گل درخت نارنج اختلالات عصبی را تسکین می دهد.
  • شکوفه های بهار نارنج، ویتامین p دارد که این ویتامین در تقویت اعصاب بسیار موثر است.
  • ویتامین موجود در لیموترش، غدد و سلسله اعصاب را تقویت می کند.
  • عسل، سیب و کنجد باعث تقویت اعصاب و مغز می شوند.
  • برای کسانی که زود عصبانی می شوند، دم کرده اسطوخودوس با عسل آرامبخش اعصاب است.
  • امگا ۳ در درمان اختلالات روحی مثل افسردگی موثر است.
  • دم کرده گل گاوزبان و سنبل الطیب، خوردن شاهدانه، دارچین، دم کرده گل بهارنارنج و زعفران باعث نشاط و تقویت اعصاب می شوند.
  • خوردن کاهو برای کم خوابی مفید است. چون خواب کافی باعث آرامش و تقویت اعصاب می شود.
  • فسفر موجود در خرما باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از خستگی می شود.
  •  خستگی باعث ضعف اعصاب می شود، یک دوش آبگرم خستگی و کوبیدگی بدنتان را برطرف می کند.
  • کرفس تقویت کننده های اعصاب است و حافظه را زیاد می کند و به خاطر داشتن فسفر فراوان در بالا بردن هوش موثر و برای سالخوردگان مفید است.
  • در انجیر مقادیر بالای فسفر وجود دارد که این میوه را جز تقویت کننده های خوب برای هوش و حافظه قرار می دهد.
  • گل پامچال ضد تشنج و فشارهای عصبی می باشد.
  • گل بهار نارنج، آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب می باشد.
  • گل نسترن می‌تواند سردردهای عصبی را درمان می کند.

منابع: تبیان، پارسی طب

 

4.2/5 - (40 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 نظر
  1. علی اقا می‌نویسد

    بسیار عالی و آموزنده
    لایک به سرپرست سایت

    1. محمود می‌نویسد

      درود وسلام تقدیم میکنم بعد من خیلی اعصابم ضعیفی
      و افسردگی استرس بالا دارم هر چند رفتم شفا خانه دارو گرفتم ولی هیچ چی فایده نکرد و این چیزی که شما گفتید کاملا طبیعی است و ممنون از شما

  2. ماهی می‌نویسد

    گل گاوزبان یک روز در میان یک ق مرباخوری در یک فنجان ده دقیقه دم بکشد و روی غذاها زعفران بریزید عالی جواب می دهد

  3. مریم می‌نویسد

    عالیه ولی یه جا نوشتین مصرف چای که کافئین داره باعث تحریک اعصاب میشه،پایین مینویسین چای چای سیاه،یکم گیج کننده هست???

  4. مرتضی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید میخواستم بگم به خدا من خیلی اعصابم زود خراب میشه میخواستم بگم اگه میشه خواهشا کمکم کنید تورا خدا ممنوع میشم؟؟؟؟؟؟

  5. ناشناس می‌نویسد

    با سلام من شبا از درد پاهام خوابم نمیگیری زود هم عصبی میشم ریفلکس معده دارم اهن بدنم هم کمه از بس دکتر رفتم جواب نگرفتم خسته شدم خواهشن کمکم کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      باسلام دردپاهاتون بخاطرکمبوداهن است سعی کنیداین کمبودوجبران کنیدوالبته کمبودکلسیم هم میشه باشه ازامپول د۳ یاقرصش استفاده کنیداگه کف پاهاتون صافه دردپاهاتون بخاطراونم هست.

    2. ناشناس می‌نویسد

      سیر بخور

  6. بلخآبی می‌نویسد

    تشکرات خیلی عالی ممنون تان

  7. محبوبه می‌نویسد

    ببخشید واقعا مطالب عالیه خیلی من استفاده کردم ولی من چند وقتی هست سر هیچ و پوچ با شوهرم دعوا میکنم حتی حرف خوب هم اذیتم میکنه تحمل ندارم حتی چند بار خواستم خودکشی کنم شما بگین چیکار کنم ممنون

    1. زهرا می‌نویسد

      ممکن است به خاطر تغیرات هورمونی باشد دکتر برین

    2. هانیه می‌نویسد

      سلام منم دقیقا همین مشکل و دارم زندگیم داره از هم میپاشه هزار تا دکتر روانپزشک ..مشاوره و روانشناس رفتم اما نتیجه نگرفتم مشت مشت قرص میخورم هیچ و پوچ…خیلی عصبی و حساسم خیلی به خودکشی فکر میکنم خسته شدم ارامش ندارم تو زندگیم ی بچه یه ساله دارم مدام کتکش میزنم😔😔😔بعد میشینم‌گریه میکنم

      1. اکبری می‌نویسد

        عزیزم شما این موادی رو که می نویسم هر روز داخل یک فلاکس دم کنید و در طول روز از اون میل کنید البته یا بدون قند و یا با کشمش و شکلات تلخ … انشاء الله مشکلتون حل میشه البته اگر نماز خون باشید و لطف الله شامل حالتون باشه
        هر کدام یک قاشق چای خوری

        رازیانه ، سنبل الطیب، اسطوخودوس، بهارنارنج، گل گاو زبان، نعنا، بادرنجبویه، چای سبز، گل محمدی

        در طول چهل روز مداوم خورده بشه و اگر دیدید بهتر شدید ادامه بدید.
        در طول این چهل روز، قهوه ممنوع است کاملا. قهوه و نسکافه قاتل ارامش ما ایرانی هاست چون ما ایرانی ها اغلب صفراوی هستیم و برای یک صفراوی قهوه مثل یک بمب اتم است.

        در کنارش نماز هایتان رو در اول وقت بخوانید مخصوصا نماز صبح مخصوصا نماز صبح
        اگر نماز صبح قضا دارید حتما هر روز قضا ها رو بخونید تا رفع مشکل شود. استغفار کنید خدا تواب است و درمانگر همه ی ماست.

  8. گلابی می‌نویسد

    سلام شبها همش دلهره دارم خودبه خوداعصابم خرابه چی میشه باشه اقای دکتربیدارکه میشم اعصابم خرابه

    1. ناشناس می‌نویسد

      باسلام این داروهای خانگی معجزه مکنند

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام خوبین خسته نباشید من دیشب فشار عصبی بهم وارد شد الان دوست دارم یک قرص بهم بدین بخورم آرامش پیدا کنم میشه راهنمایی کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      عسل طبیعی خیلی فواید داره

  10. بانو می‌نویسد

    والله منم الان دو سال اعصابم خیلی خرابه سر هیچ و پوچ اعصبانی میشم کلا از زندگی کردن خسته شدم چیکار کنم خیلی دلم میخواد یه آدم خونسرد باشم اما هرچقدر هم تلاش کنم سر یه چیز بی مورد بازم قاطی میکنم بعدش پشیمون میشم میگم چرا این کارو کردم

  11. اعظم می‌نویسد

    سلام من هم خیلی افسرده شدم فقط دوست دارم بخوابم بی حوصله خسته

  12. ناشناس می‌نویسد

    این داروهای خانگی معجزه می کنه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید