خواص و فواید درمانی آب برنج

خواص آب برنج تنها برای زیبایی پوست و مو نیست بلکه به دلیل دارابودن ویتامین ها و املاح معدنی آب برنج برای تامین انرژی و تقویت دستگاه گوارشی نیز توصیه می شود.

نبض ما – وقتی در آشپزخانه برنج دم می‌کنید، آب حاصل از آن را دور نریزید زیرا آب برنج سرشار از مواد مغذی است که هم برای پوست و هم برای مو فواید و خواص بسیار دارند. به عنوان مثال، می‌توانید از آن به عنوان تونر، شست‌وشو دهنده صورت، ماسک مو یا حتی روشی درمانی برای کاهش و رفع آکنه یا جوش‌های صورت استفاده کنید.

شفافیت پوست

آب برنج، حاوی «اسید پاراآمینوبنزوئیک» است و این عنصر مفید در تمام محصولات آرایشی بهداشتی محافظتی نور خورشید وجود دارد. این اسید آنتی اکسیدانی قوی است که خواص ضدالتهابی دارد و پوست را از التهاب دور می‌سازد. توصیه می‌کنیم علاوه بر نوشیدن آب برنج از آن به عنوان ماسک روی پوستتان نیز استفاده کنید.

این آب به عنوان قابضی طبیعی عمل می کند و با تنگ کردن منافذ پوست و سفت کردن پوست و ایجاد تعادل در pH پوست، به بهبود زیبایی و سلامت پوست، کمک می کند.

آب برنج با خارج کردن سموم پوست، کاهش التهاب پوست و افزایش قابلیت ارجاعی پوست، رنگ پوست را یکدست و بهتر می کند. و پوستی سالم و بی عیب و نقش به شما هدیه می دهد. همچنین باعث جلوگیری زا ایجاد نشانه های پیری و تندی رنگ در نقاط مختلف پوست می شود.

جلوگیری از ریزش مو

آب برنج باعث داشتن مویی نرم، سالم و قوی می شود. مو از پروتئین ساخته شده و آب برنج نیز مملو از پروتئین است. پروتئین برنج در تقویت ساقه مو، پر کردن ترک های مو، و نرم و براق کردن آن ها موثر است.رنگ مو

به علاوه، آب برنج شامل نوعی کربوهیدرات به نام اینوزیتول است که می تواند از آسیب دیدن مو جلوگیری کرده و آن را سالم و نرم نگه دارد. همچنین آب برنج با افزایش رشد مو و تقویت ریشه های مو، ترکیب مناسبی برای درمان ریزش مو است.

همچنین آب برنج برای موهای مجعد و غیرقابل کنترل نیز به خوبی عمل می کند. و با پروتئین های موجود در خود خاصیت ارتجاعی و کشسانی مو را افزایش می دهد.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ که در مجله بین المللی علم و لوازم آرایشی منتشر شده، محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تاریخچه انواع مدل های مو و شیوه مراقبت از آن ها در زنان ژاپنی انجام دادند. و متوجه شدند که آن ها هر روز از آب برنج برای شستشوی موهای خود استفاده می کنند. این محلول اسطکاک سطحی مو را کاهش داده و توان کشش آن را بیشتر می کند.

چند راه و روش مناسب برای استفاده از آب برنج

استفاده به عنوان تونر پوست

یک تکه پنبه را در اب برنج خیس کرده، از آن برای پاک کردن پوست استفاده کنید.

ماسک صورت

از آب برنج می‌توانید ماسک صورت درست کنید. یک تکه پارچه به اندازه صورتتان بردارید و قسمت چشم، دهان و سوراخ‌های بینی صورتتان را از روی پارچه ببُرید. حالا پارچه را به مدت ۱۰ دقیقه در آب برنج خیس کنید. آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. سپس به عنوان ماسک روی صورتتان بگذارید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بردارید و صورت خود را بشوئید.

شست‌وشوی صورت

آب اضافه برنج را درون بطری ریخته و با نگهداری آن هر زمان که قصد دارید صورتتان را بشوئید از آن استفاده کنید.

ماسکی برای مو

آب برنج را روی پوست سرتان بریزید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت، موهای سرتان را با نرم‌کننده یا شامپوی ملایم شست‌وشو بدهید. با این کار بدون خرید محصولات گران‌قیمت، موهایی درخشان و براق خواهید داشت.

لعاب برنج برای نوزاد

بهتر است غذای کودک را با لعاب برنج شروع کنید، البته از 6 ماهگی. مزیت برنج این است که خیلی کم حساسیت زاست و تقریباً نشاسته خالص است، از این رو معده کودک براحتی آن را هضم می کند. غذای کودک

خواص لعاب برنج به شرح زیر است:

  • برای دستگاه گوارش نوزادان مفید است: نوزادان به راحتی می توانند اب برنج را هضم کنند و آن را بخشی اجتناب ناپذیر از برنامه رژیم غذایی خود بدانند. اضافه کردن کمی نمک به آن به بهبود کارکرد دستگاه گوارش کودکان کمک می کند.
  • کمک می کند تا یبوست در آن ها درمان شود: این یکی از قدیمی ترین راه حل ها برای درمان یبوست در نوزادان و کودکان نوپا است. حدود ۶۰ گرم آب برنج با ۳ قطره روغن کنجد می تواند درمان مناسبی باشد. فقط مطمئن شوید که آب برنج کمی گرم است.
  • یک پادزهر طبیعی برای اسهال و استفراغ است: خطر از دست دادن آب بدن نوزاد به خصوص وقتی که اسهال و استفراغ دارد بسیار زیاد است. تغذیه نوزاد با ۱۰۰ گرم اب برنج هر سه ساعت یک بار در جلوگیری از کم آبی بدن کمک خواهد کرد.
  • با گروه ویتامین B غنی شده است: برنج منبع غنی از گروه ویتامین B است و آب برنج سهم خوبی از آن دارد. این ویتامین نقش مهمی در رشد جسمی و ذهنی نوزادان بازی می کند.
  • سطح بالایی از انرژی را فراهم می کند: کربوهیدرات آب برنج به عنوان یک منبع ارزشمند انرژی برای نوزادان است. کربوهیدرات برای نوزادان جهت نگه داشتن سطح فعالیت های خود در طول روز ضروری است.
  • در بهبود خارش پوست نوزادان موثر است: پوست نوزادان بسیار ظریف است و می تواند شرایط مختلف از جمله حساسیت به پوشک و اگزما باعث خارش پوست آن شود. حمام کردن نوزاد با آب برنج می تواند در کاهش خارش موثر باشد همچنین می توانید این ماده را بر روی محلی که خارش دارد به صورت موضعی بمالید این کار در تسریع روند بهبود موثر است.
  • روند بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و تب را تسریع می بخشد: با توجه به مطالعات، ثابت شده است که آب برنج به عنوان یک عامل ضد تب طبیعی کار می کنند و در کاهش تب موثر است.آب برنج گرم نیز می تواند به سهولت خلط قفسه سینه را در طول سرماخوردگی جمع آوری کند. همچنین در تسکین درد قفسه سینه و احتقان بینی کمک کننده است.

فواید مخمر آب برنج

مخمر ترش‌مزه‌‌‏ی آب برنج، سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی، ویتامین E وpitera  – نوعی ماده‌‌‏ی تولید شده طی فرآیند تخمیر- است. مواد مغذی موجود در آب برنج برای التیام زخم‌‌‏ها مناسب است و مانع التهاب پوست می‌‌‏گردد. مخمر آب برنج به حفظ رنگ سیاه مو، حتی تا سن ۸۰ سالگی کمک می‌‌‏کند.

طرز تهیه‌‌‏ی مخمر آب برنج

یک راه برای تهیه‌‌‏ی آب برنج، جمع‌‌‏آوری آن هنگام طبخ برنج است. هنگامی‌‌‏که آب برنج خود را جمع‌‌‏آوری نمودید، آن‌را در یک ظرف ریخته و به مدت ۱ روز در دمای اتاق قرار دهید تا زمانی‌‌‏که مزه‌ی آن کمی ترش شود و شروع به تخمیر کند.

سپس آب برنج تخمیر شده را برای متوقف کردن فرآیند تخمیر بجوشانید. پس‌‌‏از آن گاز را خاموش کنید تا آب برنج خنک شود. در پایان می‌‌‏توانید ۲ تا ۳ قطره از اسانس درخت چای، اسطوخودوس یا اسانس رزماری به آن اضافه کنید.آب برنج را می‌‌‏توانید در یخچال یا فریزر نگه‌داری کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

جام جم،تبیان،پیام سلامت

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شمیلا می‌نویسد

    سلام . با توجه به مطالب ارزشمندتان باید به عرض برسانم اولا این که فایده ی دیگری هم دارد برای سوزش ادراری نیز عالی است آب برنج را در حال شستن دور نریزید داخل بطری بریزید و در دستشویی خودتون رو باهاش بشورید در ثانی استفاده ی زیاد باعث زردی می شود.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید