چند نکته جالب درباره مضرات بستنی خوردن!

بستنی، اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس‌انگیز است. کسی پیدا نمی‌شود که از بستنی خوردن به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد.

نبض ما- ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که دست آخر با شکلات، قهوه و میوه، طعم دار می شود. آگاهی از خواص مواد سازنده‌ی بستنی نشان می‌دهد، آنقدرها هم که گفته می شود بستنی مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندی بر بدن دارد.

فواید بستنی خوردن برای ورزشکاران

در موقعیت‌های‌ خاص‌ ورزشی‌ ممکن‌ است‌ مهم‌ باشد که‌ بر میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایع‌ مصرفی‌، زیاد تاکید کنیم‌. همچنین‌ این امر‌ نیز مفید است‌ که‌ هدف‌های‌ تغذیه‌ای‌ دیگر را هم هنگام‌ انتخاب‌ خوراک‌ قبل‌ از تمرین‌، مد نظر داشته‌ باشیم‌، یعنی‌ غذاهایی‌ را انتخاب‌ کنیم‌ که‌ دارای‌ انواع‌ زیادی‌ مواد مغذی‌ شامل‌ پروتئین‌، ویتامین‌ و مواد معدنی‌ باشند.

غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ که بستنی هم از این دسته حساب می شود، باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته ی‌ گلوکز در خون‌ می‌شوند مثل: سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو، هلو، آلو، شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی، بادام زمینی.

بر این اساس توصیه‌ شده‌ که‌ غذاهای با‌ GI پایین‌، به‌عنوان‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ استفاده ‌شوند، چون‌ می‌توانند باعث آزاد سازی‌ آهسته‌ و پیوسته‌ گلوکز در خون‌ شوند و سطح‌ گلوکز خون‌ را برای‌ مدت‌ بیشتری‌ پایدار نگه‌ دارند.

آیا بستنی خوردن مفید است؟

بستنی هم مثل ماست قابلیت نگهداری باکتری‌های پروبیوتیک را دارد. این باکتری‌ها کپسول‌هایی با قطر بسیار نازک (سایز میکرو یا نانو) دارند و به اصلاح فلور میکروبی روده انسان و جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماریزا در روده و ایجاد بیماری روده‌ای کمک می‌کنند.

بستنی مواد مغذی با ارزشی مثل پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی دارد، ولی به جای آن می‌شود ماست کم چربی یخ زده خورد که همه این مواد را داشته ولی چربی بسیار کمتری دارد.

بستنی

بستنی هم چنین ماده ای لبنی است که منبع سرشاری از مواد معدنی مهمی می باشد. بستنی به خصوص حاوی ۱۰% مقدار مورد نیاز بدن یک  فرد بالغ از کلسیم و فسفر است.

بستنی علاوه بر مواد معدنی ویتامین های زیادی نیز دارد ، از جمله این ویتامین ها می توان به A,C,D و E اشاره کرد علاوه بر این ویتامین های مهم بستنی حاوی تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، فولات ، ویتامین B6 و B12 نیز می باشد. در نهایت باید اشاره کرد که بستنی حاوی مقادیر اندکی از ویتامین K نیز می باشد که فاکتور  مهمی برای لخته شدن خون است.

مضرات بستنی خوردن

– بستنی ماده ی غذایی بسیار  پر چرب است چراکه برای تبدیل شدن به بستنی نیاز به بیش از ۱۰%  چربی شیر و ۱۶ % چربی های دیگر خواهد داشت. خبر بد اینست که چربی شیر بیشتر از کلسترول و چربی اشباع می باشد. بالا رفتن کلسترول به معنای تجمع پلاکت های خونی در شریان ها بوده که در نهایت می توانند باعث بسته شدن رگ ها و ایجاد بیماری های قلبی و سکته شوند.

– بستنی قند زیادی نیز دارد که بیشتر آن کربوهیدرات ها می باشند. به یاد که مصرف زیاد قند و شکر می تواند ریسک اضافه وزن ، خرابی دندان ها ، بالا رفتن تیریگیلیسیرید و تجمع چربی های ناسالم را در بدن نیز افزایش دهد. برای دوری کردن از این مشکلات و خطرات بهتر است انواع کم چرب و کم قند بستنی ها را انتخاب کنید.

– بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می‌شود. این غذاها بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر کرده و موجب انبساط یا انقباض عروق می‌شوند.

– بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بستنی می‌تواند به عنوان یک ماده لبنی مناسب مثلا جایگزین شیر یا ماست محسوب شود و حتی افراط در خوردن آن نیز ایرادی ندارد. این در حالی است که علاوه بر مقدار زیادی شیرین کننده‌های طبیعی یا شیمیایی، خوردن حتی یک قاشق بستنی مقدار زیادی چربی اشباع شده (حیوانی) وارد بدن می‌کند که اغلب به اندازه نیمی از کل چربی اشباعی است که در روز باید خورده شود، است. مصرف چربی اشباع زیاد موجب چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیگر بیماری‌های خطرناک مشابه می‌شود.

بستنی چاق کننده است؟

بستنی ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات نیز هستند به این شکل که در هر نصف فنجان بستنی چیزی در حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات وجود خواهد داشت. در همین مقدار از بستنی ۷ گرم چربی و ۲ گرم پروتئین نیز وحود دارد که باعث می شود این ماده ی غذایی بسیار پر انرژی باشد. به طور تقریبی می توان گفت که نصف فنجان بستنی ۱۳۷ کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار دقیقا دو برابر انرژی موجود در نصف فنجان شیر کامل می باشد. بنابراین بستنی خوردن برای افرادی که برنامه برای اضافه کردن وزن دارند انتخاب مناسبی می باشد.

چاقی شکمی بسیار خطرناک تر از انواع دیگر چاقی است چون چربی هایی که در ناحیه شکم تجمع پیدا می کنند، در معرض تبادل با چربی های خون قرار می گیرند و می توانند مشکلات متابولیک فراوانی برای فرد به وجود بیاورند. به همین دلیل و با توجه به اینکه مصرف زیاد بستنی می تواند تراکم کالری و ایجاد چربی شکمی را در آقایان بالا ببرد، می تواند برای آنها بسیار خطرناک هم باشد.

خواص بستنی خوردن در بارداری

اگر گاهی بستنی می خورید به جنین آسیبی نمی رسد. در اینجا نگاهی به مواد مغذی موجود در بستنی بیندازیم:

  • نصف فنجان بستنی حاوی 16 گرم قند و 111 کالری است.
  • اگر در طول بارداری افزایش وزن زیادی داشته باشید، احتمال نیاز به سزارین افزایش می یابد.
  • وزن فرزند خیلی زیاد می شود و به سختی از بدن شما خارج می شود.
  • از طرف دیگر، بستنی حاوی کلسیم است که به رشد دندان ها و استخوان های فرزندتان کمک می کند.

با وجود نیروبخش بودن بستنی، خطراتی در طول بارداری دارد که باید به آن ها توجه کرد:

  • احتمال انقباض ناشی از باکتری لیستریا وجود دارد.
  • باکتری در دستگاه هایی که بستنی را تهیه می کنند وجود دارد.
  • هنگامی که تحت تاثیر باکتری قرار می گیرید، احتمال تاثیر بر مایع آمونیاکی، جفت و جنین وجود دارد.
  • هنگامی که تحت تاثیر باکتری قرار می گیرید احتمال سقط جنین، تولد بچه مرده، عفونت های تنفسی در فرزند، سوزش پوست و مننژیت وجود دارد.

جدا از مزایا و معایب بستنی خوردن در طول بارداری، برخی تصورات غلط وجود دارد:

تاثیر سرمای بستنی بر مغز جنین خرافات است. از آنجایی که بستنی خوردن زمان زیادی نمی گیرد، سرمای آن بر جنین تاثیری نمی گذارد. خانم باردار معمولا یک یا دو بستنی می خورد که سرمای آن بر شکم تاثیری نمی گذارد. زمانی که بستنی به شکم شما می رسد، ذوب شده است و دمای آن با دمای بدن یکی شده است. اما اگر مدت زیادی در معرض هوای سرد باشید، ضربان قلب شما کاهش یافته و جریان خون کمتری به جنین می رسد.

خوردن بستنی

بستنی خوردن برای سرماخوردگی

در مورد بستنی خوردن در زمان سرماخوردگی نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای قائل به این هستند که در زمان گلودرد و سرماخوردگی، بستنی خوردن می تواند مفید باشد.

شاید تصور بستنی خوردن در زمان گلودرد شدید سخت باشد اما باید بدانیدکه سرما اثر بی‌حس‌کنندگی دارد. در ضمن خوردن بستنی حتی با گلوی متورم هم آسان است. جدا از بستنی، میلک شیک، ژلاتین و سوپ‌های گرم هم می‌توانند در کاهش درد موثر باشند. با توجه به اینکه در زمان تب و گلودرد،  بدن به شدت آب از دست می‌دهد باید در زمان سرماخوردگی و عفونت چرکی گلو تا می‌توانید مایعات بخورید، البته بهتر است از خوردن مایعات ترش خودداری کنید چراکه آنها گلو را تحریک می‌کنند.

در مقابل عده ای دیگر نیز با این نظر مخالف هستند و افراد را از بستنی خوردن در زمان سرماخوردگی و گلودرد منع می کنند و ادعا دارند که بستنی اثری در کاهش درد و یا ازبین بردن باکتری ها ندارد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

پزشک من، سلامت بانوان اوما، آفتاب نیوز

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. محبویه می‌نویسد

    موارد بسیار خوبی گفته شده . اما سوال من این است در زمان کاهش وزن آیا میتوان بدون خروج از میزان کالری تعیین شده از بستنی استفاده کرد . مثلا به جای ۱۰۰ کالری میوه از ۱۰۰ کالری بستنی استفاده کرد یا خیر؟؟

    1. دکتر می‌نویسد

      خیر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم