چند درصد مردان ایرانی لاغرپسند نیستند؟

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در خبرنامه دانشجویان ایران در مرداد ماه یه چاپ رسید و در آن از  1500 مرد ایرانی در سنین مختلف مورد سؤال قرار گرفتند، ادعا شد که مردان ایرانی زنان نسبتا درشت‌هیکل یا به اصطلاح «کمی توپر» را به زنان لاغر اندام ترجیح می‌دهند!

نبض ما– این مقاله اشاره بر مطالعه ای داشت که در آن از 1500 مرد جوان ایرانی پرس و جو شده بود و نتیجه این بود که 50 درصد مردان ایرانی گرایش شان به سمت زنان با اندام متوسط به سمت چاق و 30 درصد به سمت زنان با هیکل پر بود و تنها 20 درصد گزینه مورد نظرشان را از بین زنان مانکن و لاغر انتخاب کرده بودند!

ازدواج با

پژوهشگران این مطالعه علت را چنین بیان کردند:«انتخاب مردان ایرانی از بین زنان متوسط و تنومند به‌جای زنان لاغر دلایل مختلفی دارد که عمده ترین دلیل معطوف به نگرش فرهنگی ایرانی اسلامی است که زنان متوسط هم شادابی ظاهری و درونی بیشتری نسبتا به زنان لاغر دارند و هم قدرت باروری و نگهداری از نوزادان توسط زنان لاغر کمتر از زنان به نسبت تنومند‌تر است.»

در پژوهشی دیگر نیز این نتیجه حاصل شد.که  «سن ازدواج دختران جوان با فیزیک مانکنی و لاغر بیشتر از سن ازدواج دختران جوان با فیزیک متوسط است، به تعبیر دیگر دختران لاغر کمتر مورد خواستگاری قرار می‌گیرند.»

اما آیا واقعا زنان درشت هیکل قدرت باروری بیشتر، فرزندان سالم تر و زندگی زناشویی بهتری دارند؟ پوریا پاکرو، روانشناس و دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان به این سؤالات پاسخ می‌دهند.

زنان قدرتمند برای مردان ایرانی جذاب ترند

قطعا این پژوهش جهت خاص خود را دارد، یعنی مشخص است که می‌خواهد موضوعی را به صورت علنی به مخاطب انتقال دهد. از چند جنبه می‌توان به این موضوع پرداخت؛ یکی اینکه مردان ایرانی در ناخودآگاه شان دوست دارند زنی قدرتمند در کنارشان داشته باشند.

این ادعا درست است و شاید حتی در ابتدا یک جذابیتی هم برای مردان ایرانی ایجاد کند. زن هایی که جنبه‌های مردانه شان قوی تر است و توانمندی‌های بیشتری از خودشان نشان می‌دهند معمولا در ابتدا برای مردان ایرانی خیلی جذابند.

ازدواج

البته بعدها ادامه یافتن این کشش و جذابیت به مهارت ها، شخصیت، نگرش‌ها و … زوجین ربط دارد. از طرف دیگر بحث رسیدگی به زیبایی و سلامت فردی هم مطرح است که به خودی خود چیز بدی نیست. این رسیدگی می‌تواند نشانه سلامت، اعتماد به نفس، عشق به خود و شادمانی باشد. اما وقتی فرد خود را به اصطلاح ول می‌کند و اصلا به خودش نمی‌رسد این می‌تواند نشانه افسردگی یا اعتماد به نفس پایین و … او باشد.

آمار دقیق وجود ندارد!

وقتی یک تحقیق انجام می‌شود باید حتما نمونه برداری در آن قابل تعمیم به همه جامعه باشد. ممکن است این پژوهش بر یک دسته یا گروه خاص با نگرش‌های مشخص انجام شده باشد. با توجه به تجربیات خودم در طول این سال‌ها با مراجعان مختلف از طبقات اجتماعی گوناگون به این نقطه نظر نرسیده‌ام که مردهای ایرانی زن‌های چاق را بیشتر می‌پسندند.

البته این نگرش را دارم که مردها زن‌های قدرتمند را دوست دارند چراکه این موضوع یک سابقه تاریخی هم دارد. درواقع مردهای ما به دلایل مختلف خیلی به مادران‌شان وابسته بودند و یک همسر قدرتمند هم می‌تواند حس مادرانه به آنها بدهد. اما با این موضوع که الان همه مردها دنبال زن‌های تنومند می‌گردند موافق نیستم. حداقل در نمونه هایی که من به چشم دیدم چنین چیزی حقیقت نداشته است. در این رابطه آمار دقیق یا پژوهش رسمی و علمی وجود ندارد.

آخرین ملاک ازدواج ظاهر است

نمی توان به این شدت بر این موضوع پافشاری کرد که خانم‌های درشت هیکل از خانم‌های لاغر زودتر ازدواج می‌کنند و خواستگار بیشتری دارند. ازدواج به آمادگی فرد، شخصیت و عزت نفس دو طرف ربط دارد و اگر انتخاب فقط براساس ظاهر و هیکل باشد معمولا ازدواج پایدار نمی ماند.در ازدواج که نمی‌خواهیم کالا انتخاب کنیم! این نگاه ابزاری به زن و کاملا آسیب‌زننده است.

ازدواج فامیلی کردن

امروز دیگر خانم‌ها نمی پذیرند که فقط آنها را به چشم ابزار نگاه کنند. اینکه هیکل و وزن‌شان مورد پسند است یا خیر، یک توهین برای خانم‌هاست. وقتی یک مرد، خانمی را انتخاب می‌کند ممکن است اول جذب ظاهر او شود اما بعدها مسائلی چون شخصیت، اینکه چگونه حرف می‌زند، روابط اجتماعی اش چگونه است، خانواده اش چه کسانی هستند، تحصیلاتش چقدر است و آیا علایق و سلایق شان به هم می‌خورد یا نه تعیین کننده است.

البته گروهی از مردان ایرانی هم هستند که ملاک انتخاب شان فقط ظاهر است. اینگونه افراد معمولا روابط پایداری ندارند. علاوه براین نمی توان گفت خانم‌های درشت هیکل یا خانم‌های زیباتر زندگی زناشویی بهتری دارند. من به شخصه خانم هایی را دیده ام که از لحاظ ظاهری خیلی بالا نیستند اما زندگی خوبی دارند. مهم ترین ملاک ازدواج شخصیت است و آخرین ملاک وضعیت ظاهری و قد و وزن است، زیرا بعد از چند ماه ظاهر این فرد عادی و تکراری می‌شود و ویژگی‌های اصلی و شخصیتی او نشان داده می‌شود.

منبع: برترین ها

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید