تاثیر داروها بر روی رانندگی از عوامل موثر در حوادث است

هنوز در کشور ما درصد قابل توجهى به خاطر سلفى گرفتن جان خود را در حوادث از دست مى‌دهند و حتى افرادى براى دیدن صاعقه در ارتفاع می‌ایستند و جان خود را از دست مى‌دهند یا هنوز جوانی با دوچرخه در مسیر سیل حرکت می‌کند.

نبض ما– دکتر صدیقه اعتماد سعید؛ مدیر رادیو سلامت با بیان این‌که بالاترین حوادث کشور ما ترافیکى است، عوامل آن را این‌طور برشمرد: سه عامل انسانى، خودرو و شاخه‌هاى آسیب ساز جاده‌اى از جمله عوامل موثر در این حوادث هستند.

همچنین عامل چهارمى که به این موارد اضافه مى‌شود، شرایط محیطى است. گاهی اوقات خطاهای انسانی در شرایط محیطی می‌تواند حادثه آفرین‌تر باشد. بنابراین باید به آموزش این موارد توجه بیشتری کرد.

دکتر صدیقه اعتماد سعید با سابقه آموزش در صداوسیما به آموزش بستن کمربند ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: از دهه ٨٠ تا ٩٠، کاهش قربانیان حوادث ترافیکى به وجود آمد که یکى از عوامل آن بستن کمربند ایمنى بود.

با توجه به فرهنگ سازى گسترده‌ای که در این رابطه انجام شد، امروزه کسى بستن کمربند ایمنى را شوخى نمى‌گیرد و در واقع به عنوان یک فرهنگ عمومی جا افتاده و پذیرفته شده است و کسی با بستن آن مقابله نمی‌کند. در نتیجه فکر می‌کنم می‌توان در مسیرهای دیگر نیز موفق بود.

وی با بیان این‌که پیشگیری از حوادث طبیعى همچون سیل و زلزله نیاز به آموزش‌هاى عمومى به جامعه دارد، گفت: عدم ساخت اماکن تفریحی و مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و توجه نکردن به جریاناتی که در این تفریح‌گاه‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد، نیاز به آموزش عمومی دارد. ما در منطقه زلزله‌خیزی زندگی می کنیم و اگر اتفاقى مثل سیل و زلزله بیفتد، باید نگرانى همراه با هوشمندى و عاقلانه داشته باشیم تا باعث کاهش آسیب و پیشگیرى شود. این نگرانی نباید باعث تشویش جامعه شود.

مدیر شبکه رادیویی سلامت، دومین علت مرگ و میر کودکان را سوانح دانست و بیان کرد: این اتفاق خوبى براى کشور محسوب نمى‌شود. در حالى که مى‌توان با آموزش‌هاى لازم به خانواده‌ها، آمار مرگ و میر کودکان را چه در حوادث ترافیکی و چه در حوادث خانگی کاهش داد.

بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خانه مادران تحصیل‌کرده، حوادث کمتری برای کودکان رخ می‌دهد. همچنین می‌توان با آموزش به خانواده‌هایی که تحصیلات آکادمیک کمتری دارند نیز میزان این حوادث برای کودکان را کم کرد. همه این موارد باعث شد که اولین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث را آغاز کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار نبض ما افزود: لازم است به رانندگان بیماران در خصوص بیماری شان و همچنین مصرف داروها و تاثیر آن بر روی رانندگی تذکر داد و آنها را آگاه کرد و در ادامه اضافه نمود امروزه با افزایش حوادث ناشی از مشروبات الکلی روبرو هستیم که حوادث و مخاطرات زیادی را ایجاد می کند.

 هم چنین دکتر سید حمید جمال الدینى در ادامه نشست خبرى نخستین جشنواره کشورى پیشگیرى از سوانح و حوادث، با بیان این‌که ضریب خطر کشور ما در حوزه حوادث طبیعى از ١٠، به مقدار ٨ است، گفت: سالانه نزدیک به ۱٫۵ درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث طبیعی و نزدیک به ۴ تا ۶ درصد از درآمد ناخالص ملى کشور شامل حوادث انسان ساخت مى‌شود.

جمال الدینی با بیان این‌که با مبلغى که در حوادث هزینه مى‌شود، مى‌توان تمام اتوبان‌هاى کشور را ساخت، اظهار کرد: از طرفى باید توجه کرد که شاخص آمادگى خانوارهاى ایرانى در برابر حوادث و بلایا از ١٠٠ به میزان ٩.٣ است.

وی ادامه داد: هنوز در کشور ما درصد قابل توجهى به خاطر سلفى گرفتن جان خود را از دست مى‌دهند و حتى افرادى براى دیدن صاعقه در ارتفاع می‌ایستند و جان خود را از دست مى‌دهند یا هنوز جوانی با دوچرخه در مسیر سیل حرکت می‌کند.

آمار ما در حوادث طبیعی با توجه به نوع مداخلاتی که انجام دادیم و برنامه توسعه پنجم و کاهش آمارهاى مرگ و میر به واسطه حوادث و بلایا، فقط در دو سال اول کاهش داشت و این نشان مى دهد عملکرد ما قابل قبول نبوده است.

البته این‌طور نبوده که بگوییم برنامه یا بودجه نداشتیم و به صورت آگاهانه توجهی نکردیم، بلکه این بحث بسیار پیچیده است. به همین دلیل بحث آموزش همگانى مطرح مى‌شود که بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به این‌که هرچه بتوانیم سرمایه اجتماعی را در جامعه افزایش بدهیم، مدیریت بحران ساده‌تر خواهد بود، بیان کرد: سرمایه اجتماعی نیز برخواسته از اعتماد و مشارکت است.

جمال الدینی گفت: گاهی بین مردم هم‌بستگی خوبی در حادثه‌ای به وجود می‌آید، اما بعد از حادثه دیگر عکس‌العملی نداریم. یعنی هم‌بستگی وجود دارد، اما پیوستگی خیر. این مسائل در واقع بخشی از پیچیدگی آموزش‌های همگانی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: در کشور ما برای رانندگانی که گواهینامه پایه 2 دارند آموزش کمک های اولیه اجباری نیست و این تاثیر ویژه ای بر روی افزایش مخاطرات احتمالی حوادث می گذارد و باید بدان اهتمام و توجه شود.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید