خواص میوه آووکادو و طریقه مصرف آن

آووکادو یک میوه نیست، بلکه یک سبزی سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب مورد نیاز برای بدن است. آووکادو یک نوع سبزی چرب است.

نبض ما – آووکادو درختی است که ارتفاع آن به حدود ۶ متر می رسد و درقسمت های گرم آمریکا و برزیل و غرب هندوستان پرورش می یابد. برگهای این درخت ضخیم و سبز و گلهای آن کوچک و سبز رنگ است . میوه آن مانند گلابی و دارای پوستی سخت برنگ سبز تیره و یا سیاه است.

در حدود ۴۰۰ نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آنها درای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آنها سیاه و خشن است. دانه گیاه درای مقدر کمی ( در حدود ۲ درصد ) روغن است . این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که درای بو و طعمی مطبوع است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آووکادو

  • آب ۸۰ گرم
  • انرژی ۱۵۰ کالری
  • پروتئین ۱/۸ گرم
  • چربی ۱۴ گرم
  • مواد نشاسته ای ۵ گرم
  • کلسیم ۸ میلی گرم
  • فسفر ۳۵ میلی گرم
  • آهن ۵/۰ میلی گرم
  • پتاسیم ۶۰۰ میلی گرم
  • ویتامین آ ۲۵۰ واحد
  • ویتامین ب ۱ ۰/۰۸ میلی گرم
  • ویتامین ب ۲ ۰/۱۵ میلی گرم
  • ویتامین ب۳ ۱/۴ میلی گرم
  • ویتامین ث ۱۲ میلی گرم

آووکادو و سلامت پوست و مو

-این میوه بهترین ماسک برای برطرف کرده چین و چروک های صورت و جلوگیری از پیدایش آن است. برای این منظور آووکادو را پوست کنده و له کنید و بصورت ماسک بر روی صورت و گردن بگذارید و بعد از نیم ساعت بشوئید.

– این میوه پوست را آبرسانی و نرم کرده و سلولهای مرده پوست را بدون ایجاد آسیب و سوزش پاکسازی می کند.

– روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی در پوست نفوذ می کند و به پوست شادابی می دهد.

– از آنجایی که این میوه سرشار از پروتئین و چربی است، مصرف آن می تواند به حفظ لطافت و شادابی موهای شما کمک کند.

پوستی شفاف

– به علاوه اگر موهای خشکی دارید، می توانید نصف آووکادو را رنده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هر روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را روی موهای خودتان که از قبل مرطوب کرده اید، ماساژ دهید.

– برای جلوگیری از ریزش مو ، هرشب مقدری از روغن آووکادو را به سر بمالید و صبح بشوئید.

– شوره سر را از بین می برد.

– برای براق شده موها ، بعد از شستشوی سر چند قطره روغن این میوه را به موها بمالید.

خواص هسته آووکادو

این میوه در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات، آنتی اکسیدانش بیشتر است. این یک واقعیت شگفت آور است که  فقط  در پوست و گوشت آووکادو  ۳۰٪  آنتی اکسیدان  و در هسته آن ۷۰٪  آنتی اکسیدان وجود دارد.

این آنتی اکسیدان کلسترول را کاهش داده  و از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی پیشگیری میکند.  همچنین بیماری های التهابی را کاهش می دهد و  تورم در دستگاه گوارش را درمان می کند.

ترکیب فنولیک آنتی اکسیدانی موجود در هسته  آووکادو به تسکین درد معده  کمک می کند چون خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. آنتی اکسیدان مهم دیگر شناخته شده  فلاونول است که در هسته آووکادو وجودد دارد  این آنتی اکسیدان  با سرطان مبارزه می کند.

اگر  سیستم ایمنی ضعیف دارید  و اغلب سرما خورده و به آنفولانزا مبتلا می شوید،  دانه آووکادو در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف دانه آووکادو  سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

دوران سرماخوردگی

دلایل اساسی ابتلا به  سرطان و پیری زودرس رادیکال های آزاد است. دانه آووکادو می تواند با این رادیکالهای آزاد مبارزه کند. داشتن توانایی برای بازسازی کلاژن در زیر پوست، می تواند انسان را جوان و شاداب  پر انرژی تر  کند.

در پیشگیری از درد مفاصل و بیماری های استخوان تیز موثر است. از دست دادن وزن و کاهش سطح قند خون دو مزیت دیگر  این هسته است.

چگونه از هسته آووکادو استفاده کنیم؟ اگر آووکادو رسیده است به آسانی باز خواهد شد. فقط یک چاقو را  به صورت عمودی از هر دو طرف قرار دهید.

از دانه آن اسموتی درست کنید آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و  با چکش بزنید. سپس به همراه مواد دیگر مانند اسفناج، موز  و… در مخلوط کن ریخته و اسموتی درست کنید.

کاربردهای پوست موز

چگونه آووکادو مصرف کنیم؟

آووکادوهای خوش شکل را که روی آنها بدون خراش است، انتخاب کنید. برای استفاده فوری آووکادوهایی را بخرید که وقتی آنها را فشار می ‏دهید کمی نرم باشند. برای اینکه آووکادوهای سفت برسند، آنها را برای چند روز، با یک عدد موز در یک پاکت کاغذی قرار دهید.

آووکادوها را پس از شستن از وسط ببرید. بعد یک کارد در وسط آن فرو کنید و آن را بچرخانید تا هسته اش خارج شود. می‏توانید آن را با پوستش سرو کنید، و یا آن را از پوست جدا کرده و برای سوپ یا سالاد استفاده کنید، و یا با آن یک سس درست کنید.

آووکادو

آووکادو یک میوه روغنی است و چربی‏های قابل هضم دارد و می‏توان با آن یک سس سالم به همراه سبزیجات خام درست کرد. روش دیگر برای تهیه سس این است که آن را پوست کنده و خرد کنید و نمک و کره به آن اضافه کنید. سپس سس حاصل را روی نان بمالید و میل کنید.

می‌توانید در بسیاری از دستور پخت‌ها از آووکادو بعنوان سبزی استفاده کنید. می‌توانید آنرا تکه تکه کنید و به سالادتان بیفزایید، یا آنرا به سالاد میوه‌تان اضافه کنید.

می‌توانید وقتی که فرزندتان توانست جامدات بخورد، آنرا له کنید و به او بدهید، یا اینکه به قطعات کوچکی تقسیمش کنید تا خودش گاز بزند و بخورد!

آب گوجه فرنگی

می‌توانید آنرا با آبلیمو، گوجه فرنگی، گشنیز، پیاز و نمک پوره کنید و با آن گوآکاموله درست کنید و آنرا با چیپس بخورید یا در ساندوی چتان بریزید. حتی می‌توانید آووکادو را بصورت گرم هم مصرف کنید، بدین صورت که با روغن و لیمو مخلوطش کرده و بهمراه میگو و پاستا یا با سوپتان سرو کنید.

نکته: آووکادو را باید خام مصرف کرد، زیرا پس از پختن مزه تلخی به خود می‌گیرد.

هشدار

اگر به لاتکس آلرژی دارید، آووکادو را با احتیاط مصرف کنید، چرا که می‌تواند شوک آنافیلاکتیک به بدنتان وارد کند. اگر آووکادو خوردید و دهانتان تورم کرد، کهیر زدید، تنفس تان به مشکل خورد، یا در بلعیدن غذاها با مشکل مواجه شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر به آووکادو واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید، دکترتان را در جریان بگذارید تا نوع حساسیت شما را بررسی کند.

گردآوری نبض ما

3.8/5 - (22 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید