شاهکار بعضی بیماران در زمان ویزیت پزشک

به مناسبت روز پزشک

در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زاد روز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.

نبض ما– به مناسب فرا رسیدن روز پزشک در این مقاله به ده مورد از انتظاراتی که یک پزشک می تواند از بیمار خود داشته باشد می پردازیم و از بیماران می خواهیم که با عدم رعایت این موارد،پزشک را به دردسر نیاندازند.

صادق باشید! اگر داروهای خود را مصرف نکرده اید به من بگویید!

بیماران نسخه تجویز شده خود را دریافت نمی کنند. دکتر آرمسترانگ در این باره می گوید: « این همیشه در طول زمان اتفاق می افتد. مطالعات نشان می دهد که در کانادا 20 درصد نسخه ها هرگز پر نشده اند و نیمی از آن ها نیز به صورت اشتباه گرفته می شوند.»

دکتر استیو چامبرز، پزشک خانواده و رئیس پیشین انجمن پزشکی آلبرتا، می گوید: بیماران گاهی می ترسند که به پزشکانشان بگویند، علاقمند هستند دوره درمان دیگری را پی بگیرند و یا این که نسخه تجویز شده را مصرف نکرده اند. آنها ممکن است عوارض جانبی نسبت به داروها داشته باشند و تصمیم به قطع آن گرفته باشند ولی با گفتن این موضوع به من، باعث ناراحتی من شوند.

لذا به پزشک خود بگویید واقعا چه می کنید تا تصمیم صحیحی گرفته شود. پزشک نیازمند اطلاعات بیشتری است که شما در اختیار او قرار می دهید.

اگر وقت پزشک خود را می خواهید کنسل کنید و یا این که تاخیر دارید به مطب او اطلاع دهید؟

همانقدر که بیماران از تاخیر پزشک خانواده ناراضی هستند، پزشکان نیز از تاخیر بیماران خود ناراضی خواهند بود. دکتر سو هریس، سرپرست خانواده در مرکز بهداشت کودکان و زنان بریتیش کلمبیا می گوید: اگر دیر کنید، وقت کمتری برای شما دراختیار خواهد بود و بعد از آن هم احتمال دارد که زمان کمتری داشته باشید.

اگر وقت ملاقات را به طور کامل از دست دهید، مشکل بیشتر می شود. چرا که نه کنسل کرده اید و نه به ملاقات پزشک رفته اید. بنابراین هزینه ای که پرداخت خواهید کرد بابت هیچ خواهد بود. لذا در صورتی که نمی توانید به نزد پزشک روید در زودترین زمان ممکن وقت خود را کنسل کنید.

اگر از مکمل های گیاهی، داروهای بدون نسخه و یا درمان های دیگر استفاده می کنید، به من بگویید!

نظرسنجی در سال 2000 در کانادا نشان داد که بیش از دو سوم کانادایی ها از انواع مکمل های غذایی، از جمله محصولات گیاهی استفاده می کنند.

یک ذهنیت عمومی وجود دارد که می گوید اگر شما از داروهای گیاهی مصرف می کنید از آمادگی فارماکولوژیکی ندارید. و بیماران معمولا این موضوع را اشاره نمی کنند. لذا پزشک خود را از هر گونه دارو یا مکمل که مصرف می کنید مطلع کنید تا تصویر کاملتری از شیوه های درمانی فعلی شما داشته باشد.

شما نیاز به کاهش وزن دارید!

بیش از سه میلیون کانادایی به اندازه کافی چاق هستند که در یک نظر در مجله پزشکی کانادایی، یک اپیدمی نامیده شده است. دکتر مارک فوردبرگ این گونه فکر می کند که: اکثر افراد به چاقی به عنوان یک مسئله ظاهری برای بدن می دانند و متوجه نمی شوند که چاقی پیش شرط حدود 35 مشکل بهداشتی مختلف، از جمله سرطان، بیماری قلبی، نارسایی اندام و افسردگی است.

لذا اذعان داشته باشید که داشتن اضافه وزن، تهدیدی برای سلامتی شما است و گام هایی برای کنترل وزن خود بردارید.

موارد نگرانی خود را همان زمان که نزد من هستید بگویید نه هنگام خروج!

دکتر شارون سلوم، دکتر خانوادگی و مدیر مهارت های بالینی سال اول پزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، می گوید « دکتر زمانی زیادی را با بیمار در مورد انگشت سبابه بحث می کند در حالی که مشکل واقعی درد قفسه سینه است. » او می داند که چرا مردم اغلب بیان بدترین حال خود را برای آخر می گذارند. به این دلیل که آنها عصبی و نگران هستند. اما اگر چیزهایی دارید که شما را حقیقتا آزرده است، اول بگویید چرا که نیازمند بحث بیشتری است.

پزشکان در این نظرسنجی در مورد آنچه که بیمار می خواهد توضیح دهد به چند دسته تقسیم می شوند. بعضی ها دوست دارند تمام مشکلات بیمار را یک جا بشنوند و سپس اولویت بندی کنند. ولی عده ای دیگر فقط علاقمند هستند در هر ملاقات فقط راجع به یک موضوع صحبت کنند.

لذا این موضوع را از پزشک خود بپرسید که علاقمند است چگونه کار کند. اگر لیستی از مشکلات خود را فراهم کرده اید، انتظار نداشته باشید در یک جلسه ویزیت پزشک همه آن ها را بررسی کند.

شما به نسخه نیاز ندارید!

دکتر کارپمن در این باره می گوید: این موضوع همیشه اتفاق می افتد. بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها. بیماران از طریق تجربیات قبلی، از طریق رسانه ها، از طریق دوستان تحت تاثیر قرار گرفته اند که اگر از دفتر پزشک خارج شوند و نسخه نداشته باشند، به درستی درمان نمی شوند. کاملا واضح است که شرایط بسیاری وجود دارد که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارند.

بسیاری از بیماران بوده اند که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند – که برای آنتی بیوتیک ها ضروری نیست – و اصرار دارند که آنها نیاز به یک آنتی بیوتیک دارند. من وقتی را برای توضیح دادن اینکه آنتی بیوتیک ها برای ویروس ها کار نمی کنند صرف می کنم، اما تعدادی از آنها به یک کلینیک دیگر مراجعه می کنند، جایی که برخی از پزشکان کمتر علاقه مند به توجیه بیمارانی هستند که با آن ها سروکار دارند. آنها یک نسخه تجویز می کنند و بیمار فکر می کند که اگر دفعه بعد سرما خوردم اینجا می آیم و نزد کارپمن نمی روم.

لذا به یاد داشته باشید که درمان های غیر پزشکی اغلب مثل قرص ها و یا بهتر از آن ها کار می کنند.

زمانی که نزد من می آیید، علائم خود را در ذهن تان داشته باشید.

دکتر خواننده ذهن نیست! بازی دادن دکتر برای تشخیص علائم، تلف کردن وقت است و درمان خوبی برای شما نیست. سعی کنید پیش از این که وارد شوید تاریخچه بیماری خود را مرور کنید. فکر می کنید چه بیماری زمانی شروع شده است؟ بهتر شده یا بدتر؟ چه چیزی آن را بهتر کرده است؟ چه چیزی بدتر کرده است؟ درد کجاست؟ آیا آلودگی دارد؟

لذا مستقیم، مختصر، دقیق و آماده زمانی را که علائم شما شروع می شود بدانید. چقدر بد هستند و چگونه اغلب آنها رخ می دهد.

انتظار نداشته باشید نسخه تجویزی را با تلفن تمدید کنم. شاید لازم باشد دوباره شما را ببینم.

یکی از دکترها در این باره گفته است: من پول نمی گیرم که به صورت تلفنی خدمات دهم. عموم دکترها نیز بر این تاکید دارند که ملاقات حضوری داشته باشند تا تاثیر داروهای تجویز شده را ببیند. بسیاری از بیماران می گویند من احساس خوبی دارم، من نمی دانم چرا باید وقت خود را برای دیدن دکتر و برای دریافت یک نسخه تلف کنم. اما ملاقات با پزشک فقط تجدید تجویز نیست. این ملاقات ممکن است فقط پنج دقیقه باشد تا بگوید: «آیا شما احساس خوبی دارید؟» یا اگر فشار خون شما مشکل داشته باشد آن را بررسی کند.

پزشک باید در مورد بیماران، چگونگی راه رفتن آنها، وضعیتی که در آن هستند اطلاع داشته باشد و آن را بررسی کند.

لذا اطمینان حاصل کنید که شما متوجه هستید که چند بار می توانید دارو را تکرار کنید و درک کنید که آیا پزشک شما از طریق تلفن نسخه ای را تمدید می کند یا نه.

پیش از مراجعه به پزشک خود را بشویید.

دکتر فرامبرگ در این باره می گوید: من متوجه می شوم که گاهی اوقات بیمار از سر کار می آید. ما برخی از آنها به طور معمول کثیف هستند. من بیماران مبتلا به مشکل بی اختیاری داشته ام و آنها همیشه با ادرار مشکل داشتند. صادقانه بگویم، من ممکن است به آن ها زمان زیادی ندهم چرا که بوی بد آن من را اذیت می کند.

از من انتظار نداشته باشید که مقالات زیادی را که از اینترنت دانلود کرده اید بخوانم!

دکتر دانفورث می گوید: ویکی پدیا پزشک شما نیست! مطالب اشتباهی که در اینترنت هست بسیار بیشتر از مطالب صحیح آن است. ما یک خلبان داشتیم که با ما درباره این واقعیت که چرا به او اجازه پرواز نمی دهیم بحث می کند و ما را با 1500 صفحه اطلاعاتی که از طریق اینترنت دانلود کرده بود، بمباران می کند. با وجودی که هیچ یک از صفحات، اطلاعات علمی جامع و مبتنی بر مطالعات مورد بررسی را نداشتند اما وی از موضع خود حمایت می کرد.

لذا از پزشک خود بخواهید تا برخی از سایتهای قابل اعتماد را توصیه کند. برای مثال دانفورث می گوید: اگر می خواهید در مورد دیابت بدانید، به وب سایت کانادایی دیابت بروید. بنیاد قلب و سکته مغزی کانادا همه چیز را درباره بیماری های قلبی می گوید. این نوع وب سایت ها مفید هستند.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منبع:http://www.besthealthmag.ca

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید