خطرناک ترین معضل اجتماعی که بین شمیرانی ها رواج یافته!

وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان شمیرانات با سایر شهرستان‌های استان تهران متفاوت است، به گونه‌ای که «طلاق» پررنگ‌ترین آسیب اجتماعی شهرستان شمیرانات است.

نبض ما– مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات از واگذاری 7 فرزند طی 1.5 سال گذشته به دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی خبر داد و گفت: 80 درصد متقاضیان خواهان سرپرستی فرزند “دختر” هستند.

وی ادامه داد:به همین دلیل در حال حاضر ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی را به منظور کاهش آمار این آسیب در این شهرستان از مقطع ابتدایی تا دانشگاه‌ها و همچنین در درون خانواده‌ها و برای زوجین در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات در ادامه درخصوص فرزندخواندگی کودکان حاضر در شیرخوراگاه‌ آمنه نیز گفت: مشکلاتی در این زمینه داریم که نمی‌توان آنها را مطرح کرد. برای مثال مادری که کودک را در سطل آشغال می‌اندازد قطعا به شرایط نامساعد روحی و جسمی رسیده که توانسته کودکی را که 9 ماه باردارش بوده را اینچنین برسر راه بگذارد، چرا که این عمل برای هیچ مادری حتی مادران معتاد نیز خوشایند نیست. باید برای کاهش این موارد در سطح کشور عوامل آنها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم مادر به کجا رسیده که دست به چنین اقدامی می‌زند.

ورودی کودکان به شیرخوارگاه‌ ها زیاد است

یلالی افزود: در حال حاضر ورودی کودکان به شیرخوارگاه‌ ها زیاد است این در حالی است که این حیطه مهم و حساس بوده و اگر این کودکان توسط بهزیستی در شیرخوارگاه‌ ها پذیرش نشوند، ممکن است سر از بازار فروش در آورند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان قابل واگذاری نیستند، گفت: قانونگذارشرایط خاصی را برای کودکان قابل واگذاری به خانواده‌های متقاضی در نظر گرفته است، هرچند پروسه واگذاری فرزندان به خانواده‌ها بسیار تسهیل شده و مواردی همچون واگذاری به دختران مجرد و بالای 30 سال نیز که پیش از آن مقاومت جدی در آن زمینه وجود داشت، هم‌اکنون به متن قانون افزوده شده است.

واگذاری 7 فرزند به دختران متقاضی فرزندخواندگی بالای 30 سال طی یک سال و نیم گذشته

مدیرکل بهزیستی شمیرانات تصریح کرد: پذیرش کودکان توسط دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی از سال 94 اجرایی شد و تا به حال در شهرستان شمیرانات 6 فرزند به 5 دختر مجرد بالای 30 سال واگذار شده است که یکی از این دختران، 2 خواهر را به سرپرستی خود در آورده است. این در حالی است که همین امروز نیز یک دختر مجرد بالای 30 سال دیگر موفق به سرپرستی یک کودک شد بدین ترتیب در 1.5 گذشته 7 فرزند به دختران واجد شرایط در شهرستان شمیرانات واگذار شده است.

یلالی گفت: در حال حاضر یکی از همکاران ما در شیرخواگاه آمنه دو کودک مبتلا به HIV مثبت را به فرزندخواندگی قبول کرده است در حالی که در گذشته افراد متقاضی فرزندخواندگی و حتی خیرین تنها تمایل به سرپرستی کودکان دارای شرایط ایده‌آل داشتند. به همین دلیل نیاز است که اینگونه موارد نیز توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود.

وجود 18 کودک مبتلا به ایدز و هپاتیت در شیرخوارگاه آمنه

وی در ادامه با تاکید بر آنکه به لحاظ قانونی کودکان بالای 6 سال نباید در شیرخوارگاه آمنه حضور داشته باشند، گفت: از آنجایی که ابتلا به HIV مثبت و هپاتیت در جامعه ما همچنان با انگ و تابو همراه است، کودکانی که این بیماری‌ها را دارند، هم‌اکنون در یک سوئیت بزرگ همانند سایر کودکان، در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می‌شوند که تعداد آنها به 18 نفر می‌رسد و میانگین سنی‌شان بیش از 6 سال است و در سن مدرسه قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی شمیرانات درخصوص مشکل شناسنامه این کودکان نیز گفت: در زمینه شناسنامه کودکان مجهول‌الهویه با کودکانی مواجه هستیم که در حال حاضر درصدد رفع این مشکل و تسهیل روند دریافت شناسنامه برای این کودکان برآمده‌ایم تا بتوانیم شناسنامه موقت را برای تمامی آنها دریافت کنیم زیرا کودک وقتی شناسنامه هم نداشته باشد، در بحث بیمه‌ای با مشکلات زیادی مواجه شده و هزینه‌های درمانی آنها به شدت بالا می‌رود.

یلالی در ادامه با بیان آنکه هم‌اکنون زوجین بدون فرزند و یا خانواده‌های دارای فرزند و همچنین دختران مجرد بالای 30 سال می‌توانند فرزندان را به سرپرستی خود در آورند گفت: معتقدم خانواده بهترین جایگاهی است که کودک می‌تواند درآن حضور داشته باشد زیرا بهترین مراکز نمی‌توانند جایگزین خانواده‌ها شوند.

تسهیل روند واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی

به گفته وی، بازدید پس از واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی در بهزیستی بسیار منظم‌تر شده است و به طور کلی سازمان بهزیستی در حوزه فرزندخواندگی به روز شده و درصدد تسهیل روند واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی برآمده است.

واگذاری 49 کودک به خانواده‌های واجد شرایط فرزندخواندگی

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات همچنین گفت: در حال حاضر 303 فرزند در مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده و شیرخوارگاه (آمنه و…) شهرستان شمیرانات استان تهران حضور دارند که از ابتدای سال 96 تاکنون 49 کودک به خانواده‌های واجد شرایط متقاضی فرزندخواندگی واگذار شده‌اند.

به گفته یلالی هم‌اکنون 30 کودک حاضر در مراکز شبانه‌روزی شهرستان شمیرانات بهزیستی استان تهران دانشجو بوده و با وجود آنکه بالای 18 سال سن دارند، به دلیل شرایط خاص هنوز از مراکز ترخیص نشده‌اند.

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات با تاکید بر آنکه انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بسیاری از زوجین با وجود آنکه ازدواج آنها به لحاظ ژنتیکی صحیح نیست، حاضر به ازدواج با یکدیگر می‌شوند و حتی در برخی موارد با وجود زایمان نخستین کودک معلول خود با این امید که کودکان بعدی فاقد معلولیت خواهد بود، اقدام به بارداری مجدد کرده و به همین دلیل به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول تبدیل می‌شوند که در حال حاضر رسیدگی به این خانواده‌ها را در منطقه شمیرانات در دستور کار داریم.

یلالی همچنین درخصوص اجرای طرح‌های غربالگری در شهرستان شمیرانات استان تهران گفت: حدود 60 هزار کودک 3 تا 6 ساله را از طریق طرح تنبلی چشم غربالگری کردیم که از این تعداد 1850 نفر اختلالات بینایی داشتند و از میان آنها نیز 86 نفر مبتلا به اختلال آمبولیایی بودند که با اقدامات درمانی بهنگام توانستیم از نابینایی شدید آنها جلوگیری کنیم.

به گفته وی، در 4 ماهه اول سال 96 توسط بهزیستی شهرستان شمیرانات استان تهران، برای 820 زوج متقاضی طلاق، 2300 جلسه مشاوره برگزار شده است که از این تعداد 244 زوج از طلاق انصراف دادند.

منبع:ایسنا

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید