معرفی بهترین و بدترین جراحی های لاغری

آنچه باید پیش از عمل بدانید

چاقی و اضافه وزن گاه افراد را تشویق می کند تا بدون توجه به عواقب و معایب جراحی لاغری خود را به تیغ یکی از جراحان بسپارند. در این  به معرفی بدترین و بهترین جراحی های لاغری می پردازیم.

نبض ما– جراحی لاغری از جراحی‌هایی چاقی است که در حال حاضر به صورت روتین در دنیا انجام می‌شوند، می‌توان به گاستریک بای‌پس، اسلیو گاسترکتومی و باندینگ یا حلقه معده اشاره کرد.

قبل جراحی لاغری باید همه چیز بررسی و مشکلات اولیه رفع شود. شاید این مشاوره‌ها حتی تا یک ماه هم طول بکشد و بعد بیمار عمل شود.

پس اگر به جراح مراجعه کردید و او تصمیم گرفت همین فردا شما را عمل کند مطمئن باشید یک جای کار ایراد دارد. در ضمن باید بدانید که در جراحی چاقی مانند تمام جراحی‌های دیگر احتمال عوارض وجود دارد منتها باید در نظر داشته باشید که عوارض خود چاقی هم آنقدر کم نیست.

بهترین عمل جراحی لاغری

نوع عمل جراحی چاقی را نمی‌توان براساس BMI انتخاب کرد. در واقع این موضوع به فاکتورهای متعددی از جمله نوع تغذیه و بیماری‌های همراه بستگی دارد. برای مثال کسانی که ریفلاکس معده دارند توصیه به جراحی لاغری اسلیو نمی‌شوند یا کسانی که سابقه سرطان فامیلیال معده دارند نباید جراحی بای‌پس انجام دهند زیرا در این عمل دو قسمت معده از هم جدا می‌شود و دیگر با آندوسکوپ به آن دسترسی نخواهیم داشت تا معده را بررسی کنیم.

جراحی لاغری اسلیو برای این افراد مناسب‌تر است زیرا در این عمل ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته می‌شود و احتمال سرطان معده نیز ۷۵ تا ۸۰ درصد کم می‌شود. در عین حال بخش باقی‌مانده معده نیز با آندوسکوپ قابل بررسی است.

علاوه بر این جراحی اسلیو برای کسانی که عادت به ریزه‌خواری دارند، غذا زیاد می‌خورند و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند، مناسب نیست زیرا بعد از عمل با این حجم غذا خوردن دوباره معده می‌شود و فرد اضافه وزن پیدا می‌کند. البته انتخاب خود بیمار هم در این رابطه اهمیت دارد.

جراحی لاغری با لیزر

لیزر لیپولیز، یک روش با حداقل تهاجم برای از بین بردن دائمی چربی ها همراه با کشیدن پوست در ناحیه ی درمان است.

این عمل پیشرفته ی لیپوساکشن به کمک لیزر، برای افرادی طراحی شده که می خواهند در ناحیه هایی از بدن که از بین بردن چربی در آنها مشکل است، ظاهر مناسبی داشته باشند؛ مانند چربی پهلو ها، بغل ران ها، شکم، ران ها، دست ها، چانه و باسن. لیزر لیپولیز شامل ابزار های نوک تیزی است که اجازه ی برداشتن چربی با جزئیات بالاتری را می دهند.

لیزر لیپولیز یک روش جایگزین برای لیپوساکشن به کمک لرزش است. لیزر لیپولیز هوشمند، باعث فروپاشی غشای سلول های چربی شده و آن ها را به صورت یک امولسیون در می آورد که بعدا به راحتی توسط یک لوله ی مخصوص خارج می شوند.

بیماران باید از ورود به اماکن گرم مانند سونا و جکوزی تا زمان مناسب خودداری کرده و در صورت انجام جراحی لاغری در فصل های گرم سال از بودن در محیط های گرم که باعث کاهش شدید مایعات بدن شود   خودداری شود

لیزر لیپولیز این امر را ممکن می سازد که بتوان بافت چربی را در مقیاس های بسیار کوچک تر و بدون عوارض جانبی عمل های جراحی تهاجمی، از بین برد.

نتایج اولیه لاغر کردن بازو و دیگر مناطق معمولا به سرعت ظاهر می شوند ولی پدیدار شدن نتایج نهایی حدودا به ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد. در طول این مدت، عصاره ی سلول ها از بین رفته و تولید کلاژن باعث سفت شدن پوست می شود. این عمل ظاهر بدن را بهبود بخشیده و نواحی دارای سلولیت (بافت چربی ناهموار) را صاف می کند.

جراحی لاغری پلیکاسیون معده

این عمل به روش لاپاروسکوپی و با بیهوشی عمومی انجام می گیرد. در این روش طول معده را به صورت دامن روی هم پلیسه می زنیم تا فضای داخل معده تنگ گردد.

از این رو بیمار به دلیل کوچک شدن فضای معده قادر به خوردن حجم زیاد غذا نخواهد بود و در این روش هیچ قسمت از معده برداشته نشده وحذف نمی‌گردد، لذا می‌توان به هر دلیلی که نخواهیم معده را به حالت اول برگردانیم.

 این روش در بیمارانی که حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم اضافه وزن دارند، روش مناسبی می باشد. این بیماران ضریب چربی یا همان BMI بین ۳۵ تا ۴۰ دارند.

جراحی لاغری پلیسه معده چه عوارضی دارد؟

از آنجا که در این روش هیچ قسمتی از معده بریده نمی شود، احتمال بروز عوارضی چون نشت داخل شکمی و یا خونریزی اندک است و درصورتی که عارضه ای رخ دهد، با بازکردن پلیسه مشکل ایجاد شده برطرف خواهد شد.

جراحی لاغری پلیسه معده یک روش دائمی بوده و می‌تواند برای همیشه در بدن باقی بماند. در ۱۵-۱۰ درصد موارد پس از ۵ سال و به دنبال پرخوری زیاد، معده می تواند تا حدودی متسع شده و پلیسه ها از یکدیگر فاصله بگیرند. در صورتی که بیمار مجددا سیر افزایش وزن را تجربه نماید، امکان عمل و پلیسه مجدد، به منظور کاهش حجم معده وجود دارد.

بای پس روده برای لاغری

در این روش نه تنها حجم معده کوچک می شود بلکه تمام طول روده به استثنای ۱۰۰-۱۵۰ سانتی متری انتهایی بای پس شده و از دور جذب خارج می شود.

لذا اگر چه روشی بسیار موثر و قوی در کاهش وزن و درمان عوارضی نظیر دیابت می باشد اما به دلیل سوءجذب بسیار شدید و کمبود شدید ویتامین و پروتئین نیاز به مصرف دائمی حجم زیادی از مکمل ها دارد و اسهال یکی از عوارض شایع در این عمل می باشد.

بای پس روده به دلیل عوارض گفته شده امروزه کمتر استفاده می شود مگر در مواردی که بیمار پس از انجام بای پس معده به روش استاندارد مجدد چاق شده و یا کاهش وزن کافی نداشته باشد و شدت چاقی و عوارض آن در حدی باشد که حیات شخص را تهدید نماید از این روش استفاده می شود.

عوارض جراحی لاغری بای پس معده

کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند افرادی که تحت جراحی بای پس معده قرار می گیرند و با انواع روش ها حجم معده آنها به طور ناگهانی کم می شوند پس از جراحی دچار مشکل سوء هاضمه و ناتوانی در مصرف مواد غذایی می شوند.

این افراد همچنین با مشکلاتی چون سوء هاضمه ، احساس تهوع، ترش کردن، صدای غرغرمعده، دفع مدفوع با مشکل، ناتوانی در جذب مواد مغذی خوراک ها و دل درد مواجه می شوند.

کارشناسان با بررسی دو گروه افراد چاق که گروه اول به صورت طبیعی و گروه دوم با جراحی بای پس معده برای کاهش وزن دریافتند افراد گروه اول سلامت خود را حفظ کرده و بسیار کمتر دچار مشکلات گوارشی می شوند در عوض گروه دوم دچار انواع مشکلات گوارشی و حتی روحی شده اند.

عوارض اسلیو معده

در اسلیو معده که به طریق لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد قسمت عمده سمت چپ معده بیمار برداشته می‌شود و معده به شکل لوله باریکی (شبیه موز) باقی می‌ماند.

پس از برداشتن این قسمت از معده، سطح سرمی این هورمون به حداقل خود می‌رسد و احساس گرسنگی و میل به خوردن غذا در فرد کاهش می‌یابد. این بیماران باید از خوردن قندهای ساده خودداری کنند چرا که هضم آن‌ها در دهان شروع می‌شود.

عوارض و خطرات جراحی بای پس معده شامل عوارض عمومی جراحی مانند سایر روش‌های درمان جراحی چاقی است. اما به هر حال مهم‌ترین و شایع‌ترین عارضه در این عمل Leakage و فیستول معده است (۲.۵در صد موارد).

همچنین ایجاد آسیب به طحال که ممکن است منجر به اسپلنکتومی شود (۵/۰% موارد) و نیز DVT، آمبولی ریه (۵/۰% موارد)، عوارض تنفسی نظیر پنومونی و ARDS (25/0% موارد) در لیست عوارض پس از این عمل قرار دارند. خونریزی از محل استپلینگ در دوره پس از عمل (۵/۰% موارد) نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

مراقبت بعد از جراحی لاغری اسلیو معده

از روز دوم رژیم مایعات صاف شده و رقیق شروع می شود بیماران تا دو هفته پس از عمل فقط بایستی از مایعات صاف شده با حجم کم و با فاصله از یکدیگر مصرف کنند. طی ۲-۱ ماه پس از عمل به تدریج جامدات به میزان ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری در روز، به رژیم غذایی آن‌ها اضافه می‌شود.

بیماران باید از ورود به اماکن گرم مانند سونا و جکوزی تا زمان مناسب خودداری کرده و در صورت انجام این جراحی لاغری در فصل های گرم سال از بودن در محیط های گرم که باعث کاهش شدید مایعات بدن شود خود داری شود. انجام اعمال سبک ورزشی و تمرینات بدنی آزاد است اما اعمال سنگین ورزشی تا زمان کاهش وزن شدید مجاز نیست.

جراحی لاغری اسلیو برای این افراد مناسب‌تر است زیرا در این عمل ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته می‌شود و احتمال سرطان معده نیز ۷۵ تا ۸۰ درصد کم می‌شود. در عین حال بخش باقی‌مانده معده نیز با آندوسکوپ قابل بررسی است

بیماران اکید بایستی از مصرف غذاها با حجم زیاد و نیز نوشابه‌های گازدار ( به دلیل ایجاد ناگهانی حجم) خودداری کنند، در غیر این صورت به خصوص در روزهای اول پس از عمل، منجر به فیستول معده و به طور دیررس منجر به درد معده و افزایش تدریجی حجم آن می‌شود و کاهش وزن را با کندی و یا توقف مواجه می‌نماید به هر ترتیب هر گونه تغییر در محتوا و قوام مواد مصرفی باید با مشاوره و همراهی پزشک معالج و متخصص تغذیه تیم باشد.

هزینه جراحی لاغری

هزینه اعمال جراحی چاقی در ایران بیشتر به وسایل عمل بستگی دارد. ممکن است یک استاپلر یا کارتریج بستگی به نوعش حدود ۸۰۰ هزار تومان تا ۵/۱ میلیون تومان هزینه داشته باشد، معمولا هم از ۳ تا ۶ عدد از آنها در عمل استفاده می‌شود.

هزینه جراحی متابولیک که اخیرا در ترکیه تبلیغ می‌شود حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان درمی‌آید. هزینه این اعمال در مراکز غیر دولتی و نیمه خصوصی شاید حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و در مراکز خصوصی‌تر حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان تمام شود.

هزینه جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده می تواند در حدود ۲۱ میلیون تومان هزینه در برداشته باشد.

هزینه جراحی پلیسه معده

جراحی پلیسه معده می تواند حدود ۱۰ الی ۱۳ میلیون تومان هزینه دربرداشته باشد.

هزینه لاغری موضعی با لیزر

هزینه ی انجام عمل لیزر لیپولیز به اندازه ی ناحیه ی مورد درمان و تعداد نواحی مورد درمان در هر جلسه بستگی دارد. واضح است که هزینه ی این عمل برای هر ناحیه از بدن از جمله چانه، کوچک کردن بازو ، زانوها و یا ران ها متفاوت خواهد بود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

برترین ها، دکترعلی بیگی، دکتر هاشم زاده، باشگاه خبرنگاران، دکتر موذن زاده

 

4.2/5 - (25 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. آیما می‌نویسد

    سلام من ۱۰۰کیلووزن دارم و۱۵۷قدم هستش میخواستم عمل حلقه دورمعده را انجام بدم هزینش چقدرهست؟

    1. ایران می‌نویسد

      من این عمل رو پیش آقای دکتر حمید میرزایی انجام دادم. ایشون بی نظیر هستن…هم کارشون و هم اخلاقشون

  2. ناشناس می‌نویسد

    من حدودا ۱۰۰ کیلو وزن دارم میخوام معدمو کوچیک کنم با قد ۱۵۹

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات