تسکین دندان درد و علل آن

دندان درد شدید دارید؟ فقط بدنبال این هستید که دردتان را ساکت کنید. در این مطلب علل دندان درد و روشهای تسکین دندان درد را عنوان می کنیم.

نبض ما– دندان درد براثر التهاب بخش مرکزی دندان به نام پالپ یا عصب دندان ایجاد می شود. پالپ شامل انتهای عصبی است که بسیار حساس به درد است. التهاب پالپ یا پالپیت (التهاب عصب دندان) ممکن است به هر دلیلی که در ارتباط با دندان است ناشی شود.

دندان درد

۱۰ علت دندان درد به شرح زیر است:

  • حفره (سوراخ) دندانی یا پوسیدگی دندان
  • حساسیت دمایی – غذا ها و یا مایعات سرد و گرم
  • هوای سرد و گرم
  • دندان قروچه
  • ارتودنسی
  • آبسه دندان
  • دندان عقل
  • بارداری
  • پس از روکش کردن دندان، یک دندان بعضی وقت ها حساس می شود.
  • ورم و التهاب لثه
  • بیماری هایی لثه و انساج اطراف دندان
  • مشکلات لثه- پوسیدگی ریشه ی دندان
  • شکستگی دندان
  • فرسایش اسیدی
  • روکش و یا قسمت های پر شده ای از دندان که آسیب دیده و یا شکسته شده اند.
  • پوسیدگی ریشه ی دندان

برای تسکین دندان درد یک قاشق چای خوری نمک را در آب جوش حل کنید و با شستن دهان با استفاده از این محلول دندان درد شما تسکین داده می شود، به طوری که التهابات و ورم ها را کاهش می دهد

علل دندان درد در کودکان

حفره دندانی شدید

حفره ها و پوسیدگی دندان در کودکان بسیار شایع است و منجربه حساسیت و دندان درد می شود.

دندان در آوردن

ضمن افتادن دندان های شیری در کودکان و رشد دندان جدید منجربه دندان درد می شود. اما در حقیقت این درد بر اثر حساسیت دندان به هوا و غذاهایی است که با دندان تماس پیدا می کنند.

دندان در آوردن کودک

مشکلات سینوسی

شگفت آور است که بدانیم، کودکانی که دچار مشکلات سینوسی هستند اغلب دندان های حساسی دارند، دانستن این مسئله حائز اهمیت است گاهی این بیماری باعث دندان درد کودکان می شود.

تاثیر آمالگام دندانی

در کودکانی که دندان های خود را پر می کنند با توجه به ماده ای که با آن دندان را پر می کنند در صورت نقره ای بودن آن، به جهت آنکه فلز است، رسانای آن هم بیشتر شده یعنی سرعت پاسخ دندان به تغییرات حرارتی نسبت به یک دندان عادی بیشتر است و این مسئله باعث احساس درد بیشتر می شود.

شکاف دندانی

بزرگسالان اغلب با درد دندان شکاف برداشته مواجه هستند، اما در کودکانی که دندان هایشان نامنظم است و یا عادت به دندان قروچه دارند این خطوط و شکاف ها را بر روی دندان های آن ها نمایان است که منجربه دندان درد به هنگام جویدن و خوردن می شود.

دندان قروچه

اشتباه مسواک زدن

مسواک زدن نامناسب بندرت باعث ایجاد حساسیت دندان می شود، اما کودکانی که بخوبی از دندان های خود مراقبت نمی کنند ممکن است باعث ورم مینای دندان و لثه شده که باعث حساس تر شدن دندان شود. به همین علت کودکان بایستی راهکارهای مناسب مراقبت های دندان را بیاموزند و در طول زندگی خود همانند عادت تکرار کنند.

حال با توجه به این موضوع که شما می دانید علت دندان درد کودک شما چیست، بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کنید.

مسواک زدن کودک

درمان دندان درد به روش خانگی 

روغن میخک

میخک یک درمانی سنتی برای بی حس کردن اعصاب است، ترکیب شیمیایی اولیه میخک اوژنول است که نوعی بی حس کننده ی طبیعی محسوب می شود.

اما روغن میخک نیاز به استفاده با دقت دارد. در صورتی که شما روغن را بر روی بافت لثه ی حساس و یا زبان ریخته شود، ریختن روغن میخک بر روی ناحیه ی دردناک طبیعتا باعث وخیم تر شدن درد می شود.

درمان دندان درد با گل میخک

روش استفاده از این روغن برای تسکین دندان درد بدین شکل است که دو قره از این روغن را بر روی پنبه ای بریزید و پنبه را در جهت مخالف دندان قرار داده تا زمانی که درد شما کاهش یابد.

در صورت لزوم و کاهش نیافتن درد از پودر میخک استفاده کنید و یا یک گل میخک را بر روی دندان گزاشته و کمی آن را بجوید تا روغن آن خارج شود، بعد از نیم ساعت دندان درد شما کاهش یابد.

ترکیب زنجبیل با فلفل قرمز

برای تسکین دندان درد از این دو گیاه گرم به مقدار مساوی به همراه آب ترکیب کنید تا شکلی خمیری به خود بگیرد. پنبه ای بر داشته و آن را آغشته به خمیر کنید و سپس بر روی دندان تان قرار دهید. این ترکیب در رفع سریع دندان درد موثر است.

فلفل قرمز

توجه کنید که با لثه و زبانتان تماسی نداشته باشد. این پنبه را تا زمانی که درد شما کاهش یابد نگه دارید. شما می توانید تا زمانی که احساس ناخوشایند و غیرقابل تحملی برای شما ایجاد نشده پنبه را نگه دارید. (احساس گرمی و حرارت بوجود می آورد.)

همچنین شما می توانید از این مواد جداگانه استفاده کنید چون هر دو خاصیت تسکین دهندگی دارد. فلفل قرمز هم به علت کپسایسین موجود در آن اثر مسدود کنندگی ارسال پیام درد از عصب به مغز را دارد.

آب نمک

یک قاشق چای خوری نمک را در آب جوش حل کنید و با شستن دهان با استفاده از این محلول دندان درد شما تسکین داده می شود، به طوری که التهابات و ورم ها را کاهش می دهد. ( آب نمک همچنین می تواند درمانی برای گلو درد باشد.)

آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه قرقره کرده تا عفونت هایی که منجربه ایجاد درد شده اند پاک شوند.

درمان دندان درد با آب نمک

شست وشو با هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه

برای از بین بردن باکتری و احساس درد، آب اکسیژنه را قرقره کنید. آب اکسیژنه مسکنی موقتی است که در صورت داشتن تب و طعمی ناخوشایند در دهان (که هردو علائم عفونت هستند)، برای شما مناسب است، تا زمانی که شما به دندانپزشک مراجعه کنید.

توجه کنید که هیدروژن پراکسید تنها برای قرقره و شست و شوی دهان شما مناسب بوده و از خوردن آن خودداری کنید. پس از قرقره ی آن چند بار دهانتان را با آب بشویید.

چای

چای نعنا با طعمی دلپذیر خاصیت بی حس کنندگی دارد. یک قاشق چای خوری برگ خشک نعنا را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. پس از سرد شدن چای با قرقره کردن آن درد شما تسکین داده می شود. (همچنین چای نعنا درمانی برای سردرد است.)

عکس چای نعنا

کمپرس کردن با یخ

یک قطعه کوچک یخ را درون یک پلاستیک انداخته و با یک پارچه نازک آن را پوشش دهید. حال بر روی دندانی که درد می کند به مدت ۱۵ دقیقه قرار داده تا اعصاب ناحیه ی دردناک را بی حس کند.

به گفته ی برخی از متخصصین طب سنتی ماساژ دست با یخ با ارسال سیگنال سردی به مغز شما باعث ایجاد اختلالاتی در سیگنال ارسالی از دندان به مغز می شود.

تصویر کمپرس برای دندان درد

مسواک زدن با ابزارهای صحیح

از خمیر دندانی استفاده کنید که برای دندان های حساس ساخته شده است. اگر شما دچار کاهش بافت لثه شده اید و مطمئنا با خوردن غذا های گرم و سرد باعث درد شدیدی می شود بهتر است از این نوع خمیر دندان ها استفاده کنید.

زمانی که بافت لثه ی شما کاهش می یابد سطح زیرین مینای دندان شما در معرض آلودگی قرار می گیرد و این ناحیه بسیار حساس است. از مسواک نرم استفاده کنید تا لثه ی شما آسیب بیشتری نبیند و دچار دندان درد نشوید.

مسواک خوب

آدامس

اگر دندان شما شکسته است و یا قسمتی از آن که قبلا پرشده بوده خالی شده است، شما می توانید با استفاده از یک آدامس نرم شده ای که از قبل جویده اید ناحیه مورد نظر را بپوشانید و دندان درد خود را تسکین دهید.

توجه داشته باشید که صرفا دندان درد شما موقتی آرام می شود تا به دندانپزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از دردهای بعدی از جویدن هر چیزی با دندان آسیب دیده خودداری کنید.

جویدن آدامس

اعمال فشار

با استفاده از تکنیک طب فشاری درد دندان خود را متوقف کنید. با انگشت شست خود بر روی پشت دست دیگری قرار داده (در ناحیه ای که استخوان انگشت اشاره و شست به نقطه ی تلاقی می رسند) و فشار دهید.

برای تسکین دندان درد این فشار را بمدت ۲ دقیقه اعمال کنید. این کار باعث رها شدن هورمون اندورفین می شود و شما احساس خوبی پیدا خواهید کرد. (بدون محدودیت برای زنان باردار)

نبض ما– ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.emedicinehealth.com

4/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مقصودی می‌نویسد

    در رابطه با مورد آخر، فشار ناحیه تلاقی استخوان انگشت اشاره و شست (یا همان نقطه LI4 در طب چینی) در زنان باردار موجب سقط جنین میگردد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید