درمان دندان درد به روش خانگی

دندان درد به دلیل مشکلات متعددی همچون بیماری لثه یا دندان شکسته یا ترک خورده یا دندان قروچه ایجاد می شود. اگر دندان شما پوسیده باشد، می توانید از این روش های خانگی برای درمان دندان درد استفاده نمایید.

نبض ما– دندان درد گاهی نتیجه پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان نتیجه وجود باکتری‌هایی است که در دهان حضور دارند و به قند و شکر مصرفی واکنش نشان می‌دهند. زمانی که باکتری‌های موجود در دهان، شکر یا قند مصرفی را می‌شکنند، پلاک‌های چسبنده‌ای بر روی دندان تشکیل می‌شود که پر از اسید است.

اگر این موارد دست‌نخورده باقی بماند، پلاک‌ها می‌توانند باعث تشکیل تارتار شوند که به راحتی قابل شستشو نیست. این اسیدها باعث خورده شدن عاج دندان می‌شوند و اگر به آن‌ها رسیدگی نشود قادرند مغز دندان را نیز از بین ببرند.

این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که پالپ یا همان مغز دندان دچار عفونت ‌شود. قبل از اینکه بخواهید از درمان‌های خانگی برای درمان دندان درد استفاده کنید بهتر است از یک دندانپزشک کمک بگیرید تا دلیل دندان درد مشخص شود.

شایع ترین علت دندان درد

 

 

روش هایی برای درمان دندان درد و تسکین درد دندان

در صورتی که به دکتر دندانپزشک دسترسی ندارید در  ادامه روش هایی را برای درمان دندان درد پیشنهاد می دهیم.

داروهای ضد درد

داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل درد دندان شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضد درد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید.

قرص های روی پیشخوان داروخانه ها (OTC) در کنترل دندان درد موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین این دسته از داروها هستند.

برخلاف تصور عمومی مفنامیک اسید ، قرص دندان درد نیست بلکه قرص یا شکل ژلاتینی/کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که میتوانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای دندان درد ناغافل تهیه کنید.

قرص های ترکیبی ضد درد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند. این دارو ها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک هر شش ساعت تا چهارساعت یکبار ادامه دهید.

تسکین درد دندان

جویدن آدامس

اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندان تان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می‌شود، می‌توانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.

استفاده از بالش بلند

در دردهای نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع می شود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید.

میخک

میخک یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بی‌حس کننده‌هایی است که دندانپزشکان بر روی دندان بیمار استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای اعمال میخک بر روی دندان وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. برای این کار کمی روغن میخک و روغن زیتون را مخلوط کنید و با پنبه روی دندان خود بگذارید.

میخک

نمک و فلفل سیاه

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زمانی که یک دندان بی نهایت حساس و دردناک می شود می تواند بسیار عالی و موثر باشد و درمان دندان درد شما باشد، زیرا هر دو مواد تشکیل دهنده این مخلوط دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و کاهش دهنده درد می باشند.

مقادیر مساوی نمک و فلفل سیاه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را بطور مستقیم روی دندان عفونی یا دردناک قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند. این کار را چند روز تکرار کنید تا درد دندان شما کاهش یابد.

7 روش فوری خانگی برای تسکین درد دندان عقل را در این مقاله بخوانید

روغن نعناع

از مواد طبیعی تشکیل دهنده نعناع، سالانه برای ساخت ژل‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. این ماده یکی از مسکن‌های عالی برای درمان دندان درد است که در طبیعت یافت می‌شود.

برای اینکه بتوانید از این روغن استفاده کنید، ۱۰ الی ۱۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن خنثی (همچون روغن دانه انگور یا روغن زیتون) ترکیب نمایید.

این روغن باید قبل از مصرف رقیق شود تا باعث تحریک دهان و ناحیه دندان نشود. یک پنبه تمیز بردارید و در محلول فرو ببرید. سپس آن را در اطراف دندان مورد نظر قرار دهید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل دیگر درمان معروف خانگی برای دندان درد است که به بی حس و کرخت کردن درد کمک می کند. به علاوه، وانیل تاثیر آرام کننده نیز دارد. یک گوش پاک کن را به مقداری عصاره وانیل آغشته سازید و روی دندان دردناک بمالید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا بتواند به عنوان درمان دندان درد عمل کند.

وانیل

آب نمک گرم

این ماده می‌تواند فرآیند پوسیدگی دندان را کندتر کند و از دندان درد بکاهد. آب نمک گرم باعث می‌شود آب اضافی موجود در بافت‌ها خارج شود. برای اینکار به یک پیمانه آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری نمک دریایی نیاز دارید.

نمک و آب را در یک ظرف ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید. اینکار را در طول روز بارها تکرار کنید.

سیر

استفاده از سیر نیز می تواند دندان درد را به میزان زیادی تسکین دهد. سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و دیگر خواص دارویی است که می تواند برای کاهش درد بسیار موثر باشد.

برای درمان دندان درد ، یک حبه سیر رنده شده یا کمی پودر سیر را با مقداری نمک مخلوط کرده و بطور مستقیم روی دندان دردناک قرار دهید تا درد را بهبود بخشد. اگر با خوردن سیر مشکلی ندارید، می توانید یک یا دو حبه سیر خام را بجوید تا دردتان را ساکت کند.

این درمان طبیعی را به مدت چند روز تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

سیر

آویشن

افرادى که از دندان درد رنج مى برند چنانچه نصف قاشق مرباخورى برگ و گل آویشن تازه با یک چهارم قاشق مرباخورى زیره و کمى سرکه در دهان ریخته و مضمضه نمایند و به مدت چند دقیقه چیزى تناول ننمایند موجب درمان دندان درد آنها مى گردد.

همچنین نگه داشتن مقداری عرق آویشن غلیظ به همراه نمک ، روی دندانی که درد می کند، می تواند به خوبی درد آن را کاهش دهد.

لیدوکائین

استفاده از بی‌حس‌کننده‌های لیدوکائین معمولا توصیه نمی‌شود و اگر گزینه‌های درمانی دیگر موثر بود بهتر است از آن استفاده نشود. لیدوکائین نیز در درمان درد موثر است. قرار دادن لیدوکائین بر روی دندان می‌تواند تا حدودی درد آن را کمتر نماید.

لیدوکائین

چگونه از آدامس برای تسکین درد دندان استفاده کنیم؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

درمان درد دندان با آدامس

از این موارد اجتناب کنید!

الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل و درمان درد دندان نیستند. داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند، برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند.

این مواد و داروها صرف نظر از اعتیاد آور بودن، ممکن است اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند. یادتان باشد که دندان درد شدید موجب نشود که به مواد شیمیایی و چیزهای عجیب و غریب مثل روغن ترمز، اسید باطری و  متوسل شوید! سم این مواد ممکن است خطرناک باشد.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4.2/5 - (134 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. مهران می‌نویسد

    سلام من همه این راه کار هارو انجام دادم ولی جواب نداد بدتر شد اخر رفتم اپول زدم

  2. حامد می‌نویسد

    من انواع مسکن ها امتحان کردم ولی جواب نداد اما وقتی پودرزنجبیل ونمک وفلفل سیاه وبرگ تازه نعناع امتحان کردم عالییی بود.حتما امتحان کنید.

  3. محمد صادق می‌نویسد

    سلام.همشو توی ۲ روز امتحان کردم .نشد رفتم کندمش.دندونی که درد میکنه دستمال نمیبندن که باید بکنی یا راه حلهای پزشکی دیگه.مرسی

  4. سید حمزه می‌نویسد

    سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون .سیر از همشون بهتربود من امتحان کردم خیلی سریع درد رو اروم کرد.سیررو حسابی جویدم وگذاشتم یک دقیقه تو دهانم بمونه وبه اون سمت که دندونم درد میکرد بیشتر گذاشتم بماند بعد از یک دقیقه ریختمش دور .ناگفته نماند دهانم اتیش گرفت که اونم طبیعی هست واگر سیر رو حسابی جویدید تکه ریزی از سیر برود داخل دندان ک سوراخ شده به بهبودش و بوی بد دندان کمک میکنه .بعدازسه یا چهار ساعت میشه اون سیر که داخل دندان هست روبه ارومی با خلال دندان دراورد .باتشکر

  5. Saniii می‌نویسد

    دندون جلوم چند روزه درد ضربان داری داره که واقعا مغزم داره سوت میکشه . چیکارش کنم . فکر میکنم آبسه باشه . یه راه حلی بدید که دیگه دردش بره و برنگرده

  6. ناشناس می‌نویسد

    سلام شواهرم چندروزه دندانش دردمیکرد الان صورتش ورم کرده ولی دردش کمتره دندانش تقریبن سالیمه ولی توش سراخ شده خیلی کم بنظرمیاد الان برایش چه باید کرد که دیگه دردش شروع نشود؟
    لطف راه نمای کنید

  7. ناشناس می‌نویسد

    دندونهای پرسیده شکسته و خراب دارم والان چهار روزه که اموکسسیلین میخورم .
    ولی لثه ام زیر دندون نیش فک پایینم درد میکنه.
    وقتی باد کولر میخوره هم بدتر میشه
    راهنمایی لطفن😔😞

  8. یاسین می‌نویسد

    الان ۸ صبح از دیشب ۶ تا ژلوفن خوردم ۱ دونه متادون خوردم ۲ تا چرک خشک کن خوردم هیییسچ کدوم کاری نکرد و شدیدن دندون درد داشتم ولی تا سیر گذاشتم خوب خوب شد خدارو شکر دیگه ۸ صبح میرم بخوابم فقط سیر امتحان کنید

    1. دریا می‌نویسد

      چجوری

  9. ناشناس می‌نویسد

    من شش تا دندان عصب کشی کردم و قالب گیری شد اماده برای روکش ،وقتی رفتم دکتر تا با انبر ریز بهشون دست زد گفت متاسفم باید همه رو بکشی با وجود اینکه عصب کشی شده ،زیرا در اثرشوک مغزی بخاطر بیماری دوقطبی افسردگی در بیمارستان به دند انها برق فشاز اورده وهمه ترک برداشته ،الان یک هفته که من از،درد دندان ،گوش چشم نصف سرم مغزم داد میزنم مسکن میخورم معده ام رو احساس میکنم سوراخ شده ومیسوزه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید