بهترین راه برای درمان خشکی پوست دست

خشکی پوست دست آزار دهنده ترین حالتی است که با آن مواجه هستیم. در حالی که شستن دستها به خصوص برای مقابله با بیماری مثل کرونا بسیار مهم است، اما شستن مکرر دستها  می تواند به خشکی پوست منجر شود. حال ببینیم چگونه دستهایمان را بشوریم تا دچار خشکی نشوند و برای درمان خشکی پوست دست چه باید کرد؟

در بیشتر موارد خشکی پوست علی الخصوص خشکی پوست دست به علت وضعیت محیط پیرامون ما اتفاق می افتد. به عنوان مثال وضعیت هوا می تواند منجر به خشکی پوست شود.

شست و شوی مداوم بدن و دست، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن دست و سایر نقاط بدن و برخی وضعیت های پزشکی مشخص می توانند منجر به خشکی پوست دست شوند.

ما در این مقاله به علل خشکی دست و نحوه ی درمان خشکی پوست دست می پردازیم.

پوست دست

علت خشکی پوست دست

آب و هوا

در طی ماه های سرد، خشک شدن پوست شما امری عادی است. تغییرات آب و هوایی، علل الخصوص سردی هوایی که رطوبتی ندارد می تواند منجربه خشکی دستان شما شود.

کاهش رطوبت هوا منجربه گرفتن رطوبت از پوست شما می شود.

درمان خشکی دست

محیط کار

همچنین وضعیت محیط کار می تواند باعث خشکی دست شما شود. در مشاغلی که فرد مجبوربه شستن مکرر دست است نظیر پرستاران، پزشکان و یا معلمان ممکن است با خشکی دست مواجه شوند.

کارکنان کارخانه و یا آرایشگران چون بطور معمول با مواد شیمیایی و یا مواد تحریک کننده ی پوستی سر و کار دارند ممکن است دچار خشکی پوست دست شوند.

پرستاران

بیماریها

برخی از وضعیت های پزشکی می تواند منجر به خشکی دست موقتی و یا دائمی شود. برای مثال افرادی که دچار اختلال سیستم ایمنی، نظیر دیابت یا لوپوس هستند ممکن است جریان خون کمتری به دست آن ها برسد.

این جریان خون کمتر منجربه حساس شدن پوست دست می شود. اگزما و پسوریازیس دو وضعیتی است که باعث التهاب پوستی شده و همچنین می تواند باعث خشکی دست، پوست پوست شدن و ترک خوردگی پوست شود.

دیابت بی مزه

راهکار هایی برای درمان خشکی پوست دست

برای مقابله و درمان خشکی پوست دست ، به نکات زیر توجه کنید:

دستان خود را با آب ولرم بشویید

دستها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که کف دست، پشت دست، بین انگشتان، مچ و ناخن ها را شسته باشید. آب ولرم بهتر از آب د اغ است. آب خیلی گرم در نهایت همه چیز را خشک می کند و اثر بخشی را بهبود نمی بخشد.

آب گرم دستهای شما را از روغن‌های طبیعی که پوست را ضدآب نگه می‌دارد، پاک می‌کند. بنابراین اگر می توانید از آب ولرم با صابون زیاد استفاده کنید.

از صابون ‌های مرطوب کننده استفاده کنید

از آنجا که بسیاری از صابون ها پوست را سفت می کنند و باعث خشک شدن و ترک خوردگی آن می شوند، شما می توانید دستان خود را با صابونی بشویید که حاوی مرطوب کننده باشد. به عنوان مثال، صابون هایی با قوام خامه ای این چنین هستند.

همچنین می توانید از صابون هایی حاوی ترکیباتی مانند گلیسیرین و لانولین به جای صابون‌های قالبی استفاده نمایید.

برای عدم خشکی دست، بهتر است از صابون های قالبی استفاده نکنید. اتصال دهنده هایی که یک قالب صابون را در کنار هم نگه داشته اند، به طور طبیعی دارای pH بالایی هستند که باعث خشکی غیرضروری می شود. در عوض، صابون های مایع باعث خشکی کمتری در پوست می شوند.

صابون خشکی پوست

دستان خود را با آب گرم بشویید

دستها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که کف دست، پشت دست، بین انگشتان، مچ و ناخن ها را شسته باشید. آب ولرم بهتر از آب د اغ است. آب خیلی گرم در نهایت همه چیز را خشک می کند و اثر بخشی را بهبود نمی بخشد.

آب گرم دستهای شما را از روغن‌های طبیعی که پوست را ضدآب نگه می‌دارد، پاک می‌کند. بنابراین اگر می توانید از آب ولرم با صابون زیاد استفاده کنید.

شستن دست

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

هنگامی که آب پس از شستشو داخل پوست گیر نیفتد، می تواند باعث خشکی دست شود. دلیل این امر این است که آب مانند آهنربا عمل می کند و باعث جذب آب از عمیق ترین لایه های پوست می شود و سپس در هوای آن را بخار می کند. در نتیجه باعث می شود پوست خشک تر شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً بعد از شتسشوی دست بلافاصله روی آن کرم مرطوب کننده بمالید. حتی یک لایه سبک نیز مفید خواهد داد.

بهتر است از کرم یا پماد استفاده کنید نه از لوسیون چرا که لوسیون ها مقدار زیادی آب دارند و بنابراین از فرار آب از پوست جلوگیری نمی کند. مرطوب کننده ها در مراقبت از پوست کمک می کنند زیرا:

  • عملکرد سد اپیدرم را بازیابی می کنند
  • یک فیلم محافظ برای پوست ایجاد می کنند
  • شکاف های کوچک را پر می کنند
  • میزان آب اپیدرم را افزایش می دهند
  • پوست را آرام می کنند
  • ظاهر و بافت پوست را بهبود می بخشند

پس از هر بار شستشو، قبل از خواب و هر زمان که احساس خشکی کردید، از مرطوب کننده استفاده کنید. مهم نیست از چه نوع صابونی استفاده می کنید، همچنین هنگام تمیز کردن دستان خود سعی کنید خیلی تهاجمی نباشید. این کار معمولاً به دلیل عجله اتفاق می افتد. سعی کنید ملایم باشید تا خشکی پوست شما تشدید نشود.

با استفاده از کرم یا لوسیونی که خاصیت مرطوب کنندگی دارد و چندین بار در روز استفاده کنید. لوسیون ها و کرم ها به حفظ رطوبت کمک می کند و آن را به پوست شما باز می گرداند.

اگر پوست خیلی خشکی دارید، برای مرطوب کنندگی عمیق از مرطوب کننده ای استفاده کنید که اصالتا برای حیوانات تجویز می شود! بله تعجب نکنید، حقیقت دارد! محصولاتی نظیر کرم بالم را تهیه کنید که برای درمان ترک های عمیق پستان گاو تجویز می شود و به پوست نفوذ می کند تا کاملا آن را مرطوب نگه دارد. مرطوب کننده پوست خشک

پوشیدن دستکش

اگر شما مداوم دست های خود را با آب می شورید، همانند شست و شویی ظرف ها به پوشیدن دستکش توجه کنید. پوشیدن دستکش باعث می شود تا به هنگام شست و شو و کارهایی از این قبیل که با آب سر و کار دارید، چربی های طبیعی موجود بر روی سطح پوست دست شما پاک نشود.

همچنین برای مرطوب نگه داشتن پوست می‌توانید دستان خود را به مدت 5 دقیقه در آب ساده خیس کنید، سپس مرطوب کننده بمالید و 1 تا 2 ساعت دستکش بپوشید.

این کار به شما این اطمینان را می دهد که رطوبت به جایی که باید می رسد. تقریباً مانند ماسک صورت ، دستکش ها پوست دست را به مدت 6 تا 8 ساعت مرطوب نگه می دارد و به پوست اجازه می دهد تا مقدار لازم TLC را دریافت کند.

پوشیدن دستکش در روزهای سرد و باد ، همچنین می تواند جلوی باد را برای خشک کردن بیشتر دست بگیرد.

ضدعفونی کردن خانه

از مرهم های پوستی استفاده کنید.

اگر از شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برید و می بینید که پوست خشک شما به دلیل شستشوی بیشتر خشک تر، سفت تر و یا ترک خورده می شود، می توانید از مرهم های پوستی مانند وازلین استفاده کرده و مستقیماً آن را روی زخم ها یا مناطق ترک خورده استعمال نمایید. این کار هم آن منطقه را تسکین می دهد و هم از آن در برابر صدمات بیشتر محافظت می کند.

استفاده از ضدعفونی کننده به جای صابون

اگر دستان شما بخاطر شستن بیش از حد خشک شده است می توانید به طور موقت از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. ضدعفونی کننده دست گزینه دیگری برای محدود کردن شستشوی دست ها تا زمان بهبودی پوست است، اما نه قبل از خوردن غذا، بعد و یا زمان رفتن به حمام یا هنگامی که دست ها کاملا کثیف شده باشد.

استفاده از خشک کننده مناسب

حوله های کاغذی بهترین گزینه هستند، اما اگر از پارچه استفاده می کنید، هر فرد در خانه باید حوله مخصوص خود را داشته باشد و هر 3 روز یکبار حوله های تمیز را با آن ها تعویض کنید. مطمئن شوید که دست ها کاملاً خشک شده اند، زیرا میکروب ها به راحتی روی دست های مرطوب منتقل می شوند.

دستمال توالت

کاهش استرس

ممکن است شگفت زده شوید اما رابطه ای هر چند ضعیف بین استرس و اگزما وجود دارد. بنابراین اگر شما احساس کردید که دستان شما بی دلیل دچار خشکی و یا اگزما شده است زمانی را صرف مراقبت از خود و کاهش استرس کنید.

 داروها

اگر شما دچار اگزمای مزمن شدید استفاده از دارو برای درمان وضعیت پوست شما ضروری است. پزشک ممکن است برای استروئیدها را تجویز کند که شما بر روی پوستتان (موضعی) استفاده کنید و یا حتی آنتی بیوتیک تجویز کند که نیاز به مصرف خوراکی دارد.

دارو

درمان خشکی پوست دست با اشعه ی فرابنفش

  1. در بعضی موارد نظیر پسوریازیس مزمن، درمان فرابنفش می تواند برای پوست شما کمک کننده باشد، البته توجه داشته باشید که باید قبل از استفاده از این نوع روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خشکی پوست دست در طول شب

یکی از بهترین روش های درمانی برای خشکی دست استفاده زیاد از کرم ها و یا لوسیون هایی که مرطوب کننده اند و اساس آن ها مواد نفتی است نظیر وازلین.

بعد از استفاده از کرم ها و یا لوسیون ها دستان خود را با دستکش و یا جوراب بپوشانید تا این مرطوب کننده ها تبخیر نشده و بصورت کامل جذب پوست شما بشود. مطمئنا با استفاده از این روش به هنگام صبح شما پوستی بسیار لطیف خواهید داشت.

مرطوب کننده

کرم هایی که با نسخه بفروش می رسند

برای پوست های که بسیار خشک و پوست پوست است، ممکن است پزشک برای شما لوسیون خاصی را تجویز کند که حاوی اسید لاکتیک یا اوره است. این ترکیبات خشکی و پوست پوست شدن دست شما رفع می کند.

استفاده از کرم های هیدروکورتیزون

در بعضی موارد خشکی پوست می تواند بدتر شده و وضعیتی به نام درماتیت پوستی را ایجاد کند. در این حالت پوست ملتهب و قرمز می شود. در این موارد، تنها لوسیونی که حاوی هیدروکورتیزون است کمک کننده خواهد بود.

استفاده از پوشش مرطوب

پوست هایی که بر اثر خشکی ترک برداشته اند ابتدا نیاز به درمان این ترک ها داشته و سپس باید برای درمان خشکی دست اقدام نمود. پزشک شما ممکن است استفاده از یک پوشش مرطوب (برای مثال دستکش خیس) برای درمان پوست شما پیشنهاد کند.

راهکارهای خانگی و گیاهی برای درمان خشکی پوست دست

روغن زیتون

آنتی اکسیدان و اسید چرب های که در روغن زیتون موجود است کمک می کند تا پوست شما نرم و مرطوب بماند. علاوه بر این روغن زیتون خاصیت ضد پیری هم برای پوست شما دارد.

روغن زیتون

دستور العمل

دستان خود را با روغن زیتون گرم شده به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دو بار در روز ماساژ داده و از نرمی و لطافت پوستتان لذت ببرید.

روغن نارگیل

ترکیب منحصر بفردی از اسید چرب که در روغن نارگیل وجود دارد برای خشکی دست بسیار مفید است. این روغن پوست آسیب دیده و خشک شده شما را که در معرض تابش خطرناک فرابنفش خورشید قرار گرفته است، درمان می کند.

روغن نارگیل

دستور العمل

  • ابتدا روغن نارگیل را گرم نموده و سپس بر روی پوست خود بمالید.
  • بمدت ۵ دقیقه با استفاده از حرکات دایره ای قبل از خواب با این روغن پوست خود را ماساژ دهید.
  • برای نتیجه بهتر از دست کش استفاده کنید.
  • از این روش درمانی روزانه استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از روغن های آووکادو، هسته ی انگور، جوجوبا و یا روغن بادام برای ماساژ دست تان استفاده کنید.

آلوئه وار برای درمان خشکی پوست دست

آلوئه ورا حاوی خواص مرطوب کنندگی طبیعی است که به پوست های خشک و خشن کمک می کند مرطوب شوند. علاوه بر این آلوئه ورا لایه ای محافظتی برای پوست شما ایجاد می کند.

عکس آلوئه ورا

دستور العمل

  • یک برگ تازه آلوئه ورا را برداشته و برش دهید.
  • ژل میان برگ آلوئه ورا را برداشته و به آرامی برای چند دقیقه بر روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید.
  • پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب گرم پوست خود را بشویید.
  • از این روش درمانی روزانه یک یا دو بار استفاده کنید.

آب لیمو

آب لیمو برای پاک کردن پوست شما مفید است و کمک می کند تا پوستی صاف و لطیف داشته باشید. علاوه بر این آب لیمو پوست شما را روشن تر کرده و نقاطه سیاه و تیره را از روی دستان شما پاک می کند.

لیمو ترش

دستور العمل

  • مقدار مساوی از آب لیمو و عسل و جوش شیرین را برداشته و مخلوط کنید.
  • این ترکیب را بر روی پوست خود بمالید.
  • بمدت یک دقیقه ماساژ دهید.
  • پس از ۵ دقیقه دستان خود را با آب گرم بشویید.

این کار را یک بار یا دو بار در طول هفته انجام داده تا پوستی سلامت و لطیف داشته باشی.

ماست برای درمان خشکی پوست دست

ماست آب رسان طبیعی است که به شما کمک می کند تا با دستان خشک مقابله کنید. علاوه بر این اسید لاکتیک موجود در ماست همانند یک پاک کننده ی قوی و لایه برداری طبیعی برای پاکسازی سلول های مرده پوستی عمل می کند.

آب ماست

دستور العمل

  • یک قاشق ماست طبیعی ساده را بر روی دست خود بمالید.
  • برای۵ دقیقه ماساژ دهید.
  • پس از ۱۰ دقیقه دستان خود را با آب گرم بشویید.

این کار را روزانه یا یک روز درمیان انجام دهید.

آووکادو

آووکادو حاوی ویتامین A ،C و E است. همچنین آووکادو دارای چربی های اشباع نشده است که به درمان خشکی پوست دست کمک شایانی می کند. علاوه بر این، آووکادو باعث می شود تا دستان شما جوان تر شده و علائم پیری نداشته باشد.

دستور العمل برای درمان خشکی پوست دست

  • نصف یک آووکادو را برداشته و مغز آن را خارج کنید.
  • مغز آووکادو را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید.
  • حال خمیر آماده شده را بر روی پوست دست خود بمالید.
  • پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد دست خود را بشویید.

این کار را هفتگی ۳-۴ مرتبه تکرار کنید. همچنین شما می توانید دستان خود را با روغن آووکادو هم ماساژ دهید.

مترجم:محمد مهدی مغازه ای و حسین مقدس زاده

4.2/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید