تفاوت دل درد بارداری و پریود

بسیاری از زنان در تشخیص اینکه باردار هستند و یا علائم PMS و قبل پریودی را دارند دچار مشکل می شوند. این شرایط، علائم مشابه دیگری هم دارند اما تفاوت های منحصر به فردی بین هر کدام وجود دارد.

نبض ما– شایع ترین علائم اولیه بارداری و پریود شامل نوسانات خلقی، درد کمر، افزایش ادرار و سینه های حساس است. علاوه بر این، نشانه هایی هم وجود دارند که فقط در زمان حاملگی اتفاق می افتند. البته تنها راه مطمئن شدن اینکه باردار هستید یا نه، آزمایش بارداری است.

درد قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی PMS

قاعدگی یک فرآیند خونریزی از رحم است که در پایان هر دوره از قاعدگی رخ می دهد. قاعدگی از دوران بلوغ شروع می شود و تا زمان یائسگی ادامه دارد.

دوره آن زمانی شروع می شود (تقریبا هر ۲۸ روز) که دیواره های رحم از بین بروند، و به همین دلیل است که حاملگی رخ نمی دهد.

دوره ی قاعدگی شما به علت تغییرات طبیعی در سطوح هورمون استروژن و پروژسترون، به عنوان چرخه قاعدگی شناخته شده است. بسیاری از زنان علائمی مانند نفخ، حساسیت پستان و تغییرات خلقی را در طول دوره قاعدگی تجربه می کنند.

قاعدگی

PMSیا سندروم پیش از قاعدگی، وضعیتی است که علائم روانی و جسمی آن پس از تخمک گذاری (که در وسط چرخه ی قاعدگی اتفاق می افتد) رخ می دهند و زمانی که دوره شروع می شود، علائم آن پایان می یابد.

نشانه های PMS می تواند شاما تحریک پذیری، افسردگی، گریه، خستگی، التهاب، آکنه، حساسیت پستان (ماستالژی) و تغییرات اشتها باشد. در حالی که ۹۰% زنان معتقدند که برخی علائم مربوط به قاعدگی را دارند، PMS حقیقی جدی تر است و احتمالا در ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان رخ می دهد.

شباهت های بین بارداری و پریود PMS

برای بسیاری از زنان، علائم و نشانه های اولیه ی بارداری شباهت های زیادی به دوران قاعدگی یا PMS دارد. در حقیقت طبق برخی علائم اولیه نمی توان گفت که باردار هستید و شاید فقط علائم قبل از قاعدگی را دارید.

علائم مشابه و مشترک عبارتند از:

سردرد

سردرد می تواند نشانه ای از بارداری باشد، اما بسیاری از زنان همچنین قبل از دوران قاعدگی، سردرد یا میگرن را تجربه می کنند.

درد کمر

این علامت می تواند از نشانه های نزدیک شدن به دوره قاعدگی باشد، اما همچنین نشانه ای از حاملگی هم است.

تکرر ادرار

اگر باردار هستید و یا نزدیک دوران قاعدگی خود هستید، ممکن است دچار افزایش ادرار شوید.

تغییرات حالت (تحریک پذیری، اضطراب، گریه کردن)

تغییرات حالت در هر دو شرایط PMS و اوایل بارداری معمول است. این تغییرات می تواند شامل افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و تغییرات خلقی باشد.

گریه کردن

یبوست

هورمون پروژسترون می تواند منجر به اختلالات گوارشی از جمله یبوست شود. از آنجا که سطح پروژسترون در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش می یابد، یبوست می تواند در زنان مبتلا به PMS یا با نزدیک شدن به دوران قاعدگی رخ دهد.

به همین ترتیب تغییرات هورمونی در دوران بارداری هم ممکن است باعث یبوست شود و این امر شباهت بین بارداری و پریود است.

درد و حساسیت پستان

درد پستان، حساسیت به لمس، تورم یا بزرگ شدن پستان، می تواند در ابتدای بارداری و همچنین قبل از دوره قاعدگی رخ دهد. سینه ممکن است در هر دو حالت سنگین، دردناک و یا حساس شود و این موضوع هم از شباهت های بین بارداری و پریود است.

تفاوت بین بارداری و پریود

خونریزی یا لکه بینی

خونریزی خفیف (به اندازه ای نیست که نیاز به استفاده از پد یا تامپون باشد) گاهی اوقات در زمان لانه گزینی جنین در رحم در اوایل بارداری اتفاق می افتد. این به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته شده است و مانند خونریزی شدیدی که زنان در آغاز پریودی خود تجربه می کنند نیست.

خستگی

یکی از تفاوت های بارداری و پریود، خستگی در زنان در مراحل اولیه بارداری رایج است اما به عنوان علائم PMS نیز شناخته شده است. با این حال خستگی مربوط به PMS عموما پس از شروع دوره از بین می رود.

افزایش یا کاهش اشتها

بسیاری از زنان قبل از شروع دوره میل به غذا یا افزایش اشتها را تجربه می کنند. افزایش اشتها یا نفرت غذایی نیز در بارداری معمول است، گرچه گرایش غذایی حاملگی اغلب مشخص و شدید تر از زمان PMS است.

حالت تهوع

تهوع و استفراغ

تفاوت بارداری و پریود، تهوع و استفراغ است. این امر معمولا در دوران بارداری پیش می آید و از نشانه های PMS نیست. بنابراین اگر شما این حالت را تجربه کرده اید بیشتر احتمال دارد باردار باشید.

کمر درد

گرفتگی کمر و درد شکم یا لگن در بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی رخ  می دهد. این علائم اغلب برای زنان مبتلا به PMS رنج آور است. با این حال برخی زنان ممکن است در مراحل اولیه بارداری ، درد و گرفتگی خفیف داشته باشند.

علائم اصلی بارداری چیست؟

علائم خاصی وجود دارند که مختص علائم اولیه بارداری هستند و در زمان PMS کمتر اتفاق می افتند.

تاخیر در پریود یا پریود نشدن: فقدان قاعدگی نشانه مشخصی از بارداری است.

خونریزی کاشت و لانه گزینی جنین: همان طور که قبلا ذکر شد، در هنگام لانه گزینی جنین در رحم در طول دوران بارداری، خونریزی خفیفی تجربه می شود و بسیار متفاوت از دوران قاعدگی است.

HLA تصویر در لانه گزینی

ترشحات واژن: افزایش تولید استروژن در دوران بارداری ممکن است منجر به افزایش ترشحات سفید واژن شود.

تیره شدن نوک پستان: تیره و بزرگ شدن آئولا یا نوک پستان می تواند یک یا دو هفته پس از تخمک گذاری در اوایل بارداری رخ دهد. و به هیچ عنوان جزو علائم PMS محسوب نمی شود. تفاوت بین بارداری و پریود نیست.

دو هفته انتظار چیست؟

«دو هفته صبر کردن» یک اصطلاح است که برای توصیف فاصله زمانی بین تخمک گذاری و لانه گزینی استفاده می شود و یا نقطه تقریبی است که در آن آزمون بارداری یک پاسخ قطعی را ارائه می دهد.

تیم ترجمه نبض ما

3.9/5 - (30 امتیاز)
منبع www.medicinenet.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید.من بعد از lulخیلی درد در زیر شکم و تخمدان هایم دارم.همش احساس میکنم الان پریود میشم.دلیل این دردها چی هستش؟

    1. عسل می‌نویسد

      سلام من خیلی دلم دردمیکنه واحساس میکنم الانه که پریودبشم ولی الان یک هفته میشه تازه پاک شدم ولی خیلی دلم دردمیکنه دورنافم ممکنه باردارباشم؟؟

  2. ... می‌نویسد

    سلام خسته نباشید،من پنج روزه از موعد پریودم گذشته،شکمم گاهی اوقات تیر میکشه و درد میکنه،احتمال داره از علائم بارداری باشه؟؟در ضمن بعد از هروعده غذا هم حالت تهوع دارم

    1. اسکا می‌نویسد

      خب مبارکه

    2. ریحانه می‌نویسد

      سلام ۱۱ روز از تخمک گذاریم میگذره بصورت مرتب قبل و بعد از تخمک گذاری اقدام کردم …. سه روز به شروع عادتم مونده…. احساس درد در قسمت چپ کمرم دارم که روز تخمک گذاری هم داشتم … امروز بی بی زدم منفی بود… باردار نیستم؟؟؟ یا برا نتیجه گیری زوده؟؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید