علت ورم پا چیست؟

علت ورم پا در بیماران دلایل مختلفی دارد. ورم پا،دردناک و ناراحت کننده است و می تواند راه رفتن را سخت کند. متورم شدن پا به دلایل مختلف رخ می دهد. چندین بیماری باعث این علامت می شود که در این مطلب به این بیماری ها اشاره می شود.

نبض ما– اِدِم  یا ورم  در شرایطی  رخ می دهد که آب زیادی در بدن جمع شود. این  عارضه می تواند قسمت هایی از بدن، از جمله دست ها، پاها و صورت را درگیر کند. علت ورم پا در بیماران چیست؟ خوشبختانه هنگامی که شما علت اصلی بیماری ها را بدانید، بهتر و راحت تر می توانید اقداماتی را برای بهبودی انجام دهید.

علت ورم پا

ورم، ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. ایستادن به مدت طولانی و آویزان شدن پاها از صندلی به صورت مکرر و طولانی، باعث احتباس مایع در پا می شود. همچنین، بعضی از زنان در دوره ماهانه خود، دچار ورم می شوند.

همچنین علت ورم پا در بیماران ممکن است ناشی از بیماری جدی تر از جمله بیماری کبد، بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، ترومبوز ورید عمقی (DVT)، سطح پایین پروتئین، کم خونی و نشانه ای از آسیب به پا باشد. شکستن انگشتان پا، مفاصل مچ پا و استخوان ها، تنها چند صدمه ای است که ممکن است موجب تورم شود. تورم، پاسخ طبیعی به آسیب است.

عوارض دیابت بارداری

اگر شما به شدت مجروح شده  و درد زیادی حس می کنید،  طبیعتا نمی توانید وزن خود را روی پای خود قرار دهید، در این صورت بهتر است، به پزشک متخصص مراجعه کنید. بسیاری از زنان در دوران بارداری  دچار ورم پا می شوند.

ایستادن برای مدت زمان طولانی و فعالیت جسمی ممکن است موجب تورم شود و علت ورم پا در بیماران است. مصرف بیش از حد نمک و پتاسیم نیز ممکن است نقش موثری در ورم پا داشته باشد. علت ورم پا در بیماران دلایل متعددی دارد که در این مطلب به آن اشاره می شود.

علت ورم پا در بیماران دیابتی

هر بیمار مبتلا به دیابت، در صورت بروز هر گونه تغییر در بدن، باید با پزشک مشورت کند. بیماری که چندین سال است دچار بیماری دیابت است، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد، زیرا این بیماری  ممکن است با بسیاری از خطرات همراه باشد.

اگر شما دیابت دارید و به تازگی متوجه  ورم در ناحیه پا شده اید، موارد زیر ممکن است باعث این ورم شده باشد:

۱- دلیل اصلی تورم پا در دیابت، اِدِم  و ورم محیطی است. مایع در مچ پا و پاها جمع می شود و این وضعیت می تواند در صورت عدم درمان ،  به شدت ادامه دار باشد. مشاوره با پزشک در این گونه موارد ضروری است.

عکس وسایل فرد دیابتی

۲- گاهی اوقات یک دیابتی، ممکن است از نوروپاتی دیابتی رنج ببرد. این مورد، در شرایطی است که منجر به بی حسی در پاها می شود. در نتیجه، ممکن است فرد دیابتی آسیب زیادی ندیده و شاید چیزی در حد کشش باشد. اما تورم ناشی از آسیب چیزی است که نگرانی را افزایش می دهد، به همین دلیل مشاوره با پزشک بسیار مهم است.

۳- دیابتی ها، ایمنی کمتری نسبت به عفونت دارند و تورم  نیز، می تواند نشانه ای از عفونت در پا باشد. نشانه های دیگری که ممکن است دلیل بر وجود عفونت باشد، تب خفیف و قرمزی همراه با تورم است.

۴- بعضی اوقات، فشار خون بالا نیز می تواند موجب تورم در پا شود، زیرا مایعات در داخل بافت بدن  جمع می شوند. اینها علائم نارسایی  قلب هستند و اگر احساس می کنید که دچار تنگی تنفس و خستگی شده اید، باید به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید.

ورم پا در بیماران دیابتی

۵- اگرچه بسیاری از ما درباره دیابت نوع ۱ و نوع ۲  اطلاعاتی داریم ، اما تعداد بسیار کمی  ازمردم از خطرات دیابت درحاملگی آگاهی دارند. این دیابت، یک نوع منحصر به فرد از دیابت است که تنها بر زنان باردار تأثیر می گذارد و معمولا پس از زایمان نوزاد از بین می رود. تورم در پاها، اغلب با دیابت حاملگی همراه است، گرچه بارداری می تواند به طور عمده به مایع های جمع آوری شده در پاها کمک کند و موجب تورم شود.

۶-اگر شما دچار دیابت نوع ۲ هستید، احتمال ورم پا نیز در شما وجود دارد. در صورت تورم  شدید پا، با پزشک خود مشورت کنید.

علت ورم پا در بیماران کلیوی

یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با بیماری کلیوی، تورم است؛ زمانی که مایع در بدن جمع می شود،  باعث تورم می شود. ادم  و ورم می تواند باعث ناراحتی برای فرد شود. همچنین می تواند  از علائم اولیه بیماری کلیوی باشد.

بنابراین، مهم است که در این رابطه به پزشک مراجعه کرده وعملکرد کلیه و نحوه درمان آن را پیگیری کنید. چگونه بیماری کلیه باعث تورم در پا می شود؟

بیماری های کلیوی

تورم پا ،ناشی از جمع شدن مایع در رگ های خونی کوچک  است. پاسخ کلیه به این اتفاق، حفظ آب و سدیم است. هنگامی که این اتفاق می افتد، رگ های خونی کوچک پیامی از مغز دریافت می کنند که مایع اضافی در بدن وجود دارد، به همین دلیل،  رگ های خونی بازتر می شوند. چرخه شروع  شده  و خیلی زود، مایع در بافت های بدن ایجاد شده و باعث ورم می شود.

هنگامی که ورم، ناشی از سطوح پایین  پروتئین در ادرار باشد ،به آن سندرم نفروتیک می گویند. این سندرم، سبب کاهش آلبومین (پروتئین ادرار) می شود.

کلیه ها پیامی دریافت می کنند که میزان خونرسانی در بدن کم است و سعی در حفظ نمک برای ایجاد حجم بیشتر می کنند. در نتیجه مایع اضافی در بافت ذخیره شده و باعث تورم می شود.

علت ورم پا در سالمندان

بعضی از موارد می توانند در سالمندان باعث ایجاد تورم در مچ پا شوند. برخی از رایج ترین موارد عبارتند از: سیستم لنفاوی آسیب دیده، آلرژی، بیماری آرتروز، نارسایی قلب، دیابت، بیماری کبدی، بیماری ریه، بیماری کلیوی، عفونت، التهاب، خونریزی شدید، آپنه خواب، بیماری های تیروئید، وریدهای واریسی.

نقرس و سلولیت نیز می تواند باعث ورم در پای سالمندان شود. نقرس، یک بیماری روماتیسمی ناشی از سطح بالای اسید اوریک در خون است. اسید اوریک، در طول هضم  مواد غذایی تولید می شود و از طریق بدن به عنوان مواد زائد، دفع می شود. اما گاهی اوقات اسید بیش از حد وجود دارد و در مفاصل و بافت های مفاصل مانند پاها و مچ پا جمع می شود.

تغذیه سالمندان

اگر فکر می کنید به دلیل بیماری نقرس، دچار ورم پا شده اید، سعی کنید پروتئین و مصرف الکل خود را کاهش دهید. خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا، به خصوص غذاهای دریایی، می تواند  سبب تولید اسید اوریک بیشتری شود.

سلولیت نیز نوعی عفونت پوستی است که توسط باکتری ایجاد می شود. در حالی که به طور معمول قابل درمان است، سلولیت می تواند برای افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت خطرناک باشد.

ممکن است عفونت ناشی از ورود باکتری ها از طریق نیش حشرات باشد. پاها ومچ پا از نقاطی هستند که از سلولیت آسیب می بینند و علائم آن ، اغلب شامل تورم، قرمزی و درد است.

علت ورم پا در بیماران ریوی

یکی از مشکلات رایج  بیماران ریوی، پیشرفت آهسته تورم پا یا اِدِم است. این فرآیند یک پاسخ ناسازگار به بیماری پیشرفته ریه است. قلب، ریه ها، کلیه ها و مغز همه با هم از طریق هورمون ها مرتبط هستند. در یک بدن سالم، قلب مقدار کافی خون را به کلیه ها پمپاژ می کند.

میزان نمک در بدن شما به طور دقیقی تنظیم می شود. اگر یک وعده غذایی سالم بخورید، ممکن است یک یا دو روز مایعات را حفظ کنید اما به تدریج بدن شما نمک اضافی را از طریق ادرار خود دفع خواهد کرد.

فیبروز ریه

اگر شما آب کافی مصرف نکنید، مغز شما هورمونی دریافت می کند که باعث تشنگی شما می شود و باعث می شود که کلیه شما آب بیشتری داشته باشد.

مایع اضافی در سراسر بدن شما نفوذ کرده و در مناطق کم و بیش وابسته قرار می گیرد. اگر شما مانند یک خفاش به عقب بچرخید، مایع در سرتان انباشته می شود. این عوارض در پاها بیشتر ایجاد می شود. بنابراین ، به تدریج ،مایع در پاها جمع شده و شما دچار ورم پا می شوید.

این احتمال وجود دارد که ورم پای شما به علت دیابت شیرین باشد.

اما دیابت شیرین چیست؟

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.onhealth.com

4.2/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. علی می‌نویسد

    سلام اقای دکتر پدرم ۵۰ سالشه دیابت نوع ۲ داره و ی مدتی هست پای راستش ورم شدید کرده و زخم هم روی پاش ایجاد شده
    هرچی میگذره راه رفتن براش سخت میشه .خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکار کنم .اعصاب همه ی اعضای خانواده ناراحته.اگه راهی هست کمک مون کنید ممنونم

  2. تیمورلندری می‌نویسد

    سلام دکتر بنده مدتی است هردو پایم ورم کرده تمام آزمایشات رو دنبال کردم ولی نتیجه ای نگرفتم لطفا بنده رو راهنمایی نمایید.با تشکر

  3. پوریا چشمه نوشی می‌نویسد

    سلام. من چند ساله که روی پای چپم ورم داره در حدی که کفش پام نمیره. ورمش خیلی شدیده. علتش چی میتونه باشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات