سینوزیت چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

سینوزیت، بیماری شایعی است که بر اثر آن، سینوس ها متورم می شوند. سینوزیت بر اثر گرفتگی سینوس ها به وسیله چرک ایجاد می شود.همچنین این بیماری، به نام سینوزیت مزمن نیز شناخته شده است.

نبض ما – در بیماری سینوزیت ، تنفس از طریق بینی دشوار بوده و ناحیه اطراف چشم و صورت شما ممکن است متورم شود که این موضوع سبب درد یا حساسیت  در صورت  می شود.

سینوزیت مزمن ممکن است بر اثر عفونت ایجاد شود که با رشد سینوس ها (مانند پولیپ بینی و…) این وضعیت حادتر می شود. این بیماری، بیشتر در بزرگسالان شایع است اما می تواند بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

سینوزیت یا التهاب سینوس

عفونت های سینوسی می تواند باعث ناراحتی شما شود؛ فشار، درد، ترشحات بینی و حلق و تنفس دشوار؛ از علائم معمول سینوزیت هستند. اما آیا عفونت های سینوسی باعث مشکلات دیگری نیز می شود؟ پاسخ  مثبت است!

علائم و عوارض سینوزیت

حداقل دو مورد از چهار نشانه اولیه و علائم سینوزیت مزمن باید با تأیید التهاب بینی برای تشخیص بیماری همراه باشد. مواردی مانند:

– درد، رطوبت و تورم در اطراف چشم ها، گونه ها، بینی و یا پیشانی، سرفه در کودکان.

ترشحات بینی و حلق

– انسداد بینی یا گرفتگی که باعث ایجاد مشکل تنفس در بینی بیمار می شود.

سینوزیت یا التهاب سینوس

علائم و نشانه های دیگر می تواند شامل:

  • گوش درد، درد در فک بالا و دندان
  • سرفه که ممکن است در طول شب تشدید شود
  • گلو درد
  • تنفس بد
  • خستگی یا تحریک پذیری
  • تهوع

علائم و نشانه های سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد، با هم مشابه هستند، اما سینوزیت حاد یک عفونت موقت سینوسی است که اغلب با سرما خوردگی همراه است.

علائم و نشانه های سینوزیت مزمن، طولانی تر بوده و اغلب باعث خستگی بیشتر می شود. تب نشانه ای مشترک از سینوزیت مزمن و حاد نیست، اما ممکن است یک فرد مبتلا به سینوزیت حاد نیز، دچار تب شود.

عوارض

کاهش حس بویایی و یا از دست دادن کامل حس بویایی که ممکن است با سینوزیت رخ دهد. کاهش و یا از بین رفتن حس بویایی، ممکن است موقت یا دائمی باشد. به عنوان مثال، انسداد بینی می تواند سبب کاهش حس بویایی شود.

با بهبود سینوس ها، ممکن است عارضه کاهش بویایی بهبود یابد. التهاب مزمن عصب بویایی، که می تواند باعث آسیب عصب ها شود.

عفونت های ساختاری اطراف سینوس ها، از جمله عوارض ناخوشایند سینوزیت است. این ساختارها شامل چشم، رگ های خونی، مغز، استخوان، و پوست است.

سینوزیت یا التهاب سینوس

زمانی که عفونت به چشم می رسد، می تواند  باعث تغییر در دید، عفونت بافت چشم (سلولیت اوربیتال)، ایجاد گرد و غبار در چشم  و یا گسترش بیشتر به پشت چشم و ایجاد عفونت و لخته شدن رگ های خونی (ترومبوز سینوس غشایی) شود.

عفونت، ممکن است از طریق جمجمه گسترش یابد  ومایع مغزی و نخاعی را درگیر کند، که منجر به مننژیت مغز می شود. عفونت سینوس ها همچنین می تواند به پوست نفوذ کند و باعث ایجاد سلولیت شود.

این عوارض بسیار غیر معمول هستند، اما نیاز به توجه فوری و درمان تهاجمی از جمله بستری شدن، داروهای وریدی (از طریق ورید در جریان خون) و یا مداخلات جراحی، مشاهده می شود.

سینوزیت و درمان گیاهی و خانگی

برخی از داروهای گیاهی طبیعی برای درمان سینوزیت وجود دارد که هر دو از سیستم ایمنی  حفاظت و در درمان و پیشگیری از سینوزیت موثر است.

سیر

نوعی درمان طبیعی برای برطرف کردن عفونت به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی است. سیر، توسط متخصصان طب سنتی به عنوان یکی از موثرترین گیاهان ضد میکروبی معرفی شده و مدت زمان زیادی است که برای درمان سینوزیت استفاده  می شود.

یکی دیگر از داروهای گیاهی، هیدراستین است که تقویت کننده سیستم ایمنی  بوده و همچنین در درمان عفونت باکتریایی حاد، موثر است.

روغن زیتون و سیر

لیمو

یکی دیگر از مواد موثر در درمان سینوزیت است. مطالعات نشان داده است که لیمو، به شدت ضد ویروسی، ضد باکتری، آنتی هیستامین، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدان است.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان درمان طبیعی برای سردرد استفاده می شود که دارای اثر ضد التهابی بوده و سابقه طولانی در درمان سرماخوردگی و بیماری های گلو و همچنین سوء هاضمه دارد.

سایر درمان های گیاهی مفید

پودر زیتون، روغن اوکالیپتوس، زردآلو، زعفران، روغن کنجد، ریشه گل زیتون و پیاز می توانند در درمان سینوزیت موثر باشند.

رابطه میان سینوزیت و سرگیجه

می توان گفت سرگیجه، یکی از عوارض عفونت سینوسی است. بیماری سینوزیت، ناشی از عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی و التهاب سینوس ها است.

سینوس ها، شامل چهار حفره توخالی در جمجمه انسان هستند و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند، زیرا آنها نوعی سد دفاعی در مقابل عفونت هستند.

عفونتی که از طریق سرماخوردگی باعث عفونت سینوس ها می شود، می تواند منجر به سرگیجه شود. حس سرگیجه، ناشی از تجمع مایع در گوش است که باعث فشار بر گوش داخلی می شود.

سینوزیت یا التهاب سینوس

گوش داخلی، مرکز تعادل بدن بوده و جمع شدن مایع در آن، سبب سرگیجه و در نتیجه کم شدن تعادل در فرد می شود. اگر سرگیجه شدید باشد، می تواند منجر به حالت تهوع شود.

اگر یک عفونت سینوسی منجر به سرگیجه شود، این امر به علت عفونت جدی باکتریایی است که نیاز به درمان  از طریق پزشک دارد.

درد چشم و سینوزیت

زمانی که سینوس های آلوده، به درستی تخلیه  نشوند، مخاط و تخریب های ایجاد شده، می توانند باعث احساس فشار و درد شوند. اگر عفونت، در سینوس های بین چشم ها ایجاد شود، این فشار می تواند باعث درد در ناحیه چشم شود.

عفونت در این قسمت باعث سردرد شده اما درد آن بر چشم تاثیر زیادی می گذارد. پزشکان اغلب توصیه های ضد انعقادی را برای تخلیه چرک و مخاط  کرده و همین موضوع، باعث کاهش فشار می شود. با کاهش فشار، درد چشم نیز کمتر می شود.

عفونت های سینوسی می توانند درد زیادی در ناحیه چشم ایجاد کنند. در واقع، عفونت های سینوسی می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند که حتی کمتر احساس می شوند؛ حتی زمانی که  شما دردی احساس نمی کنید.

سینوزیت یا التهاب سینوس

فشار سینوسی می تواند گردش خون را به چشم ها انتقال داده واختلال گردش خون در چشم باعث تاری دید می شود. کاهش فشار در ناحیه پیشانی می تواند باعث کاهش فشار و کاهش تورم شود.

این موضوع، باعث گردش خون مناسب در چشم ها شده  و تاری دید کاهش می یابد. اما در نظر داشته باشید که اختلال ناگهانی در بینایی، ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی باشد و در این گونه شرایط توصیه می شود به پزشک مراجعه شود.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

mayoclinic.org

3.9/5 - (18 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید