همه چیز درباره ال گلوتامین و فواید آن

گلوتامین شایع ترین اسید آمینه موجود در عضلات شما است. در بیش از ۶۱٪ از عضلات اسکلتی، این مکمل وجود دارد و حاوی ۱۹٪ نیتروژن است و اولین حمل کننده نیتروژن به سلول های عضلانی شما است.

نبض ما– گلوتامین نقش اصلی در سنتز پروتئین دارد و مطالعات نشان داده اند که مصرف این مکمل می تواند به کاهش از کار افتادگی عضلات و بهبود متابولیسم پروتئین کمک کند.

در طول تمرین شدید، سطح گلوتامین بدن به میزان زیادی کاهش می یابد که باعث کاهش قدرت، استقامت و بهبودی می شود. بازگشت سطح این مکمل به حالت طبیعی می تواند تا ۶ روز طول بکشد.

تصویر آموزش بدنسازی

انواع گلوتامین

دو نوع مکمل وجود دارد:

  • پپتیدهای گلوتامین
  • L-گلوتامین

ال گلوتامین “فرم آزاد” است و با سایر اسیدهای آمینه مرتبط نیست. بیشتر متقاضیان، پپتیدهای گلوتامین را ترجیح می دهند که به سایر اسید آمینه مرتبط و پایدارتر هستند و توسط بدن بهتر جذب می شوند. با این حال، اغلب مطالعات نشان می دهد مزایای این مکمل در مکمل های ال گلوتامین است نه پپتیدها.

بدنسازی

مصرف این مکمل بدنسازی ، نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین، حجم سلولی و ضد کاتابولیسم دارد. توانایی ضد کاتابولیسم گلوتامین مانع از کار افتادن ماهیچه های شما می شود.

به ویژه در تابستان، زمانی که سعی می کنید چربی های بدن را بدون از دست دادن عضلات آب کنید، این مکمل برایتان مفید بوده و برای عملکرد مطلوب برای بدنتان ضروری است.

روده کوچک و سیستم ایمنی بدن نیاز به این مکمل دارند. به دلیل اینکه سطح این مکمل در طی تمرین و ورزش کاهش می یابد، بدنسازان نسبت به سایرین، بیشتر به آن نیاز دارند.

به همین دلیل مصرف مکمل های ال گلوتامین برای ورزشکاران مهم است؛ نه لزوما برای به دست آوردن عضلات، برای اثرات مراقبتی و سلامتی گلوتامین.

عوارض گلوتامین

مکمل ال گلوتامین باعث ایجاد تعادل مثبت نیتروژن و مانع از دست دادن عضله می شود. بدنسازان باید روزانه ۱۰ تا ۱۵ گرم از این مکمل را مصرف کنند.

مصرف مکمل آن ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار حدود ۵ گرم است. شما همچنین باید بدانید که ممکن است L-گلوتامین، را از مکمل های دیگری که مصرف می کنید هم دریافت کنید.

در حال حاضر بسیاری از مکمل های پروتئینی مقداری این مکمل را در ترکیبات خود دارند. بنابراین برچسب مکمل ها را قبل از مصرف، به طور کامل مطالعه کنید. بهترین زمان مصرف پودر ال گلوتامین، صبح، بعد از تمرین و شب قبل از خواب است.

عوارض جانبی مصرف گلوتامین

نگران عوارض این مکمل نباشید، مطالعات نشان داده است که گلوتامین عوارض جانبی مضری ندارد. با این حال، مانند تمام مکمل ها، مصرف بیش از حد آن برای سلامتی مضر است.

مصرف مقادیر بیش از حد این مکمل موجب ناراحتی معده می شود، بنابراین باید همواره دوز توصیه شده را استفاده کنید.

مکمل کراتین

مزایا

این مکمل یک اهدا کننده کربن و نیتروژن است و به ترمیم گلیکوژن که موجب بازیابی انرژی می شود کمک می کند. این مکمل مهم ترین مولکول پروتئینی عضلانی است و به بهبود و ساخت عضله کمک می کند.

گلوتامین با سنتز پروتئین مرتبط است. موجب جلوگیری از خوردگی عضلات می شود تا این مکمل را برای سایر سلول های بدن فراهم کند.

این مکمل ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. برای بدنسازان، این موضوع بسیار مهم است، زیرا تمرینات شدید باعث کاهش سطح گلوتامین می شود. (این مکمل یک منبع انرژی اولیه برای سیستم ایمنی بدن شما است.)

عکس کولیت روده

این مکمل یکی از مهمترین مواد مغذی برای روده شما است. محققان معتقدند که این مکمل مهم ترین اسید آمینه برای بدنسازان است. این مکمل یک ترکیبی در متابولیسم عضلانی و پشتیبانی سلولی به وجود می آورد که توسط هیچ یک از اسید آمینه های دیگر تامین نمی شود.

گرچه ال گلوتامین ترکیب مهمی از مکمل های بدنسازان را تشکیل می دهد، اما ضرورت مصرف آن فقط برای بدنسازان نیست. این مکمل برای حفظ عملکرد روده و کمک به پاسخ ایمنی بدن ضروری است.

پس از اینکه این مکمل در عضلات اسکلتی تولید می شود، به جریان خون منتقل شده و به کلیه، کبد و روده کوچک و سلول های سیستم ایمنی منتقل می شود که در آن ها نقش حیاتی دیگری هم ایفا می کند.

تصویر سرطان پستان

این مکمل توسط گلبول های سفید استفاده می شود و موجب  تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

افراد مبتلا به بیماری های عضلانی و سیستم ایمنی بدن (مانند سرطان یا ایدز) که ممکن است در تولید این مکمل ناتوان باشند، بهتر است از این مکمل ها همراه با سایر اسید آمینه ها استفاده کنند. از دست دادن توده عضلانی بدون چربی، علائم بالقوه کمبود گلوتامین است.

تیم ترجمه نبض ما

منبع:

www.bodybuilding.com

4.4/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم