خوردن چای داغ باعث سرطان معده می شود؟

شما ممکن است گاهی اوقات نوشیدنی های داغ مصرف کنید و در ظاهر هم از آن لذت ببرید، اما بهتر است توجه داشته باشید که عوارض خوردن چای داغ و نوشیدنی داغ بی شمار است و مصرف آنها می تواند خطراتی برای شما و ارگان های بدن داشته باشد.

نبض ما– هر گونه مواد غذایی و یا نوشیدنی در صورتی که در وضعیتی غیر معمول قرار گیرند می توانند سلامت شما را به نحوی به خطر اندازند. به این ترتیب، نگاهی به عوارض خوردن چای داغ و نوشیدنی های داغ داریم.

نوشیدنی ها می توانند به نوشیدنی های سرد و گرم تقسیم شوند. البته نوشیدنی های گرم را نباید با نوشیدنی های داغ، اشتباه گرفت. نوشیدنی گرم ضرری برای بدن انسان نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند. اما خوردن چای داغ و نوشیدنی های داغ در اغلب موارد می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

ضرر چای برای معده

هوای سرد و نیاز انسان به نوشیدنی های گرم، یک نیاز طبیعی و لذت بخش بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت. به هر حال چه در هوای سرد و یا گرم، مهم آن است که همیشه  و در همه حال، سبک و عادات صحیحی برای مصرف مواد غذایی، نوشیدنی ها و دیگر موارد مربوط به سلامتی را در پیش گیریم.

عوارض جانبی نوشیدنی های داغ

همه ما می دانیم که آب آشامیدنی و نوشیدنی دارای مزایای سلامتی زیادی برای بدن است. بله،درست است! با مصرف نوشیدنی و آب، بهبود ایمنی و هضم بهتر مواد غذایی صورت می گیرد، اما خوردن چای داغ و نوشیدنی های داغ در اغلب موارد دارای نتایج معکوسی است. عوارض خوردن چای داغ و نوشیدنی داغ با بیماریهایی که به سراغ تان می آید، خود را نشان می دهد.

در واقع شما در حال مصرف نوشیدنی داغ هستید، شاید به ظاهر متوجه وخامت موضوع نشوید؛ اما باید گفت که بدن شما از درون ، نسبت به این درجه دمای بالا  واکنش نشان می دهد. آلاینده های آب داغ و نوشیدنی داغ،  می تواند بیشتر از آب معمولی باشد.

نوشیدن آب گرم

زمانی که دمای آب به حد جوش می رسد، انواع آلاینده های موجود در آب به حرکت درآمده و می توانند در سطح آب پراکنده شوند. هنگام جوشیدن آب ممکن است احتمال رقیق کردن آلاینده ها از لوله ها وجود داشته باشد.

این اتفاق زمانی می افتد  که لوله ها پر از زنگ و بسیار قدیمی باشد. نه تنها این آلاینده ها به راحتی در آب گرم حل می شود، بلکه زمانی که آب سرد می شود نیز،  ممکن است افزایش پیدا کند. بنابراین، در نهایت، ما در حال مصرف نوشیدنی و آبی پر از آلاینده ها هستیم.

خوردن چای داغ و نوشیدنی های داغ و مصرف آنها می تواند به کلیه ها آسیب برسانند. کلیه ها یکی از ارگان های حیاتی در دفع سموم به شمار می روند. هر گونه مشکل خارجی می تواند سلامت کلیه ها  را تهدید کند. حتی ممکن است منجر به سرطان کلیه و در نهایت جان انسان را به خطر بندازد.

کلیه ما توانایی  تخلیه آب اضافی از بدن را دارد. اگر تصور می کنید که کلیه هایی که بیش از حد در معرض آب گرم  قرار می گیرند، می توانند برای کنترل سموم مفید باشند، در اشتباه  هستید.

بیماری های کلیوی

واقعیت مهم این است که آب و نوشیدنی داغ اجازه نمی دهد تا کلیه ها به راحتی پاکسازی شوند و این یکی از مهمترین عوارض نوشیدنی  داغ است. مقدار بیش از حد آب گرم می تواند به اندازه ای مخرب باشد تا به کلیه ها آسیب برساند. این مشکل ممکن است منجر به تشدید ناراحتی سیستم گوارش شما در طی یک دوره زمانی شود.

بسیاری از افراد آب آشامیدنی و نوشیدنی های معمول را تنها برای رعایت سطح مورد نیاز آب  بدن می نوشند. این  مورد خوب است، اما اگر شما نوشیدنی داغ مصرف کنید، می تواند حتی باعث کم شدن همان میزان آب بدن شود.

علاوه بر این مصرف نوشیدنی های داغ  می تواند سیستم  گوارش شما را مختل کند. بنابراین، هنگامی که احساس نیاز به آب آشامیدنی یا نوشیدنی های دیگری دارید، نوشیدنی با دمای معمول بنوشید.

مصرف نوشیدنی های بیش از حد گرم و داغ می تواند برای حجم خون خطرناک باشد. حجم خون به طور معمول باید در حد متعارف خود بوده و بالا و یا پایین رفتن آن، پدیده خطرناکی بوده و گاه قابل جبران نیست.

مصرف بیش از مقدار مورد نیاز آب گرم باعث افزایش حجم کل خون شما می شود. گردش خون یک سیستم بسته است و در صورت فشار غیر ضروری ممکن است احتمال پرفشاری خون و بسیاری از مشکلات قلبی دیگر وجود داشته باشد.

عوارض خوردن غذای داغ

برخی از افراد علاقه زیادی به مصرف  مواد غذایی داغ دارند. سوپ ها و خوراک هایی که از شدت حرارت از آن ها بخار گرم به هوا می رود و به همین حالت مصرف می شوند. یعنی به صورت داغ! در صورتی که غذای شما آن اندازه گرم باشد  که دهان شما را بسوزاند، بهتر است غذای خود را کمی سرد کرده و سپس مصرف کنید.

عوارض خوردن غذای داغ

براساس مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۹، پژوهشگران عنوان کردند که ، مصرف غذاهای بسیار گرم ، می تواند سبب بروز انواعی از سرطان از جمله سرطان مری شود. گرما ی بیش از اندازه غذاها ممکن است به سلول های شکننده مری، آسیب برساند.

مری، یکی از عضو های بسیار حساس بدن است که مواد غذایی از آن عبور می کنند. حال تصور کنید که حجمی از مواد غذایی داغ و سوزان از این سلول های ظریف عبور کنند. چه اتفاقی می افتد؟ به طور قطع باعث آسیب به دیواره مری و بروز عواقب خطرناک دیگری می شود.

بیماری بارت مری

سرطان مری در سلول های مرزی که در معرض مری قرار می گیرد، شروع شده و در نهایت گسترش می یابد؛  تا تمام مری را تحت تاثیر قرار دهد. در اغلب موارد، سرطان مری در مردان ایجاد شده و در قسمت پایین تر مری گسترش می یابد.

درمان این نوع سرطان بسیار دشوار است و در نتیجه ، آمار مرگ و میرآن نیز بالا است. در صورتی که  در معرض خطر ابتلا به سرطان مری هستید، بهتر است از خوردن غذاهای بیش از حد داغ اجتناب کنید.

آیا خوردن چای داغ باعث سرطان معده می شود؟

به طور خاص، براساس بررسی های گروهی از کارشناسان سلامت و تغذیه جهانی اعلام شد که خوردن چای و نوشیدنی های داغ ، در دمای بالاتر از ۶۵ درجه سانتیگراد (۱۴۹ درجه فارنهایت) ؛ می تواند باعث ایجاد سرطان معده و مری شود.

سرطان معده و مری هشتمین و شایع ترین نوع سرطان در سراسر جهان است و این در واقع از رایج ترین عوارض مصرف نوشیدنی داغ محسوب می شود.

معده درد

خوردن چای داغ ، قهوه یا نوشیدنی های داغ دیگر در این دما می تواند باعث  سوختگی های شدید و پوسیدگی در معده و مری شود. خوردن چای داغ و دیگر نوشیدنی ها در حالت داغ، می تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان در این بخش از بدن ارتباط داشته باشد.

مضرات ریختن آب سرد در چای داغ

بر طبق تحقیقات انجام شده در مورد مخلوط کردن آب سرد و گرم با یگدیگر ، می توان گفت که مدرک قطعی در مورد ضرر ترکیب آب و سرد و گرم در دست نبوده و در ظاهر می توان گفت که مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

به طور کلی می توان گفت که مخلوط آب سرد و گرم ، تقریبا ایمن است. با این حال زمانی که آب سرد را در چای داغ می ریزید، ممکن است شکست سلولی کمی ایجاد شده و در صورت وجود آلاینده در آب داغ، مواد سمی آزاد شود.

آب

بهتر است چای داغ، کمی سرد شده و سپس آن را مصرف کنید. در انگلستان و کشور های آسیای جنوب شرقی، چای را با یخ مصرف می کنند. اما این نکته را به خاطر بسپارید که نوشیدنی ها یا هر نوع ماده غذایی دیگر را در حالت معمول و متداول آن استفاده کنید تا از هر نظر در مورد ایمنی آن ها اطمینان داشته باشید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.lifealth.com

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. Sadegh می‌نویسد

    چندهفته ای هست که وقتی چای داغ یا چیزی داغ میخورم با سوزش مواجه میشم الان چه جوری میتونم این مشکل رو درمان کنم

  2. متین عبداللعی می‌نویسد

    سلام ببخشید من الان ۱۹ سالم هس.چای و شیر و سوپ داغ می خورم اگه از الان به بعد رعایت کنم اتفاقی برام نمی افته؟؟؟

  3. ضرغام می‌نویسد

    راه درمان پس از خوردن آشامیدنی داغ چیست؟ ممنون

  4. شفیع رشیدی می‌نویسد

    سلام ببخشید اقای دکتر من تقریبا ۳ سال میشه بدنم خارش داره و ۹ ماه میشه شکم درد هم دارم ازمایش هم چیزی نشون نداده و با نفس کشیدن عمیق صدای غرغر شکمم خیلی خوب مشخصه اگر میتونید منو از این نگران کننده رهایی کنی مدیون و نوکره شما میشم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید