۷ سوال رایج درباره جراحی فک

جراحی فک یا ارتوگناتیک یک جراحی مشکل است که برای اصلاح ناهنجاریهای فک و زاویه دار کردن صورت انجام می شود. تاثیر جراحی فک بر چهره کاملا مشهود خواهد بود. این عمل زیبایی توسط جراح فک و صورت انجام می شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت جراحی فک چگونه است و هزینه آن چقدر است.

نبض ما– جراحی فک  و صورت از انواع جراحی‌های زیبایی است که به علت عوارض بسیار آن کمتر متقاضی دارد. این جراحی در ناهنجاری‌های شدید مادرزادی ضروری است و بیمار را از عوارض این ناهنجاری رها می‌کند. برای آشنایی بیشتر با زاویه دار کردن صورت با جراحی فک و عوارض آن به سراغ دکتر حمید عارف، فوق تخصص جراحی زیبایی رفته‌ایم، با نبض ما همراه شوید.

انواع جراحی فک کدامند؟

جراحی فک و صورت سه نوع است:

نوع اول

جراحی‌های ارتوگناتیک است که در این حالت فک بالا یا پایین و یا هر دو با یکدیگر تطابق ندارد که درجات خفیف،متوسط و شدید دارد.

هزینه زاویه دار کردن فک از طریق پروتز

در برخی از افراد فک بالا جلو است و در برخی فک پایین جلو است. در مواردی فک پایین و چانه رشد نکرده است به همین دلیل پایین صورت خیلی کوچک است که در اصطلاح “صورت پرنده‌ای” نامیده می‌شود.

این افراد اختلالات رشد فکی دارند. رشد فک خیلی مهم است به خصوص فک پایین زیرا صفحات رشد آن خیلی به ضربات حتی ضربات کوچک حساس است و اگر آسیب ببیند رشد فک مختل می‌شود.

زمانی که فرد بالغ می‌شود رشد فک خود را به شکل ناهنجاری فکی نشان می‌دهد ناهنجاری فک هم بر روی شکل صورت اثر می‌گذارد و زیبایی و هارمونی چهره را به هم می‌زند.

جراحی فک

نوع دوم

جراحی فک به علت زاویه دار کردن صورت و زیبایی انجام می‌شود، به طوری که به طور مثال اگر فک بالا جلو باشد، بینی خیلی جلو آمده و برجسته می‌شود.

رشد فک بالا تاثیر زیادی بر مراجعه کنندگان اعمال زیبایی بینی دارد افرادی که فک بالای جلو آمده داشته باشند حتی اگر بینی کوچک داشته باشند این بینی بزرگ نشان داده می‌شود و به همین منظور برای عمل بینی مراجعه می‌کنند بی آنکه نسبت به اصل مشکل خود آگاه باشند.

از طرفی اگر فک پایین که در نیمرخ صورت نقش دارد، رشد نکند، در واقع چانه رشد نمی‌کند و کوچک می‌ماند و در عکس‌های نیم رخ نافرم بودن به خوبی مشخص است و زمانی که این افراد پروتز چانه می‌گذارند مشکل برطرف می‌شود.

نوع سوم

در برخی از موارد برای زیبایی فک و زاویه دار کردن صورت از پروتز استفاده می‌کنند که این روزها بسیار مد شده و طرفدار دارد.

جراحی فک در چه سنی مناسب است؟

جراحی فک را معمولا در سنین بعد از بلوغ در زمانی که رشد استخوان فک کامل شده است می‌توان انجام داد. با پیشرفت علم پزشکی تا قبل از بلوغ می‌توان با بستن سیم یا آرک بسیاری از مشکلات فک را برطرف کرد.

ارتودنسی

عوارض جراحی فک بالا جلو آمده چقدر است؟

جراحی فک تطابق دندان‌ها را بر هم می‌زند. بطور طبیعی دندان‌های فک بالا دو تا سه میلی متر جلوتر از فک پایین است بنابراین فک پایین داخل فک بالا می‌افتد. در واقع زمانی که فک بالا را عقب می‌بریم تطابق برهم می‌ریزد و دهان کامل بسته نمی‌شود.

به بیان دیگر آسیبی که به دندان‌ها و لثه‌ها می‌رسد خیلی زیاد است برای همین منظور قبل از عمل عقب بردن فک بیمار ارتودنسی می‌شود تا بتوانند عدم انطباقی که حاصل از فرم فک در حالت جدید است، اصلاح کنند.

جراحی زیبایی فک

اردتونسی باعث می شود،  دندان‌های بالا و پایین با هم مماس شوند و باعث سائیدگی هم نشوند و جویدن را مشکل نکرده و مانع از صدمه به مفصل فک شوند.

بعد از جراحی فک هم نیاز به یک مرحله ارتودنسی وجود دارد به همین علت با توجه به عوارض عمل معمولا استقبال از آن کم است بخصوص اگر تنها به دلیل زیبایی باشد.

در عمل عقب بردن فک سه عارضه وجود دارد:

  • تطابق دندانی برهم می‌ریزد
  • لب بالا نسبت به لب پایین عقب می‌رود
  • بیمار نیاز به ارتودنسی پیدا می‌کند.

اگر می خواهید با روش های دیگر زاویه دار کردن صورت آشنا شوید، این مقاله را بخوانید

زاویه سازی صورت

عوارض جراحی فک پایین جلو آمده چیست؟

در جراحی فک ، اگر فک پایین جلو باشد فک را شکسته و به حالت کشویی داخل می‌برند و اگر چانه هم جلو باشد جداگانه عمل کرده تا عیب را برطرف کنند. عوارض این عمل مانند فک بالا بر هم خوردن ردیف دندانی است و فرد نیاز به یک تا دو سال ارتودنسی دارد.

عوارض جراحی فک پایین

زمان نقاهت جراحی فک چقدر است؟

جراحی فک دوره نقاهت طولانی دارد به این دلیل که فک بیمار باید پیچ و پلاک شود. همچنین ممکن است صورت بی حسی پیدا کند البته به مرور بهبود می‌یابد.

بنابراین اگر فرد به علت ناهنجاری مادرزادی نیاز به این عمل داشته باشد، عمل بسیار خوبی است و نتیجه خوبی دارد اما به دلیل عوارض آن به صرف زیبایی توصیه نمی‌شود.

بعد از جراحی فک چه مراقبت هایی لازم است؟

دندانها و فک مدتی بعد از عمل بسته می‌شود تا فک جابجا نشود و در این مدت بیمار باید تنها با نی غذا بخورد و بهداشت دهان و دندان به دلیل سیم ارتودنسی مشکل است و مرتب باید دهان را شستشو دهند.

به این علت که نمی‌توانند مرتب مسواک بزنند باید با دهان شویه‌های مختلف دهان را بشویند تا دندانها دچار آسیب نشوند و زخم های داخل دهان بهبود یابد. معمولا غذا خوردن برای این بیماران مشکل است.

عوارض جراحی فک پایین

هزینه جراحی فک چقدر است؟

هزینه جراحی فک نسبت به سایر روش‌های زیبایی بیشتر است. هزینه و قیمت جراحی فک پایین حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون است و در فک بالا هم هزینه و قیمت به همین صورت است و اگر جفت فک ها نیاز به عمل داشته باشد هزینه دو برابر است. هزینه زاویه دار کردن فک از طریق پروتز هم حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

نبض ما– گفت و گو: اعظم صفایی

4.5/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. عماد می‌نویسد

    سلام…من ۱۷ سالمه از اصفهان و نانرتبی دندان دارم که ارتودنستیست بهم گفت میتونی جراحی فک زیرین رو هم انجام بدی ولی همه بهم میگن چون فکو میشکنن مثل قبل نمیسه و نکن و اینم بگم ارتودنس گفت عقب بودن فکت خفیفه
    بنظر شما چه کنم؟

    1. بهارلوی می‌نویسد

      سلام بنده ۱۵سال پیش در سانحه تصادف فکم شکست ولی دکترم بنده را درست عمل نکرده و هنوز فکم کج می باشد و فک پایین عقب تر قرار گرفته .سول میشه بازم عمل کنم و درست بشه؟

    2. ناشناس می‌نویسد

      عمل نکن داداش من ی هفته عمل کردم و از کرده خویش پشیمان اصلا‌نمی ارزه

      1. احمد می‌نویسد

        سلام .منم میخوام عمل کنم ک پیام بهم میدی چند تا یوال بپرسم؟؟۰۹۱۶۹۸۱۴۶۸۹

از پزشکان نبض‌ما بپرسید