مراحل و مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یکی از روشهای موثر در مورد بررسی دهانه رحم، واژن و ناحیه تناسلی است که از طریق نوعی ابزار جراحی به نام کولپوسکوپ، انجام می شود.

نبض ما– کولپوسکوپی معمولا به منظور تست سرطان دهانه رحم بر طبق نتایج پاپ اسمیر (تست غربالگری مورد استفاده برای شناسایی سلول های غیر طبیعی سرویکس)، انجام می شود.

کولپوسکوپ یک میکروسکوپ الکتریکی با نور روشن است که پزشک شما را قادر می سازد تا دهانه رحم را به وضوح و با بزرگنمایی ببیند. در صورتی که پزشک شما هرگونه مورد غیر طبیعی را مشاهده کند، نمونه ای از بافت (از طریق بیوپسی) را خارج می کند.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

روش بازیابی نمونه بافت از داخل  گردن رحم، کورتاژ آندوسکوپیک (ECC) نامیده می شود. پس از این کار، نمونه ها به منظور آزمایش های لازم توسط  متخصص آسیب شناسی، به آزمایشگاه منتقل می شود.

در حین تست کولپوسکوپی توسط پزشک، ممکن است  کمی احساس استرس یا نگرانی داشته باشید اما توضیحات و اطلاعات دریافتی از پزشک می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

مدت زمان انجام این تست به طور کلی سریع و کمتر ناراحت کننده است. در شرایطی که نتایج پاپ اسمیر شما غیر طبیعی باشد، امکان دارد پزشک شما، کولپوسکوپی را پیشنهاد کند. از دیگر موارد توصیه کولپوسکوپی، وجود خونریزی پس از مقاربت، رشد غیر طبیعی دئورکتال و ورم در ناحیه مهبل است.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

روش کولپوسکوپی به منظور تشخیص موارد زیر صورت می گیرد:

خطرات ناشی از کولپوسکوپی و بیوپسی حداقل هستند اما عوارض نادرآن عبارتند از:

  • خونریزی طولانی تا مدت زمان دو هفته
  • تب و یا لرز و عفونت
  • تخلیه ترشحات
  • بوی بد واژن
  • درد لگن

در صورت بروز هر یک از علائم  فوق، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مراحل انجام و آمادگی قبل از کولپوسکوپی

– حداقل ۲۴ ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی، از رابطه جنسی و یا استفاده از داروهای واژینال، روان کننده ها، کرم ها یا تامپون، اجتناب کنید.

– شما می توانید پیش از کولپوسکوپی، به طور معمول مواد غذایی و مایعات مصرف کنید. اکنون برای انجام کولپوسکوپی آماده هستید اما در بعضی موارد ممکن است توصیه شود که این کار را به تعویق بیندازید.

نزدیکی در بارداری

– یکی از موارد به تعویق افتادن کولپوسکوپی، بارداری است. هر چند روش کولپوسکوپی در دوران بارداری ایمن است، اما بیوپسی (برداشتن نمونه بافت) ممکن است مشکل ساز باشد. علاوه بر این، هرگونه درمان هم معمولا تا چند ماه پس از زایمان به تأخیر می افتد.

– شما می توانید به همراه دوست، همسر یا اعضای خانواده خود به بیمارستان بروید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. آمادگی برای کولپوسکوپی کار چندان مشکلی نیست.

با این حال، چند مورد را در ذهن داشته باشید:

– از پزشک خود بخواهید که  نحوه انجام تست را به طور دقیق برای شما توضیح دهد.

– در صورت بارداری، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

– برنامه و دوره قاعدگی خود را به اطلاع پزشک برسانید همچنین در مورد تاخیر و میزان خونریزی هم با پزشک خود مشورت کنید.

درد قاعدگی

– سعی کنید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از تست، از دوش گرفتن، استفاده از تامپون و یا رابطه جنسی، اجتناب کنید.

– قبل از تست، در صورت وجود کمر درد، با پزشک خود مشورت کنید.

– به منظور راحتی، قبل از آزمایش، مثانه و روده خود را خالی کنید.

چگونه کولپوسکوپی انجام می شود؟

کولپوسکوپی معمولا درمطب پزشک انجام  شده و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. این تست نیازمند هیچ گونه بیهوشی نیست. برای انجام آزمایش، شما روی تخت مخصوص، به  پشت دراز کشیده و پاها از هم جدا و باز نگه داشته می شوند.

این وضعیت، درست مانند تست مشکلات لگن یا پاپ اسمیر صورت می گیرد. سپس، پزشک شما ابزار کولپوسکوپ را به میزان چند اینچ در مهبل شما وارد می کند. در این حالت، دیواره های واژن باز نگه  داشته می شود تا پزشک به راحتی بتواند داخل رحم شما را ببیند.

هیسترکتومی

گردن رحم و واژن شما با پنبه و محلول سرکه  تمیز و پاکسازی می شود تا از این طریق سلول های غیر طبیعی  برجسته سازی شوند. در این مرحله پزشک می تواند در صورت مشاهده هر گونه زمینه مشکوک، از وضعیت موجود عکس بگیرد.

پس از بیوپسی نیز برای کنترل خونریزی ، صورت می گیرد.این روش، Monsel نامیده می شود. تست کولپوسکوپی برای برخی زنان کمی ناخوشایند است و برخی هم در طی تست، احساس سرگیجه  دارند. اگر در طول آزمون احساس اضطراب می کنید، برای رفع تنش های شدید، تمرکز کرده و شل سازی  بدن را انجام دهید.

بیوپسی همراه با کولپوسکوپی

در صورت وجود مشکل و انجام بیوپسی ،چگونگی این روش به محل آن بستگی دارد :

بیوپسی سرویکس

شما ممکن است در طی بیوپسی، احساس فشار و یا گرفتگی عضلانی داشته باشید، اما باید گفت که بیوپسی سرویکس به طور کلی کمی دردناک است.

بیوپسی واژن

واژن معمولا از حساسیت کمتری برخوردار است و شما در طول بیوپسی احساس درد نمی کنید.در بخش پایین تر از مهبل (واژن) حساسیت بیشتری وجود دارد وممکن است قبل از شروع  کار، پزشک شما اقدام به بی حسی موضعی کند.

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

در طی کولپوسکوپی و بیوپسی، بسته به محل مورد نظر مانند واژن یا سرویکس، ممکن است کمی احساس سوزش خفیف یا درد احساس کنید.

تفسیر جواب کولپوسکوپی

پس از انجام کولپوسکوپی، منتظر نتایج آزمون بوده  و پیگیری های لازم را انجام دهید. در صورت عدم دریافت به موقع اطلاعات، نتایج را از پزشک خود سوال کنید.

دریافت به موقع  نتایج به شما کمک می کند تا در صورت نیاز به آزمایشات و درمان های اضافی ، سریع تر اقدام کنید. در صورت هر گونه مشکل در نتایج، ممکن است پزشک شما تست اضافی را برای درک علت نتایج غیر طبیعی، توصیه  کند.

کولپوسکوپی درد دارد

نتایج بیوپسی غیر طبیعی

یک متخصص پاتولوژی، نمونه های بافت  حاصل از روش بیوپسی  را بررسی  کرده و ناهنجاری ها را ارزیابی می کند. نتایج بیوپسی ممکن است در مورد تشخیص غیر طبیعی سلول های گردنی رحم، پیش سرطانی، سرطان و سایر شرایط بوده و درمان  هر کدام نیز در نظر گرفته می شود.

پزشک شما بر اساس نتایج کولپوسکوپی و بیوپسی توصیه های لازم را ارائه می دهد. پس از کولپوسکوپی، در مدت زمان تعیین شده به پزشک مراجعه کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

پس از کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

پس از کولپوسکوپی، شما ممکن است تا سه روز، تخلیه واژن و خونریزی تیره رنگ داشته باشید که مدت آن ممکن است تا یک هفته باشد. مهبل یا واژن ممکن است دچار درد شود و کمی احساس گرفتگی خفیف داشته باشید.

اگر بیوپسی صورت نگرفته باشد، شما می توانید تقریبا فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.اما در صورت نمونه برداری و  بیوپسی ، بهتر است به مدت یک هفته از دوش گرفتن، استفاده از تامپون، کرم واژینال و مقاربت اجتناب کنید.

کاندیدیاز واژینال

در صورت بروز هر گونه مشکلی، با پزشک خود تماس بگیرید.در هر صورت،بدون توجه به نتایج، این نکته مهم است که به طور دائم توصیه های لازم و آزمایشات زنان و پاپ اسمیر را ادامه دهید.

هزینه کولپوسکوپی

بر اساس روش و نیاز به بیوپسی و نمونه برداری، هزینه کوپلوسکوپی متفاوت است. در صورت درخواست پرینت رنگی از کوپلوسکوپی و معاینات، هزینه تعیین می شود. به این ترتیب، بر طبق موارد فوق هزینه کولپوسکوپی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    خیلی جای جیشم میسوزه خون ریزی دارم درد دارم 😞😞😞😢😢شوهرم داره به جای جیشم کرم میزنه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید