علائم سندرم افسردگی تعطیلات چیست؟

تعطیلات نوروز برای اکثر افراد روزهایی هیجان انگیز و زیبا است اما برخی افراد در تعطیلات نوروز احساس کسالت یا افسردگی دارند و مانند دیگر افراد هیچ شوق و ذوق خاصی ندارند. اما دلیل این حالات و احساسات کسل کننده چیست؟ آیا این افراد به سندرم افسردگی تعطیلات مبتلا هستند؟

نبض ما– سندرم افسردگی تعطیلات نوعی افسردگی است که به نظر می رسد بیشتر در تعطیلات اوج گرفته و با پایان تعطیلات به طور کلی از بین می رود.  اگر چه افسردگی فصلی معمولا در پاییز و زمستان اتفاق می افتد، اما سندرم افسردگی تعطیلات در آغاز بهار هم بسیار رایج است.

افسردگی بهار

بسیاری از عوامل در سرد شدن و کسالت آور شدن تعطیلاتی که با خود فصل جدید و روزهایی تازه آورده و اکثر اوقات مردم آن را خوش یمن و آغازی برای تغییرات جدید می دانند، تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر انتظارات غیر واقعی، فشارهای مالی، سرخوردگی به سبب ناتوانی از برآورده کردن خواسته های اطرافیان و تعهدات بیش از حد می توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب در زمان تعطیلات (نوروز) شوند.

برخی از افراد ممکن است در طول تعطیلات نوروز به علت اختلال عاطفی فصلی؛ احساس اضطراب داشته و دچار سندرم افسردگی تعطیلات شوند و گاهی اوقات به صورت  فصلی، دچار افسردگی می شوند. در این گونه مواقع، این افراد ممکن است احساسات ناخوشایندی مانند سردرد، افراط در خوردن و بی خوابی را تجربه کنند که از عواقب احتمالی استرس تعطیلات به شمار می روند.

سردرد در بهار

کسانی که در تعطیلات (نوروز) از نوعی اضطراب، افسردگی و استرس رنج می برند، می توانند از حمایت اجتماعی در طول این مدت بهره مند شوند. گروه های مشاوره یا حمایتی هم می توانند برای رفع این حالت ها در این افراد، مفید باشند. علاوه بر مشاوره ها و کمک افراد در جلوگیری از نشانه های اختلالات عاطفی فصلی، این افراد بهتراست از قرار گرفتن در معرض نور مداوم بعضی لامپ ها، به ویژه نورهای فلورسنت، اجتناب کنند زیرا این طیف نوری، در افراد مستعد به افسردگی، تاثیر خوبی ندارد و افسردگی را تشدید می کند.

روش های زیادی برای رهایی از این وضعیت برای این افراد وجود دارد مثلا تنظیم اهداف و انتظارات واقعی، ارتباط بیشتر با دوستان، به اشتراک گذاری وظایف با اعضای خانواده، پیدا کردن راه های مناسب و بی دردسر برای رضایت از خود و کمک به دیگران، این راه ها می تواند راه هایی برای کمک به رفع سندرم افسردگی تعطیلات و استرس در تعطیلات نوروز باشد.

افسردگی چیست و راه درمان

عوامل موثر در سندرم افسردگی تعطیلات

فصل بهار، تعطیلات نوروز و جشن های پر شور و هیجان؛ برای اکثر مردم روزهایی سرگرم کننده، شلوغ، رنگارنگ، پر رفت و آمد و موقعیت خوبی برای ارتباطات میان اقوام و دوستان است؛ اما برای بسیاری از مردم، این زمان پر از غم و اندوه، استرس، تنهایی و اضطراب است. غم و اندوه در واقع نوعی احساس شخصی است. چه کسی باعث می شود یک نفرغمگین شود؟ افراد غمگین و افسرده ممکن است فرد دیگری را تحت تاثیر قرار ندهند.

درمان افسردگی زمستانی

از جمله عوامل دخیل در بروز غم و اندوه و سندرم افسردگی تعطیلات نوروز عبارتند از:

– دوستان، خانواده و … در حقیقت علاوه بر غم و اندوه، بسیاری ازاین افراد در تعطیلات نوروز نوعی حس اضطراب و استرس دارند، مخصوصا زمانی که حس می کنند که قادر نیستند با خواسته های  دیگران مقابله کنند. آیا محیط خارجی و یا آب و هوا نیز می تواند باعث سندرم افسردگی تعطیلات در این افراد شود؟ این افراد معمولا با تغییرات رفتاری، نسبت به تغییرات فصلی واکنش نشان می دهند. فصل بهار ادامه فصل زمستان است و افرادی که دچار افسردگی تعطیلات می شوند ممکن است هنوز درگیر و دار هوای زمستانی و غم و اندوه ناشی از این فصل باشند.

– روزهای کوتاه و شب های بلند زمستان هنوز هم حس بدی در آن ها ایجاد می کند. غم و اندوه و افسردگی در زمان تعطیلات نوروز می تواند واکنشی به فشارها و خواسته های مربوط به آن فصل باشد. در موارد دیگر، ممکن است در طول تعطیلات نوروز، این افراد حتی احساس سرخوردگی و گوشه گیری داشته باشند.

درمان افسردگی

علائم و نشانه های سندرم افسردگی تعطیلات

از جمله عوامل خطر در مورد افسردگی، اضطراب و استرس در طی تعطیلات نوروز می توان به اختلالات خلقی یا افسردگی در دیگر دوره ها و در طول دیگر فصل های سال و فقدان سیستم های حمایت اجتماعی مناسب،اشاره کرد. سایر عوامل خطر هم می تواند شامل ترومای شدید، تغییرات در زندگی، مصرف بیش از نوشیدنی های غیر مجاز یا بروز همزمان بیماری باشد. بروز مشکلات مالی نیز ممکن است حساسیت یک فرد به اضطراب یا استرس را در طول تعطیلات افزایش دهد.

اضطراب

وضعیت خانوادگی و بیماری های خانوادگی در خانواده هم عوامل مهمی هستند. اساسا هر فاکتوری که موجب افسردگی، استرس یا اضطراب در فرد شود می تواند این شرایط را در زمان تعطیلات تشدید کند. عدم توانایی در خرید نوروز و مقایسه خود با دوستان، تعهدات خانوادگی بیشتر و پذیرایی از مهمانان ممکن است به احساس سرخوردگی و افزایش تنش در این گونه افراد، کمک کند.

احساس این افراد ممکن است به جز افسردگی، شامل واکنش های استرس زا و برخی علائم جسمی و عاطفی باشد. دوری از اطرافیان، بی حوصلگی، عدم انگیزه و هیجان و اشتیاق، از جمله نشانه های سندرم افسردگی تعطیلات در نوروز است.

استرس امتحان

اضافه وزن و بی خوابی

افسردگی و استرس تعطیلات در این افراد گاهی تا بعد از تعطیلات هم ادامه دارد. این موضوع ممکن است ناشی از انتظارات و ناامیدی های مربوط به سال گذشته همراه با استرس و خستگی  آن باشد. در مورد اختلال عاطفی فصلی یا اختلال افسردگی واقعی، این علائم ممکن است فراتر از فصل تعطیلات بوده و یا ممکن است شدیدتر شوند.

علائم اختلالات عاطفی فصلی شامل خستگی، افسردگی، گریه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، درد های بدنی، از دست دادن میل جنسی، بی خوابی، کاهش سطح فعالیت و اضافه وزن (به ویژه کربوهیدرات ها) است.

بی خوابی

ژنتیک

در تشخیص و درمان این گونه افراد، سابقه پزشکی و تست ساده  فیزیکی به کار می رود. متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی یا آزمایش های دیگری را انجام دهد تا از این طریق کلیه موارد را ارزیابی و روش بهتری از درمان ارائه شود.

به این ترتیب، با دریافت تاریخچه کاملی از علائم شما، احتمالا سرنخ هایی برای اختلال سندرم افسردگی تعطیلات به دست آمده و بهترین راهکارها پیشنهاد می شوند. این گونه اختلالات اکثرا گذرا بوده و به راحتی قابل درمان هستند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید