تاثیر نمک در کاهش وزن و لاغری!

مصرف بالای نمک باعث پرفشاری خون و اضافه وزن می شود. حال سوال این است با توجه به مضرات نمک چرا عده ای بر این عقیده اند که نمک در کاهش وزن موثر است؟

نبض ما– مصرف نمک در کاهش وزن موثر نیست. به طور کلی نمک مولکولی است که آب بدن را حفظ می کند و در اکثر مواقع افراد در مورد استفاده از نمک احتیاط به خرج می دهند چرا که باعث افزایش وزن و ورم می شود.

کاهش وزن ناگهانی

بوجود آوردن یک رژیم غذایی سالم، فراتر از کاهش مصرف نمک، به همراه ورزش و فعالیت موثر سبب از دست دادن وزن می شود. از سوی دیگر کاهش مصرف نمک برای کنترل فشار خون بالا بسیار موثر بوده و می توان گفت که کنترل فشار خون بر کاهش وزن ارجحیت دارد.

نمک از سدیم و کلر تشکیل شده و به عنوان کلرید سدیم هم شناخته می شود. مصرف نمک برای بدن ضروری بوده و قطع کامل نمک ممکن است باعث کمبود سدیم و ایجاد اختلالاتی در بدن انسان شود. به محض اینکه نمک به صورت مایع در آمده مثلا هنگامی که  به سوپ اضافه می شود، تبدیل  به سدیم و کلر می شود.

چاقی

هنگامی که نمک در دو عنصر اساسی سدیم و کلر شکسته می شود، سدیم بیشتری وارد بدن شده و می تواند توسط بدن جذب شود. آنچه که باید گفت این است سدیم حدود 39 درصد از نمک را تشکیل می دهد. بنابراین اگر 3 گرم نمک بخورید، حدود 1 گرم سدیم دریافت خواهید کرد.

چرا نمک چاق می کند؟

نمک بر حجم مایع در گردش خون تاثیر می گذارد، زیرا مولکول نمک، بسیار فعال است، یعنی این مولکول  نمک است که باعث جذب آب می شود. به طور کلی نمک در کاهش وزن تاثیری ندارد چرا که وقتی شما نمک بیشتری مصرف می کنید، مجبور هستید که آب بیشتری مصرف کنید و در این صورت آب میان بافتی ایجاد شده و در صورت عدم فعالیت و یا عدم تخلیه آن باعث اضافه وزن شما می شود.

افزایش کلسترول

البته این اضافه وزن یک اضافه وزن ظاهری  و کاذب بوده و در واقع این آب متراکم در میان بافت ها است که باعث پف کردگی یا اضافه وزن شما شده است.

نمک باعث لاغری می شود!

نمک در کاهش وزن تاثیری ندارد چرا که بدن شما سرانجام مایع اضافی را از بین برده و یا تخلیه می کند. با این حال، اگر بخواهید وزن تان را با کاهش مصرف سدیم از بین ببرید، باید میزان مصرف سدیم خود را به طور نامحدود حفظ کنید، زیرا بدن شما بعد از افزایش مصرف سدیم مجددا آب را حفظ خواهد کرد.

نوشیدن آب و لاغر شدن

نتایج بررسی ها و تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی در برخی افراد، نشان داد که علیرغم مصرف بالای نمک در روزهای خاص، این افراد آب کمتری دریافت کردند و این موضوع با تئوری تشنگی زیاد در هنگام مصرف نمک، در تضاد بود. با این حال، همین افراد با وجود نوشیدن آب کمتر، مقدار زیادی آب را از طریق  ادرار دفع کردند.

تنها یک راه برای توضیح این موضوع وجود دارد. به احتمال زیاد در زمان دریافت نمک، بدن به تولید آب می پردازد. یافته های جداگانه نشان داد که موش هایی که یک رژیم غذایی با نمک زیاد دارند کالری بیشتری مصرف می کنند و 25 درصد بیشتر برای حفظ وزن، خود غذا می خورند.

میزان نمک مورد نیاز بدن

توصیه می کنیم که مصرف نمک، کمتر از 6 گرم در روز یک قاشق چای خوری باشد. این مصرف به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی ، بسیار ضروری است. با این نتیجه کلی، محققان دریافتند که مصرف بالاتر از حد معمول نمک سبب اضافه وزن کاذب می شود.

در صورتی که  پس از بررسی  آزمایش سدیم، می خواهید بدانید که چه مقدار سدیم باید در روز برای کاهش وزن استفاده کنید، پاسخ ساده این است: به استثنای اینکه شما یک فرد بسیار فعال هستید و یا در یک رژیم غذایی بسیار کم سدیم قرار دارید، نیازی به مصرف  سدیم اضافی در هر روز نخواهید داشت.

حمله قلبی

این مورد به خصوص زمانی است که  شما سعی در از دست دادن وزن داشته باشید. مصرف نمک زیاد، برای 99٪ از افراد موضوع  زیاد جالبی نبوده و بنابراین به خصوص در مورد کاهش وزن، شما می توانید از این موضوع به نفع خود برای اجتناب از مصرف سدیم استفاده  کنید.

به این ترتیب، می توان دریافت که با مصرف کمتر سدیم می توانید وزن خود را کاهش دهید. همچنین در صورتی که از یک رژیم کم  سدیم  استفاده کنید، احتمالا وزن شما خیلی سریع کاهش خواهد یافت. اما پس از رژیم گرفتن و بازگشت به استاندارد خود، رژیم سدیم بالا، می تواند باعث برگشت مجدد وزن شما شود.

خبر خوب این است که در صورتی که این اتفاق برای شما بیفتد، شما لزوما  دچار اضافه وزن با چربی بالا و اضافه نمی شوید. اما خبر بد نیز این است که شما به وزن دلخواه خود نرسیده اید.

تصویر درمان فوری کراتینین بالا

تاثیر نمک در رژیم لاغری

اگر می خواهید تاثیر نمک در کاهش وزن را امتحان کنید، این روش را امتحان کنید البته عوارض آن را هم در نظر بگیرید چرا که ما این روش را به شما توصیه نمی کنیم. از یک رژیم کم نمک استفاده کنید. در این زمان سطح نمک بدن شما در ابتدای کار به میزان کم است. در طول 10 روز آزمایش ،در طی روز میزان مصرف کالری خود را از طریق مواد غذایی تا 1.500 کالری حفظ کنید.

در این رژیم غذایی شما می توانید از همه نوع مواد غذایی مصرف کنید. همچنین، در طی روز وعده های غذایی خود را کامل کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز دیگری نمی تواند منجر به از دست رفتن وزن شما شود.

همچنین، هر روز ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. از طریق ورزش می توانید میزانی کالری بسوزانید. با  مصرف 1،500 کالری و تمرین بدنی و کاهش حدودا 300 کالری در روز، شما هر روز یک کالری خالص به میزان 1.200 کالری دریافت  می کنید.

رژیم غذایی سریع

در 5 روز اول آزمایش، نمک بیشتری به وعده های غذایی خود اضافه کنید. مقدار دقیق نمکی را که در 5 روز اول دریافت نکرده اید را اندازه گیری کنید. مشاهده خواهید کرد که این میزان، بیش از حداکثر مقدار توصیه شده روزانه است. بنابراین، رژیم کم نمک قبل از آزمایش، یک رژیم پر نمک در نیمه اول آزمایش و  یک رژیم کم نمک برای نیمی از آزمایش است.

این تعادل نشان می دهد که تاثیر نمک در کاهش وزن ، موارد دیگری هم باید رعایت شود. این موضوع که مصرف بالا و یا کم نمک، عامل بازدارنده در افزایش وزن و عامل موثر بر کاهش وزن باشد؛ به تنهایی صادق نیست. بدن انسان دارای سیستم پیچیده ای است که متابولیسم آن بر حسب موارد مختلفی عمل کرده و یک گزینه  خاص به تنهایی نمی تواند تاثیر بالایی در هدف مورد نظر فرد داشته باشد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.livestrong.com

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید