بهترین درمان های پا درد در زنان

درد پا معمولا در میان زنان شایع تر است. تحقیقات نشان می دهد، زنان 9 برابر بیشتر از مردان در معرض بیماریهای پا قرار دارند که براساس منشا بیماریها، درمان پا درد در زنان متفاوت است.

 درد پا یک مشکل رایج در میان بزرگسالان است. با توجه به مطالعات انجام شده می توان گفت که تقریبا 19 درصد مردان و 25 درصد زنان درد پا را تجربه می کنند که اغلب همانند سایر مشکلات کف پا از جمله داغی کف پا توانایی آنها را محدود می کند. درمان پا درد در زنان بسیار مهم است،  چرا که از هر 10 زن، هفت نفر شرایطی مانند انحراف شست یا سایر تغییرات و مشکلات دردناک در ناحیه  پا را تجربه می کنند. درمان پا درد در زنان به علائم درد در نواحی مختلف بستگی دارد.

علل پادرد بعد از پیاده روی

اولین گام در رفع درد پا مزمن و درمان درد پا در زنان این است که به دنبال علل و عوامل ایجاد کننده آن باشید. در این مرحله، اولین نکته می تواند مشکل رایج پا درد بعد از پیاده روی باشد. ناحیه پا، بخشی از اندام است که بیشتر فشار حاصل از بدن را بر عهده دارد.

در بسیاری از مواقع ما به این عضو حساس کمتر توجه داشته و تنها زمانی که مشکل خاصی به وجود می آید، به دنبال رفع و درمان هستیم. به هر ترتیب، اولین موضوعی که باید در نظر بگیریم این است که ناحیه درد را شناسایی کنیم.

به منظور تسکین درد و کاهش میزان تحریک پذیری آن در مرحله اول می توان پا را در یک وان آب سرد قراردهید. بعد از 5 دقیقه، از آب گرم استفاده کنید. این “هیدرو ماساژ” به طور متناوب باعث  انعطاف پذیری و تحریک رگ های خونی در پای شما و افزایش گردش خون می شود.

خار پاشنه

به این ترتیب می توانید کمی از درد پا را تسکین دهید. همچنین شما می توانید از نوعی غلتک به خصوص برای ماساژ کف پاها  استفاده کنید. یکی از روش های موثر در کاهش درد پا این است که چند مداد را بر روی زمین قرار داده و سپس، با انگشتان پا آن ها را بردارید.

این تمرین کوچک کمک می کند تا درد پا  کمی آرام شود. همچنین می توانید به جای استفاده از آب گرم و سرد، از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

با توجه به اینکه فعالیت های زنان در منزل معمولا حالت ایستاده است، این گونه موارد و تمرینات مشابه برای درمان پا درد در زنان در منزل موثر است. همچنین از راهکارهای موثر در  آرام کردن عضو تحت فشار محسوب می شود.

 روغن نعناع، اوکالیپتوس و رزماری می تواند در درمان درد پا در زنان موثر باشد. در یک کاسه آب گرم، دو قطره روغن نعناع را با اوکالیپتوس و رزماری مخلوط کنید و پاهایتان را در آن قرار دهید

علل پا درد در زنان

همانطور که اشاره شد، درد پا در زنان شایع تر از مردان بوده و این موضوع به سبب ساختار بدنی و عوامل متعدد دیگری است که  بر این افزایش این آمار در زنان موثر است.

به طور کلی، فعالیت بیش از حد در ناحیه پا یا آسیب دیدگی ممکن است باعث التهاب تاندون، رباط و همچنین استخوان  پای شما  شده و باعث درد پا می شود.

علاوه بر این، می توان گفت که یکی ازشایع ترین علل درد پا آرتریت است. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث درد پا می شوند. آنها عبارتند از: شروع یائسگی، نشانه پوکی استخوان، واریس، دوره های قاعدگی.

علت درد مچ پا

در موارد کلی:

  • انگشت شکسته
  • انحراف شست یا بونیون Bunion
  • تاندونیت آشیل یا درد پشت مچ پا
  • متاتارسالژی یا درد زیر پنجه

  • شکستگی استخوان
  • استرس
  • آرتریت

 به منظور بهبود درد در ناحیه پا، شما می توانید از درمان های گیاهی بهره برده و مانع از آسیب های احتمالی در آینده شوید.

درمان پا درد در زنان با داروهای گیاهی

استفاده از روغن نعناع، اوکالیپتوس و رزماری می تواند در درمان درد پا در زنان موثر باشد. به این منظور، در یک کاسه آب گرم، دو قطره روغن نعناع را اوکالیپتوس و رزماری مخلوط کنید و 10 دقیقه پاهایتان را در آن قرار دهید. اگر این روغن ها را در اختیار ندارید می توانید از یک فنجان چای نعناع  استفاده و مصرف کنید.

روغن رزماری برای ضخامت مو

روش بعدی  به این صورت است که پاهای خود را در آب گرم فرو برده و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر تنتور آرنیکس به آب اضافه کنید. با استفاده از این داروی گیاهی، جریان خون بهبود یافته  و تقریبا بلافاصله باعث کاهش درد در ناحیه پا و درمان درد پا در زنان می شود.

روش بعد استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون، تقویت کننده گردش خون  است. به این منظور، یک قاشق روغن زیتون را با  3 قاشق غذاخوری (45 میلی لیتر) روغن کنجد مخلوط کرده و با استفاده از آن ناحیه پا را ماساژ دهید. دستورالعمل موثر دیگر در درمان پا درد در زنان شامل استفاده از 3 قطره روغن اسطوخودوس، و یک قاشق غذاخوری روغن کرچک است. روغن مروارید و روغن نخود فرنگی هم می تواند به صورت درمان گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از روش های موثر در کاهش درد پا این است که چند مداد را بر روی زمین قرار داده و سپس، با انگشتان پا آن ها را بردارید

درمان پا درد در زنان با دارو

به منظور کاهش درد در ناحیه پا، پس از مراجعه به پزشک متخصص می توانید بر طبق داروهای تجویزی و روش درمان، روند بهبودی را طی کنید. دارو درمانی برای کاهش درد، تسکین التهاب، کاهش سرعت پوکی استخوان، تغییر مسیر بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب های مفصلی، به کار رفته و بخش مهمی از روند درمانی در بسیاری از مشکلات پا هستند.

انواع داروهایی که معمولا در درمان آرتریت و درمان پا درد در زنان استفاده می شود عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): برخی از آنها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کمک به درد آرتریت و التهاب استفاده می شود. آنها برای تمام انواع آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند و می توان در درمان پا درد در زنان موثر باشد.

کورتیکواستروئیدها (کورتون): این داروها، سرعت عمل بالایی در رفع درد داشته و ساختار و ترکیب آن مانند کورتیزون است که برای کنترل التهاب استفاده می شود. اگر التهاب ناشی از بیماری التهابی سیستمیک باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای دهانی را تجویز کند. اگر التهاب به یک یا چند مفاصل محدود شود، پزشک ممکن است کورتیکواسترویید را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند.

دارو

داروهای ضد درد Analgesics: یکی از رایج ترین داروها برای بسیاری از انواع آرتریت داروهای ضد درد است. ممکن است این داروها برای از بین بردن درد و مشکلات پا و جراحی استفاده شوند. برخلاف NSAID ها که هر دو درد و التهاب را هدف قرار می دهند، ضد درد ها صرفا برای تسکین درد هستند. به همین دلیل، ممکن است برای افرادی که به علت آلرژی و مشکلات معده ، قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب نباشند، تجویز نشود.

داروهای موضعی: در صورتی که درد پا در بافتی نرم  ایجاد شده باشد، ممکن است از یک داروی مسکن به صورت پماد استفاده شود. در صورتی که شما قادر به مصرف داروهای خوراکی نبوده و یا اثر گذاری داروها برای از بین بردن درد یا کاهش آن به سطح قابل قبولی نرسند، شما می توانید از این داروهای موضعی استفاده کنید که به شکل پماد های موضعی در دسترس هستند و سریعترین روش در درمان پا درد در زنان است.

داروهای ضد روماتیسمی (DMARDs): داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده هایی هستند که به آرامی به تغییر روند بیماری التهابی منجر می شوند. ممکن است داروهای ضد روماتیسمی مختلف در انواع بیماریهای آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس مفید باشد و می تواند بر روی مفاصل کوچک پا تاثیر بگذارد.

داروهای مقاربتی: برخی داروها ی مربوط به درد نقرس به منظور کاهش میزان اسیداوریک در خون استفاده می شود تا از حملات بعدی درد و التهاب مفصل جلوگیری شود.

نض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.2/5 - (13 امتیاز)
منبع uptodate

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من درد پشت پاخیلی عزیتم میکن نمیدانم چکار کنم پیش هیچ دکتری نرفتم اگر راهلی هست لطفا راهنماییم کنین

    1. ندا می‌نویسد

      اعتماد بنفست منو کشته الان جوابتو میدن حتما.البته یک سال پیش گفتی ولی امید داشته باش جواب میدن

    2. ناشناس می‌نویسد

      برو دکتر

      1. م.م می‌نویسد

        باسلام من خانومی ۳۴ساله هستم الان ده ساله ازپادردرنج میبرم بخصوص شبها درخواب اونقد درددارم که به پزشکان روماتولوژی ومفاصل هم مراجعه کردم وطبق ازمایشات هیچ مشکلی نداشتم اما ازپادرداونقد رنج میبرم که موهای سرم را فشارمیدم گریه میکنم لطفا راهنمایی کنید

  2. زهرا می‌نویسد

    من چهل سال سن دارم مدتی است که کف هر دو پایم و انگشتان هر دو پایم شدیدا درد میگیرند که با هیچ دارو و مسکنی آرام نمی گیرند و حتی احساس بحسی در پنجه ی پاهایم وانگشتانم را حس میکنم ضمنا نه ورزشکار هستم ونه پاهایم ضربه خوردند بلکه خانه دار هستم و بیشتر درد پاهایم در پنجه ی پاهایم و انگشتان پام میباشد لطفا راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید