سندروم کت سفید چه تاثیری روی شما دارد؟

بعضی افراد  زمانی که در خانه هستند فشار خون نرمالی دارند اما زمانی که به پزشک مراجعه می کنند با دیدن پزشک و روپوش سفید پزشک یا پرستاران دچار افزایش فشار خون می شوند. این مشکل به عنوان سندروم کت سفید یاسندرم روپوش سفید شناخته می شود.

نبض ما – نام سندروم کت سفید از پزشکان و کارکنان پزشکی که در محیط کار و بیمارستان از روپوش سفید استفاده می کنند، ریشه می گیرد. فشار خون نرمال حدود 120/80 میلی متر جیوه است و هر درجه ای بالاتر از این میزان را به عنوان فشار خون بالا در نظر می گیرد.

سندروم کت سفید ممکن است فشار خون شما را بیشتر از حد طبیعی، افزایش دهد و اثر آن همیشه به دلیل ایجاد اضطراب مرتبط با ملاقات با پزشک، نیست. گاهی اوقات ، سندروم کت سفید برای برخی افراد، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی فشار خون باشد.

با در نظر گرفتن بالا رفتن فشار خون هنگام ملاقات با پزشک، می توان این موضوع را تجزیه تحلیل کرده و در رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

فشار خون

پرفشاری خون  به معنای فشار خون بالا است که غیر از مواقع  ملاقات با پزشک که به سندروم کت سفید مشهور است، در بسیاری از مواقع دیگر هم رخ می دهد و می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که بین 15 تا 30 درصد افراد در ملاقات با پزشک، دچار افزایش فشار خون می شوند و به سندروم کت سفید دچار هستند و این موضوع به این معنی نیست که آن ها همیشه مبتلا به پرفشاری خون هستند.

به همین ترتیب، برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا در ملاقات با پزشک، ممکن است دچار افزایش فشار خون شوند. فشار خون این افراد بر اثر استرس دیدن روپوش سفید پزشک و پرستاران بالا می رود در صورتی که در منزل فشار خون آن ها طبیعی است به همین دلیل، برای درک فشارخون واقعی باید از راهکارهایی استفاده کرد.

غلبه بر سندروم کت سفید و شناخت شما در مورد اینکه هنگام ملاقات با پزشک، دچار افزایش فشار خون می شوید، می تواند در رفع این مشکل، موثر باشد. در اکثر مواقع نگرانی  و اضطراب شما در مورد افزایش فشار خون، خود باعث افزایش آن می شود. بنابراین، قبل از اینکه فشار خون شما اندازه گیری شود، برای اندازه گیری فشارخون، این نکات را به خاطر داشته باشید:

آرامش

اگر پیش از اندازه گیری فشارخون، احساس سوزش یا نگرانی دارید، از پزشک یا پرستار بخواهید تا آرام شدن شما، کمی صبر کند.

تغییر مکان

گاهی اوقات  برخی از بخش های بیمارستان یا اورژانس، بسیار شلوغ است. این موضوع و مشاهده پرستاران و پزشکان مختلف با روپوش های سفید، میزان استرس شما را بالا و در نتیجه باعث بالا رفتن فشار خون می شود. به همین دلیل بهتر است به یک منطقه آرام تر بروید و در آن جا از پرستار بخواهید تا فشار خون شما را اندازه گیری کند، این کار باعث می شود کمتر تحت تاثیر سندروم کت سفید قرار بگیرید.

اضطراب و استرس

تمرین کاهش استرس

بهتر است برای کاهش استرس، از روش های موثر استفاده کنید. به عنوان مثال، نفس عمیق کشیده و آرام آرام نفس را بیرون بدهید. قبل از اندازه گیری فشار خون  این تمرین را انجام دهید . بدون شک در کاهش استرس شما موثر خواهد بود.

صحبت کردن

صحبت کردن در هنگام اندازه گیری فشار خون می تواند فکر شما را منحرف کرده و میزان استرس شما را کاهش دهد. به طور کلی اندازه گیری دقیق فشار خون، برای افرادی که دچار سندروم کت سفید هستند، هر 24 ساعت یکبار صورت گرفته و به این ترتیب اندازه دقیق فشار خون به دست می آید.

سندروم کت سفید

علت سندروم کت سفید

برخی افراد هنگامی که با پزشک ملاقات می کنند کمی دچار نگرانی می شوند. این اضطراب می تواند میزان فشار خون آن ها را افزایش دهد.

اگر چه گاهی اوقات به نظر می رسد که این مشکل جدی نیست؛ زیرا تنها گاهی اوقات اتفاق می افتد. برخی پزشکان معتقدند که فشار خون بالا در سندروم کت سفید، می تواند نشانه بیماری فشار خون باشد. در واقع، علت سندروم کت سفید در اکثر موارد ترس و اضطراب از دیدن پزشک و یا ترس از احتمال بیماری است.

اما روپوش سفید پزشک ، تنها علت فشار خون ناگهانی نیست. برخی از افراد به دلیل سایر عوامل استرس زا مانند فشار کار و موارد اضطراری دچار افزایش فشار خون هستند.

همچنین  مصرف مواد غذایی با سدیم  بالا ، یا مصرف مقدار زیادی کافئین ، ممکن است فشار خون را به طور موقت افزایش دهد. اگرچه فشار خون شما ممکن است به محض برداشتن دستگاه فشار خون، به حالت طبیعی بازگردد، اما افزایش فشار خون هنوز هم می تواند باعث نگرانی شما شود.

افزایش موقت فشار خون، چه  به دلیل سندروم کت سفید یا به هر دلیل دیگر، می تواند موجب فشار و آسیب به قلب شما شود. بنابراین با توجه به علت آن، درمان آسان ترخواهد بود.

آیا زمانی که عصبی هستید فشار خون شما بالا می رود؟

هر فردی ممکن است تحت تاثیر روپوش سفید قرار گرفته و مبتلا به این سندروم شود، اما در کل می توان گفت که فشار خون بالا براثر سندروم کت سفید، کمتر رایج است.

شما ممکن است  بدون آن که خود یا پزشک شما متوجه باشد، عصبی بوده  و یا اضطراب داشته باشید و همین موضوع می تواند عاملی برای افزایش فشار خون باشد.

یکی از راه های اطمینان از صحت میزان فشار خون شما این است که مقادیری را که در کلینیک گرفته شده است را با میزان فشار خون اندازه گیری شده در خانه، مقایسه کنید.

بهتر است هنگامی که عصبی هستید، فشار خون خود را اندازه گیری نکنید زیرا عصبی بودن به طور طبیعی ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد.

شما می توانید فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید. اندازه گیری فشار خون به طور مرتب می تواند مفید باشد؛ زیرا اجازه می دهد تا پزشک یا پرستار از میزان فشارخون شما در خارج از مراکز درمانی اطلاع داشته باشند.

فشار خون

نگه داشتن سابقه شخصی فشار خون می تواند در دقت آن موثر باشد. نظارت با فشار خون 24 ساعته هم می تواند جزئیات بیشتری را در مورد تغییر آن در سراسر روز، نشان دهد.

شما می توانید از یک دستگاه فشار خون دارای مانیتور کوچک برای اندازه گیری فشار خون خود به طور منظم و خودکار در طول شبانه روز، استفاده کنید. این دستگاه، فشار خون شما را در حافظه خود ذخیره می کند، بنابراین لازم نیست آن را یادداشت کنید.

آیا اضطراب فشار خون را بالا می برد؟

اضطراب در طول زمان باعث پر فشاری نمی شود (فشار خون بالا)؛ اما  زمانی که دچار اضطراب هستید، ممکن است به طور ناگهانی فشار خون شما را افزایش دهد.

در صورتی که مشکل اضطراب بطور مکرر و هر روز اتفاق افتد، ممکن است به رگ های خونی، قلب و کلیه شما آسیب برساند و فشار خون را هم افزایش دهد.

روپوش پزشک

چرا پزشکان روپوش سفید می پوشند؟

تقریبا هفتاد و دو درصد از تمام پزشکان بیمارستان و دانشجویان پزشکی از روپوش سفید استفاده می کنند. استفاده از روپوش سفید تنها برای تشخیص آسان  آن ها توسط همکاران و بیماران یا  برای قرار دادن اقلام  و لوازم در جیب آن نیست.

رنگ سفید به طور کلی رنگ پاکی و سلامتی بوده و نوعی نماد پاکیزگی و سلامتی محسوب می شود. علاوه براین رنگ سفید چرک و آلودگی را بیشتر نشان داده و با تعویض و شستشوی مرتب آن ها، از گسترش آلودگی جلوگیری می شود.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:healthline.com

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید