راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

بسیاری از افراد در هنگام درس خواندن یا مطالعه تمرکز بالایی نداشته و از این موضوع رنج می برند. روش هایی برای افزایش تمرکز، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در طول تحصیل و یا مطالعه وجود دارد.

در این مقاله، تکنیک ها و راهنمایی های لازم را برای افزایش تمرکز در اختیار شما قرار می دهیم.

روشهای تمرکز حواس

هنگامی که مشغول درس خواندن یا مطالعه هستید، ممکن است هر لحظه، ذهن و توجه شما از یک چیز به سوی دیگر منتقل شود، ذهن شما به طور ناخواسته تلاش می کند تا چیزی جالب تر پیدا کند. علاوه بر این، شما بهتر می دانید که هر چیز کوچکی، در حال درس خواندن می تواند برای شما جذاب تر از تکالیف شما باشد.

شما احتمالا همان نوع دانشجویی هستید که از این سردرگمی احساس نا امیدی داشته و تلاش می کنید تا از این وضعیت خارج شوید. اولین گزینه برای ایجاد تمرکز، قبول وضعیت و تمرکز بر شرایط موجود است.

بدون تمرکز، شما زمان زیادی را از دست می دهید، هر روز بیشتر از دیروز، انگیزه بیشتری برای مطالعه دارید، اما نتایج کار شما هفته به هفته بدتر می شود. با این حال، در این وضعیت ناامید نشوید زیرا همیشه راه حل های طلایی برای افزایش تمرکز و حل مشکلات وجود دارد.

تمرین های افزایش تمرکز

حتی اگر مطالعه خسته کننده باشد، شما باید مانند مواقع دیگر و در حین انجام فعالیت های متفاوت با مقوله مطالعه (مانند نواختن پیانو، بازی با کارت، تمرین، ورزش و یا فعالیت های دیگر که افراد از آن لذت می برند)، از مطالعه نیز لذت ببرید. اما این انگیزه چگونه حاصل می شود؟

باید تمرین کنید و تمرکز کنید. بنابراین، مسئله این نیست که چگونه تمرکز کنید، بلکه روش آن و چگونگی آن هم مهم است. شما باید انگیزه لازم را برای غلبه بر این باور پیدا کنید که مطالعه، به خودی خود یک مانع نیست، بلکه عوامل دیگری سبب بروز این حالت می شوند.

اصولی در رابطه با افزایش تمرکز

اصولی کلیدی وجود دارند که به شما کمک می کند تا خود را در مورد تحصیلات متقاعد کرده و به خود انگیزه دهید.

یکی از مفاهیم اختصاصی در این رابطه، وجود نظم و انضباط است که با توجه به تصمیم گیری در مورد تمرکز در مطالعه صورت می گیرد. لیستی از عادت های صحیح و بهره وری از یک شیوه زندگی سالم و بدون دردسر تهیه کنید.

این لیست به طور دائم به شما یادآوری می کند که در چه مرحله ای قرار گرفته اید و درعمل، آن را با یک استراتژی توسعه یافته ترکیب کنید.

لیستی از تکنیک های عملی و بکار برده شده توسط افراد موفق و دانش آموزان با استعداد در سراسر جهان تهیه کرده و بر طبق آن عمل کنید. پیش از انجام روش های مربوط به حفظ تمرکز در هنگام مطالعه، مهم است که انگیزه خود را برای ادامه مسیر، مشخص کنید.

تمرکز به معنای توانایی انجام یک کار با تلاش مناسب و در نهایت، لذت بردن از نتایج آن کاراست. تمرکز، نوعی محرک موثر وقوی برای ایجاد احساس پاداش نسبت به خودتان است. هرچه بیشتر بر روی وظایف خود متمرکز شوید، در زمان مشاهده نتایج، بیشتر به خود پاداش می دهید؛ پس بهتر است احساس خوبی داشته باشید.

استراتژی ها و تکنیک های تمرکز برای مدیریت زمان و تمرین برای بهبود تمرکز، در دسترس هستند. نگران نباشید، این تمرینات تنها چند روز یا 1-2 هفته طول می کشد؛ زمانی که این تکنیک ها را تمرین می کنید، بیشتر قادرخواهید بود که حتی بدون فکر کردن در مورد آن، تمرکز کنید.

آیا می خواهید این تکنیک ها را یاد بگیرند و تمرین کنید؟ شما با ایجاد زمینه های مناسب در حفظ تمرکز، در می یابید که چگونه استراتژی تمرکز در مطالعه را توسعه و سازماندهی کنید.

محیط مناسب

شما برای افزایش تمرکز باید در محیطی قرار بگیرید که در آن احساس راحتی داشته باشید. به این منظور می توانید محیط اتاق خود را به گونه ای مرتب کنید که هیچ چیزی در این محیط سبب حواس پرتی شما نشود. این مراحل را دنبال کنید:

قرار گرفتن در یک محیط آرام، مانند اتاق مطالعه، کتابخانه، یا حتی یک اتاق خالی که در آنجا به راحتی بتوانید مطالعه کنید در افزایش تمرکز موثر است.

اگر ترجیح می دهید، خارج از منزل مطالعه کنید، سعی کنید مکان دیگری پیدا کنید که در آن هیچ عامل مداخله کننده در ایجاد حواس پرتی وجود نداشته باشد. به این ترتیب شما می توانید محیط های مختلفی را امتحان کنید.

هنگامی که مکان مناسب را پیدا کردید، یک مرحله از کار را انجام داده اید. سپس تمام لوازم و کتاب های مورد نیاز خود را در دسترس خود قرار دهید. لوازمی مانند: قلم ها، کتاب ها، حتی یک بطری آب یا یک میان وعده کم حجم و پر انرژی.

بهتر است یک فضای مرتب و مرتبط با هم فراهم کرده و سعی کنید از صداهای مزاحم دور باشید. مانند صدای تلفن همراه یا موارد مشابه.

سازگاری با برنامه جدید

برای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه سعی کنید پیام های نوشتاری با دوستان یا همکلاسی های خود نداشته باشید. تلفن خود را خاموش کرده ودر صورت نیاز از کامپیوتر استفاده کنید. بهتر است وقت و فکر خود را در سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر و غیره هدر ندهید.

اینترنت ابزاری است که باید عاقلانه و در وقت مناسب استفاده شود؛ شما مجبور نیستید ساعت ها وقت خود را در اینترنت و صفحات بی فایده هدر دهید. بهتر است به دنبال الگوهای رفتاری و اطلاعات با ارزش باشید.

بهتر است یک برنامه هفتگی از جلسات مطالعه خود را با موضوعات خاص برای مطالعه روزانه تهیه کنید. این برنامه را براساس نگرش خود و زمان روز،  پایه گذاری کنید.

شما می توانید انرژی بیشتری را برای انجام عادت مطالعه ذخیره کنید. پس از چند هفته، شما با این برنامه سازگار خواهید شد و دقیقا می دانید چه چیزی را باید مطالعه کنید و چه زمانی از روز را به مطالعه اختصاص دهید. به این ترتیب و با این برنامه ریزی، تمرکز لازم در هنگام مطالعه حاصل می شود.

ایجاد برنامه ریزی، تقویت تمرکز، عادت صحیح مطالعه و همچنین زندگی شما را ساده تر می کند. بهتر است سرفصل ها و نکات مهم را علامت گذاری کرده و بر روی مفاهیم دشوار، ​​کلمات یا قضیه های ریاضی تمرکز کنید. سپس، این مفاهیم را در پایان هفته مرور کنید تا دیدگاه کلی از مجموع مطالعه، به دست آید.

سعی کنید نقشه های مفهومی را برای دستیابی به نکات کلیدی هر مفهوم یا موضوعی مورد علاقه خود ترسیم کنید. در طی روز به مدت 10 دقیقه در مورد موضوعات مورد مطالعه با دوست یا همکار خود صحبت و مشورت کرده تا از این طریق مفاهیم کلیدی رفع و حل شود.

پس از چندین ساعت مطالعه، مغز شما نیاز به زمانی برای جذب و بازیابی تمام اطلاعات دریافت شده دارد. اگر شما در حال تحصیل هستید، می توانید از قدرت حافظه خود به خوبی بهره وری کنید. بنابراین پس از ساعت ها مطالعه می توانید به بازنگری در مطالعات بپردازید.

در تمام مراحل ذکر شده شما به راحتی می توانید قدرت تمرکز خود را افزایش داده و به تقویت حافظه و سلامت ذهن خود بپردازید.

این تکنیک ها سب بهبود توانایی های شما در مقابله با حواس پرتی می شود. شما باید به اندازه ای توانایی خود را افزایش دهید تا قادر باشید بر مشکلات مربوط به زمان مطالعه غلبه کرده و به نوعی تمام برنامه های موجود را سازماندهی کنید. به این ترتیب، با تلاش و پیگیری برنامه ها، شاهد افزایش تمرکز و مطالعه مفیدتر خواهید شد.

ترجمه: مهناز ضحاکی

2.5/5 - (2 امتیاز)
منبع mind-globe

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شبنم می‌نویسد

    مفید بود ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید