چرا داخل بینی می خارد؟

دلایل زیادی برای خارش بینی وجود دارد. خارش می تواند به دلیل یک بیماری، حساسیت، خشکی یا آلرژی باشد. برخی از درمان های ساده خانگی می توانند به بهبود خارش بینی کمک کنند.

نبض ما– اغلب بینی اولین مانع برای جلوگیری از نفوذ به دستگاه تنفسی است. موهای کوچک درون سوراخ های بینی، ذراتی مانند گرد و غبار، خاک و گرده را می گیرند. این ذرات به عنوان عوامل محرک محیط زیست شناخته می شوند و می توانند باعث ایجاد خارش بینی شوند.

خاراندن بینی

هر سوراخ بینی پوشیده از یک غشای مرطوب است که ممکن است طی دوره های بیماری یا آب و هوای گرم، خشک شود. آلرژی های رایج مانند حساسیت های بهاری هم می توانند بینی را هم تحریک کنند.

راه هایی برای خلاص شدن از شر خارش بینی

موارد زیر ممکن است به خلاص شدن از شر خارش بینی کمک کند:

1-اسپری بینی آب شور

استفاده از یک اسپری در بینی می تواند به کاهش خشکی کمک کند. احساس سوزش یا خارش ممکن است به دلیل خشکی داخل بینی باشد. اسپری بینی آب شور می تواند به عنوان جایگزینی برای اسپری بینی استفاده شود. برای ایجاد یک اسپری بینی با آب شور در خانه:

– یک لیوان بزرگ آب را بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود.

– یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چای خوری سودا را با آن مخلوط کنید.

– مقداری از مایع را در کف دست خود بریزید.

– آن را به داخل بینی خود بکشید.

اسپری بینی

می توانید این محلول را در داخل یک بطری اسپری تمیز بریزید. برای رطوبت دادن به بینی می توانید این محلول را به سادگی در بینی خود اسپری کنید.

2-شستشوی بینی

می توان از دستگاه های موجود در بازار برای شستشوی بینی استفاده کرد و این کار را تا زمانی که مشکل برطرف شود روزی یک بار انجام دهیم.

اگر خارش بینی به دلیل وجود چیزی در بینی، عفونت سینوسی یا خشکی باشد، شستشوی بینی به مرور این علائم را از بین می برد.

سینوزیت یا التهاب سینوس

3-نوشیدن مایعات

اگر فردی سرماخوردگی یا عفونت سینوسی دارد، هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به جلوگیری از خشک شدن بینی کمک کند.

مقدار مایعاتی که هر فرد باید بنوشد، بسته به سن و جنس افراد متفاوت است. برای بزرگسالان، نوشیدن حدود 8 لیوان آب در روز یک هدف منطقی است. نوشیدن مایعات کافی برای سلامت عمومی ضروری است.

یک برش لیمو به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. تنفس بخار آب گرم از طریق بینی می تواند به پاک کردن سینوس ها کمک کند.

نوشیدن آب و لاغر شدن

4-اجتناب از محرک ها

اگر فردی حساسیت داشته باشد، با دانستن عوامل حساسیت می تواند از خارش بینی جلوگیری کند.

برخی از علل رایج تحریک بینی عبارتند از:

  • گرد و خاک
  • گرده
  • خز حیوانات

کار کردن در یک دفتر با تهویه مطبوع می تواند بینی را خشک کند. همچنین بودن در محیطی با ذرات کوچک، مانند خاک یا خاک اره، می تواند بینی را تحریک کند. اگر با مواد ضدعفونی کننده کار می کنید با استفاده از یک ماسک صورت، از تنفس آنها جلوگیری کنید.

5-اجتناب از تحریک بیشتر بینی

ممکن است وسوسه انگیز باشد که با دمیدن خارش را برطرف کنید، اما ممکن است این کار باعث تحریک بیشتر بینی شود. شستشوی بینی اغلب در از بین بردن خارش موثر است.

خارش بینی

6-رطوبت ساز

استفاده از رطوبت ساز می تواند به کاهش خشکی بینی در آب و هوای گرم یا خشک کمک کند.

از رطوبت ساز برای اضافه کردن رطوبت به هوای اتاق استفاده می شود. ریختن آب در کاسه های کم عمق و قرار دادن آن در مکان های گرم اطراف خانه باعث می شود که آب تبخیر شود. این روش جایگزینی ساده و ارزان به جای خرید دستگاه رطوبت ساز است.

7-بررسی تحریک کننده ها

گاهی اوقات خارش بینی به دلیل وجود چیزی مانند گرد و غبار یا خاک در آن است. با دمیدن آرام در بینی می توان آن را حذف کرد. اگر دمیدن پاسخگو نیست، می توانید با شستشو،  بینی خود را تمیز کنید.

8-استفاده از دارو

در صورتی وجود حساسیت، شاید استفاده از آنتی هیستامین لازم باشد. اسپری های بینی دارویی را می توان بدون نسخه خریداری کرد. این اسپری ها به کاهش خارش کمک می کند.

دارو

خلاصه

آلرژی، ورم مخاط بینی یک علت شایع در خارش بینی است. این مساله زمانی اتفاق می افتد که پوست ظریف داخل بینی به علت آلرژی به چیزی مانند گرده، ملتهب شود.

آلرژی های دیگر کمتر رایج هستند و تشخیص آنها مشکل تر است. علائم این آلرژی شامل گرفتگی یا آبریزش بینی، حس بویایی کمتر، عطسه و خارش بینی است.

درمان این شرایط معمولا با اسپری های بینی دارویی، شستشوی بینی و اجتناب از عوامل تحریک کننده امکان پذیر است.

تیم ترجمه نبض ما

4.3/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید