تفاوت شوره سر با خشکی پوست سر چیست؟

فرق شوره سر و پوسته سر چیست؟ اگر بین موهای شما یا روی لباس تان پوسته های سفیدی هست و از دست شان کلافه شده اید، ممکن است مشکل خشکی پوست سر یا شوره سر داشته باشید. آگاهی از تفاوت بین علائم شوره سر و خشکی پوست سر، می تواند در انتخاب درمان مناسب کمک کننده باشد.

نبض ما– شوره سر باعث ایجاد پوسته پوسته شدن پوست سر می شود و ممکن است روی لباس ها یا مو، شکل نامناسبی ایجا د کند. در بعضی موارد، شوره سر به علت عفونت قارچی و یا سایر بیماری های سر و گردن ایجاد می شود. زمانی که پوست سر خشک می شود، رطوبت کافی ایجاد نشده و به این ترتیب باعث پوسته پوسته شدن می شود.

شوره سر

علل شوره سر و خشکی پوست سر

شوره سر و خشکی پوست سر می تواند دلایل زیادی داشته باشد. این نکته واضح است که افراد مبتلا به پوست خشک بیشتر از دیگران دچار شوره سر می شوند.

خشکی پوست سر زمانی رخ می دهد که پوست سر به اندازه کافی چربی نداشته و از رطوبت کافی برخوردار نیست. مانند دیگر گونه های پوست خشک، خشکی معمولی پوست سر می تواند باعث خارش، انقباض و تحریک پوست شود.

همچنین  خشکی پوست سر باعث می شود که مو  هم خشک  شود، زیرا روغن و چربی موجود در پوست سر باعث لطافت مو و جلوگیری از شوره می شود. افراد مبتلا به خشکی پوست، بیشتر در معرض خشکی پوست سر هستند.

این بدان معنی است که بسیاری از عواملی که موجب خشکی پوست می شوند ؛ باعث ایجاد شوره سر هم می شوند از جمله: هوای خشک، به ویژه در ماه های زمستان ، شستشوی بیش از حد سر، شرایط پوستی مانند اگزما.

شوره سر

پوست سر، مانند  پوست دیگر نواحی بدن، سلول های مرده پوست را حذف کرده و از خود جدا می کند. وقتی که این فرایند سرعت می گیرد، شوره سر اتفاق می افتد. شوره  سر، در واقع  همان سلول های مرده پوست هستند.

زمانی که سرعت ریزش سلول های مرده پوست بالا می رود، روند شوره سر بدتر می شود. برخی از عوامل هم می توانند میزان شوره را تشدید کنند.

بر طبق نظر آکادمی پوست ، محققان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی دقیقا باعث شوره سر می شود.

علت پوسته سر چیست

علل احتمالی شوره سر شامل موارد زیر می شود:

  • عفونت های قارچی پوست سر
  • روغن های ترشح شده از پوست سر
  • حساسیت به موادی مانند محصولات مو

این سه عامل می توانند با هم ترکیب شده و شوره سر را تشدید کنند. به عنوان مثال، افرادی که دارای عفونت های قارچی پوست هستند ممکن است پوست سر آن ها حساس یا بسیار خشک باشد.

همین عوامل سبب تشدید شوره سر می شود. اکثر افرادی که مشکلات پوستی در ناحیه سر دارند، دچار نوعی قارچ هستند که بر روی پوست شان زندگی می کند.

این قارچ در حالت عادی شاید مشکلی ایجاد نکند اما در صورت عدم درمان و مخصوصا در افرادی که دچار شوره سر هستند،  این قارچ باعث تحریک و پوسته پوسته شدن  می شود. این تحریک ممکن است به دلیل شیوع قارچ در ارتباط با سایر عوامل باشد.

علائم

افرادی که پوست سر آن ها خشک است ممکن است بر روی لباس خود متوجه دانه های ریز شوره شوند که به صورت پوسته پوسته است. با این حال، بر خلاف پوسته های شکننده واقعی، پوسته هایی که بر اثر خشکی پوست ایجاد می شوند، کوچک تر و سفیدتر هستند.

فرق شوره و پوسته سر

پوسته های ناشی از وجود شپش ، بزرگ تر هستند و ممکن است زرد یا خال دار باشند. در حالی که پوسته ای که بر اثر خشکی پوست ایجاد می شود، سفید و ریز است.

شوره سر زمانی که به علت عفونت قارچی ایجاد شود، بعید است که بدون درمان بهبود یابد. با این وجود، ممکن است پوست  خشک در ناحیه سر، با شامپو های  مخصوص، بهبود پیدا کند.

هر دو حالت می تواند باعث حساسیت و تحریک پوست سر شود. اگر علائم، شدید باشد، افراد مبتلا به هر یک از این حالت  ها ممکن است  در ناحیه پوست سر ، دچار خراشیدگی یا قرمزی با زخم های کوچک شوند.

درمان

برای درمان این بیماری ابتدا باید مشخص شود فرد دچار شوره سر است یا خشکی پوست سر، تا درمان های خانگی و پزشکی لازم به کار برده شود. اکثر مردم تفاوت بین شوره سر و پوست خشک را نمی دانند. به طور کلی، پوسته ها بیشتر شبیه به شوره سر هستند.

در صورتی که  احساس می کنید پوست سر شما خشک شده است در درمان خانگی، از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون باعث چربی طبیعی در پوست سر و جلوگیری از خشکی سر می شود. در صورتی که با این درمان بهبودی حاصل نشد، به متخصص پوست مراجعه کنید.

هم  شوره سر و هم خشکی پوست سر را به راحتی می توانید در خانه و با درمان های خانگی بهبود بخشید.

روغن زیتون خانه تکانی

در صورتی که همراه شوره سر یا خشکی، علائم دیگری مانند قرمزی یا زخم وجود داشته باشد که با مراقبت های خانگی درمان  نمی شود؛ در صورت وجود  زخم های باز بر روی سر و صورت ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی و بیماری های مزمن قبل از درمان شوره سر بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. علائم شبیه به شوره ممکن است به علت شرایط دیگری باشد و یک سیستم ایمنی ضعیف باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های پوستی می شود.

در اکثر موارد، شوره سر به راحتی  در خانه درمان می شود. افراد مبتلا به شوره سر به طور موقت باید موهای شامپو خود را با شامپو های ضد شوره شستشو دهند. این  کار می تواند بسیاری از علل زمینه ای شوره سر، از جمله عفونت های قارچی جزئی را درمان کند.

اکثر شامپوهای شوره سر حاوی پیریتیون هستند و بسیاری از انواع مختلف شامپو ضد شوره در دسترس هستند.

برند شامپو

یکی دیگر از روشهای خانگی درمان شوره سر، شامپو زغال اخته است. این شامپو ممکن است رنگ موها را کمی تغییر دهد، بنابراین افرادی که موهای بلوند یا خاکستری دارند ممکن است گزینه دیگری را ترجیح دهند.

افرادی که ترجیح می دهند از طب گیاهی استفاده کنند یا کسانی که مصرف شامپو ضد شوره را مناسب نمی دانند، می توانند شامپو روغن چای را امتحان کنند.

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است. مطالعات نشان داده است که تنها 5 درصد شامپو روغن چای می تواند به طور موثری  شوره سر را بدون عوارض جانبی جدی، درمان کند.

افرادی که شوره سر و خشکی پوست آن ها با درمان خانگی بهبود نمی یابند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. به طور کلی شناسایی علل شوره سر در درمان مناسب آن بسیار تاثیر گذار است.

پیشگیری

به منظور جلوگیری از شوره و یا خشکی پوست سر، شما می توانید مراقبت های لازم را انجام دهید. توصیه می شود که فواصل شستن موی سر طولانی تر باشد و از آب خیلی گرم برای شستشوی مو استفاده نکنید.

بعضی از مردم  عقیده دارند که تغییر سبک زندگی می تواند علائم خشکی و شوره سر را بهبود بخشد.

برای جلوگیری از خشکی  پوست سر می توانید این موارد را مد نظر داشته باشید:

– استفاده از شامپو های کمتر تحریک کننده و شامپو های مرطوب کننده

– اجتناب از شستشوی زیاد موها

نوشیدن آب فراوان در روز

شوره سر در برخی از افراد، یک بیماری مزمن است که  ممکن است بهبود یافته و مجددا برگشت داشته باشد. شاید دلیل قاطعی برای بروز این بیماری وجود نداشته باشد، اما مراقبت از پوست سر و مو می تواند سودمند باشد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.2/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید