فواید بی نظیر دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی از گلبرگ ها، برگ ها، دانه ها، ریشه و ساقه بسیاری از گیاهان و گل ها تهیه می شود. مزایای سلامتی هر نوع دمنوش گیاهی بستگی به ترکیب آن دارد که ممکن است یک ماده یا ترکیبی از گیاهان و گل های مختلف باشد.

نبض ما– مزایای نوشیدن دمنوش های گیاهی و چای گیاهی چیست؟ نوشیدن چای گیاهی برای افرادی که می خواهند به طور طبیعی سلامت خود را بهبود بخشیده و در عین حال از داشتن یک نوشیدنی خوشمزه و با طراوت لذت ببرند توصیه می شود.

دم نوش

بر خلاف قهوه و چای (سیاه، سفید، سبز و غیره)، اکثر دمنوش های گیاهی شامل کافئین نمی شوند و حاوی برخی از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می باشند.

مزایای سلامت عمومی این دمنوش ها عبارتند از: آرامش ذهن و بدن، کمک به اختلالات خواب، کاهش التهاب، کاهش درد، محافظت در مقابل بیماری های شایع، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهینه سازی سیستم گوارش، سم زدایی از بدن و تحریک عملکرد شناختی.

دیورتیک و ملین

دیورتیک ها و ملین ها کمک می کنند تا سموم به سرعت از بدن دفع شوند و اثر استرس بر سیستم گوارش، کلیه ها و کبد کاهش یابد. بهترین دمنوش های دیورتیک قاصدک، چای ترش، چای سبز و زالزالک می باشند.

بی اختیاری ادرار

تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در دمنوش، به تحریک سیستم ایمنی بدن به منظور جلوگیری از عفونت ها، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند. دمنوش های گیاهی که دارای این خواص هستند عبارتند از مارچوبه، زنجبیل و ریشه شیرین بیان.

کاهش مشکلات خواب

برخی از انواع دمنوش ها می توانند سطوح انتقال دهنده های عصبی و در نتیجه اضطراب را کاهش دهند و از طریق آن اثرات آرام بخش خواب را تقویت کنند. از جمله این دمنوش ها سنبل الطیب، ریشه کاوا، بابونه و چای اسطوخدوس را می توان نام برد.

بی خوابی

خواص ضد انعقادی

تسکین درد برای افرادی که از ناراحتی مزمن رنج می برند بسیار سخت است. دمنوش های گیاهی که دارای خواص ضد درد هستند عبارتند از زیره سبز، ترنج، بابونه، اوکالیپتوس و چای ریشه کاوا.

خواص ضد التهابی

کاهش التهاب می تواند برای همه چیز، از درد دستگاه گوارش و آرتروز گرفته تا سردرد و هموروئید مفید و موثر باشد. چای های گیاهی مانند چای نعناع، ​​زنجبیل، زردچوبه و اکالیپتوس برای مشکلات التهابی عالی هستند.

جلوگیری از بیماری های مزمن

آنتی اکسیدان ها با حذف رادیکال های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن می توانند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مزمن را در بدن کاهش دهند. چای های گیاهی که دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند عبارتند از نعناع، آویشن و گزنه.

آویشن

راهنمای کامل تنظیم عادت ماهانه با گزنه را در این مقاله بخوانید.

کمک به هضم

سوء هاضمه، اختلال در گوارش، التهاب، تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال را می توان با چای گیاهی، به ویژه گونه هایی مانند قاصدک، بابونه، دارچین، نعناع و زنجبیل درمان کرد.

کاهش استرس و اضطراب

کاهش استرس و اضطراب می تواند باعث کاهش سطح افسردگی، افزایش انرژی و کاهش بروز التهاب و بیماری های مزمن در بدن شود. ریشه کوا، نعناع و بابونه را می توانید به منظور کاهش استرس بنوشید.

تقویت سلامت مغز

جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز، موجب افزایش تمرکز می شود. می توان با مصرف چای سبز، زنجبیل، نعناع و چای قاصدک به رژیم غذایی سالم دست یافت.

درمان سکته مغزی

عوارض جانبی دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی به علت اثر شدید مواد تشکیل دهنده فعال، واکنش های آلرژیک بالقوه، شناسایی اشتباه گیاهان، مصرف بیش از حد و یا تداخل دارویی، با عوارض جانبی خاصی همراه است.

گیاهان سمی: در حالی که اکثریت گیاهان برای مصرف انسان ایمن هستند، تعدادی از آنها ممکن است به اشتباه شناسایی شوند و سمی باشند.

بنابراین گیاهان وحشی را به منظور چای و دمنوش جمع آوری نکنید، مگر اینکه آموزش دیده یا درباره دانش خود بسیار اعتماد داشته باشید. بیشتر دمنوش های گیاهی به راحتی در فروشگاه های عطاری در دسترس هستند.

آلرژی: دمنوش های گیاهی طیف وسیعی از گیاهان و گل ها را شامل می شوند، بنابراین برخی از آنها ممکن است آلرژیک بالقوه باشند.

واکنش های آلرژیک می تواند از ناراحتی خفیف معده یا التهاب تا مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال، تب، بثورات پوستی و سایر علائم جدی دیگر را شامل شود. پیش از مصرف چای های گیاهی جدید، با پزشک یا متخصص آلرژی خود تماس بگیرید تا حساسیت هایتان را تعیین کنید.

مواد آلرژی زا

استفاده متعادل: گیاهان به دلیل مواد تشکیل دهنده قوی خود استفاده می شوند، مصرف در حد متوسط، عموما بی خطر است، اما مصرف بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت و عوارض جانبی شود.

در اکثر موارد مصرف مقدار کمی چای (1-2 فنجان در روز) برای لذت بردن از مزایای سلامتی آن کافی است.

تداخل دارویی: اگر در حال حاضر دارویی مصرف می کنید بهتر است قبل از مصرف چای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از چای های گیاهی دارای ویژگی های کاهش فشار خون، کاهش قند خون، آرام بخش و منعقد کننده خون هستند. اگر شما در حال حاضر از دارویی استفاده می کنید که دارای اثرات مشابه است، مصرف همزمان دمنوش و دارو خطرناک است.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محمد علی می‌نویسد

    ازخواص دمنوش اکالیپتوس روی نبض ماخیلی متشکرم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید