پیشگیری از عفونت سینوسی در دوران بارداری و درمان آن

بسیاری از زنان در سه ماهه اول بارداری، سردردهای صبحگاهی، خستگی و درد را تجربه می کنند. حال آنکه در کنار ویار بارداری، ابتلا به عفونت سینوسی در دوران بارداری و زمانی که علائم بارداری را دارید ممکن است بر بدن تاثیرات بدی داشته باشد.

دوران بارداری مجموعه علائم مربوط به خود را دارد. ممکن است برخی از روزها از لحاظ فیزیکی و احساسی خوب باشید و روزهای دیگر احساس بیماری کنید. گاهی سرماخوردگی و سینوزیت در دوران بارداری شما را آزرده تر می کند. در این مقاله نحوه جلوگیری از عفونت سینوسی در دوران بارداری و درمان آن آمده است.

علائم عفونت سینوسی در دوران بارداری

تب در بارداری

سینوزیت می تواند در هر مرحله از سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری ایجاد شود. این  بیماری یک عفونت و التهاب داخلی در سینوس ها است. سینوس ها کیسه هایی پر از هوا هستند که در اطراف صورت و بینی قرار دارند.

عفونت سینوسی می تواند علائم مختلفی از جمله موارد زیر را داشته باشد:

  • گرفتگی بینی
  • درد و فشار در اطراف صورت
  • گلو درد
  • سردرد
  • تب
  • سرفه

ممکن است این علائم نگران کننده باشد، اما راه هایی برای درمان و جلوگیری از عفونت سینوسی در دوران بارداری وجود دارد.

چه چیزی باعث عفونت سینوسی می شود؟

علائم عفونت ادراری در بارداری

علائم عفونت سینوسی ممکن است در اثر آلرژی یا سرماخوردگی باشد. یک عفونت حاد می تواند تا چهار هفته طول بکشد. عفونت های مزمن گاهی تا بیش از 12 هفته طول می کشند. سینوزیت در دوران بارداری ممکن است با عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی ایجاد شود.

در بعضی موارد، عفونت سینوسی عوارض شدید شدن یک سرماخوردگی رایج است. اگر آلرژی دارید، خطر ابتلا به عفونت سینوسی در شما بالاتر است. در هر دو حالت، ممکن است مخاط حفره های سینوسی را مسدود کرده و موجب تورم و التهاب شود. این مساله می تواند منجر به عفونت شود.

عفونت سینوسی علائم ناخوشایندی دارد. اگر چه ممکن است در حین بارداری احساس بدتری داشته باشید، این علائم قابل درمان هستند.

درمان عفونت سینوسی در دوران بارداری

عوارض دیابت بارداری

ممکن است نگران مصرف دارو برای عفونت سینوسی در حین بارداری باشید. نگرانی شما صحیح است. خبر خوب این که داروهایی بدون نسخه وجود دارد که استفاده از آنها در هنگام بارداری خطری ندارد. به عنوان مثال، می توانید سردرد و گلو درد سینوسی را با استامینوفن کاهش دهید.

سایر داروها ممکن است در دوران حاملگی خطرناک باشند. قبل از مصرف، با پزشک خود صحبت کنید:

  • ضد انعقادها
  • آنتی هیستامین ها
  • اکسپکتورانت ها
  • ضد سرفه ها

مصرف آسپرین در دوران بارداری توصیه نمی شود. به همین ترتیب، از ایبوپروفن اجتناب کنید مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشد. ایبوپروفن ممکن است در دوران حاملگی عوارضی از قبیل کاهش میزان مایع آمنیوتیک و سقط جنین داشته باشد.

اگر در مورد داروهای بی خطر برای درمان عفونت سینوسی در دوران بارداری سوال دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های خانگی برای عفونت سینوسی در دوران بارداری

بهترین دمنوش ها برای لاغری چای ریبوس

داروهایی مانند ضدسرفه ها، داروهای ضد درد و ضد انعقاد می توانند علائم عفونت را از بین ببرند. اما اگر می خواهید در بارداری دارو مصرف نکنید، می توانید علائم خود را با داروهای خانگی درمان کنید.

افزایش مصرف مایعات می تواند گلودرد و گرفتگی بینی را کاهش دهد. مایعات ایده آل عبارتند از:

  • آب
  • آب مرکبات
  • چای بدون کافئین
  • سوپ گوشت و سبزیجات

در اینجا چند درمان خانگی دیگر برای از بین بردن علائم عفونت سینوسی وجود دارد:

– استفاده از قطره های محلول نمک موجود در داروخانه ها یا درست کردن آن با استفاده از یک فنجان آب گرم، یک هشتم قاشق چای خوری نمک و کمی جوش شیرین.

– در طول شب از رطوبت ساز استفاده کنید تا گذر بینی تمیز و مخاطی نازک داشته باشید.

– برای خواب، بیش از یک بالش استفاده کنید تا سرتان بالاتر قرار گیرد. این مساله از تجمع مخاط در سینوس ها، در طول شب جلوگیری می کند.

– از بخار برای کاهش مخاط استفاده کنید.

– برای تسکین گلودرد آب نمک گرم غرغره کنید.

– با آرامش استراحت کنید. استراحت سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و در مبارزه با عفونت به شما کمک می کند.

اگر درد در ناحیه صورت یا سردرد ناشی از سینوزیت دارید، یک کمپرس گرم یا سرد بر روی پیشانی خود قرار دهید یا پیشانی را به آرامی ماساژ دهید. حمام گرم نیز ممکن است به سردرد سینوسی کمک کند. مطمئن شوید که آب خیلی داغ نیست. در دوران بارداری باید از حمام داغ اجتناب کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سینوزیت یا التهاب سینوس

می توان عفونت سینوسی را با درمان خانگی بهبود بخشید. اما زمان هایی وجود دارد که باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم با داروهای مسکن یا داروهای خانگی بهبود پیدا نکند یا بدتر شود، با پزشک خود ملاقات کنید.

اگر تب بیش از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا سرفه های مخاطی سبز یا زرد داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر دچار عفونت های سینوسی مکرر می شوید، پزشک خود را ببینید.

درمان نکردن عفونت شدید سینوسی باعث افزایش خطر ابتلا به مننژیت می شود. مننژیت التهاب غشاء در مغز یا نخاع است. عفونت درمان نشده می تواند به سایر قسمت های بدن مانند استخوان، چشم و پوست گسترش پیدا کند. همچنین می تواند حس بویایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

آزمایش های عفونت سینوسی در دوران بارداری

اگر به دنبال مراقبت های پزشکی هستید، پزشک شما ممکن است آزمایش های مختلفی انجام دهد. بعضی از این آزمایش ها در زیر آمده است:

آندوسکوپی بینی: پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر را در بینی شما قرار می دهد تا سینوس ها را بررسی کند.

آزمایش های تصویربرداری: پزشک ممکن است تصویر برداری از سینوس توسط روش هایی مانند سیتی اسکن یا MRI را برای کمک به تشخیص تجویز کند.

بسته به مورد شما، پزشک ممکن است یک کشت میکروب بینی و سینوس انجام دهد تا علت اصلی عفونت سینوسی را تعیین کند. همچنین ممکن است آزمایش آلرژی انجام دهید تا ببینید که آیا آلرژی باعث عفونت های سینوسی مزمن شما می شود.

قدم بعدی

– عفونت سینوسی در دوران بارداری مساله ای جدی است، اما راه هایی برای جلوگیری و کاهش خطر وجود دارد.

– این عفونت ها اغلب بعد از سرماخوردگی های رایج ایجاد می شود، بنابراین هر کاری لازم است انجام دهید تا سرما نخورید. از افراد بیمار فاصله بگیرید. برای محافظت از خود در برابر میکروب ها از ماسک صورت استفاده کنید. دست های خود را بطور مرتب بشویید و دهان و بینی خود را لمس نکنید.

– برای مدیریت علائم حساسیت، درباره داروهای آنتی هیستامین ایمن بارداری با پزشک خود مشورت کنید. همچنین از شرایطی که می تواند باعث بروز حساسیت شدید شود، اجتناب کنید. از رایحه های سنگین و دود سیگار دوری کنید. از عطرها و محصولات تمیزکننده با بوی قوی استفاده نکنید.

– هوای خشک مانع از تخلیه سینوس ها می شود، بنابراین برای افزایش سطح رطوبت خانه از رطوبت سازها استفاده کنید. استفاده از رطوبت ساز خطر ابتلا به عفونت سینوسی را کاهش دهد.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (3 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید