آیا توستر ضرر دارد؟

یکی از دوستان تان اخیرا توستر خریداری کرده است و می گوید، توستر برای گرم کردن و آماده سازی برخی غذاها خیلی خوب است. شما هم دنبال وسیله ای می گردید که گاهی جای فر را بگیرد. نمی دانید مزایای توستر بیشتر است یا مایکروفر؟

نبض ما– بهتر است پیش از خرید توستر، ویژگی های آن را با کارکردی که می خواهید، تطبیق دهید تا از مزایای توستر بهره مند شوید. امروزه استفاده از توستر با توجه به مزیت و سرعت آماده سازی و گرم کردن نان کاربرد زیادی داشته و بیشتر استفاده می شود.

هر چند توستر دارای اشعه مادون قرمز برای ایجاد حرارت است، اما می توان گفت که این اشعه خطری برای بدن نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند. اما توصیه می شود که هنگام استفاده از آن زیاد نزدیک آن نبوده و استفاده از آن را به حداقل برسانید.

در برخی از توستر ها، با استفاده از ماژول های معمولی تنظیم از پیش تعیین شده،  انواع عناصر پخت و پز بهبود یافته و شما می توانید بر این روند نظارت داشته باشید.

کاربرد توستر

کاربرد توستر چیست؟

اغلب توستر جای خیلی کمی را در آشپزخانه شما اشغال می کند و بسیار پر کاربرد است. البته علاوه بر تست کردن نان ها، می توان انواع مواد غذایی دیگر را هم به عنوان فر، در توستر آماده کرد. به عنوان مثال برای داغ کردن پنیر پیتزا روی نان و دیگر مواد غذایی مشابه مانند گرم کردن انواع پیتزا و آب کردن مواد غذایی یخ زده دیگر، می توان از توستر استفاده کرد.

کارکرد اصلی هر توستر بسیار ساده است. یک توستر، از تابش اشعه مادون قرمز برای گرم کردن نان و مواد غذایی دیگر استفاده می کند. هنگامی که نان و مواد غذایی دیگر را درون توستر قرار می دهید، اشعه مادون قرمز ایجاد شده و این اشعه باعث گرم کردن  نان و دیگر مواد می شود.

معمول ترین روش ایجاد اشعه مادون قرمز، استفاده از سیم نیکروم در  قسمت پشت توستر است. زمانی که از توستر استفاده می کنید، معمولا بخش های حرارتی آن شروع به کار کرده و از طریق یک فن مخصوص، گرما در داخل آن ایجاد می شود.

آیا توستر اشعه دارد

برخی از توستر ها دارای درب های شیشه ای هستند که این نوعی مزیت بوده و شما می توانید به راحتی داخل توستر را مشاهده کنید. همچنین، توستر را می توان در حرارت مناسب و مورد نظر تنظیم کرده و استفاده کرد.

سیم نیکرو موجود در بخش های توستر، دارای مقاومت الکتریکی نسبتا بالایی نسبت به سیم مسی است، بنابراین برای گرم کردن نان و مواد غذایی دیگر، مقاومت بیشتری دارد. همچنین باید گفت که، زمانی که آلیاژ نیکروم گرم می شود اکسید نمی شود، اما سیم مسی، به سرعت در درجه حرارت اکسید و زنگ زده می شود.

ساده ترین توستر ها دارای دو ورق میکا هستند که در سیم نیکروم پیچیده شده است. سیم های نیکروم به طور مستقیم به یک پلاگین متصل می شوند.

مزایای توستر

1- مزایای توستر زیاد است و یکی از مهم ترین مزیت آن، برشته کردن و گرم کردن برخی مواد غذایی در آن است. شاید یکی از معایب اصلی استفاده از توستر این است که  برق زیادی مصرف کرده و این موضوع ممکن است زیاد خوشایند نباشد.  افرادی که از نان تست نان استفاده می کنند و به آن علاقه دارند، توستر می تواند یک تکنولوژی ایده آل برای استفاده مناسب و سریع باشد.

2- توستر ها در انواع و مدل های مختلف بوده و شما می توانید بر طبق نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. برخی توستر ها بسیار کوچک بوده و فضای کمی را اشغال میکنند.

3- شما می توانید از توستر های یک طرفه استفاده کنید به صورتی که می توانید طبق خواست خود، تنها یک طرف نان را برشته کنید.

4- عمق و عرض اسلات توستر در هر مدلی متفاوت است و افراد می توانند از توستر با عمق زیاد و یا کم استفاده کنند.

آیا توستر ضرر دارد

5- یکی دیگر از مزایای توستر این است که توستر ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند. اکثر مدل های مدرن توستر، دارای زمان اتوماتیک بوده و مانع از سوختن نان می شوند.

6- یکی دیگر از مزایای توستر این است که توستر ها اغلب شش برابر کمتر از یک کوره الکتریکی انرژی استفاده می کنند. در وسایل معمولی پخت و پز حرارتی، معمولا  انرژی زیادی برای گرمای مواد غذایی هدر می رود. اما در توستر، انرژی متمرکز منجر به کاهش زمان تهیه نان و مواد غذایی می شود.

7- یکی دیگر از مزیت های عمده استفاده از توستر این است که  این وسیله، دارای بخش تنظیمات بوده و شما می توانید مدت زمان لازم گرم شدن را تنظیم کنید. به این ترتیب نان تستی به سلیقه خود تهیه می کنید.

8- یکی دیگر از مزایای توستر این است که درمدت زمان کوتاهی می توانید نان و مواد غذایی دیگر را گرم کرده و آماده کنید.

معایب توستر

مانند هر وسیله دیگری، توستر هم ممکن است معایبی داشته باشد که این معایب عبارتند از:

1- ویتامین های نان سفید و عناصر میکرو در طول فرایند حرارتی از بین می رود. تنها چیزی که در نان سفید باقی می ماند، نشاسته است که به راحتی قابل هضم بوده و غنی از کالری است. همین موضوع باعث می شود با مصرف نشاسته زیاد، دچار افزایش وزن شوید.

2- با تست کردن نان ها در توستر، تست ها حاوی فیبر زیادی  نبوده و باعث کاهش سطح کلسترول و در موارد نادر، خطر ابتلا به سرطان روده می شود.

3- نان  تست  شده در توستر، دارای GI بالا است. بنابراین، همین موضوع منجر به افزایش میزان گلوکز در خون می شود.

بنابراین، شما با در نظر گرفتن مزایا و معایب توستر ها، می توانید نان برشته و تست را انتخاب کرده و یا اینکه به همان روش سنتی و همیشگی، نان و مواد غذایی را گرم کنید.

 برای تهیه نان تست مراحل زیر را انجام دهید:

  • قطعه نان را در  توستر قرار دهید.
  • توستر را  روشن کرده و منتظر گرم شدن نان شوید
  • زمانی که نان به اندازه کافی برشته و تیره تر شد می توانید نان را جدا کنید
  • نان به طور خودکار خارج شده و می توانید آن را بردارید.

توستر، در هر فروشگاهی در دسترس بوده و شما می توانید به راحتی آن را تهیه کنید. البته توستر ها انواع و مدل های مختلفی دارند که شما می توانید طبق نیاز و بر طبق سلیقه خود، آن را تهیه کرده و استفاده کنید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

3.7/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    لطفا دقیق توضیح بدهید که وقتی نان را از فیریزر در می آوریم داخل اوون توستر قرار می دهیم چکارکنیم که درست گرم شود>؟ من گذاشتم یا خمیر شد یا برشته

  2. الهه می‌نویسد

    کتری برقی چی؟ یجا خوندم چون آب رو با برق جوش میاره.یون وارد آب میشه و مضره.آیا حقیقت داره؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید