آنچه درباره خواص روغن اکالیپتوس نمی دانید

خواص روغن اکالیپتوس بی شمار است و  ممکن است از تمام مزایای آن اگاهی نداشته باشید. روغن اکالیپتوس در بخش دارویی و  صنعتی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، این روغن،  برای پوست، رشد مو و درمان شپش موثر است.

نبض ما– روغن اکالیپتوس از برگ های درخت اکالیپتوس استخراج می شود. درخت اکالیپتوس  بومی استرالیا است و بوی این روغن  عطر شیرینی مانند کافور دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب با خواص روغن اکالیپتوس برای پوست و مو و مضرات  روغن اکالیپتوس آشنا شوید.

روغن اسانس اکالیپتوس دارای مزایای بسیاری است از جمله:

  • ضد التهاب
  • ضد اسپاسم
  • ضد انعقاد
  • دئودورانت
  • ضدعفونی کننده
  • آنتی باکتریال

طرز تهیه روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس را از برگ های درخت اکالیپتوس تهیه می کنند. برای این کار، چند برگ تازه و معطر اکالیپتوس را انتخاب کنید. برگ های اکالیپتوس را با دستان خود له کنید. این کار باعث می شود که  روغن طبیعی از برگ ها آزاد شود.

در مرحله بعد،می توانید روغن دیگری را به عنوان حامل به آن اضافه کنید.  برای هر برگ، یک فنجان روغن زیتون اضافه کنید. شما می توانید هر نوع روغن طبیعی دیگری مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام را به این روغن اضافه کنید.

در مرحله بعد، روغن را در ظرفی ریخته و روی شعله ملایم بگذارید.سپس ظرف را برای مدت حداقل 6 ساعت کنار بگذارید تا عطر و خواص طبیعی در آن حفظ شود.

پس از آماده شدن روغن، روغن را از یک پارچه صافی رد کرده و روغن خالص را در یک ظرف شیشه ای ریخته و ذخیره کنید.

روغن اکالیپتوس

خواص روغن اکالیپتوس برای پوست

اسانس اکالیپتوس دارای خواص زیادی است که برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی بسیار مناسب است. روغن اکالیپتوس  یک ضد عفونی کننده طبیعی با خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد باکتری است که در درمان زخم ها، کاهش خشکی پوست، آکنه، جوش، نیش حشرات، عفونت های پوستی و غیره بسیار  موثر است.

سینئول، یکی از مواد فعال و موجود  در روغن اکالیپتوس است که دارای  خواص آنتی باکتریال است. تحقیقات نشان داده است ک روغن اکالیپتوس مزایایی زیادی برای پوست دارد. روغن اکالیپتوس برای درمان آرتریت، جوش و زخم استفاده  می شود.

روشهای استفاده از روغن اکالیپتوس برای پوست:

کرم ضد آفتاب طبیعی: روغن اکالیپتوس دارای ضد آفتاب طبیعی است و هنگامی که همراه با روغن زیتون استفاده می شود، تبدیل به یک کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده طبیعی می شود.

مرطوب کننده بدون مواد شیمیایی: 3-5 قطره روغن اکالیپتوس با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای ماساژ پوست استفاده کنید. این روش برای برطرف شدن خشکی و خارش پوست موثر است.

خواص روغن اکالیپتوس برای مو

استفاده از روغن اکالیپتوس در رشد و ترمیم موهای شکننده بسیار موثر است. برای این کار می توانید مقداری روغن اکالیپتوس را به ریشه های مو بزنید. با این کار، جریان خون در  فولیکول های مو افزایش پیدا می کند.

دلیل اصلی ریزش مو، طاسی و  کاهش رشد موها، در واقع، کاهش میزان خونرسانی به پوست و مو  و سایر ضایعات و سموم دیگری است که در  فرایند رشد مو تاثیر گذار هستند.

روغن اکالیپتوس حاوی مواد شیمیایی است که گردش خون را سریع تر کرده و پوست سر را  تمیز نگه می دارد. مصرف روغن اکالیپتوس منجر به تحریک فولیکول ها می شود به این معنی که شما می توانید روغن اکالیپتوس را برای رشد مو استفاده کنید.

همه ما دوست داریم  موهایی زیبا و پرپشت داشته باشیم. زمانی که مو، خشک و آسیب پذیر می شود باید از آن مراقبت بیشتری کرده و آن را تقویت کرد. استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو و درخشش آن  یک روش درمانی و گیاهی موثر است.

روغن اکالیپتوس باعث درخشندگی و سلامت مو می شود. شما می توانید کمی روغن اکالیپتوس را با  روغن نارگیل مخلوط کرده و استفاده کنید.روغن اکالیپتوس

خواص روغن اکالیپتوس برای مو عبارت است از:

1-درمان خشکی و پوست سر

روغن اکالیپتوس دارای خواص خنک کننده ای است که باعث تسکین پوست و  خارش در ناحیه رشد موها می شود. روغن اکالیپتوس همچنین حاوی متانول است که فولیکول مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد مو می شود.

2- بهبود گردش خون

روغن اکالیپتوس همچنین می تواند برای بهبود گردش خون در پوست سر استفاده شود که منجر به افزایش رشد مو می شود. زمانی که مو را با این روغن ماساژ می دهید، فولیکول های مو مواد مغذی را جذب کرده و باعث قوی تر شدن مو و  رشد بهتر مو می شود.

3-خواص روغن اکالیپتوس برای درمان شوره سر

مزیت شگفت انگیز روغن اکالیپتوس این است که دارای خواص ضد قارچی قوی است. خواص ضد قارچ این روغن باعث  جلوگیری از ایجاد  قارچ و شوره سر در موهای شما می شود.

4-براق کردن مو

با گذشت زمان، استفاده از روغن اکالیپتوس، نوعی درخشش طبیعی به  موهای شما می دهد. روغن اکالیپتوس مقدار سرامید ها را در پوست سر و مو افزایش می دهد. سرامید ها، مولکول های چربی هستند که به طور طبیعی در رشته های مو یافت می شوند. آن ها رطوبت را در موهای شما حفظ می کنند. بنابراین روغن اکالیپتوس سبب براق شدن موهای شما می شود.

خواص روغن اکالیپتوس برای ریش

یکی از موارد استفاده از روغن اکالیپتوس برای  افزایش رشد موی صورت است. روغن اکالیپتوس باعث تقویت و رشد موهای ریش در آقایان می شود. برای این کار، صبح و شب  15 تا 30 قطره اسانس  اکالیپتوس را  به ریش بمالید و آن ناحیه  را ماساژ دهید.

روغن اکالیپتوس

مضرات اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یک ماده  سمی است، بنابراین در مصرف آن باید دوز مناسب استفاده شود. در برخی موارد و هنگام مصرف بالای روغن اکالیپتوس، ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، درد معده، سرگیجه، تشنج و درد عضلانی داشته  باشد.

مصرف بیش از حد روغن اکالیپتوس به طور موضعی ممکن است باعث بروز خارش و سوزش پوست شود. بیشترین گروه آسیب پذیر کودکان هستند، بنابراین توصیه می شود از این روغن برای کودکان استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. علاوه بر این، زنان باردار نباید بدون مشورت با پزشک، از روغن اکالیپتوس و روغن های دیگر  استفاده کنند. در نهایت، مصرف روغن اکالیپتوس در  افرادی که مبتلا به صرع یا فشار خون بالا هستند، توصیه نمی شود.

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. احسان می‌نویسد

    سلام.خسته نباشید
    میخوام ریشم رشد کنه و همه میگن روغن اکالیپتوس خیلی مناسبه..یک سریا هم میگن دمبه گوسفند..دیگه موندم چیکار کنم لطفا خواهشا راهنماییم کنین..ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم