۸ روش برای درمان شوره سر در طب سنتی

شوره سر بسیار آزار دهنده است. دانه های سفیدی که روی لباس شما مخصوصا اگر لباس تیره به تن داشته باشید، خودنمایی می کند. با ما همراه باشید، تا با درمان شوره سر به روش خانگی و گیاهی آشنا شوید. 

نبض ما-برخی افراد به دنبال درمان شوره سر چرب هستند زیرا دچار مشکلاتی مانند ریزش مو و یا شوره سر هستند. افرادی که  پوست سر آن ها چرب است موهای آن ها هم چرب شده و همین چربی زیاد باعث بروز شوره سر می شود و در کنار شوره سر ممکن است خارش سر هم داشته باشد. شوره سر گاهی علت یک بیماری هم می تواند باشد. با تشخیص علت چربی پوست مو و شوره سر، می توان این مشکل را برطرف کرد.

در این مطلب درباره روش درمان شوره سر با سرکه، زیتون و… صحبت می کنیم.

چربی پوست سر چیست؟

بسیاری از افراد از شامپو ضد شوره سر استفاده می کنند تا مشکلات ناشی از چربی و شوره سر را کاهش دهند زیرا چربی بیش از اندازه پوست سر می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. چربی پوست سر،  در نتیجه ترشح چربی در غدد  پوست ایجاد می شود.

زمانی که پوست سر بسیار چرب می شود، موجب خارش و تحریک پوست سر می شود. به عبارت دیگر، پوست سر چرب پوستی است که روغن زیادی تولید می کند که باعث می شود موهای شما هم چرب شده و دچار شوره  شود. این مشکل یکی از دلایل ریزش مو و شوره سر است.

وجود چربی روی پوست، یک لایه محافظ برای حفظ پوست در مقابل کمبود رطوبت و خشک شدن است، اما چربی بیش از حد برای پوست سر خوب نیست.

علاوه بر این، وجود نوعی قارچ  هم معمولا با  شوره سر همراه است و می تواند در قسمت هایی که چرب تر است، رشد کند و علائم شوره سر را تشدید کند. برخی از درمان های خانگی و سنتی برای رفع چربی پوست و شوره سر وجود دارد که می تواند بسیار موثر باشد.

برخی از روش های خانگی و سنتی برای رفع شوره سر عبارتند از:

1- درمان شوره سر چرب با سرکه

سرکه یکی از موادی است که در درمان شوره سر چرب مفید است. برای این کار، یک فنجان سرکه را با چند قاشق غذاخوری آب در بطری یا کاسه کوچکی ریخته و روی پوست سر خود اسپری کنید.

مخلوط سرکه را مستقیما بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس سر را بشویید.

برای استفاده از  این روش،  مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سرکه سیب خواص درمانی دارد.  برای برطرف کردن شوره سر، سرکه سیب  را با یک لیتر آب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را درون  بطری  ریخته و  بر روی پوست و مو خود اسپری کنید.
  • چند دقیقه صبر کنید و سپس پوست و مو خود را با آب گرم  بشویید.

شما می توانید این روش  را  2 تا 3 بار در هفته برای دریافت نتایج بهتر استفاده کنید.

2- استفاده از داروی گیاهی رزماری

برخی از گیاهان دارویی در درمان شوره سر بسیار مفید هستند. به عنوان مثال استفاده از رزماری باعث بهبود گردش خون شده و محیط مناسبی را برای تغذیه فولیکول مو فراهم می کند. رزماری می تواند مانع از  ترشح بیش از حد غدد چربی شده و بنابراین چربی بیش از اندازه پوست سر را برطرف می کند.

رزماری حاوی ماده ای به نام ترپن است که در درمان شوره سر و رشد مجدد موها سودمند است. استفاده از شامپوهای گیاهی حاوی رزماری می تواند کمک موثری در این زمینه باشد.

رزماری

3- سیر

سیر یکی از بهترین درمان های موثر برای درمان شوره سر به شمار می رود. سیر دارای خواص آنتی باکتری بوده و با تسریع گردش خون، سبب بهبود وضعیت مو و سلامت آن می شود.

4- گیاه گزنه

گزنه گیاهی است که مانع از ریزش مو شده و چربی پوست سر را متعادل و کنترل می کند. این گیاه در قدیم توسط رومی های باستان برای تقویت و درخشندگی مو سر مورد استفاده قرار می گرفت.

فواید گیاه گزنه

5- درمان شوره سر چرب با روغن زیتون

برای استفاده از روغن زیتون، نصف فنجان روغن زیتون را  با 2 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. سپس، آن را  به آرامی روی پوست سر  خود ماساژ دهید و پس از  10 دقیقه، سر را بشویید.

6-ماست برای درمان شوره سر

با استفاده از ماست، نه تنها از شوره سر  و باکتری ها خلاص می شوید، بلکه موی سر شما قوی و ضخیم می شود. برای این کار، کمی ماست و چند قطره لیمو را مخلوط کرده و به مدت 30 دقیقه روی پوست سر ماساژ داده و سپس بشویید.

7- نمک برای درمان شوره سر

نمک برای کاهش شور سر،  باعث بهبود گردش خون و جلوگیری از ریزش بیش از حد مو می شود. پیش از شامپو زدن به مو، دو قاشق چایخوری نمک دریایی را به طور مستقیم به پوست سر بمالید. 10 دقیقه ماساژ داده و سپس بشویید.

8- درمان شوره سر چرب با جوش شیرین

برخی از مواد تشکیل دهنده ای که  شما هر روز با آن سر و کار دارید می توانند در درمان شوره سر چرب موثر باشند. یکی از این مواد، جوش شیرین است. ابتدا موهای خود را مرطوب کرده و سپس یک قاشق جوش شیرین را به پوست سر بمالید. سپس مو را با شامپو بشویید.

جوش شیرین

درمان قطعی شوره سر

درمان های خانگی و گیاهی برای از بین بردن شوره سر نتایج مطلوبی دارند. اما یکی از راه های درمان شوره سر قطعی، استفاده از تنها 2 قاشق سوپ خوری آب لیمو روی پوست و ماساژ پوست سر است. پس از مدت زمانی پوست سر و مو را بشویید.

شما می توانید هر روز و  تا زمانی که شوره سر شما ناپدید شود،  این روش را تکرار کنید. اسیدیته لیمو کمک می کند تا pH پوست شما  حفظ شده و همین موضوع در درمان  شوره سر بسیار موثر است.

بهترین شامپو برای درمان شوره سر

بهترین شامپوهای شوره سر از 6 تا 8 هفته به طور متوسط در صورت استفاده صحیح در فواصل منظم و یا در فواصل ثابت، با توجه به وضعیت موهای شما، نتیجه مناسبی خواهد داشت. بهتر است برای دریافت نتایج بهتر،  صبور باشید و در صورت عدم نتیجه مطلوب،  محصولات را تغییر دهید تا فرمول مناسبی را دریافت کنید.

برخی از شامپوهای ضد شوره شامل شامپوی گیاهی سیر، شامپوی گیاهی رزماری و در برخی از انواع خارجی شامپوهای ضد شوره، می توان به شامپوی هدشولدر  اشاره کرد.

تیم ترجمه نبض ما

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شاهده می‌نویسد

    درباره ریزش موی آیاشامپوی شولدرمفیداست وهیچ ضررندارد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید