درمان و علت جوش چرکی در صورت و بدن

زیبایی و سلامت پوست مهم است، پوست بدن به ویژه صورت آسیب پذیر است و مشکلات پوستی باعث ایجاد ظاهری نامناسب و پیش زمینه سایر بیماری ها ممکن است باشد. یکی از این مشکلات جوش های چرکی است.

جوش چرکی ، دمل و یا آکنه، جوش هایی هستند که معمولا بر اثر عفونت های باکتریایی یا قارچی فولیکول های مو ایجاد می شوند. فولیکول آلوده مو علاوه بر پوست سر شما، می تواند بر روی هر قسمت از بدن شما وجود داشته باشد.

هنگامی که فولیکول مو آلوده می شود، پوست اطراف آن ملتهب می شود. پس از آلودگی پوست، جوش های چرکی ایجاد شده و ممکن است قرمز و ملتهب شده و درون آن مایع چرکی انباشته شود.

جوش های چرکی اغلب در ناحیه صورت و گردن ایجاد می شوند. البته این جوش های چرکی ممکن است در بخش های دیگر بدن مانند ران یا باسن هم ایجاد شوند. جوش های چرکی معمولا برجسته، ملتهب و قرمز هستند و گاهی اوقات هم ممکن است کاملا دردناک باشند.

این جوش های چرکی اغلب بر اثر نفوذ باکتری به پوست ایجاد می شوند. نام این نوع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است. سپس، پس از گذشت یک دوره زمانی، این جوش های چرکی معمولا از ذرات عفونی و چرک پر می شوند.

در برخی از نواحی بدن هم که بیشتر در معرض تعرق هستند ممکن است بر اثر فولیکول های آلوده مو، آلودگی رخ داده و جوش چرکی بزند. باکتری و تعرق بدن می تواند باعث نوعی تحریک شده و فضای مناسبی برای جوش چرکی فراهم می کند.

زمانی که جوش چرکی در می آورید، در ابتدا به اندازه یک نخود و تقریبا قرمز رنگ است. همانطور که داخل جوش از چرک پر می شود، رشد کرده و دردناک تر می شود. پوست اطراف جوش هم قرمز و و احتمالا متورم می شود. در نهایت، روی جوش چرکی یک نوک چرکی به رنگ زرد و یا سفید ایجاد می شود.

جوش ها

علل ایجاد جوش چرکی

هر گونه باکتری یا قارچ می تواند باعث بروز جوش چرکی روی پوست شود. شایع ترین باکتری، استافیلوکوکوس اورئوس است. باکتری که باعث عفونت شده است ممکن است بر اثر یک زخم باز و از راه زخم، وارد جریان خون شده و مشکلات دیگری برای بدن ایجاد کند.

هنگامی که باکتری وارد خون می شود، سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند تا با آن مبارزه کند و این مبارزه می تواند با بروز جوش بر روی پوست صورت گیرد.

در واقع می توان گفت که بروز جوش چرکی نوعی واکنش برای خارج کردن عفونت از بدن است. بنابراین، جوش چرکی در واقع نتیجه تلاش سلول های سفید خون شما است که برای از بین بردن باکتری صورت می گیرد.

اگر سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر قرار گیرد، احتمال بیشتری برای ایجاد جوش وجود دارد. دیابت و اگزما و اختلال مزمن پوستی که با خشکی شدید و خارش پوست همراه است، دو نمونه از بیماری های مزمنی هستند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

عوارض ترکاندن جوشهای چرکی

اکثر جوش ها معمولا پس از گذشت مدت زمانی از بین می روند و جوش های چرکی هم معمولا به همین صورت هستند، که مراجعه به پزشک در درمان برخی از آنها لازم است.

جوش های چرکی می توانند دردناک و متورم باشند، بنابراین، ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد. به خاطر داشته باشید که هرگز جوش چرکی را دستکاری نکنید، زیرا این کار ممکن است سبب گسترش عفونت شود.

این وضعیت می تواند سبب بروز جوش های چرکی دیگر شده و منجر به ایجاد زخم و بدتر شدن آن شود. در صورتی که به طور مکرر جوش های مکرر چرکی در پوست دارید، به پزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد هم بر اثر ترکاندن جوش های چرکی ممکن است عفونت ثانویه ایجاد شود. البته این عفونت ثانویه می تواند در موارد نادر منجر به مسمومیت خونی شود.

جوش های زیرپوستی

درمان خانگی جوشهای چرکی

شاید شما قادر نباشید از بروز جوش بر روی پوست خود جلوگیری کنید. با این حال، می توانید از گسترش جوش های چرکی به قسمت های دیگر بدن جلوگیری کنید.

برخی از درمان های خانگی و نکات پیشگیرانه عبارتند از:

  • جوش های چرکی را به هیچ عنوان دستکاری نکنید.
  • در صورتی که دست شما با جوش چرکی خود و یا فرد دیگری تماس پیدا کرد، ، باید دست ها را به طور کامل با آب و صابون بشویید.
  • با بروز جوش های چرکی، می توانید با شستشو و تمیز کردن لباس و ملافه هایتان مانع از گسترش عفونت آن شوید.
  • تمام سطوح را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. این سطوح شامل دستگیره درب، صندلی توالت، حمام و سطوح معمولی در سراسر خانه است.
  • اجتناب از اشتراک گذاری لوازم شخصی مانند وسایل ورزشی و حوله

برای خلاص شدن از شر جوش های چرکی و درمان آن به صورت خانگی موارد زیر را انجام دهید:

  • جوش چرکی را فشار ندهید و سعی نکنید خودتان آن را بترکانید. این کار می تواند منجر به گسترش عفونت شود.
  • چندین بار در روز بر روی جوش دستمال گرم و مرطوب قرار دهید.
  • هنگام شستن پوست، فشار آب زیادی روی پوست و جوش وارد نکنید.
  • هنگامی که جوش به طور طبیعی تجزیه می شود، آن را با باند یا گاز پانسمان بپوشانید. این کار، مانع از گسترش عفونت به نواحی دیگر بدن می شود
  • برای برطرف شدن جوش های چرکی، می توانید داروهای موضعی را تحت نظر پزشک، مصرف کنید.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)
منبع healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید