آیا برداشتن خال عوارض دارد؟

برداشتن خال صورت و بدن با روشهای مختلفی امکان پذیر است. با ما همراه باشید تا درباره برداشتن خال با لیزر، از بین بردن خال با نخ و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

نبض ما- زمانی که پزشک شما یک خال را خطرناک تشخیص می دهد و یا زمانی که خودتان به دلایل زیبایی شناختی از وجود خال روی بدن خود ناراضی هستید، ممکن است به فکر این بیفتید که خال خود را به گونه ای بردارید. در این مقاله مروری به روش های مختلف مورد استفاده برای برداشتن خال صورت و جاهای دیگر بدن خواهیم داشت.

در حالی که معمولا خال ها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند، گاهی اوقات ممکن است در صورت خطر ابتلا به سرطان پوست یا به دلایل زیبایی نیاز به حذف کردن خال باشد.

برش خال

با استفاده از این روش، ابتدا یک بی حس کننده موضعی بر روی خال زده می شود (مگر این که خال روی صورت بوده و اندازه آن هم بزرگ باشد. ) و سپس خال به همراه مقدار کمی از پوست اطرافش با استفاده از یک چاقوی یا قیچی جراحی بریده می شود.

برخی از خال ها ممکن است سلول هایی داشته باشند که در زیر لایه بالایی پوست نیز رشد کنند. بریدن این خال ها ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد تا پوست را ببندند که در نتیجه زخمی را به روی پوست ایجاد خواهد کرد که با گذر زمان محو خواهد شد.

برداشتن خال صورت

تراشیدن خال

برخی از خال ها را می توان با استفاده از چاقوی جراحی تراشید. در این روش ابتدا بی حسی موضعی بر روی خال صورت گرفته و سپس با استفاده از چاقو، خال تراشیده می شود تا این که تبدیل به یک زخم مسطح شده و همچنین نیاز به بخیه هم ندارد.

تراشیدن خال چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و زخم آن معمولا پس از 10 روز تبدیل به یک لکه صورتی شده که 4 هفته ای باقی می ماند. پس از چند ماه فقط یک زخم کوچک از آن باقی خواهد ماند.

فریز کردن خال

فریز کردن یا کریوتراپی روشی است که در آن خال های غیرسرطانی که به عمق لایه پوست نفوذ نکرده اند، به کمک نیتروژن مایع فریز شده تا بدون این که نیازی به جراحی باشد خودشان بیفتند.

این روش معمولا برای زگیل ها و خال های آویزان مورد استفاده قرار می گیرد. کریوتراپی روشی سرپایی بوده و در انتها ممکن است تاول کوچکی بر روی پوست باقی بگذارد که پس از مدتی بهبود می یابد.

برداشتن خال صورت با لیزر

برای حذف خال های غیرسرطانی که از سطح پوست بالا نیامده اند، می توان از لیزر استفاده نمود. این روش از تشعشع شدید پرتوها برای شکستن سلول های خال در پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از این روش، احتمالا دو یا سه جلسه لازم باشد تا خال از بین برود.

هرچند معمولا روش هایی مثل بریدن و تراشیدن پیشهاد می شود، ولی استفاده از لیزر برای نواحی که دسترسی سختی دارند مثل صورت یا گوش می تواند مفید باشد.

همچنین با استفاده از لیزر می توان چند خال را همزمان حذف نمود.

از بین بردن موهای زائد توسط لیزر

معایب استفاده از لیزر برای حذف خال

از بین بردن خال هایی که ریشه عمیق تری دارند، با لیزر، ایده مناسبی به نظر نمی رسد. و این به خاطر این است که خونریزی ناشی از این کار زیاد بوده و نیاز به مداخله جراحی دارد تا تا زخم شدن نواحی اطراف به حداقل برسد.

همچنین پیش از استفاده از لیزر، پوست های مشکوک باید توسط متخصص مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین خال های بزرگ هم شاید گزینه مناسبی برای درمان لیزر نباشند. چرا که برداشتن خال به طور کامل با جراحی در مقایسه با چند جلسه درمانی لیزر، می تواند هزینه و زمان کمتری از بیمار بگیرد.

انرژی زیاد لیزر باعث داغ شدن پوست شده و می تواند زخم کوچکی را در محل مورد نظر ایجاد کند که البته لازم به ذکر است که این زخم به زودی خوب می شود.

برخی اوقات پس از درمان، سطح پوست در محلی که خال برداشته شده است، ممکن است فرورفته به نظر برسد. در این موارد درمان های دیگری مثل استفاده از لیزرهای مسطح کننده مثل CO2 یا لیزر اربیوم می تواند به طور قابل توجهی کیفیت و بافت پوست در اطراف محل زخم را بهبود ببخشد.

 

عکس خال

عوارض برداشتن خال صورت با نخ

یکی از روش هایی که برای برداشتن خال از صورت و یا جاهای دیگر بدن پیشنهاد می شود، این است که با استفاده از یک نخ یا نخ دندان، ریشه خال را محکم ببندند تا خون به آن نرسد. سپس خال با خون پر شده، خشک شده و می افتد. این روش باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که ممکن است واقعا برای خال های آویزان موثر واقع شود ولی بازهم خطر ابتلا به عفونت را در بر دارد.

در صورتی که از نخ ها خیاطی استفاده شود، می تواند پوست را ببرد و پیش از این که کار تمام شود، زخمی بزرگتر از زخم برداشتن خال با جراحی روی پوست شما ایجاد کند.

همچنین در صورتی که این کار در خانه صورت گیرد، علاوه بر تهاجمی بودن آن، خال هایی که مشکوک هستند، مورد تست نمی توانند واقع شوند و در نتیجه سلول های غیرطبیعی یا بدخیم تشخیص داده نمی شوند.

با چند روش خانگی برداشتن خال در این مطلب آشنا شوید

 برداشتن خال با دارو گیاهی

آیا برداشتن خال صورت درد دارد؟

درد یکی از عوارض شایع در برداشتن خال است. مقدار درد بستگی به روش از بین بردن خال دارد. به عنوان مثال، سوزاندن خال می تواند گاهی اوقات دردناک تر از تراشیدن خال باشد. علاوه بر این، خال های کوچک پس از برداشتن معمولا دردناک نیستند، اما خال های بزرگتر می توانند درد متوسطی را ایجاد کنند.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

سوزاندن یا جراحی خال صورت و بدن ممکن است موجب تحریک پوست شود که تا حدودی دردناک باشد. معمولا پزشک شما توصیه می کند که برای تسکین دردهای ملایم، از داروهایی مانند ایبوبروفن استفاده کنید. درد معمولا در عرض 24 تا 48 ساعت کاهش می یابد، اما اگر ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که فرآیند برداشتن خال معمولا با استفاده از بی حسی موضعی صورت می گیرد و بیمار در حین انجام دردی احساس نمی کند.

هزینه برداشتن خال

هزینه ی برداشتن خال صورت و بدن بستگی به چند موضوع دارد اول اینکه با توجه به آزمایشات پاتولوژی و آسیب شناسی و همچنین ضرورت پزشکی یا زیبایی برداشتن خال، هزینه ها متفاوت می شود. همچنین خود آزمایش ها به هزینه های درمانی هم اضافه می کند.
همچنین در صورتی که می خواهید از لیزر استفاده کنید، لازم است بدانید معمولا با یک جلسه درمانی تکمیل نمی شود و لذا هزینه ممکن است بیشتر شود

منبع:skinhealthuk

5/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید