علائم و درمان تبخال در کودکان

تبخال در کودکان که عفونت ویروسی هرپس نامیده می شود این گونه است که یک نوزاد طی زایمان یا با شیوع کمتری، در درون رحم، به آن مبتلا می شود. این عفونت، در مدت کوتاهی پس از تولد هم می تواند ایجاد شود. کودکان مبتلا به هرپس اکتسابی تولد، عفونت را از مادر مبتلا به تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی خود می گیرند. در این مطلب درباره پیشگیری و درمان ویروس هرپس در کودکان صحبت می کنیم.

نبض ما– گاهی تبخال اکتسابی تولد، هرپس مادرزادی هم خوانده می شود. واژه مادرزادی به هر مشکل و بیماری از زمان تولد گفته می شود. تبخال در کودکان علل متعددی دارد. ممکن است نوزادانی که با هرپس متولد می‌شوند، عفونت پوستی یا عفونت منتشر در کل بدن به نام هرپس سیستمیک یا هر دو را داشته باشند. هرپس سیستمیک، جدی است و می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از جمله:

  • آسیب مغزی
  • مشکلات تنفسی
  • تشنج

برای نمونه در آمریکا، تبخال در کودکان تقریبا در 30 تولد از هر 1000 تولد اتفاق می افتد. این بیماری یک مشکل جدی بوده و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اندازه طبیعی آلت تناسلی نوزاد

علت های تبخال در کودکان

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) سبب تبخال در کودکان می شود. بیشترین خطر ابتلا به تبخال اکتسابی تولد، طی عفونت اولیه و ثانویه مادر است.

پس از بهبودی تبخال و قبل از شعله ور شدن و بروز دوباره علائم، ویروس برای مدت طولانی در بدن به صورت پنهان باقی می ماند. پس از فعال شدن مجدد ویروس، به این حالت عفونت عود کننده می گویند.

زنانی که به عفونت هرپس فعال مبتلا هستند، احتمال بیشتری دارد که طی زایمان واژینال، ویروس را به کودک خود انتقال دهند. نوزاد با تاول های هرپسی موجود در کانال زایمان که سبب عفونت می شوند، تماس پیدا می کند.

مادرانی که مبتلا به عفونت غیر فعال هرپسی هستند هم می توانند هرپس را به کودک خود منتقل کنند، به خصوص اگر برای اولین بار در دوران بارداری خود به عفونت مبتلا شده باشند.

بیشتر کودکان مبتلا به HSV از مادرانی متولد می شوند که هیچ سابقه ای از ابتلا به هرپس یا عفونت فعال ندارند. بخشی از علت این امر آن است که بررسی ها به منظور جلوگیری از ابتلای نوزاد به هرپس اکتسابی تولد از مادرانی که کیس شناخته شده عفونت هرپسی هستند، صورت می گیرد.

باید توجه داشته باشید که نوزاد هم با تماس با تبخال ها، می تواند مبتلا به هرپس شود. شکل دیگری از HSV سبب ایجاد تبخال لب و اطراف دهان می شود. فرد مبتلا به تبخال می تواند ویروس را با بوسیدن و تماس نزدیک، به دیگران منتقل کند. به این عفونت، بجای هرپس اکتسابی تولد، هرپس نوزادی گفته می شود و معمولا شدت کمتری دارد.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

تشخیص علائم تبخال در کودکان

علائم تبخال اکتسابی تولد معمولا در چند هفته اول زندگی نوزاد ظاهر شده یا ممکن است از همان ابتدای تولد وجود داشته باشد.

آسان ترین راه تشخیص تبخال اکتسابی تولد در زمان ظهور عفونت پوستی است. ممکن است تبخال های پر از آب در بدن و اطراف چشم های کودک ایجاد شود.

به این تبخال ها، وزیکول هم گفته می شود و همان نوع تبخالی است که در نواحی تناسلی بزرگسالان مبتلا به هرپس ظهور پیدا می کند. این وزیکول ها ممکن است قبل از بهبودی، بترکند و دله رویشان ایجاد شود. ممکن است کودک با این تبخال ها به دنیا بیاید یا یک هفته بعد از تولد ایجاد شوند.

نوزادان مبتلا به هرپس اکتسابی تولد ممکن است بسیار خسته به نظر برسند و در غذا خوردن مشکل داشته باشند.

نمود تبخال در کودکان

علائم در نوزاد مبتلا به هرپس عموما بین هفته های اول و سوم ظاهر می شود. یکی از علائم ظهور تبخال در سراسر بدن است.

عوارض مرتبط با هرپس اکتسابی تولد

فرم سیستماتیک هرپس نوزادی یا عفونت هرپس منتشر وقتی ایجاد می شود که کل بدن توسط هرپس، عفونی می شود. این فرم، فراتر از پوست کودک را درگیر کرده و منجر به عوارض جدی از جمله موارد زیر می شود:

این بیماری ممکن است روی اندام های حیاتی کودک هم اثر بگذارد. از جمله:

  • ریه ها، که منجر به مشکل در تنفس و قطع تنفسی می شود.
  • کلیه ها
  • کبد، که منجر به زردی می شود.
  • سیستم عصبی مرکزی (CNS)، که منجر به تشنج، شوک و کاهش دمای بدن می شود.

HSV همچنین می تواند باعث مشکل خطرناکی به نام آنسفالیت شود که همان التهاب مغز است و می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

آزمایش کبد

تشخیص تبخال در کودکان

پزشک، نمونه هایی از تبخال ها (در صورت وجود) و مایع نخاعی می گیرد تا تعیین کند که عامل بیماری هرپس است یا خیر. آزمایش خون یا ادرار هم می تواند به کار رود. سایر تست های تشخیصی شامل اسکن MRI از سر کودک برای بررسی تورم مغز است.

درمان تبخال در کودکان

ویروس هرپس می تواند بهبود یابد، ولی درمان قطعی نمی شود، به این معنی که ویروس در سراسر طول عمر، در بدن کودک باقی می ماند. با این حال، می توان علائم را کنترل کرد.

متخصص کودکان فرزندتان می تواند عفونت را با استفاده از داروهای ضد ویروسی که از طریق وریدی تجویز می شوند (سوزن یا لوله ای که درون ورید می رود)، بهبود دهد.

آسیکلوویر (زوراکس) رایج ترین داروی ضد ویروسی است که در هرپس اکتسابی تولد به کار می رود. درمان معمولا چند هفته طول می کشد و می توان از سایر داروها برای کنترل تشنج و درمان شوک، استفاده کرد.

پیشگیری از تبخال در کودکان

با داشتن رابطه جنسی ایمن، می توان از هرپس پیشگیری کرد.

استفاده از کاندوم، خطر قرار گرفتن در معرض هرپس فعال را به حداقل رسانده و از انتقال ویروس جلوگیری می کند. از همسر خود در مورد ابتلا به هرپس سوال کنید.

درمان افسردگی پس از زایمان

اگر باردارید و خودتان یا شریک جنسی تان مبتلا به هرپس هستید یا قبلا مبتلا بوده اید، قبل از تاریخ زایمان، با پزشک تان در این مورد مشورت کنید. ممکن است در اواخر دوران بارداری، به شما داروهایی داده شود که احتمال انتقال هرپس به کودک را کاهش می دهد. اگر هم ضایعات تناسلی فعال داشته باشید، ممکن است زایمان سزارین انجام شود. سزارین خطر انتقال هرپس به کودک را کاهش می دهد.

در زایمان سزارین، کودک از طریق برشی که در شکم و رحم مادر ایجاد می شود، خارج می گردد. این روش، از تماس کودک با ویروس موجود در کانال زایمان جلوگیری می کند.

مدت بروز طولانی مدت هرپس اکتسابی تولد

تبخال در بعضی مواقع غیر فعال است، ولی ممکن است حتی پس از درمان هم عود کند.

ممکن است کودکان مبتلا به عفونت هرپسی سیستمیک اصلا به درمان پاسخ ندهند و با خطرات سلامتی دیگری مواجه شوند. هرپس اکتسابی تولد منتشر می تواند تهدید کننده زندگی باشد و منجر به مشکلات عصبی و کما شود.

از آنجایی که هیچ درمانی برای هرپس وجود ندارد، ویروس در بدن کودک باقی می ماند. والدین و پرستاران بچه، باید در طول زندگی کودک، مراقب علائم هرپس باشند. وقتی کودک به اندازه کافی بزرگ شد، نیاز است که در مورد روش های پیشگیری از انتشار ویروس یاد بگیرد.

تیم ترجمه نبض ما

امتیاز به مطلب post
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید