علل و درمان ضعف غدد آدرنالین

ضعف غدد آدرنالین با فشار های عصبی و استرس مرتبط است و این مشکل، منجر به نشانه هایی مانند خستگی، ضعف در سیستم ایمنی، اختلالات خواب و اختلالات غذایی می شود.

نبض ماغده فوق کلیوی پس از مدت زمان طولانی قرار گرفتن در استرس عاطفی و یا بیماری مزمن، ممکن است دچار اختلال شود. بر طبق این تعریف، به خاطر داشته باشید، خستگی و ضعف یکی از رایج ترین علائم ضعف غدد آدرنالین است.

با این حال، خستگی و بی حالی ممکن است تنها یکی از علائم ضعف غدد آدرنالین باشد. زمانی که شما استرس دارید، سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی به این استرس پاسخ می دهد.

غده فوق کلیوی که در قسمت بالایی کلیه قرار دارد، به هورمون هایی مانند کورتیزول پاسخ می دهند. این غدد،  فشار خون شما را تنظیم  کرده و باعث بهبود وضعیت کارکرد قلب می شود.

غدد فوق کلیوی کجاست؟

غدد فوق کلیوی روی کلیه ها قرار گرفته و هورمون های زیادی از آن ها ترشح می شود. غدد فوق کلیوی یا آدرنالین، موادی را ترشح می کنند که این مواد برای بدن ضروری هستند.

هر گونه اختلال در عملکرد این غدد باعث بروز مشکلاتی برای بدن می شود که بر اثر ضعف غدد آدرنالین ایجاد می شود.

استرس

علل ضعف غدد آدرنالین

بر اساس تحقیقات انجام شده روشن است که اگر فردی دچار استرس طولانی مدت شود (مانند مرگ یکی از اعضای خانواده یا یک بیماری جدی)، غدد فوق کلیوی نمی تواند به طور مداوم کورتیزول اضافی را در هنگام بروز این حالت ها، تولید کند.

بنابراین کارکرد آدرنالین ضعیف شده و شما دچار خستگی مفرط می شوید.

از سوی دیگر، یکی از علل کاهش هورمون های غدد آدرنالین، ممکن است بر اثر ایجاد اختلال در این غدد باشد. گاهی این مشکل به علت وجود اشکال در کارکرد هورمون آدرنوکورتیکوتروپین است. این هورمون باعث واکنش غده فوق کلیوی می شود تا به این ترتیب، هورمون کورتیزول را تولید کند.

به همین دلیل، چنانچه مقدار این هورمون پایین باشد، ممکن است باعث کاهش میزان کورتیزول شده، در نتیجه بیماری کم کاری غده فوق کلیوی ایجاد می شود.

در موارد بسیار نادر، یکی دیگر از دلایلی که باعث اختلال در عملکرد غده فوق کلیوی می شود، آسیب غده هیپوتالاموس است. غده هیپوتالاموس در مغز قرار داشته و نقش آن، تولید هورمون هایی است که مسئول غدد درون ریز هستند.

غدد درون ریز پس از دریافت فرمان از این هورمون ها، ساخت هورمون را شروع و یا متوقف می کنند.

بنابراین در صورتی که به هر دلیل، غده هیپوتالاموس دچار آسیب شود، ممکن است بر هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین تاثیر منفی وارد شود.

سندرم خستگی مزمن

نشانه های ضعف غدد آدرنالین

شایع ترین نشانه های ضعف آدرنالین که اغلب افراد مبتلا ، آن را تجربه می کنند، شامل علائمی از بی حالی، خستگی و اختلالات غذایی می شوند. علائم دیگری هم وجود دارد که برخی افراد آن را تجربه می کنند.

این علائم شامل فشار خون پایین و تکرر ادرار است. به طور معمول، فرد مبتلا به خستگی عضلانی همراه با برخی علائم اصلی، دچار بیماری ضعف غدد آدرنالین است.

نشانه های رایج ضعف و خستگی آدرنال عبارتند از:

  • کسالت و خستگی هنگام بیدار شدن از خواب
  • خستگی تقریبا زیاد در طی روز
  • ناتوانی در مقابله با فشار
  • اختلال در مصرف مواد غذایی
  • سطوح انرژی بالاتر در هنگام شب
  • سیستم ایمنی ضعیف

ضعف غده فوق کلیوی

و برخی نشانه های رایج:

  • اضطراب ، آسم، آلرژی و یا مشکلات تنفسی
  • ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • پوست خشک
  • خستگی شدید پس از فعالیت معمولی
  • تکرر ادرار
  • بی خوابی
  • از دست دادن قدرت عضلات
  • قند خون پایین
  • کمردرد
  • گردش خون ضعیف
  • افزایش وزن

مکمل غدد فوق کلیوی(غدد آدرنالین)

اگرچه تمام نیازهای تغذیه ای ما از طریق مواد غذایی برطرف می شود، اما دریافت تمام ویتامین ها و مواد مغذی به طور کامل به ندرت امکان پذیر است.

شیوه مصرف مواد غذایی و شکل پختن غذا، همگی ممکن است مقدار زیادی از ارزش غذایی را کاهش دهند.  گرچه اکثر مواد غذایی به طور کلی کامل بوده و از خواص سلامتی بی شماری برخوردار هستند، اما ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بهبود اختلال ضعف غدد آدرنالین به اندازه کافی دریافت نشود.

به همین دلیل می توان در کنار مصرف مواد غذایی از مکمل های موثر برای بهبود ضعف غدد آدرنالین استفاده کرد:

ویتامین های گروه B

این گروه از ویتامین ها اولین گام برای بهبود ضعف غدد آدرنالین به شمار می روند. ویتامین های B ، باعث حفظ  و دریافت انرژی از مواد غذایی مصرفی شده و همچنین از عملکرد مغز، پوست ، مو و عضلات حمایت می کند.

ویتامین b12

اگر چه نقش هر یک از ویتامین های B کمی متفاوت است، اما مصرف آن ، برای متابولیسم سالم و تولید انرژی حیاتی است.

منیزیم

منیزیم  از جمله مواد معدنی و دومین و فراوان ترین الکترولیت درون سلولی بدن است. وجود منیزیم در بدن، برای بیش از 300 واکنش آنزیمی لازم است. در واقع، منیزیم یکی از مهم ترین مکمل ها برای بهبودی خستگی آدرنال است.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم یک ماده مغذی قدرتمند ضد پیری است که برای تمام سلول های بدن لازم و مفید است. همچنین ، نقش این ماده مغذی، برای عملکرد سالم ارگان های اصلی مانند قلب، کلیه ها و کبد که نیاز به انرژی زیادی دارند، بسیار مهم است. سطح پایین کوآنزیم،  مترادف با کاهش سطح انرژی است.

آزمایش

هیچ آزمایش تایید شده ای برای تشخیص اختلال و ضعف آدرنال وجود ندارد. آزمایش خون تنها می تواند میزان کمی از کارکرد آدرنال را تشخیص دهد. به طور کلی در تشخیص و آزمایش این نوع اختلال از چند روش استفاده می شود:

یکی از این روش ها به صورت آزمایش میزان کورتیزول و اندازه گیری آن از راه بزاق دهان در هنگام شب است. در افراد سالم، اندازه کورتیزول کم است.

روش دیگر برای تشخیص بیماری ضعف غدد آدرنالین، تزریق دوز معین دگزامتازون است که نوعی داروی استروئیدی است و منجر به کاهش سطح کورتیزول می شود. در افرادی که مبتلا به ضعف غدد آدرنالین هستند، تزریق دگزامتازون، تاثیر زیادی ندارد.

آزمایش تست خون بارداری

درمان ضعف غدد آدرنالین در طب سنتی

مهم ترین درمان برای بهبود عملکرد آدرنالین، استفاده از یک رژیم غذایی کم قند، کم کافئین و مناسب است. همچنین مکمل های غذایی هدفمند که شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند، کمک زیادی به بهبود این بیماری می کنند.

در درمان بیماری غدد فوق کلیوی از درمان گیاهی هم می توان استفاده کرد. گیاهان به بدن کمک می کنند تا با شرایط استرس سازگار شوند و در بازگرداندن عملکرد آدرنالین، بسیار مفید هستند.

مهمترین گیاهان برای رفع ضعف و خستگی آدرنالین عبارتند از:

ریشه شیرین بیان

مصرف مناسب مواد مغذی برای حفظ عملکرد های ذهنی، ضروری است. محققان در بررسی های خود، همبستگی زیادی بین سلامت روان و سوء تغذیه مشاهده کرده اند. رژیم های غذایی که دارای قند، سدیم و چربی های اشباع شده هستند، همواره با سطوح شدید ضعف و خستگی آدرنالین همراه هستند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین های گروه B، روی، منیزیم، چربی های سالم و غذاهای دریایی می توانند خطر ابتلا به سرطان واختلالات مرتبط با استرس و مشکلات سلامت روان را کاهش دهند.

همچنین برای بهبود شرایط ضعف غدد آدرنالین، می توان از رژیم غذایی با غذاهای مغذی مانند گوشت سفید و و تخم مرغ های ارگانیک استفاده کرد.

ضخیم شدن موی سر با ریشه شیرین بیان

جنسینگ هندی

جنسینگ هندی کمک می کند تا  سطح کورتیزول در بدن تنظیم شده و در ایجاد احساس آرامش موثر است. این گیاه، همچنین یک ضد التهاب قوی و تقویت کننده ایمنی است.

عصاره گیاه رودیولا

این گیاه اغلب توسط ورزشکاران به عنوان نوعی تقویت کننده انرژی طبیعی استفاده می شود. ردیولا در مبارزه با اثرات مضر استرس با خنثی سازی رادیکال های آزاد این کار را انجام می دهد. همچنین مصرف عصاره این گیاه باعث بهبود عملکرد مغز، حافظه و همچنین استقامت فیزیکی  می شود.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (2 امتیاز)
منبع adrenalfatiguesolution.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. اكبر می‌نویسد

    سلام خدمت شما دکتور محترم اسمم اکبر و ٢٧ سالم است. مرا کمک و راهنمایی کنید یک شب با استرس وقتی نزدیک خواب بودم صدایی خفیفی از بیرون شنیدم ناگهانی از خواب پریدم و بیدار شدم خیلی وحشت کرده بودم موجی از ترس همه جانم را فرا گرفته بود و قلبم شروع به تپیدن نمود در حدی که نفس کشیده نمیتوانستم هر دو دستم را روی قلبم گذاشتم مثلیکه دارد از دهنم بیرون میشه اما اون می تپید دیگر شب دوباره اون حمله آمد تاجاییکه فکرکردم الان میمیرم بعد از آن هرروز دردی روی قلبم حس میکنم فکر میکنم اون شب تپش زیاد قلبم باعث شده این درد همیشگی بگیرد نفس راحت و عمیق که میکشم میره تو سرم یا شکمم اما خیلی زود بعدی ٢ ثانیه برمیگرده رو قلبم و قفسه سینه ام میترسم میگم مبادا ایست قلبی کنم میترسم از خندیدن از حرف زدن زیرا با کمی استرس بالای قلبم فشار میاد و درد میکند اینگار هشدار میده که میمیری یا اون درد نمیذاره حتی وقتی میخام بخابم درونم پر میشه تنگی نفس درونم را پر میکند من الان با این وضح دارم زندگی میکنم بسیارخسته کن رفتم دکتور نوارقلب گرفتم نورمال بود دوباره رفتم ایکوی قلب گرفتم نورمال بود دکتور گفت از پانیگ است.
    گاهی احساس سنگینی گاهی خیلی سبکی رو قلبم حس میکنم فکر میکنم چیزی در قلبم داره زندگی میکنه الان سوالم اینست آیا تست نوار و ایکوی قلب صد درصد واضح میکند که یکماه قبل حمله قلبی سراخم آمده بوده یا نه آیا صددرصد واضح میکند که تکلیف قلبی ندارم و در آینده هیج اتفاقی نمیفته آیا امکان داره از شر این درد خفته خلاص شوم چاره چیست
    درونم پر میشه مثلی باد, رو قلبم دردی مسکن گزین شده نه تحمل شنیدن حرف دارم نه تحمل گفتن حرف کمی حرف بزنم درونم پر میشه و روی قلبم سنگین ,سر قلبم فشار میاد اگه حرف بلند بزنم سر قلبم فشار میاد و نفسم تنگ میشه بعد درد شروع میشه و تا چند ین روز همینجوری موقع خواب هم وسواس دارم که سکته نکنم .لطفا بگید باید دوباره دکتور برم آیا قلبی است آیا آدرنالین درون خون و قلبم جا گرفته ؟لطفا راهنماییم کنید در پناه خداوند بی نیاز باشید سپاسگزارم .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید