گربه ها قاتل می شوند

بتازگی یک بیماری جدید به نام گربه خراشی کشف شده که عاشقان به نگهداری گربه‌های خانگی را با خطر مرگ روبرو می‌کند.

نبض ما– دانشمندان گفته‌اند شیوع این بیماری خارج از تصورشان بوده و حتی نوازش گربه‌ها نیز می‌تواند سلامت علاقه‌مندان به این حیوانات را به خطر اندازد.

یک بررسی در مقیاس بزرگ که از سوی پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده انجام شده، رد پای نوعی بیماری باکتریایی مخصوص گربه‌ها را کشف کرده است که « گربه خراشی » یا cats scratch نامیده می‌شود و ظاهراً می‌تواند به بروز تب، جوش و در برخی موارد حتی مرگ منجر شود.

به نقل از ساینس‌ورلدریپورت، اغلب مبتلایان معمولا  بیماری گربه خراشی را از بچه‌گربه‌های ولگردی می‌گیرند که به احتمال زیاد بیشتر امکان دارد به عفونت آن آلوده باشند. گربه خراشی می‌تواند از گربه مبتلا و اغلب از طریق خراشی حتی سطحی به انسان منتقل شود اما همه راه‌های انتقال بیماری فقط خراشیدگی را دربر نمی‌گیرد بلکه انتقال بیماری با لمس و نوازش گربه آلوده به آن و عدم شست‌وشوی بلافاصله دست‌ها نیز می‌تواند صورت گیرد.

ورود عفونت به بدن می‌تواند وضعیتی بدتر از اینها را نیز دربرگیرد اگر بدون شست‌وشو و پاک کردن آلودگی، با دستهایتان بخش‌هایی از دهان خود را لمس کنید و به این طریق خود باعث انتقال باکتری مذکور به دهانتان شوید.

گریه

کارشناسان توصیه کرده‌اند که دوستداران و عاشقان گربه باید از بوسیدن و بازی کردن با گربه‌ها بشدت اجتناب کنند و بخصوص اجازه ندهند گربه خانگی آنها با گربه‌های ولگرد خیابانی تماسی داشته باشد زیرا امکان شیوع و انتقال بیماری از طریق کک روی بدن این گربه‌ها هم بسیار زیاد است.

دکتر کریستینا نلسون در این زمینه گفت:‌«دامنه و اثر این بیماری گربه خراشی کمی بزرگتر از آن است که گمان می‌کردیم ولی گربه‌خراشی قابل پیشگیری است به شرط آن‌که بتوانیم جمعیت در معرض خطر و الگوهای بیماری را شناسایی کنیم».

در حال حاضر، به صاحبان گربه و دوستداران این حیوانات هشدار داده شده که دقت و توجه بیشتری به این بیماری جدید نشان دهند زیرا این روزها امکان انتقال بیماری مذکور در انواع گونه‌ها، بخصوص گربه‌های خیابانی محتمل دانسته شده است. دانشمندان همچنین اظهار کرده‌اند که هنوز نمی‌دانند که گونه‌های مبتلا به بیماری جدید ، حامل چه شدت و میزانی از گربه‌خراشی هستند.

منبع : سلامت آنلاین

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. فرهاد می‌نویسد

    سلام همش الکیه من خودم یه گربه دارم بهش غذا های سالم و اب سالم میدم نه حساسیتی نه بیماری ازش نگرفتم بزرگش نکنین زیاد باید چنین حیوتن خانگی داشته باشین و تجربه اش کنین واقعا حیوان فوق العاده ای هستن

  2. گربه دوست می‌نویسد

    کاملا به نظرم چرت و پرت هست من الان بیست ساله که گربه دارم و تا حالا هزار بار چنگم زده اما هیچ اتفاقی برام نیفتاده همیشه هم گربم رو نوازش میکنم بوس میکنم و بازی میکنم باهاش هیچ بیماری هم نگرفتم این ادما فقط میخوان گربه ها رو بد جلوه بدن اما هیچوقت گربه ی خیابونی رو بهل یا بوس نکنید چون اونا تحت نظارت دامپزشک نیستن و ممکنه بیماری داشته باشن اما گربه های خانگی که تحت نظر دامپزشک هستن هیچ مشکلی ندارن

از پزشکان نبض‌ما بپرسید