نکاتی درباره ماینوکسیدیل داروی ریزش مو

ماینوکسیدیل دارویی است که به صورت متداول برای ریزش مو توصیه می شود. شاید شما هم استفاده می کنید اما چقدر راجع به آن اطلاعات دارید؟

ماینوکسیدیل یک داروی فشار خون بوده است که در اوایل دهه هفتاد میلادی به طور ناخواسته اثرات جانبی آن بر رشد بیشتر موها کشف شده است!

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل تنها دارو بدون نسخه ای است که برای ریزش مو و برای استفاده هم مردان و هم زنان توسط FDA تایید شده است. این دارو باعث نجات خط موی عقب رفته نمی شود بلکه باعث سریع تر شدن رشد مو می گردد، گرچه دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که چگونه کار می کند.

ماینوکسیدیل با عنوان های رژاین یا تارکسیدیل یا به شکل عمومی اش در دسترس است. این دارو در دو فرم مایع یا فوم فروخته می شود و دو قدرت 2 درصد و 5 درصد دارد. ماینوکسیدیل یک کاربرد دیگر هم دارد و به عنوان دارویی برای اختلال نعوظ و برخی افراد 20 دقیقه قبل از نزدیکی از آن استفاده می کنند.

ماینوکسیدیل چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم فرایند رشد مو را خیلی سریع توضیح دهیم می توانیم به صورت زیر آن را بیان کنیم:

  • فاز آناژن یا مرحله رشد مو. هر چه قدر مو بیشتر در این فاز بماند، فیبرهای بیشتری از مو ساخته می شوند.
  • فاز کاتاژن به عنوان فاز انتقالی هم شناخته می شود. به عبارت دیگر، برای مثال هنگامی که موهای کودک که هنوز دائمی نشده اند، کنار زده می شوند تا موهای قوی تر و متراکم تر، جایگزین آن ها شود.
  • فاز تلوژن که به عنوان مرحله استراحت نیز شناخته می شود. به این معنی که فولیکول های مو در حالت ریلکس هستند. حدود 10 تا 15 درصد از همه موها در این مرحله قرار دارند.

جالب توجه است که مکانسیم عمل داروی ماینوکسیدیل هنوز به طور کامل روشن نشده است. زمانی که به صورت خوراکی مصرف شود، عروق کوچک خونی را گشادتر می کند که این باعث افزایش جریان خون می شود. همچنین اعمال موضعی این دارو نیز فولیکول های مو را گشادتر کرده و موجب طولانی شدن مرحله آناژن در فرایند رشد مو می شود.

نحوه استفاده و میزان تاثیر

این دارو  برای حدود 2 نفر از هر 3 مرد اثرگذاری دارد. همچنین اگر شما در سن زیر 40 سال قرار داشته باشید و اخیرا شروع به ریزش مو کرده اید، این دارو برای شما هم می تواند موثر باشد.

نحوه استفاده آن در حالت محلول موضعی به این صورت است که دو بار در روز، هنگامی که موهای شما خشک است، ماینوکسیدیل را روی پوست خود در جایی که موها شروع به نازک شدن کرده اند، بمالید. لازم است که صبور باشید چرا که شاید تا 4 ماه اثرات آن را مشاهده نکنید.

دقت داشته باشید که ماینوکسیدیل نمی تواند کچلی را درمان کند. در صورتی که استفاده از آن را متوقف کنید، دوباره ریزش موی شما شروع می شود. همچنین ممکن است که ریزش مویتان سریعتر از قبل هم بشود.

تجربه استفاده از ماینوکسیدیل برای ریش

این دارو تا به امروز برای استفاده روی صورت تعیین نشده است. با این حال این موضوع باعث نشده است که صدها نفر در دنیا برای رشد ریش روی صورتشان استفاده از آن را متوقف کنند!

در آزمایشی صورت گرفته بر روی 48 مرد سنین 20 تا 60 ساله، از آن ها خواسته شد که از پلاسبو یا کرم ماینوکسیدیل 3٪ برای رشد ریش های خود استفاده کنند. بدین صورت که روزی دو بار به مدت 16 هفته (چهار ماه) این کار را تکرار کنند.

در پایان مطالعه، گروهی که از ماینوکسیدیل استفاده کرده بودند، نتایج قابل توجهی را به دست آوردند و بیماران از پیشرفت خود بسیار راضی بودند. عوارض جانبی فوق العاده خفیف بود و از لحاظ آماری تفاوت معنی داری با گروهی که ماینوکسیدیل مصرف نکرده بودند، نداشت.

همچنین محققان دریافتند که این دارو می تواند درمان موثری برای نازک شدن و عقب رفتن ابروها هم باشد.

به طور کلی برای استفاده از این دارو برای رشد موهایتان می توانید این مراحل را طی کنید:

  • صورت خود را با پاک کننده هایی با PH متعادل بشویید.
  • 1 میلی لیتر از ماینوکسیدیل را بر موضع ریش های خود اعمال کنید.
  • اجازه دهید 4 ساعت باقی بماند.
  • صورت خود را مجددا بشویید.
  • صورت خود را مرطوب نگه دارید.

این کار را دوبار در روز انجام دهید. اگر صورتتان به سادگی می سوزد، فقط یک بار آن را انجام دهید. نگران نباشید.

با یک بار در روز هم می توان به نتایج خوبی دست یافت.

اثرات جانبی استفاده از ماینوکسیدیل

شما ممکن است قرمزی، خارش، خشکی، پوسته پوسته شدن یا سایر تحریکات پوستی را تجربه کنید. گرچه این موارد غیر معمول است اما در صورت استفاده از ماینوکسیدیل 5% احتمال بروز آن بیشتر است.

آیا دنبال روشی برای ضخیم شدن مو هستید.  برای کسب اطلاعت بیشتر، این مقاله را مطالعه نمایید.

برخی دیگر از اثرات جانبی شایع که برای ماینوکسیدیل 5 درصد ذکر شده است، می تواند شامل موارد زیر باشد:

رشد بیشتر مو در قسمت های دیگر بدن

این موها معمولا غیردائمی هستند و پس از مدتی از بین می روند. می توانید از آن ها صرف نظر کنید و یا در صورتی که شما را آزار می دهد آن ها را بتراشید.

این مورد نشان می دهد که بدن شما نسبت به ماینوکسیدیل 5% تاثیر خوبی نشان داده است و می تواند بیانگر این باشد که بدن شما رشد سریع تر و کامل تری از مو را تجربه خواهد کرد.

تپش قلب

این دارو در اصل دارویی برای گسترش عروق خونی بوده است که به کسانی که مبتلا به فشار خون بالا بودند تجویز می شد. به همین دلیل است که می تواند میزان ضربان قلب شما را افزایش یا کاهش دهید. این طبیعی است و در اغلب موارد موقت و گذرا می باشد.

اما در صورتی که از بیماری عروق خونی رنج می برید، بهتر است که از مصرف ماینوکسیدیل اجتناب کنید.

درد قفسه سینه یا سردرد شدید

این احتمالا به طور موقت است و زمانی که بدن شروع به فعالیت کند از بین می رود.

خارش، خشکی، سوزش پوست یا احساس سوزش کمی

این عارضه ها احتمالا ناشی از مقدار زیاد پروپیلن گلیکول در ماینوکسیدیل است. این عارضه می تواند با استفاده منظم از مرطوب کننده ها، روغن های ریش و گذر زمان بهبود یابد.

ریزش موی سر یا ریش

این مورد هم طبیعی است چرا که ماینوکسیدیل برای تغییر چرخه رشد فولیکول های موی شما کار می کند. به راحتی می توان گفت که موهای جدید باعث ریزش موهای قدیمی می شوند.

نکاتی در مورد ماینوکسیدیل 10 درصد

ماینوکسیدیل 10 درصد، اثری دو برابر ماینوکسیدیل 5 درصد ندارد و رابطه مستقیمی بین درصد قدرت این دارو و تاثیر آن وجود ندارد. همچنین در مورد اثرات جانبی آن نیز با کمبود شواهد روبرو هستیم. اما می توان به طور تقریبی گفت که اثرات جانبی آن مانند ماینوکسیدیل 5 درصد است.

ماینوکسیدیل 10 درصد داروی تجویزی است و لازم است که بدانید که توسط FDA هم تایید نشده است. با وجودی که ماینوکسیدیل 5 درصد برای مردان و ماینوکسیدیل 2 درصد برای خانم ها تایید شده است، ماینوکسیدیل 10 درصد، تاییدی از FDA نگرفته است. همچنین پزشکان هم معمولا استفاده از این دارو را توصیه نمی کنند.

ماینوکسیدیل برای خانم ها

زنان مبتلا به کچلی های ناحیه ای یا آلوپسی آندروژنیک روزانه حدود 150 تار مو از دست می دهند. 50 تا 100 تار مو بیشتر از زنانی که بدون نازک شدن مو، دچار ریزش مو هستند. متأسفانه، هنگامی که این موها از بین می روند، زمان زیادی طول می کشد تا آنها دوباره رشد دهند، بنابراین هرچه زودتر ریزش مو درمان شود، بهتر است.

خوشبختانه، ماینوکسیدیل(رژاین) می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. در بعضی موارد، حتی می تواند موهای جدید را دوباره رشد دهد. اما برای استفاده از داروهایی که به عنوان لوسیون موضعی یا فوم، مخصوصا برای زنان مورد استفاده قرار می گیرد، معایبی هم وجود دارد.

از جمله آن ها می توان به رشد موهای ناخواسته اشاره کرد. هرچند که ریسک آن برای خانم هایی که از ماینوکسیدیل 2 درصد استفاده می کنند کمتر است. همچنین در ابتدا ریزش مو را سریعتر می کند و زمان استفاده از آن برای مشاهده اثرات می تواند طولانی باشد. همچنین در برخی موارد می تواند موجب تحریک پوست شود.

این دارو به صورت بدون نسخه در دسترس است. هرچند بهتر است پیش از استفاده نزد متخصص پوست بروید. چرا که ممکن است ریزش موی شما ناشی از عملکرد نامناسب تیروئید و یا غیرنرمال بودن مواد مغذی بدن باشد.

ماینوکسیدیل به صورت فوم

ماینوکسیدیل به صورت فوم، به صورت موضعی راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین زودتر خشک می شود و استفاده از آن زحمت کمتری دارد. همچنین اثرات جانبی کمتری می تواند به جای بگذارد. اما از لحاظ قیمت و همین طور اثربخشی ماینوکسیدیل به صورت مایع برتر از فوم است.

نحوه مصرف قرص فیناستراید برای درمان ریزش مو را در این مقاله بخوانید

3.4/5 - (5 امتیاز)
منبع everydayhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. رضا می‌نویسد

    سلام
    از ماینوکسیدل ۵، ۵روز استفاده کردم. دیگه استفاده نکردم.۲ هفته ای میگذره از استفاده ماینوکسیدیل. الان چند روزه ریزش موهام زیاد شده. ایا بخاطر این ۵ روز که استفاده کردم دیگه نباید استفاده شو قطع کنم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم