علائم لوسمی چیست؟

لوسمی، سرطان بافت های خون ساز بدن می باشد که شامل مغز استخوان و سیستم لنفاوی می شود. انواع زیادی از لوسمی وجود دارند. برخی از انواع لوسمی در کودکان شایع هستند. دیگر انواع لوسمی اکثراً در بزرگسالان رخ می دهند. لوسمی معمولاً سلولهای سفید خون را در گیر می کند. سلولهای سفید خون شما، مبارزان قدرتمندی در برابر عفونت می باشند – آنها مطابق با نیاز بدن، به طور طبیعی رشد می کنند و به شیوه ای منظم تقسیم می شوند. اما در افراد مبتلا به لوسمی، مغز استخوان، مقداری اضافی، از سلولهای خونی سفید و غیر طبیعی را تولید می کند که عملکرد درستی ندارند.

درمان لوسمی می تواند بسته به نوع لوسمی و دیگر عوامل پیچیده باشد. اما استراتژی ها و منابعی وجود دارند که می توانند موجب موفقیت درمان شما شوند.

علائم لوسمی

علائم لوسمی بسته به نوع لوسمی متفاوت می باشد. علائم و نشانه های لوسمی شامل موارد زیر می شوند:

سرطان خون چیست و چه علائمی دارد؟

علل لوسمی

دانشمندان دلیل اصلی لوسمی را متوجه نشده اند. به نظر می رسد که لوسمی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی، گسترش پیدا می کند.

لوسمی چگونه ایجاد می شود؟

به طور کلی، تصور می شود که لوسمی در زمانی رخ می دهد که برخی از سلولهای خونی دچار تغییرات (جهش هایی) در ماده ژنتیکی خود یا  DNA می شوند. DNA یک سلول حاوی ساختارهایی می باشد، که می گوید سلول چه کاری باید انجام دهد. به طور طبیعی،  DNA به سلول می گوید که با سرعتی تنظیم شده رشد کند و در یک زمان مشخص بمیرد.

وقتی که این اتفاق می افتد، تولید سلول خونی از کنترل خارج می شود. به مرور زمان، این سلولهای غیر طبیعی می توانند سلولهای خونی سالم در مغز استخوان را از بین ببرند و منجر به کاهش تعداد سلولهای خونی سفید، سلولهای خونی قرمز و پلاکت های سالم و بروز علائم و نشانه های لوسمی  شوند.

تشخیص لوسمی

معاینه فیزیکی: پزشک شما نشانه های فیزیکی لوسمی مانند رنگ پریدگی پوست ناشی از کم خونی، التهاب غدد لنفاوی و بزرگ شدن کبد و طحال را جستجو خواهد کرد.

آزمایش خون: پزشک با نگاهی به آزمایش خون شما، می تواند تشخیص دهد که شما دارای سطوح غیر طبیعی از سلولهای سفید یا قرمز خونی یا پلاکت ها هستید که ممکن است نشانه ی لوسمی باشد. یک آزمایش خون ممکن است وجود سلولهای سرطانی لوسمی را نشان دهد، گرچه، تمام نوع های لوسمی باعث نمی شوند که سلولهای لوسمی در خون گردش پیدا کنند.

آزمایش مغز استخوان: پزشک شما ممکن است آزمایشی را برای نمونه برداری از مغز استخوان ران انجام دهد. مغز استخوان با استفاده از یک سوزن باریک و بلند خارج می شود. نمونه برای جستجوی سلولهای سرطانی، به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. آزمایشات تخصصی سلولهای لوسمی شما، ممکن است ویژگی های خاصی را نشان دهند که برای تعیین گزینه های درمانی شما استفاده می شود.

انواع سلول های سرطانی را بشناسید

درمان لوسمی

درمان لوسمی بستگی به عوامل بسیاری دارد. پزشک شما، گزینه های درمانی لوسمی را برای شما براساس سن و سلامت کلی، نوع لوسمی و میزان شیوع آن به دیگر اندام های بدن، از جمله سیستم های عصبی مرکزی تعیین می کند.

درمان های معمول مورد استفاده برای مبارزه با لوسمی عبارتند از:

❇️شیمی درمانی:

شیمی درمانی درمان اصلی برای لوسمی می باشد. این دارو درمانی، از مواد شیمیایی برای کشتن سلولهای لوسمی استفاده می کند. بسته به نوع لوسمی که شما دارید، یک نوع دارو یا ترکیبی از داروها را دریافت خواهید کرد. این داروها یا به صورت قرص می باشند یا ممکن است مستقیماً به رگ تزریق شوند.

❇️درمان هدفمند:

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلولهای سرطانی تمرکز می کنند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها، دارو درمانی های هدفمند، می توانند موجب کشتن سلولهای سرطانی شوند. سلولهای لوسمی شما آزمایش می شوند تا مشخص شود که دارودرمانی هدفمند برای شما مفید می باشد یا نه.

❇️پرتودرمانی:

کبد چرب

پرتو درمانی از اشعه های ایکس یا دیگر پرتوهای پرانرژی، برای آسیب به سلولهای لوسمی و متوقف کردن رشد آنها استفاده می کند.

در طول پرتو درمانی شما روی میزی دراز می کشید و در عین حال دستگاه بزرگی در اطراف شما حرکت می کند و پرتوها را به روی نقاط دقیقی در بدن شما هدایت می کند.

شما ممکن است در یک نقطه خاص از بدن خود، که مجموعه ای از سلولهای لوسمی قرار دارند، یا ممکن است در سراسر بدن خود، اشعه دریافت کنید.

❇️پیوند مغز استخوان:

یک پیوند مغز استخوان، که پیوند سلول بنیادی نیز نامیده می شود، با جایگزینی سلولهای بنیادی ناسالم، با سلولهای بنیادی عاری از سرطان، به بازسازی مغز استخوان سالم کمک می کند. پیش از پیوند مغز استخوان، شما دوزهای بسیار بالایی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی را برای تخریب مغزاستخوان تولیدکننده لوسمی، دریافت خواهید کرد. سپس شما سلولهای بنیادی خون سازی را دریافت خواهید کرد که به بازسازی مغز استخوان شما کمک می کند.

❇️ایمونو تراپی: ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما، برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی مبارزه با بیماری بدن شما، ممکن است به سرطان شما حمله نکند، چرا که سلولهای سرطانی پروتئین هایی را تولید می کنند که ممکن است آنها را از سلولهای سیستم ایمنی بدن پنهان کند. ایمونوتراپی از طریق تداخل در این فرایند عمل می کند.

❇️مهندسی سلولهای ایمنی برای مبارزه با لوسمی: یک درمان تخصصی به نام گیرنده ی آنتی ژن کایمریک، درمان سلول های  CAR-T، سلولهای T مبارزه با میکروب را می گیرد، آنها را برای مقابه با سرطان مهندسی می کند و سپس آنها را دوباره به بدن تزریق می کند. درمان سلولهای CAR-T ممکن است گزینه ای برای درمان انواع خاصی از لوسمی باشد.

❇️آزمایشات بالینی: آزمایشات بالینی آزمایش هایی هستند که درمان های جدید سرطان و روش های جدید استفاده از درمان های موجود را آزمایش می کنند. در حالیکه آزمایشات بالینی به شما یا فرزندتان، شانسی برای امتحان کردن جدیدترین درمان های سرطان فراهم می کنند، ممکن است مزایا و احتمال خطر درمان ها قطعی نباشند. در مورد مزایا و خطرات آزمایشات بالینی با پزشک خود صحبت کنید.


نبض ما

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید