مردان هم استخوان هایشان پوک می شود

خیلی ها تصور می‌کنند پوکی استخوان یک بیماری زنانه است. در حالیکه آقایان هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و در نتیجه برای حفظ سلامتشان باید به این موضوع توجه کنند.

به گزارش نبض ما به نقل  از سلامت آنلاین، تعداد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که برای مردان اتفاق می افتد، به اندازه نصف شکستگی هایی است که خانمها تجربه خواهند کرد اما زمانی که مردی در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی لگن می‌شود، در مقایسه با خانمی که همین اتفاق برایش افتاده است، بیشتر احتمال دارد برای همیشه از کار افتاده شود. همچنین احتمال مرگ او طی یک سال نیز دو برابر خانمی است که در شرایط مشابه قرار دارد.

با این حال، متاسفانه مردان چندان توجهی به وضعیت سلامت استخوانهایشان ندارند و در سنینی که احتمال بروز خطر برایشان زیاد است نیز به فکر کنترل سلامت استخوانها نمی افتند.

یکی از دلایل این بی توجهی می‌تواند این باشد که برخی پزشکان هم از عواملی که مردان را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد، بی اطلاع هستند؛ مشکلاتی مانند بیماری  انسدادی  مزمن ریوی و درمان اختلالاتی از جمله افسردگی و ریفلاکس  معده که می‌تواند نمونه هایی از عوامل خطرساز باشد.

متخصصان می‌گویند اینکه تصور کنیم پوکی استخوان بیماری ای زنانه است، اشتباه بوده و لازم است به این بیماری در آقایان توجه بیشتری شود. تراکم استخوان مردان در سنین سالمندی و با افزایش سن کاهش یافته و با نرخ حدود ۱ درصد در سال کاهش می یابد. همچنین از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر در طول زندگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان خواهد شد.

در نتیجه متخصصان توصیه میکنند تمام مردان بالای ۷۰ سال یک آزمایش تراکم استخوان بدهند و در صورتیکه عوامل خطر دیگری برایشان وجود دارد، پس از ۵۰ سالگی و زودتر به دنبال این آزمایش باشند.

عوامل خطر رایج برای بروز پوکی استخوان و شکستگی میان مردان، و همین طور زنان، شامل این موارد میشود: سن بالا (بالای ۶۰ سال برای خانمها و بالای ۷۰ سال برای آقایان)، لاغر و کم  وزن بودن، سیگار  کشیدن، سابقه وجود پوکی استخوان در والدین، داشتن سابقه شکستگی قبلی یا سقوط و افتادن در مدت اخیر.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید