درمان های طلایی درد قلبی

درد قلبی در افراد متفاوت بسته به شرایط جسمانی، بیماری های همراه مثل دیابت و آستانه تحمل درد متفاوت است، اما در اغلب افراد درد فشارنده در پشت قفسه سینه و بین دو کتف است که به بازوها انتشار پیدا می کند و اغلب همراه با احساس تنگی نفس است. در این مقاله با راهکارهای خانگی درمان قلب درد آشنا خواهید شد.

درد قفسه سینه و قلب درد اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب دردهای قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد قلبی و عدم پیگیری درمان قلب درد به موقع می شود.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب

درد قلبی تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با انجام فعالیت شروع و یا بدتر شود و شخص بالای ۴۰ سال باشد، حتما نیاز به مراجعه به پزشک دارد تا درمان قلب درد به موقع انجام شود.

قلب دردی که معمولا یک الی دو ثانیه طول کشیده و بلافاصله تمام می ‌شود، بیشتر مواقع یک حمله قلبی نیست. در حمله قلبی، حملات بیمار به طور مکرر بروز کرده و شدت آن باعث می‌شود بیمار برای بررسی بیشتر نیمه‌های شب به اورژانس مراجعه کند.

اگر چنین دردی ناشی از تیر کشیدن یا سوزش قلب، قابل پیش ‌بینی داشته باشد، به آن آنژین قلبی پایدار گفته می‌شود. به عبارتی، آنژین پایدار یعنی  خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه‌ شما از یک حدی بیشتر شود، به درد قفسه سینه مبتلا خواهید شد که این درد ممکن است چند بار تکرار شود.

درد قلب در خواب

درد قلب در خواب

فردی که به آنژین ناپایدار دچار می ‌شود، باید فورا در بخش اورژانس، تحت نظر پزشکی قرار گیرد. علی الخصوص، اگر در خواب یا درحال استراحت به درد یا حمله قلبی دچار شود.

یکی از مواردی که باعث سردرگمی در تشخیص و تعیین تکلیف بیمارانی می‌شود که دچار تیر کشیدن قلب هستند، هم‌خوان نبودن مابین علائم و نشانه‌های بیمار با آنچه در نوار قلب یا آنژیوگرافی یا دیگر آزمایشات است.

درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب همراه با تنگی نفس، تعریق سرد و سرگیجه از علائم کمبود خون‌رسانی به قلب است.

مشکل زمانی است که بیمار برای بررسی بیشتر به متخصص قلب برای تست ورزش یا آنژیوگرافی ارجاع می‌شود و نتیجه تست‌های وی منفی است.

بسیاری از بیماران قلبی دچار تنگی گذرا در عروق قلب می‌شود که می‌تواند ناشی از استرس و هیجان، فعالیت و علل دیگر باشد، اما به محض رفع عامل مولد، رگ قلبی به حال طبیعی برگشته و تمامی علایم بیمار رفع می‌شود. این بیماران گاهی دارای نوار قلبی کاملا طبیعی هستند.

راهکارهای خانگی درمان قلب درد

قلب درد هنگام فعالیت، پس از میل غذا، زمان استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. برای درمان قلب درد در منزل راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • از فعالیت‌های بدنی ورزش های سنگین پرهیز کنید، مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله
  • و یک فعالیت فیزیکی سبک اما منظم ( مثل پیاده روی) داشته باشید.
  • پس از میل غذا استراحت کنید.
  • از خوردن غذاهای سنگین و چرب اجتناب کنید.
  • تلاش کنید تعداد دفعات میل کردن غذا را زیاد ولی حجم هر وعده غذا را کاهش دهید.

برای کاهش عوارض ناشی از  بیماری های قلبی پنج راهکار طلایی زیر را به کار ببرید:

  • کشف و کنترل عوامل خطر
  • تشخیص زودهنگام مشکل قلبی
  • درمان قلب درد به موقع
  • مصرف منظم و مرتب داروها
  • مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج

دلایل مشکلات قلبی در جوانان

طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد دردهای سینه در افراد کمتر از ۳۵ سال، درد ناشی از علل غیرقلبی است و ۱۰ درصد ناشی از مشکلات قلبی است. در این حالت بیشترین مورد غیرکرونری (عروق قلبی) است که در این حالت ممکن است بیماری دریچه‌ای یا درد عضلات بین دنده ای مطرح باشد.

اکثر دردهای قلبی در افراد کمتر از ۳۵ سال، ارتباطی با گرفتگی رگ‌های قلبی ندارد، درد قفسه سینه و درد قلبی در این سنین ممکن است به علت بیماری مادرزادی قلبی یا پرولاپس (افتادگی) ساده دریچه قلب باشد.

قوی شدن عضلات سینه در پسرها و انجام ورزش‌هایی سنگین مانند وزنه برداری، بسکتبال و یا سایر ورزش‌های دستی و بدنسازی به شکل حرفه‌ای می‌تواند عامل ایجاد قلب درد در جوانان باشد.

قلب درد در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی، اکثراً ناشی از رشد عضلانی مربوط به این سنین است که مسئله مهمی نیست.

درد در زنان جوان ۲۰ تا ۲۵ ساله، اغلب یه دلیل افتادگی ساده دریچه میترال قلب بوده و درد ایجاد شده ناشی از کشش این دریچه است، در بعضی موارد نیز درد به دوران بلوغ مربوط می‌شود و اهمیت چندانی ندارد. در صورتی که افراد کمتر از ۳۵ سال هر روز یعنی به صورت متناوب و پیوسته احساس درد کنند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

در سنین کمتر از ۳۵ سال پزشک متخصص با انجام یک معاینه ساده و نهایتا گرفتن یک نوار قلبی توضیحات کافی را به بیمار ارائه می‌کند و نیازی به انجام سایر اقدامات تشخیصی نیست، ولی در سنین بالای ۳۵ سال باید موضوع جدی گرفته شود و پیگیری‌های لازم با صلاح‌دید پزشک در اسرع وقت انجام شود.

در ویدیو زیر به طور خلاصه مفید خواهید دید چرا مشکلات قلبی در حال افزایش است.

 

۱- کلسترول بالا

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟

۲- فقدان فعالیت فیزیکی

درباره شروع یک برنامه ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

۳- اضافه وزن

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و پرسش از پزشک متخصص قلب اینجا کلیک کنید

4.3/5 - (47 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

26 نظر
  1. سارا موسوی می‌نویسد

    من تا حالا چند بار قلبم تو خواب درد گرفته بود ولی علت آن را نمی دانستم
    خیلی ممنون از مطالبتون

  2. الی می‌نویسد

    عالی بود استرس من خیلی کمتر شد . من نوار قلب و اکو دادم پارسال سالم بود . ولی الان به خاطر شرایط تهران من استرس داشتم حدود یک ماه باعث شده یکم درد قفسه سینه داشته باشم . که تحقیق کردم و دیدم برای لسترس هستش . ممنونم

  3. سما می‌نویسد

    سلام من ۵ ماهه که قلبم درد میکنه انگار کسی از پشت به قلبم چاقو میزنه!و قفسه سینه ام خیلی درد میکنه همیشه هم دست چپم سست میشه و پشت قلبم هم درد میکنه. به نظرتان من بیماری قلبی دارم؟ ۱۵ سالمه

    1. Hadis می‌نویسد

      دقیقامنم این طوری میشممممم همین الان خیلی شدید شده قلب دردم کسی راهی بلده?

    2. مریم می‌نویسد

      اره باید بری دکتر

    3. مهدیس می‌نویسد

      سلام مادر بزرگ من وسط سینه اش درد می کنه پشت کمرش هم درد می کنه ومیگه قلبم هم درد می کنه ودکتر هم نمیره میشه به ما بگید که چیکار کنیم اگه پاسخ سوال من رو بدید ممنون میشم با تشکر

  4. رعنا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من حدود ۵ یا۶ هست قلبم تیر می کشد بیشتر در مواقع استرس وعصبی وترس وبعضی اوقات در خواب که باعث تیر کشیدن قلب و تنگی نفس می شود به نظرتون این نشانه ی بیماری قلبی سنم۲۰ سال هستم ممنون می شوم بهم جواب دهید

    1. ناشناس می‌نویسد

      چرا وقتی می خوابیم طرف قلبمون سنگین میشه نمی تونیم روی قلبم بخوابم

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشیدمیخواستم بدونم چراوقتی قلب دردمیگیرم دردش باعث کبودی پشتمم میشه وچه چیزی بایدبخورم

  6. ناشناس می‌نویسد

    سلام من بخاطریک استرس اتاالان۲۴ساعته که دچار تیرکشیدن وسوزش قلب شدم لطفااگه میشه بگین چیکاربایدبکنم تااین دردتسکین پیداکنه

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من من چند روز است دچار درد بغل شدم واز این ناحیه سخت در مشکیل هستم فکر مکنم درد سنگین است که اینگار درد قلب است چون یگ پام هم موقع که بغلم درد داره حالت بهیس میشود پس جناب دکتر راهی درمانش چه است

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من چندوقته از ناحئه ی قلبم احساس داغی میکنم وبعداز چن دقیقه خودبخود خوبمیشه ولی از دیروز این داغی باتپش همراهه

  7. علی می‌نویسد

    سلام… ببخشید من یک پسر ۱۶ساله هستم و گاهی وقتا که دراز کشیدم و بلند میشم بالای قلبم درد میگیره و یا بیشتر از یه حدی نمیتونم نفس تو شسم جمع کنم چون درد میگیره.دلیلش چیه؟ایا یدنم دچار مشکلی شده یا نه؟؟

  8. مریم می‌نویسد

    با سلام ووقت بخیر
    ببخشید من پسرم بعضی اوقات هنگام نفس کشیدن سمت چپ زیر قفسه سینش به شدت درد می گیره ومن خیلی ناراحتم علتش چی می تونه باشه ده سالشه وخواهرش هم پرو لاپس قلبی داره

  9. مارال محبی می‌نویسد

    سلام
    مامان من ۳۶ سالشه وقتی عصبی میشه قلبش درد شدیدی میگیره نفسش باهاش بند میاد چیکار میشه کرد ؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      خب عصبیش نکنید

    2. مریم می‌نویسد

      اره باید بری دکتر
      باید بره دکتر

      1. عاطفه می‌نویسد

        سلام ببخشید من دوشب هست که قلب درد دارم و امشب شدید تر شده دکتر رفتم نوار قلب دادم گفت مال اضطرابه ولی من اضطراب ندارم نمیدونم خیلی درد داره چیکار کنم تورو خدا کمک کنید

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام اقای دکتر من ۳۷ سالمه چند روزی که قلبم درد میکنه تنگی نفس هم دارم دو بار دکتر عمومی رفتم اکو یی که مال ۶ماه پیشه و نوار قلب که تازه گرفتمو نشون دادم میگن حساسیته چیزی نیست ولی من خیلی اذیت میشم احساس میکنم داخله قلبم آشوبه

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      اگر خیلی نگران هستید می توانید همراه با مدارک خود به متخصص قلب مراجعه کنید

    2. ناشناس می‌نویسد

      من خلی توی سینه چپم درد میکنه حالت سوزش داره چیکار کنم ممنون میشم

  11. مجتبی جعفری می‌نویسد

    سلام جناب دکتر دوهفته ای که کمی قلبم یکسره دردمیگیره ۳۸سالمه و نوارقلب نگرفتم
    لطفا راهنماییم کنید سپاسگزارم

  12. پیمان فتحعلی زاده می‌نویسد

    سلام دکترجان وقت بخیرمن همسرم قلبش دردمیکنه بردم دکترهمه آزمایشات روانجام دادیم دکترگفت دوتارگهای قلبش شل شده وقلبش ضعیف شده داروداده امااصلن دردقلبش خوب نشده وبدجوری هم تنگی نفس داره چه بایدکردتاحالش خوب بشه خیلی متشکرم

  13. دلیری می‌نویسد

    سلام من ۲۲سالمه چندروزه قلبم تیرمی کشه لازمه به پزشک مراجعه کنم

  14. امید می‌نویسد

    سلام من ۱۷سال سن دارم .
    داشتم یه جسم سنگین رو جابه جا میکردم که ناگهان قلبم گرفت و الان چند روزه نمیتونم هیچ کاری انجام بدم حتی نمیتونم صاف بایستم هر بار که نفس عمیق میکشم با درد شدید مواجه میشم.ممنون میشم اگه کمکم کنید خوب شم.

  15. مبینا گلی پور می‌نویسد

    درد در ناحیه قفسه سینه دارد ثابقه بیماری قلبی نداره ولی پزشک گفته بتید بره اکو بگیره چگونه از سکته ناگهانی در شب جلوگیری کنیم تو خونه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید