چرا گریه نمی کنید؟

مردهایی که کمتر اشک می‌ریزند و زنانی که بیشتر جلوی گریه کردن خود را می‌گیرند از مزایایی که این اشک‌ها برای سلامت بدنشان دارد احتمالا اطلاعی ندارند. در غیر این صورت راحت‌تر اشک می‌ریختند.

به گزارش نبض ما به نقل از عصرایران، اشک‌ های شما باکتری‌ ها را از چشمان تان می‌شوید. دلیل آن این است که در اشک‌ های شما لیزوزیم وجود دارد، هورمونی که در شیر و بزاق انسان یافت می‌ شود.

جلوی اشک‌ های تان را نگیرید زیرا زیان این کار بر سودش می‌چربد. نگاهی به فواید گریه کردن و آنچه در هنگام گریستن رخ می‌دهد، فواید آن را بیشتر و بهتر نشان می‌ دهد:

سم‌ ها را آزاد می‌ کنید

شما در زمان ناراحتی، فقط گریه نمی‌ کنید. گریه کردن، پاسخ بدن شما به استرس بیش از اندازه است. شما با گریه کردن، بدن خود را از کورتیزول می‌ رهانید. کورتیزول هورمونی وابسته به استرس است که اگر میزان آن از تعادل خارج شود، بصورت بالقوه به سلامتی شما آسیب می‌ زند. حضور این هورمون در سطوح بالا و به شکل مزمن، می‌ تواند به طیف گسترده‌ ای از مشکلات همچون اختلالات خواب، پایین آمدن پاسخ ایمنی و افزایش وزن در ناحیه شکم بینجامد.

باکتری‌ ها را از میان می‌ برید

اشک‌  های شما باکتری‌ ها را از چشمان تان می‌ شوید. دلیل آن این است که در اثر گریه کردن اشک‌ های شما لیزوزیم وجود دارد، هورمونی که در شیر و بزاق انسان یافت می‌ شود. زمانی که شما گریه می‌ کنید، لیزوزیم آزاد می‌ شود و بیش از ۹۰% از باکتری‌ ها را در مسیرش می‌ کشد. بنابراین گریه کردن نه تن‌ ها، سم‌ ها را از بدن تان آزاد می‌ سازد بلکه سم‌ های دیگری را هم که در سطح بدن شما لانه کرده‌ اند، نابود می‌ سازد.

بینایی تان را بهبود می‌ بخشید

آیا تا به حال شده که پس از یک روز طولانی کاری به خانه برشد و متوجه شوید که دیدتان اندکی تار شده است؟ در طی روز، غشاهای چشم شما با از دست دادن آب، خشک می‌ شود که این سبب می‌ شود شما توانایی متمرکز کردن چشم تان را از دست بدهید. گریه کردن، این غشا‌ها را مرطوب می‌ سازد که به احیای کارایی کلی چشم تان می‌ انجامد.

حالتان را بهبود می‌ بخشد

گریه کردن، با آزاد ساختن هورمون‌ های ویژه‌ای از بدن شما، استرس را فرو می نشاند. آشکار است که این موضوع تأثیر مثبت شگرفی روی حالت کلی شما می‌ گذارد. مطالعه‌ ای که در سال 2008 توسط دانشگاه فلوریدای جنوبی انجام گرفت، نشان داد که 90% از افرادی که در موقعیت‌ های استرس زا  ، به گریه کردن روی می آورند، بهبود قابل توجهی در حالت کلی شان گزارش کردند. آن‌ هایی که گریه کردن را فراموش کره اند، در رویا رویی با دشواری‌ ها، به گریزگاه‌ های کمتری تکیه می‌ کنند.

شما با عواطف و احساسات خود رو در رو می‌ شوید

افرادی که می‌ گویند نمی‌ گریند، به احتمال زیاد از این حقیقت که چیزی برای گریه کردن دارند، می‌ گریزند. هرکس چیزی دارد که برایش بگرید و نباید از این جهت خجالت بکشد. همین که بدانیم در رویارویی با یک بحران عاطفی چگونه با آن برخورد کنیم، به خودی خود و به اندازه کافی کاری دشوار است. این که در یک موقعیت احساسی جلوی اشک‌ هایمان را هم بگیریم تا چیزی در چهره ما پدیدار نشود، حتی تلاشی بیشتر می‌ طلبد و تنها به افزایش استرس می‌ انجامد.

ارتباطات را بهبود می‌بخشید

اگر یکی از نزدیکان شما، شروع به گریه کردن کند، شما به صورتی غریزی متوجه می‌شوید که مشکلی در کار است. برای چنین ارتباطی، ضرورتی ندارد که از واژه‌ها استفاده کنیم. گریه کردن می‌تواند گونه‌ای از حرف زدن هم باشد، ممکن است شخصی وانمود کند که حالش خوب است ولی گریه‌ اش روشن می‌سازد که او آزرده است. گریه کردن هم با برداشت عینی و هم با برداشت استعاره‌ای، می‌تواند دریچه‌ها را به سوی احساسات و اندیشه شخص بگشاید و می‌تواند عامل تسریع کننده‌ای برای گفت‌ و گوهایی عمیق و بسیار ضروری میان دوستان و شریکان زندگی باشد.

خودتان را در برابر عوامل آزاردهنده محافظت می‌کنید

اشک‌ ها تنها در هنگام ناراحتی تان تولید نمی‌ شوند. آن‌ ها پاسخ طبیعی بدن در برابر مواد خارجی هستند که با چشم برخورد می‌ کنند. زمانی که چشمان در تماس با ذرات غبار، شن، یا خاک قرار می‌ گیرند، پاسخ طبیعی بدن شما این است که اشک بریزد.

این کار، غشای درون چشمان شما را از خراش یا آلودگی حفظ می‌کند. دلیل اشک ریختن شما درهنگام بریدن پیاز، این است که با برش دادن، پیاز گازی را آزاد می‌ کند که به چشم حمله می‌ کند. گریه کردن به چشم اجازه می‌ دهند که از خود در برابر عوامل آزار دهنده محافظت کند.

شما وضعیت کلی سلامتی خود را بهبود می‌ بخشید

گریه می‌ تواند شماری از نتایج مثبت از جمله بهبود خلق و خوی، پایین آوردن میزان استرس، و محافظت از چشم در برابر باکتری‌ ها را برای سلامتی به ارمغان آورد. ولی آیا می‌ دانستید اشک‌ هایی که درنتیجه گریه کردن احساسی جاری می‌ شوند، 24% بیش از دیگر انواع گریه کردن شامل مقادیر پروتئین آلبومین است؟ این به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌ کند.

گریه کردن می‌ تواند در مبارزه با دیگر مسائل رایج سلامت جسمی همچون فشار خون  بالا، چاقی و دیابت نیز کمک کند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید