آشنایی با خواص گل ختمی

گل ختمی مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به همین دلیل از این گیاه تنها در باغبانی و تزیین باغچه استفاده نمیشود و استفاده درمانی و پزشکی هم دارد.

انواع گل ختمی

همانطور که گفته شد این گیاه مزایای ارزشمند زیادی دارد. ارتفاع این گیاه حدودا ۲ متر میباشد. گیاه ختمی دارای ترکیبات خاصی است، که برای نرم کردن مجرای تنفسی فوق العاده مفید است. این گیاه در رنگ های مختلفی وجود دارد که شامل:

  • ختمی بنفش
  • ختمی سفید
  • ختمی سیاه
  • گل حتمی زرد
توجه: خواص ختمی بنفش، نسبت به خواص گل ختمی زرد و سایر خمی‌ها بیشتر است.

فواید ریشه ختمی

ریشه گیاه ختمی خواص بسیار زیادی دارد، از جمله:

  • ضددرد
  • ضدباکتری
  • ضدسم
  • ضد التهاب
  • ضدسرفه
  • ضدعفونی کننده
  • ضداحتقان
  • ضد کرم
  • ادرارآور
  • درمان خلط گلو
  • کاهنده قندخون
  • محرک سیستم ایمنی بدن
  • ملین و مسهل
  • سلامت پوست و مو

همچنین ریشه گیاه ختمی ناراحتی‌های پوستی را برطرف کرده و پوست را نرم می‌کند.

خواص گل ختمی برای مو

میتوان به جرات گفت این گیاه برای مو بهترین ماسک و شامپوی طبیعی برای پوست و مو و مناسب ترین جایگزین برای شامپوهای شیمیایی است. از این ماسک و شامپوی طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو، درمان شوره و خارش سر استفاده میشود. در زمان های قدیم خانم ها از شامپوهای طبیعی استفاده می کردند. به همین دلیل موهای بلند، محکم و جذاب داشتند!

ماسک گل ختمی برای مو

برای تهیه شامپو و یا ماسک گل ختمی برای مو، ابتدا  ختمی سفید که خشک باشد را آسیاب می کنیم تا نرم نرم شود و الک می کنیم (اگر ختمی سفید هم نباشد اشکال ندارد هر چند سفید بهتر است). سپس مقدار یک قاشق غذا خوری از آن را در ظرفی ریخته و روی آن دو لیوان آب داغ یا ولرم می ریزیم و از ۵ دقیقه تا نیم ساعت منتظر می مانیم تا لعاب پیدا کند. سپس با یک جوراب زنانه تمییز آن را صاف می کنیم و استفاده می کنیم.

این ماسک چون طبیعی است و ماده نگهدارنده ندارد، قابلیت نگهداری طولانی نداشته و حداکثر تا ۳ روز قابل استفاده است. اما هنگام ورود به حمام می‌توان طی ۵ دقیقه الی ۱۰ دقیقه هم به صورت فوری آن را درست کرد.

گل ختمی برای پوست

 استفاده از گیاه ختمی روی پوست باعث جوانسازی آن میشود.  گیاه ختمی، در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای زخم‌ها بسیار موثر است. پوست را مرطوب می‌کند وباعث نرمی و درخشش آن می‌شود. این گیاه، پوست را نیز هیدراته کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

گل ختمی برای پوست

ماسک گل ختمی و بابونه

برای تهیه این ماسک فوق ‌العاده، یک قاشق غذاخوری ختمی و یک قاشق  بابونه را در به یک لیوان آب  اضافه کرده و روی شعله بگذارید تا بجوشد. سپس این ماسک را با یک پارچه تمیز صاف کنید،  پنبه تمیز برداشته و در آن بغلتانید، سپس به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرا دهید. بعد از بیست دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

توجه: ماسک گل ختمی و بابوبه برای پیشگیری و درمان انواع جوش‌ صورت بسیار مفید است.

ماسک گل ختمی و ماست

برای تهیه ماسک گل ختمی و ماست، ماست را با مقداری نعنا، آویشن و  ختمی مخلوط نمایید. این ماسک را روی سطح پوست صورتتان قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. توجه کنید، اگر از آویشن، نعناع و گل ختمی تازه برای تهیه این ماسک استفاده می‌کنید، فقط آن را با ماست مخلوط کنید. اما اگر از ختمی خشک شده میخواهید استفاده کنید، باید یک قاشق آب لیمو به مخلوط ماسک خود اضافه کنید.

توجه: از این ماسک برای پوست های مختلط و خشک می‌توانید استفاده کنید چراکه باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود.

بخور گل ختمی و بابونه

یکی از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌های سرسیاه صورت و پاکسازی پوست موثر است، استفاده از بخور گیاهان دارویی می‌باشد. برای تهیه این بخور، ابتدا پوست را با آب ولرم و صابون شسته، مقداری بابونه و ختمی را مانند چای دم کرده، پوست را بخور دهید.

بخور گل ختمی برای پوست صورت

این بخور فواید زیادی برای صورت دارد. از جمله پوست صورت را شاداب کرده، جای جوش‌ها را کمرنگ می‌کند و از ایجاد جوش‌های جدید پیشگیری می‌کنید.

بخور گل ختمی برای سرماخوردگی

با توجه به اینکه گیاه ختمی ضدعفونی کننده است،  این بخور می‌تواند برای درمان سرماخوردگی شما بسیار مفید باشد.

مضرات گل ختمی

ختمی گیاه مفید و بی‌ضرری است، فقط زنان باردار و مادران شیرده، نباید این گیاه را مصرف کنند. همچنین افرادی که سرد مزاج هستند، حتماً باید ختمی را همزمان با عسل مصرف نمایند.

گل ختمی در بارداری

بر اساس طب اسلامی، مصرف گل ختمی و برخی از داروهای گیاهی در دوران بارداری  می‌تواند منجر به سقط جنین شود. طبق تحقیقات ابوعلی سینا، پدر طب در ایران، هر ماده غذایی که باعث تکرر ادرار و مدفوع شود ممکن است به سقط جنین بانجامد. همچنین  خوراکی و موادغذایی و گیاهان افزایش‌دهنده خون‌ریزی دوران پریودی، نیز می‌توانند با خطر سقط جنین همراه باشند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محمد علی می‌نویسد

    ازشما رویگل ختمی روینبض ما ما خیلی متشکرم .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید