درمان داغ شدن کف پا چیست؟

افراد زیادی هستند که از داغ شدن کف پا زجر می کشند و معمولا این احساس ناشی از آسیبی است که به اعصاب پا وارد شده و ممکن است در صورت آسیب و بیماری، این داغ شدن پا بیشتر شود.

ارزیابی دقیق درد و داغ شدن کف پا امری حیاتی بوده تا بتوان تشخیص دقیقی از علت این حس داشته و در نتیجه درمانی مناسب را در اختیار بیمار قرار داد.  در ادامه به معمول ترین دلایلی که منجر به داغ شدن کف پا می شود، علائم و راهکارهای درمان می پردازیم.

علت داغ شدن کف پا

داغی کف پا می‌تواند علل متختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی چند علت مهم آن می‌پردازیم:

۱- نوروپاتی محیطی

این عارضه ناشی از آسیبی است که به اعصاب پا وارد شده و از معمول ترین دلایل این عارضه است. این عارضه در افرادی که دچار دیابت هستند و یا شکستگی و عفونت دارند شایع است که معمولا همراه با ضعف و یا احساس سوزن سوزن شدن کف پا خود را نشان می دهد و ممکن است ایجاد عدم تعادل کند.

روش های درمان داغ شدن کف پا که ناشی از نوروپاتی محیطی است با توجه به علت نوروپاتی محیطی تعیین می شود که باید برای درمان آن به پزشک متخصص رجوع کرد.

۲- نوراما مورتون

این بیماری ضخیم شدن اعصاب محیطی کف پا است که می تواند ناشی از حالت غیر عادی پا، فعالیت های بیش از حد و پر تکرار و دویدن با کفش نا مناسب و پوشیدن کفش پاشنه بلند باشد که در نتیجه آن کف پا داغ می شود. معمول ترین علائم این بیماری شبیه به آن است که بر روی سنگ ریزه بدون کفش ایستاده اید.

برای درمان این بیماری استراحت کردن، یخ گذاشتن، دارو های ضد التهاب و استفاده از کفش مناسب توصیه می شود و باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

علت سوزش کف پا را در این مقاله بخوانید

نوراما مورتون و پای داغ

۳- بیماری عروق محیطی (PVD)

این بیماری گرفتگی سرخرگ های کل بدن به جز اطراف مغز و قلب انسان را شامل می شود که جریان خون را محدود می کند، همچنین با نام بیماری سرخرگ محیطی هم شناخته می شود.

علت این بیماری ضخیم شدن و نازک شدن دیواره ی سرخرگ ها و یا انعقاد خون است. از علائم آن داغی کف پا به هنگام راه رفتن، ضعف و گرفتگی عضلانی، تغییر رنگ پوست، کاهش رشد مو و ناخن است.

هدف اصلی درمان این بیماری کاهش و بهبود علائم آن و متوقف نمودن پیشرفت بیماریست. معمولا تغییر الگوی زندگی و ورزش منظم، ترک دخانیات و رژیم غذایی سالم توصیه می شود. در بدترین شرایط ممکن است نیاز به جراحی باشد.

۴- متاتارسالژی

از جمله علت داغ شدن کف پا، متاتارسالژی است. خارش و التهاباتی که در استخوان و بافت پیرامون متاتارس ایجاد می شود را بیماری متاتارسالژی می گوییم. پیاده روی و یا دویدن بیش از حد، ضعف و گرفتگی عضلانی و کفش نامناسب نیز می تواند منجربه ابتلا به این بیماری بشود.

از علائم این بیماری احساس داغ شدن کف پا ( پایین تر از انگشت بزرگ پا) است که به هنگام راه رفتن و ایستادن بیشتر می شود و به مرور زمان این داغی، شدت می یابد. برای درمان این بیماری استراحت، یخ گذاشتن، ورزش، پدهای مناسب و برای درمان دقیق تر مراجعه به پزشک، توصیه می شود.

۵- سندرم تونل تارزال (استخوان قوزک پا Tarsal)

فشردگی اعصاب تیبالی که از تونل تارزال که در بخش داخلی پا نزدیک به قوزک پا است عبور می کند و منجر به داغی کف پا می شود. تومور، کیست، گانگلیون (توده ای از بافت ها زیستی) و ورم پا می تواند منجربه این بیماری بشود.

داغ شدن کف پا، سوزن سوزن شدن کف پا، بی حسی پاشنه و انگشتان پا از علائم این بیماریست و معمولا یک پا را تحت تاثیر قرار می دهد. برای درمان استراحت، ورزش و مراجعه به پزشک توصیه می شود.

۶- دیابت

در افرادی که دچار دیابت نوع حاد هستند ممکن است به اعصاب محیطی آسیب برسد. این افراد در اثر بالا بودن قند خون در مدت طولانی که در نهایت سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد، به نوروپاتی دیابتی مبتلا می شوند.

بیمار دچار داغی کف پا و دست می‌شود. معمولا داغی هنگام شب شدید تر می شود. و این امر همراه با ضعف عضلانی است. درمان این بیماران همانند درمان دیابت است. آن ها باید منظم و متناوب قند خون خود را تنظیم کنند.

چرا مچ پا درد می کند؟ اگر از درد مچ پا رنج می برید، این مقاله را بخوانید

۷- سندرم داغ شدن کف پا

همچنین با نام سندرم گریرسون-گوپالان شناخته می شود که نوعی آسیب به فیبر های عصبی پا است. تقریبا عامل مشخصی ندارد اما این نوع بیماری مرتبط با کمبود ویتامین B، دیابت، کم کاری تیروئید، آرتروز روماتوئید و مشکلات کلیوی است که معمولا این نوع سندرم را ژنتیکی در نظر می گیرند.

این بیماری همراه با داغی کف پاست و معمولا این داغ شدن تا زیر زانو می رسد. این داغ شدن هنگام شب بیشتر شده و همراه با سوزن سوزن شدن و بی حسی پا است.برای درمان این بیماری معمولا حمام آب سرد، مکمل ویتامین B و کفش مناسب نیز توصیه می شود.

ماساژ دادن پا

دلایل دیگر داغ شدن کف پا

۱- کم کاری تیروئید

کاهش سطح هورمون های تیروئید ممکن است منجربه تورم شده و بر روی اعصاب فشار وارد کند که منجربه داغی کف پا می شود.

۲- اعتیاد به الکل

مصرف بیش از حد الکل به سیستم عصبی آسیب زده و منجر به داغی کف پا می شود.

۳- شیمی درمانی

بعضی از شیمی درمانی ها منجربه وضعیتی بنام اریترومایستزیم کف پا (Palmar-Plantar erythrodysesthesia) می شوند که علائمی نظیر تورم، قرمزی و داغی کف پا دارد.

۴-کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌های اساسی از جمله ویتامین B12 

۵- ایدز

تقریبا یک سوم افرادی که مبتلا به ایدز هستند از آسیب عصبی رنج می برند که منجربه داغی کف پا می شود.

۶- بیماری های مزمن کلیوی

در صورت نقص در عملکرد کلیه و عدم دفع کامل سموم بدن، ممکن است این سموم منجربه داغ شدن کف پا شود.

داغ شدن کف پا نشانه چیست

در بیشتر موارد داغ شدن کف پا مسئله بزرگی نیست که ایجاد نگرانی کند اما در بعضی موارد ممکن است این مسئله نشانه ای از یک بیماری جدی، سکته و یا انعقاد خون باشد. اگر کف پایتان ناگهان شروع به داغ شدن کرد بابد به پزشک متخصص رجوع کرده تا تمامی عوامل ممکن بررسی شود.

درمان داغ شدن کف پا

بطور کلی برای درمان داغ شدن کف پا می توانید با استفاده از روش های خانگی زیر به بهبودی برسید.

  • شستن پاها با آب سرد به پایین آمدن دمای بدن بسیار کمک کننده است.
  • خوردن سرکه سیب با تنظیم ph بدن راه حلی برای درمان داغ شدن کف پا محسوب می شود.
  • زرد چوبه به علت کاکامین موجود در آن جریان خون را در سرتاسر بدن تنظیم نموده و خاصیت ضد التهابی دارد.
  • زنجبیل به علت داشتن ترکیبات فعال برای تنظیم جریان خون بسیار مفید بوده و در نتیجه باعث پایین تر آمادن دمای پا می شود.
  • به نقل از گیاه شناسان آویشن برای درمان داغی کف پا مناسب بوده و برای تنظیم جریان خون و باز کردن رگ هایی که دچار گرفتگی هستند هم مناسب است.
  • ویتامین B3 یا همان نیاسین برای تقویت سیستم عصبی و جریان خون مفید بوده و منجربه پایین آوردن دمای کف پای شما می شود.
  • ماساژ دادن کف پا همراه با روغن زیتون یا نارگیل و یا روغن خردل برای درمان بی حسی و ضعف پا که بر اثر داغی کف پا اتفاق افتاده، مفید است.

ماساژ دادن کف پا

  • ورزش کردن نیز با توجه به تنظیم سیستم گردش خون مفید بوده و از اختلالات سیستم عصبی جلوگیری می کند.

با توجه به موارد گفته شده در صورت داغ شدن کف پا بصورت مستمر و پیاپی اکیدا توصیه می شود به پزشک متخصص رجوع کرده و با انجام آزمایشات مختلف از علت و نحوه ی درمان مطمئن شوید و تنها به این مطالب گفته اکتفا نکنید.

تشخیص داغ شدن کف پا

بیشتر افرادی که دچار داغى کف پا هستند علتى احتمالی (مانند دیابت) دارند که باید شناسایی شوند.  برای این افراد،  تشخیص داغى کف پاها به دلیل نوروپاتی ساده است و به آزمایش اضافی احتیاج نیست.

در معدودی از افراد که احساس داغى ناگهانی مى کنند و این حس به سرعت رو به وخامت مى رود و یا دلیل قابل توجیهی براى بروز آن ندارند، ممکن است برای تشخیص صحیح به آزمایش هاى بیشتری نیاز باشد.

این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • الکترومیوگرافی (EMG): آزمایش عملکرد عضلات با ثبت فعالیت الکتریکی درون عضلات. برای آزمایش EMG ممکن است یک کاوشگر (پراب) بر روی پوست قرار دهند و یا ممکن است یک سوزن وارد عضله کنند.
  • مطالعه هدایت عصبی: یک مطالعه هدایت عصبی، توانایی اعصاب در انتقال ضربه ها را آزمایش می کند. یک عصب تحریک می شود و پاسخ در عضله کنترل شده توسط آن عصب اندازه گیری می شود.
  • تست های آزمایشگاهی: بعضی اوقات ممکن است انجام دیگر آزمایش ها مانند آزمایش خون، ادرار یا مایعات نخاعی برای تشخیص علت داغى کف پاها توصیه شود. میزان ویتامین را می توان با یک آزمایش خون ساده بررسی کرد.
  • بیوپسی عصبی: این تست به ندرت توسط پزشک توصیه مى شود. در این تست یک قطعه از بافت عصبی را بریده و آن را با میکروسکوپ بررسى مى کنند.

برای مشاوره رایگان با فوق تخصص غدد و متابولیسم بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاوره پزشکی

ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

4/5 - (60 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 نظر
  1. علی ابراهیمی می‌نویسد

    سلام خسته نباشیدخدمت تمامی دوستان عزیز لطفا راهنمایی کنید خیلی ازداغ شدن کف پارنج میبرم دکتر رفتم فایده نداشت شبا بیشترجلوباد کولر میخوابم یا پنکه میزنم مستقیم روپاهام تاخوابم ببره من عضوپیست موتورسواری هستم هرکسی ی نظرداد گفتن بیشتربه خاطر موتورسواری هست پریدن ضربه خوردن گف پاهات ولی ازکفش مخصوص اسنفاده میکنم‌ به ای خاطر حدود ۵ماه موتور سوارنشدم ولی فایده نداشت دوچرخه سواری کردم پیاده روی کردم ولی هنوز همونجورم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم باتشکرازتمامی دوستان

    1. تابش اصلانی می‌نویسد

      سلام منم مثل شما بودم.۱۰ شب قرص فیفول..قرص اهن خارجی بخور.۳ تا امپول ب ۱۲ بزن .و چای کم بخور .شبها چای نخور .خوب میشی حتما حتما.علتش فقر اهن خون میباشد که با ازمایش نشان داده میشه

    2. ناشناس می‌نویسد

      با سلام منم دست و پاهام خیلی داغ می شه
      انقدر داغ میشه که از پا درمیارم
      علتشم متوجه نمیشم دکتر رفتم برام سونو گرافی
      نوشت گفتش شاید عفونت مثانه داشته باشی
      که اونم جوابش گرفتم مشکلی نداشت
      نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
      متشکرم

      1. ناشناس می‌نویسد

        ناراحتی‌عصاب‌‌داری

      2. ناشناس می‌نویسد

        ناراحتی‌عصاب‌‌میتونه‌چنین‌کنه

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام.به مدت یک ماه روغن زیتون خوب وعالی تهیه کنید شبا به کف پا مالش و ماشاژ بدهید وبا مشبا کف پا را پوشش بدهید.انشاالله موثر است.تا صبح بماند

    4. Farzane می‌نویسد

      آیا پاهاتون از زانو ب پایین ورم هم میکنه؟

    5. پیمان می‌نویسد

      ناراحتی‌عصاب‌‌میتونه‌چنین‌کنه

  2. مریم می‌نویسد

    سلام یکی به من کمک کنه من شبا از داغی کف پای چپم خوابم نمیبره بیشتر وقتام از خواب بیدار میشم ، درد عجیبیه چی بگم اصلا نمیشه گفت درد ،کف پای چپم داغ و سنگین و بی حس میشه،
    فقطم پای چپ هزار تا راه درمان رفتم فایده نداره بعضی شبا گریه میکنم

    1. رسول مهدی رضایی می‌نویسد

      سلام .. تجربه ی من میگه مشکل از دیسک و کلا ستون فقرات و کمره … که احتمالا عصب پای چپتون آسیب دیده .. برین پیش متخصص مغز و اعصاب

    2. تابش اصلانی می‌نویسد

      علتش کمبود فقر اهن خون میباشد.با گپسول فیفول قرص اهن خارجی مشگل شما حل میشه.چای شبها نخور .امپول ب۱۲ بزن ودشب یکی..

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام دوستان ماست وسدررامخلوط کرده وشب به کف پابمالیدانشالله خوب میشویدمن امتحان کردم

    3. مسعود می‌نویسد

      من کف پام داغ دقیقه مثل شما

      1. ناشناس می‌نویسد

        من دارم میمیرم از داغی کف پای چپ

      2. امیر می‌نویسد

        من ناگهان دیشب کف پا کمی پایین از انگشتان پای چپم شروع به داغ کردن کرده البت بیمار قند دارم ولی خیلی بالا نیست میتون علتش از قند خون باشه لطفا پاسخ بدید ممنون میشم

      3. جواد می‌نویسد

        برای داغی کف پا چه کاری باید انجام بدهیم تا بهبود پیدا کند لطفا جواب بدهید

    4. ناشناس می‌نویسد

      سلام.به مدت یک ماه روغن زیتون خوب وعالی تهیه کنید شبا به کف پا مالش و ماشاژ بدهید وبا مشبا کف پا را پوشش بدهید.انشاالله موثر است.تا صبح بماند

  3. siteseven.ir می‌نویسد

    ممنون از شنا

  4. معصومه می‌نویسد

    سلام من یکی دوبار پاهام شب بیقرار شد طوری ک میخاستم جداش کنم از بدنم با مشت میکوبیدم بهش اصلن تا الان اینطوری نشده بودم .برادرزادم ۴ سالشه شبها پاهاش بیقراره میگ درد میکنه داغ میشه پاهاش براش ک میگیرم راحت میخوابه گرمای پاهاش کم میشه ولی کف پاهاش همچنان داغ هست اگ پاهاش و نگیرم دوباره داغ میشه نزدیکای صب دیگ پاهاش داغ نیس به اون شدت ولی کف پاهاش داغه مطالعاتی ک داشتم از اینترنت سندروم پاهای بیقرار بود خیلی اذیته موقع خواب میشه بگید ب کدوم متخصص باید مراجعه کرد؟ممنونم

  5. تابش اصلانی می‌نویسد

    بنده بعد از ۲۰ سال درمان شدم.کمبود فقر اهن داشتم.با مصرف قرص اهن خارجی …فیفول….و زدن امپول ب ۱۲ و ب کمپلس .الان پاهام سرد میشه بجای داغ شدن.راستی باید مصرف چای رو کم کنید و شبها چای نخورید.امتحان کنید بعد ۱۰ روز داغی پاها درمان میشه.

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام بنده شبا فقط اب و روزا چایی خیلی کمرنگ میخورم باز پاهام داغ داغ حتی توروز ولی تا عصر سرپام وخیلی سرپام

      1. Farzane می‌نویسد

        شما مثه منی.ب نظرم عضله های ساق پات ضعیف شدن .با ورزش ساق پا روزانه خیلی بهتر میشی.یا بهتره بگم کلا رفع میشه

  6. علی رضا می‌نویسد

    سلام خستا نباشید . کف پاهای من احساس سوزش شدید وجود دارد . چه چیزی بخورم یا نخورم تا بهتر شود و بهبودی حاصل یابد؟.سن من حدود۷۶ سال است کمی هم مشکل دیابت دارم.با تشکر .

  7. صبا می‌نویسد

    با سلام چند شبه کف پاهام والبته دستام کمتر داغ میشه امکان داره بخاطر عفونت دندان باشه دکتر دندانپزشک رفتم گفت این کار من نیست و باید به متخصص اینکار مراجعه کنی و نوبتم برای سه هفته ی دیگس ..فک میکنم دندونم عفونت داره ..عفونت دندان چه مشکلاتی رو باعث میشه؟؟و البته آزمایش خون رفتم گفتن مشکلی نداری..عفونت اگه از دندان باشه مشخص میشه در آزمایش خون؟ با تشکر

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام من چهارروزست تمام بدن احساس میکنم میسوزه بخصوص کف دست وپام خیلی ازارم میده

    1. حسین بیگناه می‌نویسد

      سلام چندروزی هست ک درکف پای چپ احساس داغی میکنم چکاری بایدانجام بدم

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام حدود یک سال میشه داغ شدن کف پاهام رنج می برم به چه دکتری مراجع کنم لطفا راهنمایم کنید تشکر

  10. دوست محمدی اصغری می‌نویسد

    سلام وارض ادب خدمت شما لطفا راه حلی برای من بگید من از سنی تقریبا پانذده سالگی یادمه که کفی پام داق میامد الانم سنم بیستو هفته تورستوران درعربستان سعودی مشغول کارم الان کفی پام خیلی زیاد داق میاد منو ازیت میکنه وقتی میخوابم همش ازیت میکنه میشینم ازیت میکنه خیلی داق میاد انگار آ تیشه و درزمن خیلی عرق میکنه هتا بادم پای بوی مگیره لطفا راه نمای کنید ممنون

    1. ناشناس می‌نویسد

      شما از مردم کوجا هستیدهمشهری ؟

  11. محمود طاهری می‌نویسد

    سلام و عرض ادب من موقعی که میخوابم کف پاهام خیلی سوزش می کنه واقعا دارم ازش رنج میبرم

  12. محمود طاهری می‌نویسد

    سلام با عرض ادب واقعا دارم از کف پاهام رنج می میبرم میشه شما یک راه حل را درما راهنمایی کنید

  13. محمود طاهری می‌نویسد

    سلام با عرض ادب واقعا دارم از کف پاهام رنج می میبرم میشه شما یک راه حل را برام راهنمایی کنید

  14. محمد حنیف می‌نویسد

    سلام دوکتور ،
    مادرم هر چند مدت بود که پاهاش داغ می آمد اما هفته ای میشود که بیشتر شده پیش دوکتور داخله عمومی بردم گفت که کسه ای سفرا چرک آورده پس از استفاده دارو ها داغ پاها بیشتر شده الان پیش کدوم داکتر مراجعه کنم؟

  15. محمد می‌نویسد

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید قسمت پاشنه پا سمت چپ سوزش شدید داره کمر درد شدید هم دارم ممنون میشم راهنمایم کنید

  16. شهبازی می‌نویسد

    بسیار ممنون از سایت خوبتون.
    بنده هم زیر پای چپم داغ میشه نمی دونم چی کار باید کنم.

  17. غلامرضا فیاضی می‌نویسد

    من یادمیاد از ۱۰ -۱۲ سالگی باین مشکل درگیر بودم و گاهی بعضی شبها حتی نمیگذارد بخوابم در طی این چندی سال پیگیری های مختلف متوجه شدم ۱۰دقیقه پیاده روی روی ماسه نرم مشکل را حل میکند (برحسب اتفاق نیاز شغلییمایجاد میکرد که این پیاده روی را درکنا دریاچه داشته باشم و حالا در زیر زمین خونه ماسه ریختم وروزی ۱۰ دقیقه روی ماسه درجا قدم میزنم.

  18. موسی خزایی می‌نویسد

    باسلام کوفتگی و خستگی رادارم لطفآ راهنمایی فرمائید متشکرم

  19. Saba می‌نویسد

    من ده ساله این مشکل رو دارم، سعی کنید اول دنبال علت باشید، علت خاصی نداشت شب قبل خواب پاتونو بذارید دو سه دقیقه توو اب سرد و راحت بخوابید.. اگه این مشکل رو تا صب دارید هم یک ظرف اب زیر تختتون بذارید شبا بجای بیخوابی کشیدن این کارو تکرار کنید😃

  20. ناشناس می‌نویسد

    کف پایم شبانه داغ میشودعلت چست؟

  21. خانم حسینی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید ازداغ شدن کف خیلی زنج نیبرم ..مشکلم تنها شب نیست هرموقع دراز بکشم پاهام به.شدت اتش میگیره از قسمت بالاتنه سردم میشه که ژاکت میپوشم پتودولا به شانه هام می پیچونم.خلاسه خیلی عذیت هستم هرکس میدونه راهنماییم کنه چکارکنم ممنون میشم

  22. ناشناس می‌نویسد

    سلام پسر من متولد ۱۳۸۶ بیشتر وقتا میگه کف پام داغه میتونه از چی باشه دکتر بردم ازمایشم دادم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید