خطرات بالا بودن کراتینین در بارداری

پایین بودن کراتینین خون در بارداری خطری ایجاد نمی کند اما با توجه به اینکه دوران بارداری برای اغلب مادران دورانی همراه با استرس از وضعیت خود و جنین است. یکی از نگرانی‌ ها در زمان انجام آزمایش‌های بارداری میزان کراتینین در بارداری است و این موضوع که آیا همه چیز خوب پیش می‌رود یا خیر.

نبض ما– برخی فاکتورها در آزمایشات دوران بارداری اهمیت زیادی در تعیین بارداری سالم دارد که یکی از آنها میزان کراتینین در بارداری است. کراتینین ماده‌ای در خون است که میزان مشخصی از آن نمایانگر وضعیت طبیعی و کارکرد مناسب کلیه  و در صورت افزایش بیش از اندازه در خون علامتی از نارسایی کلیه است که در این دوران یعنی دوران بارداری به شدت خطرساز و پر عارضه است.

عوارض دیابت بارداری

پرسشی که مطرح می‌شود این است که میزان کراتینین در بارداری درچه حالتی طبیعی و در چه حالتی غیرطبیعی و هشدار دهنده است؟ کراتینین غیرطبیعی چه مشکلاتی برای مادر و جنین ایجاد می‌کند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها به سراغ دکتر محمد رضا صفری نژاد، متخصص اورولوژی اطفال رفته‌ایم پس با ما همراه شوید.

میزان نرمال کراتینین در بارداری

کراتینین معیار بسیار دقیق از عملکرد کلیه‌ها است و پارامتر دقیقی در نشان دادن عملکرد کلیه است بر خلاف اوره که تحت تأثیر مصرف برخی مواد غذایی میزان آن تغییر می‌کند. میزان کراتینین در بارداری بر حسب توده عضلانی افراد متغیر است.

در بالغین کراتینین ۱ و دو دهم را طبیعی در نظر می‌گیریم  ولی در اطفال زیر دوازده سال معمولا کراتینین طبیعی خون ۷ دهم یا پایان تر است. در بالغین اگر کراتینین از یک و دو دهم به یک و سه دهم برسد علامت هشداری است.

کراتینین در بارداری را باید پزشک تفسیر کند و جواب آزمایشگاه تنها نشان دهنده علامت هشدار نیست بلکه پزشک متوجه نقص می‌شود. کراتینین پایین در بارداری در تمامی سنین مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها بالا رفتن کراتینین است که مشکل زا است. کراتینین ادرار عدد خاصی ندارد و متناسب با میزان مایعاتی است که فرد مصرف کرده است.

آزمایش خون

منتهی در آزمایش عدد خاصی ذکر می‌شود که در افراد مختلف متفاوت است و به آن رفرنس رنج گفته می‌شود. کراتینین ادرار در مردان ۲۰ میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن است.

به صورت متوسط در یک مرد ۷۰ کیلوگرمی کراتینین ادرار بیست و چهار ساعته باید ۱۵۰۰ میلی گرم باشد. از آن طرف کراتینین ادرار در خانمها ۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. خانمی که ۶۰ کیلوگرم وزن دارد باید کراتینین ادرار او در روز حدود ۱۰۰۰ میلی گرم باشد.

در بارداری به این دلیل که میزان کراتینین کاهش می یابد، میزان کراتینین ادرار افزایش می‌یابد زیرا ما کراتینین  را از طریق ادرار دفع می‌کنیم  لذا کر اتینین زنان باردار نسبت به زنان دیگر بالاتر است

علت پایین بودن اوره خون در بارداری چیست؟

این موضوع به علت افزایش میزان «جی اف آر» یا فیلتراسیون گلومرولی در زنان باردار است و زمانیکه این عامل افزایش می‌یابد. میزان اوره خون پایین تر از افراد طبیعی است و این اوره از طریق ادرار دفع می‌شود . اوره خون تابعی از کراتینین خون است همانطور که کراتینین در بارداری کم است اوره خون هم کاهش می‌یابد.

غلظت خون

آزمایش کراتینین در بارداری به چه علت تجویز می شود؟

معمولا قبل از بارداری از خانمی که قصد بارداری دارد آزمایش چکاپ گرفته می‌شود و اگردچار نارسایی مزمن و پیشرفته کلیه باشد نمی‌تواند باردار شود . بنابراین این آزمایش از آزمایشات ضروری قبل از بارداری است.

بارداری سبب بالا رفتن کراتینین خون نمی‌شود و اگر خانمی در بارداری با این مشکل مراجعه کند نشان دهنده این است که قبل از بارداری هم کراتینین بالا داشته است و متوجه نشده است و در این زمان هم مادر و هم جنین متوجه خطر خواهند شد.

از خطرات این بیماری سقط‌ های زودگذر، تولد فرزندان کم وزن است و معمولا با بالارفتن کراتینین این افراد نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند و این دیالیز عوارضی برای بیمار به همراه دارد به طور مثال در حین دیالیز فرد ممکن است به هپاتیت شود بی یا سی شود یا تزریق برخی داروها در دیالیز که از طریق جفت به جنین می‌رسد برای جنین ایجاد خطر کند.

سقط جنین

بنابراین زنان باردار باید پیش از بارداری میزان کراتینین را بررسی کنند تا دچار عوارض آن نشوند. در کودکان پیگیری از مشکل باید از دوران جنینی ره یابی شود امروزه با سونوگرافی‌هایی که از زنان باردار صورت می‌گیرد براحتی می‌شود. حتی وجود اختلالات کلیوی که بعدها منجر به نارسایی کلیوی خواهند شد در رحم مادر تشخیص دهیم و بعد از تولد کودک با هوشیاری کامل درمان‌‌های ضروری را انجام داد.

نبض ما– گفت و گو: اعظم صفایی

4/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید