عوارض مکمل کربوبلاکر چیست؟

مکمل کربوبلاکر نوعی مکمل رژیم غذایی است. این مکمل ها از هضم کربوهیدرات جلوگیری می کنند، به طوری که به شما اجازه می دهد به راحتی غذا بخورید اما کربوهیدرات بدون (کالری) وارد بدن شما می شود اما آیا مکمل کربوبلاکر واقعا به عنوان مکمل بازدارنده، مفید است؟

نبض ما– باید گفت انواع مکمل کربوبلاکر به عنوان مسدود کننده های کربوهیدرات عمل می کند و اثرات سویی بر سلامت و وزن شما می گذارد.

عوارض کربوبلاکر

مکمل کربوبلاکر چیست؟

مسدود کننده های کربوهیدرات به عنوان مسدودکننده های نشاسته هم شناخته می شوند که می توانند آنزیم هایی که برای مخصوص هضم کربوهیدرات استفاده می شود را مسدود کنند. برخی از انواع مکمل ها، به عنوان مکمل های کاهش وزن به فروش می رسند.

مکمل کربوبلاکر از ترکیبات مهار کننده های آلفا آمیلاز ساخته شده اند که به طور طبیعی بر غذاهای خاص اثر می گذارند. این ترکیبات، معمولا از لوبیا استخراج می شوند و به عنوان عصاره لوبیای سفید، شناخته شده اند.

کالری کربوبلاکر

مکمل کربوبلاکر همچنین به صورت داروهای تجویزی به نام مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز (AGI)، برای درمان دیابت نوع دو با قند خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. کربوهیدرات های قابل هضم را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: کربوهیدرات های ساده و پیچیده.

کربوهیدرات های ساده در غذاهایی مانند میوه ها و محصولات شیر ​​یافت می شوند. همچنین در غذاهای فرآوری شده مانند، ماکارونی، نان، برنج و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یافت می شود.

دیابت بی مزه

بسیاری از کربوهیدرات های ساده که به شکل زنجیره ای متصل هستند، قبل از جذب، باید از طریق آنزیم ها  تجزیه شوند. مسدود کننده های کربوهیدرات، حاوی مواد مهار کننده ای برای آنزیم هایی است که مانع از جذب کالری و کربوهیدرات مضر می شود.

به این ترتیب، این کربوهیدرات ها، بدون وارد شدن یا جذب شدن به روده بزرگ منتقل می شوند. آنها، دارای کالری و یا قند بالا نیستند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مسدود کننده های کربوهیدرات می توانند باعث کاهش وزن شوند.

مطالعاتی در طی ۴ تا ۱۲ هفته ،بر روی افرادی که مسدود کننده های کربوهیدرات استفاده کردند؛ انجام شده و مشخص شد که دارای کاهش وزن قابل ملاحظه ای بودند.

کاهش وزن ناگهانی

جالب است بدانید، افرادی که بیشترین مقدار کربوهیدرات را مصرف کردند، وزن بیشتری را از دست دادند زیرا مکمل کربوبلاکر مانع از جذب کربوهیدرات شده بود. البته باید نسبت به مصرف آن دقت کرد، زیرا نسبت میزان کربوهیدرات های پیچیده در رژیم غذایی شما بیشتر است.

متاسفانه بسیاری از مطالعات کمی ضعیف طراحی شده اند و به طور عمده توسط شرکت های مکمل تامین می شود، به این معنی است که نتایج زیاد قابل اعتماد نیست.

فواید کربوبلاکر

مسدود کننده های کربوهیدرات، معمولا به عنوان مکمل کاهش وزن به بازار عرضه می شوند. آنها به شما اجازه می دهند که به مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید، بدون اینکه هیچ گونه کالری  وارد بدن شما شود و کالری آن بسیار پایین است.

با این حال، اثربخشی آنها ممکن است محدود بوده و مطالعات  نیز گاهی اوقات ، نتایج متضاد را ارائه می دهند. مسدود کننده های کربوهیدرات، تنها از  جذب بخشی از کربوهیدرات ها جلوگیری می کنند؛ در نهایت، به نظر می رسد که ۵۰-۶۵ درصد از آنزیم های هضم کننده کربوهیدرات را متوقف کنند.

لازم است توجه داشته باشید که مهار این آنزیم ها لزوما به این معنی نیست که نسبت مساوی از کربوهیدرات ها مسدود می شود. بر طبق مطالعاتی در مورد مسدودکننده قوی کربوهیدرات، مشخص شده است که حتی اگر این مکمل،۹۷٪ از آنزیم ها را مهار کند، تنها ۷٪ از کربوهیدرات را جذب می کند.

مکمل کربوبلاکر چیست

این موضوع امکان پذیر است، زیرا ممکن است مسدود کننده های کربوهیدرات، مستقیما باعث جذب کربوهیدرات  نشوند. آنها ممکن است به سادگی میزان زمان لازم برای آنزیم ها برای هضم را افزایش دهند.

در عین حال، کربوهیدرات های پیچیده ای که تحت تاثیر مسدود کننده های کربوهیدرات قرار می گیرند، تنها بخشی از کربوهیدرات ها در اکثر رژیم های غذایی هستند.

این موضوع، در مورد بسیاری از افرادی که در تلاش برای از دست دادن وزن و قند اضافه در غذاهای فرآوری شده خود هستند، مشکلی بزرگتر است.

مسدود کننده های کربوهیدرات، معمولا به عنوان مکمل های کاهش وزن به بازار عرضه می شوند، اما احتمالا تاثیر بیشتری بر کنترل قند خون دارند. آنها از هضم کربوهیدرات های پیچیده جلوگیری کرده و یا میزان جذب آن را کم می کنند.

قند خون

همچنین  می توان گفت مقادیری از قند خون را کاهش می دهند. با این وجود، این  موضوع تنها در مورد درصدی از کربوهیدرات هایی که واقعا توسط مسدود کننده های کربوهیدرات تحت تأثیر قرار می گیرند، صدق پیدا می کند. علاوه بر این، مسدود کننده های کربوهیدرات بر برخی از هورمون های دخیل در کنترل قند خون هم تاثیر گذار هستند.

مطالعات، در مورد افراد سالمی که از مکمل های مسدود کننده کربوهیدرات استفاده کرده اند، نشان داده است که این مکمل، باعث کاهش قند خون آن ها پس از مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا شده است. همچنین سطح قند خون را به سرعت به حالت طبیعی باز می گرداند.

عوارض کربوبلاکر

در مورد عوارض جانبی این مکمل ها باید گفت که مسدود کننده های کربوهیدرات بسیار ایمن هستند. با این حال، هنگامی که کربوهیدرات ها، توسط باکتری ها در روده بزرگ تخمیر می شوند،  بر اثر آزاد شدن گازها در روده ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

نفخ

این موضوع می تواند سبب اسهال، نفخ و گرفتگی شکم  شود. این عوارض جانبی معمولا شدید نیستند و با گذشت زمان، بر طرف می شوند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می کنند، قبل از مصرف مسدود کننده های کربوهیدرات، باید با پزشک مشورت کنند، زیرا احتمال دارد که مقدار انسولین  آنها تنظیم نشده باشد.

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

4.6/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ماندانا می‌نویسد

    من زالربان استفاده میکنم محدویتی برای من برای استفاده از کربوبلاکر نیست؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید