خطرات و عوارض پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر می تواند در هر نقطه از ستون فقرات ایجاد شود؛ اما بیشتر در ستون فقرات کمری (پایین تر) ایجاد می شوند، اگرچه در قسمتی از ناحیه گردن نیز یک محل مشترک برای پارگی دیسک ، وجود دارد.

نبض ما– پارگی دیسک کمر ، دیسک فتق هم نامیده می شود. پارگی دیسک کمر نوعی بیماری است که بر اثر آن ، یکی از دیسک های ستون فقرات در دیواره خود شکاف ایجاد کرده و مواد داخلی آن به داخل کانال نخاعی منتقل می شود. این امر می تواند در صورت جابجایی و فشار روی نخاع یا یک ریشه عصبی، موجب درد و سایر اختلالات و نشانه ها شود.

درمان دیسک کمر با لیزر

دیسک های بین وریدی که بین مهره های ستون فقرات قرار گرفته اند باعث آسان شدن حرکت و خم و راست شدن فرد  شده و از ستون فقرات محافظت می کنند.

این دیسک ها، از یک لایه بیرونی سخت به نام حلقه، ساخته شده اند و ماده داخلی آن ها، نرم و با حالتی مایع است که، به عنوان “هسته” نامیده می شود و به عنوان کمک  کننده های جذبی و محافظتی، از ستون فقرات عمل می کنند.

هنگامی که این دیسک ها آسیب می بینند، عواقب آن می تواند دردناک و طولانی مدت باشد. اغلب مشکلات مربوط به دیسک های بین مهره ای، می تواند منجر به مشکلات دیگری در ستون فقرات شود، زیرا ستون فقرات بسیار آسیب پذیر بوده و ساختار خود  را زود از دست می دهد.

پارگی دیسک کمر یعنی چه؟

پارگی دیسک کمر ، مربوط به مشکل مخزن لاستیکی (دیسک) بین استخوان های فردی (مهره ها) است که به دسته ستون فقرات شما بستگی دارد. دیسک ستون فقرات مانند ژله است، با  هسته ای نرمتر. گاهی اوقات، به عنوان دیسک تضعیف شده یا دیسک شکسته هم نامیده می شود.

کمر درد

پارگی دیسک ممکن است اعصاب نزدیک را تحریک کند و در نتیجه درد، بی حسی یا ضعف در یک دست یا پا، ایجاد شود. از سوی دیگر، در بسیاری از افراد، علائم ناشی از دیسک فتق وجود ندارد. اکثر افراد مبتلا به دیسک فتق ( پارگی دیسک ) ، نیازی به جراحی برای اصلاح مشکل خود ندارند.

عواملی که خطر ابتلا به دیسک فتق و پارگی دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از:

وزن: وزن بیش از حد بدن باعث ایجاد استرس اضافی در دیسک های پشتی شما می شود.

شغل: افرادی که مشاغل  سخت را دارند، خطر ابتلا به مشکلات  کمر نیز در آن ها مشاهده می شود. بلند شدن، تکان دادن،

فشار دادن، خم شدن به سمت جلو و چرخاندن نیز ممکن است خطر ابتلا به دیسک فتق را افزایش دهد.

کمردرد

علائم درمان پارگی دیسک کمر

گاهی اوقات ممکن است با وجود پارگی دیسک کمر، علائم زیادی مشاهده نشود. با این حال، اگر فشرده سازی عصبی یا تحریک ناشی از پارگی دیسک وجود داشته باشد، علائم زیر ممکن است مشاهده شود:

  • درد موضعی
  • درد و یا سوزش در عصب
  • ضعف عضلانی
  • عدم توانایی در حرکت

علل پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک می تواند در هر نقطه از ستون فقرات ایجاد شود؛ اما بیشتر درستون فقرات کمری (پایین تر) ایجاد می شوند، اگرچه در قسمتی از ناحیه گردن نیز یک محل مشترک برای پارگی دیسک ، وجود دارد.

دیسک ها، نرم هستند، اما قوی بوده و از بافتی همبند ساخته شده اند و به عنوان کمک کننده های جذبی در مقابل فشار بر روی گردن و پشت، عمل می کنند.

دیسک کمر

بدتر شدن دیسک ها می تواند باعث تشکیل ترک های کوچک در دیواره بیرونی شود و فشار ناشی از مهره های اطراف، می تواند منجر به ایجاد مایع در هسته دیسک و به نوعی پری در ستون فقرات شود.

به طور معمول، پارگی نیز ممکن است ناشی از آسیب ناگهانی، مانند سقوط اتومبیل باشد. افرادی که  دارای مشاغل سخت و طولانی مدت بوده و به طور منظم اجسام سنگین بلند می کنند ، نیز مستعد پارگی دیسک هستند.

برخی عناصر هم ممکن است سبب تحریک و در نتیجه پارگی دیسک شوند ،از جمله:

آسیب ناگهانی، تروما یا حادثه، مانند آنچه که ممکن است در یک تصادف اتومبیل رخ دهد، ورزش سنگین، سقوط سخت یا ضربه به پشت با حرکات مکرر، حرکات نامناسب یا بلند کردن اجسام سنگین ، رانندگی طولانی، چاقی یا اضافه وزن، عدم تمرین یا فعالیت های منظم، سوء تغذیه، سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد الکل، جنسیت (مردان بین ۳۰ تا ۵۰ سال به شدت مستعد ابتلا به دیسک های فتق دردناک هستند، تاریخچه خانوادگی، ژنتیک و ناهنجاری های ستون فقرات مادرزادی.

چاقی

آیا پارگی دیسک کمر ترمیم می شود؟

همه افراد از طریق مراقبت شخصی، مراقبت حرفه ای و درمان های پیشرفته، قادر به ایجاد راه حل های مناسب و رفع و ترمیم دیسک های آسیب دیده و سایر مشکلات دردناکی هستند که که در ستون فقرات ایجاد می شود. اگر در معرض علائم پارگی دیسک هستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. او قادر خواهد بود علت درد و بهترین درمان های ممکن را تعیین کند.

درد

هنگام تشخیص پارگی دیسک، ارائه کننده مراقبت های بهداشتی شما، احتمالا یک امتحان فیزیکی را انجام می دهد و ممکن است برای تایید و تشخیص، ازاشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI استفاده کند.

گزینه های درمان محافظه کارانه می تواند شامل داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی باشد.

برخی از بیماران ممکن است نیاز بیشتری به درمان های محافظه کارانه برای تسکین علائم خود داشته باشند؛ به عنوان یک جایگزین امن و موثر برای عمل جراحی، روش های سرپایی برای  ترمیم و درمان پارگی دیسک، استفاده می شود.

ورزش درمانی: با آماده سازی بدن به روش های استراتژیک، پزشکان فیزیوتراپی، اغلب می توانند میزان درد و التهاب بیمار را به  میزان زیادی کاهش دهند.

فیزیوتراپی

علاوه بر این، فیزیوتراپی می تواند عضلاتی را که از ستون فقرات پشتیبانی می کنند، تقویت کند. پس از درمان جراحی هدفمند، بسیاری ازپارگی های دیسک ،خودبخود برطرف می شود.

دارو: داروهای ضد التهابی و تسکین دهنده درد می تواند از ناراحتی  مربوط به پارگی دیسک، جلوگیری کنند، به این ترتیب بیماران می توانند راحت تربهبود یابند. همچنین ، استفاده از تزریق های موضعی، تکنولوژی فرا صوت و حتی تحریک الکتریکی برای به حداکثر رساندن تاثیر این داروها، متداول است.

درمان های گرمایشی و خنک کننده: با گرم کردن و خنک کردن بدن به روش های استراتژیک قادر به تنظیم گردش خون و روند طبیعی بهبود بدن هستید.

اصلاح شیوه زندگی: با استفاده از وسایلی (مانند کفش های ارتوپدی مناسب)، اجتناب از قرار گیری در موقعیت های سخت و تنظیمات جزئی دیگر، می توانید علائم پارگی دیسک را به شدت کاهش دهید.

درمان پارگی دیسک کمر با لیزر

درمان از طریق لیزر، تقریبا در جراحی ستون فقرات مفید است و میزان خطرپذیری آن کم است. در واقع، استفاده از لیزر، برای برخی از بیماری ها و مناطق خاصی از بدن بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، در عمل جراحی لیپومنیکسل، جراحی که بافت غیرطبیعی و بی خطر را با فشار دادن یا کشیدن بر نخاع از بین می برد، لیزر یک ابزار بسیار ارزشمند است.

لیزر درمانی

به عبارت دیگر، جراحی لیزری، سبب کاهش خونریزی و زخم می شود. پزشکانی که از عمل جراحی لیپوساکشن نخاعی حمایت می کنند، مزیت آن را کارایی، تاثیر بیشتر و درمانی ملایم تر، عنوان می کنند.

حقیقت این است که در اکثر موارد ، می توان از جراحی ستون فقرات به صورت تهاجمی، یا MISS، استفاده کرد و درمان از طریق لیزر، در موارد خاص و بعدی قرار می گیرد.

درمان پارگی دیسک کمر با طب سنتی

اگر دچار پارگی دیسک، فتق دیسک، دیسک خشک شده یا هر گونه آسیب کمری  یا کمردرد هستید، این نکات می تواند به شما کمک کند تا با درد عصب سیاتیک، مقابله کنید.

شیوع کمر درد

در اینجا، پنج مرحله برای بهبود  پارگی دیسک ، از جمله رژیم غذایی، مکمل ها و گزینه های درمان دیسک طبیعی فتق وجود دارد که  می توانید آن را دنبال کنید.

– استفاده از رژیم غذایی کلاژن: ابتدا باید بدن شما مواد مغذی خاصی را که برای درمان این مشکل دریافت کند. پس بهتر است تا به دنبال رژیم غذایی کلاژن باشید.

– پیگیری رژیم غذایی استخوان ساز

– مصرف مکمل های مفید

– مصرف مواد حاوی امگا ۳

– مکمل های مفید مانند پروتئین کلاژن، امگا ۳ و استفاده از تخم مرغ و زردچوبه برای کاهش درد

استفاده از زالو  برای کشیدن درد از کمر

– تمرین بدنی.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:www.laserspineinstitute.com

4.4/5 - (17 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 نظر
  1. رسولی می‌نویسد

    با سلام ضمن تشکر از خدمات خیر خواهانه شما بزرگواران نوع دوست ایران زمین

    سوالی داشتم
    بنده در سال ۹۴ با ام آر آی تشخیص دادند که مهره های ستون فقرات ۳ و ۴ دچار پارگی دیسک تنگی نخاع شده ام ونیاز به عمل جراحی دارد و از آنجایی که اغلب کسانی که دچار چنین عارضه ای شده و عمل کرده بودند و ناراضی بوده من را از این کار ترساندن وبا استراحت تا امسال خوب بودم ولی چون کارم رانندگی اتوبوس دور تابستان فعالیتم زیاد بود دوباره درد به سراغم آمده و الان توانایی راه رفتن را از من سلب نموده و این با یه عطسه سرما خوردگی زمین گیرم کرد آیا بغیر از عمل جراحی راهی برای بهبودی و ترمیم پارگی هست ؟؟ با این شرایط فعلی مملکت واقعا از پس هزینه بیمارستان بر نمیام سپاسگزار م اگر مرا مورد لطف عنایت خود قرار دهید

    1. چراغی می‌نویسد

      با سلام منم پارگی دیسک کمردارم به جزعمل جراحی چه راهی برای درمان هست

  2. شهرام می‌نویسد

    سلام.بنده دچارپارگیدیسک کمرهستم بهترین راه درمان چیست؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      زالو بندازید

  3. اامیر می‌نویسد

    سلام منم پارگی دیسک کمر دارم هر کارم میکنم درد دارم بازم لطف کنین راهنمایی کنین

    1. کاتبی می‌نویسد

      سلام
      بنده هم مبتلا به پارگی دیسک هستم، چه راهکاری پیشنهاد میفرمایین؟ جز جراحی؟
      سپاس

      1. ناشناس می‌نویسد

        لیزر درمانی عالی است .با یک سوزن ریز بدون درد لیزر میکنند

  4. شاهین می‌نویسد

    من دچار پارگی دیسک هستم، در حال حاضر درد بسیار شدیدی در مچ پای چپ دارم
    لطفا راهنمایی کنید به غیر از عمل جراحی،،، متشکرم

  5. مریم می‌نویسد

    سلام.وقت بخیر.من ۲۸ سالمه و پارگی دیسک کمر دارم. در L5 و S1. و پای راستم درد میکنه. آیا بدون عمل خوب میشم؟ به کمک استراحت و دارو و فیزیوتراپی دردم خیلی کم شده اما عصب پای راستم یکم ضعیف شده و نگرانم کرده

  6. فرشته پهنایی می‌نویسد

    عالی دستشون درد نکنه ممنونم @ ئه سوال داشتم من الان یه ساله که پای سمت چپ ام و رم کرده رفتم دکترگفت دیسک مهره ی ۴و۵پاره گی داره بعد چند هفته دیگه دوباره رفتم پیش یه دکتر طب سنتی ایشون گفتن نه دیسکت پاره نشده حاله من نمیدونم با این و رم پا چکار کنم شب ها خیلی اذیتم میکنه کردم یکم چربی هم داره اگه میتوانید راهنمایی کنید ممنون میشم

  7. رخساره جهان آبادیان می‌نویسد

    سلام من۳۵سال دارم دیسک کمروگردنم. پاره شده اماکمرم زیاددردمیکنه قسمت چپم تا سرانگشتم درد میکنه پرشک گفت باید عمل بشی میترسم ازعوارضش چکار کنم لطفا راهنمایی کنیدبدون عمل شده خوب بشم الان ۲۰روزه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید