خواص سماق و طریقه مصرف آن+[ویدئو]

سماق  از جمله مواد مغذی ضروری در غذاهای خاورمیانه است که به عنوان نوعی ادویه مصرف می شود. اساسی ترین استفاده سماق در وعده های غذایی حاوی سبزیجات تازه، سالاد خیار، مرغ کبابی یا نان است و با استفاده از آن می توان از خواص سماق بهره مند شد.

نبض ما– خواص سماق این ماده غذایی نسبتا ترش، بیشمار است. حال ببینیم سماق چیست و استفاده از سماق چه فواید و مضراتی دارد؟ سماق میوه درختچه (Rhus coriaria) است که در سراسر خاورمیانه و دریای مدیترانه رشد می کند. رنگ سماق از رنگ آجری قرمز تا بنفش تیره متفاوت است که این رنگ بندی  به نوع و رشد بوته بستگی دارد.

سماق نکوبیده

سماق ها درست قبل از رسیدن برداشت می شوند و سپس در معرض نور خورشید قرار می گیرند تا خشک شوند. در حالی که انواع سماق خشک شده در مناطق رویشی در دسترس هستند، در اکثر کشورها سماق معمولا به صورت پودر مصرف می شود. سماق دارای طعمی ملایم است و با اشاره به فطرت مرکبات ، تقریبا بدون عطر است. همچنین سماق در سفره هفت سین نوروز هر خانواده ایرانی دیده می شود.

 

مقدار مصرف سماق در روز

مصرف سماق  یک تا دو بار به طور روزانه باعث کاهش کلسترول و پر فشاری خون می شود. بنابراین مصرف روزانه سماق در هر وعده غذایی توصیه می شود.

خواص سماق

خواص سماق برای لاغری

در موارد کاهش وزن معمولا از گیاه سماق استفاده می شود زیرا سماق چربی های زائد بدن را کاهش داده و به اصطلاح قدرت چربی سوزی بالایی دارد.

به طور کلی می توان گفت که اکثر گیاهان دارای خواص پاکسازی بوده و در حرکت روده ها و در نتیجه کاهش وزن موثر هستند. یکی از خواص سماق کمک به معده و روده است. در واقع با مصرف سماق سیستم گوارش تحریک شده و عملکرد مناسب تری پیدا می کند.

تصویر لاغری

طریقه مصرف سماق

اساسی ترین استفاده سماق در وعده های غذایی حاوی سبزیجات تازه، سالاد خیار، مرغ کبابی یا نان است. با این حال، در برخی موارد هم می توان پود سماق را روی گوشت یا کباب ریخته و مصرف کرد.

شیوه های مختلفی برای مصرف سماق در کشور های مختلف وجود دارد و از آن جایی که یکی از خواص سماق، هضم است، در اکثر غذاها از آن استفاده می شود. مصرف سماق در انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز، چاشنی گوشت و ماهی و پودینگ ها، سودمند است.

نفخ

اضافه کردن سماق به پوره سیب زمینی سبب هضم سریع تر آن می شود. مصرف سماق همراه کباب باعث جلوگیری از نفخ و درد معده می شود و این یکی از مهمترین خواص سماق است.

عصاره سماق همراه با مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، بره، بادمجان، نخود و عدس و یا مخلوط کردن آن با سایر گیاهان و ادویه جات مانند چیلی، گشنیز، زیره، پاپریکا و جعفری بسیار مناسب است.

طبع سماق

سماق همراه با دانه های کنجد و آویشن خشک، یکی از مواد اصلی در ادویه مخلوط و طعم دهنده گوشت و سبزیجات است و یا قبل از پخت و پز با روغن مخلوط و استفاده می شود. طبع سماق سرد بوده و بنابراین افرادی که دارای مزاج سرد هستند بهتر است که در مصرف سماق احتیاط کنند. در عوض افراد گرم مزاج می توانند برای رفع مشکلات گوارشی و صفراوی و یا اسهال سماق مصرف کنند.

تهوع

همچنین سماق دارای خاصیت ضد تهوع و تحریک کننده اشتها است. مصرف سماق در فصل تابستان برای افراد گرم مزاج بسیار موثر است.

دمنوش سماق

دمنوش سماق تاثیر شگفت انگیزی بر هضم غذاهای سنگینی مانند کباب گوشت دارد. یک قاشق پودر سماق را در ظرف آبی ریخته و به صورت دمنوش مصرف کنید.

مضرات سماق

دمنوش سماق می تواند دارای خاصیت دیورتیک باشد. دیورتیک ها مقدار ادرار را کاهش می دهند. بعضی افراد دیورتیک ها را برای سم زدایی بدن مصرف می کنند اما مصرف زیاد سماق تازه به دلیل ایجاد  سم زدایی بالا ،توصیه نمی شود و به نوعی می توان گفت خواص سماق را از بین می برد.

سم زدایی بیش از حد و مداوم می تواند آسیب بیشتری به فرد وارد کند. نوشیدن مقدار زیادی دمنوش سماق ممکن است به لحاظ تئوری در بدن تولید سم کند. این سموم به سرعت  به جریان خون وارد شده و مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند. برای جلوگیری از ایجاد سم، بهتر است سماق را به صورت خشک مصرف کنید.

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: foodrepublic

3.4/5 - (24 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    دیورنیکها باعث افزایش ادرار می‌شوند و نه کاهش ادرار

از پزشکان نبض‌ما بپرسید