جشنواره ۳۶/ معرفی فیلم لاتاری اثر محمدحسین مهدویان

مهدویان: با نمادسازی مخالفم / رضوی: درباره غیرت ملی فیلم ساختم

فیلم سینمایی «لاتاری» آخرین ساخته محمدحسین مهدویان در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و نام‌آَشنای سالهای اخیر سینمای ایران است. مهدویان با ایستاده در غبار به سینما قدم گذاشت و با همان فیلم اولش به خوبی بر پرده نقره‌ای درخشید.

پیش از ورود به این عرصه مهدویان با سریال آخرین روزهای زمستان در تلویزیون مطرح شد و اولین فیلم خود را نیز با همان سبک و سیاق سریالش ساخت. ایستاده در غبار با وجود سبک مستند گونه‌ و موضوع خاصش توانست بر مخاطبش اثر گذاشته و عنوان نامزدی بهترین فیلم از نگاه مردن در جشنواره سی و چهارم رو از آن خود کند.

اولین اثر مهدویان در ۹ رشته کاندید سیمرغ بلورین جشنواره سی و چهارم شد و جایزه بهترین فیلم را نیز از آن خود کرد. این شروع درخشان سبب شد تا مهدویان سال بعد دومین اثرش ماجرای نیمروز را مقابل مخاطبانش قرار دهد. فیلمی که مانند کار قبلی مهدویان به شدت مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

نقطه قوت مهدویان این است که فیلمهایش با وجود سفارشی بودن، اما جای خود را در دل مخاطبش باز می‌کند. ماجرای نیمروز نیز در جشنواره سی و پنجم در ۸ رشته کاندید شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای دو سال پیاپی بدست آورد.

امسال مهدویان با فیلمی متفاوت از دو فیلم دیگرش به جشنواره آمده. فیلمی که به جای کنکاش در تاریخ معاصر به جستجو در پیچ و خمهای زندگی امروز پرداخته است.

بازیگران فیلم سینمایی «لاتاری»

حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، نادر سلیمانی، جواد عزتی، زیبا کرمعلی و …. از بازیگران لاتاری هستند. جواد عزتی و هادی حجازی‌فر تجربه خوب ماجرای نیمروز را یادآور می‌شوند.

خلاصه فیلم سینمایی «لاتاری»

میرعلی و نوشین دو جوان بیست و یک دوساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند ، خانواده هایشان چندان موافق نیستند . آنها صبر پیشه کرده اند تا به مرور زمان رضایت خانواده هایشان را جلب کنند.آن دو یکسری رویای مشترک دارند . برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا.

عوامل دیگر فیلم

سید محمود رضوی (تهیه کننده)، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان (نویسنده)، حبیب خزایی‌فر (موسیقی)، هادی بهروز (فیلمبردار)،حسین جمشیدی گوهری و سجاد پهلوان زاده (تدوین)

لاتاری در جشنواره سی و شش

نشست پرسش و پاسخ فیلم لاتاری امشب ۱۵ بهمن با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و مورد استقبال بینظیر خبرنگاران قرار گرفت، بطوری که شلوغ‌ترین نشست خبری از ابتدای جشنواره تا امروز بود.

نشست مطبوعاتی لاتاری ساخته محمدحسین مهدویان

مهدویان در خصوص پایان‌بندی فیلم و چرایی اینکه فیلم زودتر به پایان نمی‌رسد گفت: من فکر می‌کردم شخصیت‌ها به خصوص موسی ناقص باقی می‌ماند و داستان ناتمام می‌شد. اینکه شبیه داستان‌های قدیمی‌تر شده، باید بگویم ای کاش رفتارهای ما شبیه گذشته و ۴۰ سال پیش بود. ما در خیلی مسائل عقب گرد کردیم. من فکر می کنم ایرادی ندارد اگر «لاتاری» فیلم‌های جاهلی دوره فیلمفارسی را به یاد شما می‌اندازد.

نشست مطبوعاتی لاتاری ساخته محمدحسین مهدویان

مهدویان در پاسخ به سؤالاتی در خصوص نماد سازی و تعمیم داستان فیلم به کشور و مردم ایران گفت: من بطور کلی کارگردان نماد سازی نیستم و با نمادسازی و برداشت‌های تعمیم داده شده مخالفم. این داستان یک دختر و یک پسر و یک پدر است و شخصیتهای قصه نماد هیچ چیزی نیستند. وی ادامه داد: اساسا همین نگاه سانسور را به وجود می‌آورد. این فیلم برای ساخته شدن چندین ماه پشت درهای ساخت ماند و این نگاه غلط است. قهرمانان در همه انواع سینما کار غیرمتعارف می‌کنند و مثال زیاد داریم. اشکال از همین جا شروع می‌شود که کاراکتر را نماد کسی می‌دانند. اینطور نیست. همیشه می‌گوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و… اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیت‌ها شکل بگیرند. سنجیدن‌ها سینمای ما را عقیم کرده… این نگرانی‌ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم‌ها شده. در فیلم‌های مختلف قهرمانان فیلم‌های تاریخی هرکاری می‌کنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمی‌شود، تجربه می‌کنند.
مهدویان همچنین در خصوص ترویج خشونت و تروریست در فیلم و تشویق به خودسری و کارهای فراقانونی گفت: اینجا سینماست و این تنها یک فیلم است و چنین برداشتی از فیلم ندارم. حمید فرخ‌نژاد هم در پاسخ به این موضوع گفت: اگر قرار بود به خاطر یک فیلم کشور یا فردی را محاکمه کنند، جان وین بارها اعدام شده بود.

عوامل فیلم لاتاری در پردیس سینمایی ملت

سید محمود رضوی هم در پاسخ به سؤالات مختلف درباره نوع نگاه سیاسی، سیاه‌نمایی، ترویج خودسری، دادن بهانه به دست دشمنان در زمینه حمایت از تروریست، شاخ و نشان کشیدن برای جناح رقیب بیان داشت: من درباره غیرت ملی فیلم ساختم، ممکن است کسی بگوید غیرت ملی، امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد، اما به عقیده من غیرت ملی و امنیت ملی در کنار هم معنا پیدا میکند. هرکس بخواهد فیلمی در خصوص غیرت ملی بسازد من حاضرم. ما در فیلم سیاه نمایی نکردیم بلکه نشان دادیم بعضی از مسائل می‌تواند مشخص کند به کجا می‌رویم. رضوی درباره شنیده شدن صدای نقد از درون حاکمیت گفت این درست است و ایرادی ندارد. مشکلاتی دیده می‌شود و اگر من فیلمساز این ایراد و نقد را منتقل نکنم چه کسی باید به این مسائل بپردازد. رضوی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اگر قالیباف رای می‌آورد این فیلم را می‌ساختید گفت: اگر قالیباف رای آورده بود ظرف یک هفته پروانه ساخت فیلم را می‌گرفتم نه ۴۵ روز. هادی حجازی فر نیز درباره شخصیت رضوی گفت: این فیلم با همت همه ساخته شد و بخصوص آقای رضوی نقش بسیار مؤثری در این زمینه داشت و اگر او نبود شاید فیلم مجوز نمی‌گرفت. تنها ایراد رضوی به اعتقاد من این است که اصلاح‌طلب نیست.
مهدویان در توضیح اینکه چقدر از فیلم در مراحل مختلف سانسور شده است گفت: مراحل تصویب فیلم طولانی بود و واقعا به یاد ندارم کدام قسمت را خودمان حذف کردیم و کدام قسمت سانسور شد. اما پایان فیلم قرار بود خشونت بیشتری داشته باشد و به عبارتی فاشیستی‌تر باشد که در نهایت تلطیف شد.
در پایان حمید فرخ‌نژاد گفت بسیار خوشحالم که با این گروه کار کرده‌ام. از همان سال اولی که در مقام داور در جشنواره ایستاده در غبار را دیدم با تمام وجود آرزو کردم روزی در فیلم مهدویان بازی کنم. عوامل فیلم فراتر از یک گروه حرفه‌ای کار کردند و اگر همتشان نبود شاید فیلم ساخته نمی‌شد.

4.4/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم