جشنواره ۳۶/ به وقت شام کاری از ابراهیم حاتمی کیا

من سرباز نظام و کشورم / من نمی‌خواهم شعار دهم

حاتمی‌کیا امسال با ساخت یکی از دغدغه‌هایش، به وقت شام را به جشنواره فرستاده است. فیلمی که به گفته بینندگانش نه تنها یک سر و گردن از سینمای حاتمی‌کیا بالاتر است، بلکه بالاتر از اندازه سینمای ایران ظاهر شده است.

در این میان باید دید فیلم پرهزینه حاتمی‌کیا ، در برابر منتقدین و اهالی سینما در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت و آیا به وقت شام می‌تواند او را به سالهای اوجش برگرداند؟

شاید نتوان کسی را یافت که علاقمند به سینما باشد و با نام و آثار ابراهیم حاتمی‌کیا آشنا نباشد. حاتمی‌کیا، فعالیتش در این عرصه را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند با موضوع دفاع مقدس آغاز کرد، به صورت حرفه‌ای با دیده‌بان به دنیای سینما قدم گذاشت و جایزه ویژه هیئت داوران را از جشنواره هفتم کسب کرد.

حاتمی کیا، پس از آن با آثاری چون مهاجر(۱۳۶۸)، وصل نیکان(۱۳۷۰)، از کرخه تا راین(۱۳۷۱)، خاکستر سبز(۱۳۷۲)، بوی پیراهن یوسف(۱۳۷۴)، برج مینو(۱۳۷۴) به فعالیت سینمایی خود ادامه داد تا در سال ۱۳۷۶ با آژانس شیشه ای نقطه عطفی در آثارش برجای گذاشت و به شدت مورد توجه منتقدین و علاقمندان سینما قرار گرفت.

روبان قرمز، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان، به نام پدر، دعوت، گزارش یک جشن، موج مرده، چ و بادیگارد از دیگر آثار این کارگردان موفق سینماست. حاتمی‌کیا در دوره فعالیتش در سینما با افت و خیزهای فراوانی همراه بوده است اما همیشه او پای ثابت جوایز و توجه منتقدین در جشنواره های مختلف بوده است. عدم توجه ویژه به فیلم بادیگارد در جشنواره سی و پنجم باعث دلخوری حاتمی‌کیا و هوادارانش از مسئولین جشنواره شد.

بازیگران به وقت شام 

بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر، پیر داغر، خالد السید، رامی عطاالله، لیث المفتی، محمد شعبان

خلاصه داستان به وقت شام

داستان به وقت شام درباره جنگ داعش در سوریه است. دو خلبان ایران مامور می شوند تا تعدادی از مردم شهر تدمر که در محاصر داعش هستند را با یک هواپیمایی ایلوشین نجات دهند.

عوامل دیگر فیلم به وقت شام 

محمد خزایی (تهیه کننده)، ابراهیم حاتمی‌کیا (نویسنده)، کارن همایونفر (موسیقی)، مهدی جعفری (فیلمبردار)، مهرداد خوشبخت (تدوین)

به وقت شام در جشنواره سی و شش

نشست خبری به وقت شام آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارگردان،‌تهیه کننده، آهنگساز و جمعی دیگر از عوامل به همراه هادی حجازی‌فر و محمد شعبان از بازیگران فیلم شامگاه دوشنبه ۱۶ بهمن در پردیس سینمایی ملت در حضور خبرنگاران برگزار شد.

نشست مطبوعاتی به وقت شام اثر ابراهیم حاتمی‌کیا

حاتمی کیا با بیان اینکه اولین فیلمش «هویت» را همزمان با عملیات کربلای پنج ساخته است عنوان داشت این را می‌گویم تا بدانید یک سرباز این فیلم را ساخته. من خودم را سرباز این نظام و کشور می‌دانم.

ابراهیم حاتمی‌کیا

حاتمی کیا در خصوص موضوع فیلم و داعش گفت: من روزی همه عوامل را مجبور کردم تمام فیلمهای منتشر شده از داعش، حتی سربریدن‌ها را ببینند. ترکیب داعش یک اگزجره است و من سعی کردم این را در فیلم نشان دهم. حاتمی کیا در خصوص مظلومیت مدافعان حرم بیان کرد: این عزیزان حتی شهید هم که می‌شدند اسمشان مطرح نمی‌شد، من در میان آنها زندگی کرده‌ام و خیلی دلم می‌خواست بیشتر به آنها بپردازم اما مصلحت بود کلی‌تر نگاه کنیم. در ادامه بحث خاتمی ‌کیا افزود: داعش جدی است و من میخواستم هرچه زودتر این فیلم تمام شود. ما برای فیلمی که ۲۴۰۰ پلان دارد تنها چهارماه وقت صرف کردیم که این وقت کمی است. کارگردان به وقت شام در خصوص ضعف جلوه‌های ویژه در فیلم گفت: افتخار می‌کنم که با یک گروه تمام ایرانی کارکرده‌ام و یک دلار ارز در خارج از کشور خرج نکرده‌ام. شما اگر بازی کامپیوتری زیاد می‌بینید حرفی نیست ولی من چنین نظری ندارم. من طعنه‌ها را به جان می‌خرم اما با گروه ایرانی کار می‌کنم.

ازدحام حبرنگاران در نشست مطبوعاتی به وقت شام

ابراهیم حاتمی‌کیا در خصوص شعارزدگی شخصیتها عنوان داشت: نظام چهل سال است که جلو می‌رود، آیا همه سرجای خود هستند و فقط جای من درست نیست. من با مخاطبان زیادی در ارتباطم. سال گذشته به من گفتند چرا اینجا نشسته‌ای و در خصوص سوریه فیلم نمی‌سازی. من سراغ سردار سلیمانی رفتم و با وجود خط قرمزها این فیلم را ساختم. من نمی خواهم شعار بدهم اما شرایط بسیار پیچیده است. جعفری فیلمبردار فیلم‌ هم در خصوص این انتقادها گفت: هر کارگردانی سبک مخصوص به خود را دارد و این سبک خاتمی‌کیاست که حرفهایش را گل‌درشت بیان می‌کند.

نشست خبری فیلم به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا

محمد خزایی تهیه کننده فیلم نیز در این نشست گفت: همه عوامل، فیلم را به خانواده‌های مدافع حرم تقدیم میکنند و امیدوارم ادای دین کرده باشیم و این فیلم ذخیره آخرتمان شود. خزایی در خصوص تولید فیلم اظهار داشت: ابتدا فکر می‌کردیم فیلم سال ۹۸ تمام شود اما شبانه‌روز کارکردیم تا به جشنواره برسیم. ما برای گرفتن یک هواپیما بیست روز جلسه داشتیم. بعضی‌ها از دور فکر می‌کنند همه امکانات برای حاتمی‌کیا مهیا است ولی اینطور نیست و اگر کمک ارتش نبود این کار تمام نمی‌شد و اگر نقصی در کار هست به دلیل همین کمبود امکانات است. وی درباره هزینه‌های بالای فیلم گفت: اینکه چقدر هزینه شده اهمیتی ندارد و مهم نتیجه کار است. خزائی درباره شایعات گرفتن جایزه بهترین فیلم گفت: باید ببینیم نظر داوران چیست. دبیر جشنواره چنین قدرتی ندارد و مهم این است که فیلم المانهای لازم برای گرفتن جایزه را داشته باشد. چون مؤسسه اوج اولین بار است که در یک فیلم دفاع مقدس سرمایه گذاری می‌کند چنین فضاهایی مطرح می‌شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا،محمد خزایی، هادی حجازی‌فر و محمد شعبان

هادی حجازی‌فر بازیگر به وقت شام نیز اظهار داشت در ابتدا می‌ترسیدم این فیلم را بازی کنم و گمان میکردم به فیلم لطمه می‌زنم و به خود آقای حاتمی‌کیا هم گفتم اما ایشان به من گفت که اعتماد کنم و درنهایت از نتیجه کار راضی هستم. من از زمان از کرخه تا راین دوست داشتم جای علی دهکردی بازی کنم و معتقد بودم بهتر این نقش را بازی می‌کردم.

4.5/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. علی می‌نویسد

    حاتمی کیا مرد شماره یکه
    همیشه
    همه جا
    مردم ایران همیشه دوستتون داشتن و دارن

از پزشکان نبض‌ما بپرسید