جشنواره ۳۶/ فیلم تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی

ابوقریب، نماد وحدت و هویت ملی...

فیلم تنگه ابوقریب آخرین ساخته بهرام توکلی در جشنواره سی و ششم فیلم فجر است. توکلی نویسنده، کارگردان، مستند ساز سینمای ایران کار خود را در این حرفه با ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد.

توکلی اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۶ به نام پا برهنه در بهشت ساخت که مورد توجه منتقدان و علاقمندان سینما قرار گرفت. بهرام توکلی کارگردانی آثار دیگری از جمله پرسه در مه (۱۳۸۹)، اینجا بدون من(۱۳۹۰)، آسمان زرد کم عمق(۱۳۹۱)، بیگانه(۱۳۹۲)، من دیه گو مارادونا هستم(۱۳۹۲) و… را در کارنامه کاری خود دارد.

تنگه ابوقریب نهمین اثر سینمایی توکلی است که با سرمایه‌گذاری مؤسسه اوج در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است. توکلی که همیشه آثارش مورد توجه منتقدین و جشنواره‌ها قرار گرفته، منتظر است تا نتیجه حضورش را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نظاره‌گر باشد.

عوامل فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی

بازیگران ابوقریب

جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیرجدیدی، علی سلیمانی، مهدی پاکدل

خلاصه داستان ابوقریب

تنگه ابوقریب روایت مقاومت گردان عمار در تنگه ابوقریب در تابستان ۱۳۶۷ و ماه‌های پایانی جنگ تحمیلی است…

عوامل دیگر فیلم ابوقریب

سعید ملکان (تهیه کننده)، بهرام توکلی (نویسنده)، حامد ثابت (موسیقی)، حمید خضوعی ابیانه (فیلمبردار)، میثم مولایی (تدوین)، محسن روزبهانی (طراح جلوه‌های ویژه)

فیلم تنگه ابوقریب در جشنواره سی و شش؛

نشست خبری فیلم تنگه ابوقریب با حضور بهرام توکلی، سعید ملکان، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی و دیگر عوامل فیلم، چهارشنبه شب ۱۸ بهمن ماه در سینما گالری پردیس ملت برگزار گردید.

مهدی پاکدل، مهدی قربانی، امیرجدیدی و حمیدرضا آذرنگ در نشست خبری فیلم تنگه ابوقریب

بهرام توکلی کارگردان تنگه ابوقریب در این نشست گفت: تکیه ما برای ساخت این فیلم مستندهای دفاع مقدس بود. دیدن فیلمهای روز ناخودآگاه بر ذهن کارگردان اثر می‌گذارد اما من با تکیه بر این مستندها سعی کردم فضای بومی جنگمان حفظ شود.

توکلی افزود: روزی که فیلم روایت می‌کند آنقدر گسترده است که هیچ فیلمی قادر به نشان دادن همه آن نیست. ما سعی کردیم کلیات وقایع این روز حفظ شود و ما بر این اساس حرکت کردیم.

سعید ملکان نیز درباره طرح فیلم گفت. دو سال پیش طرح این فیلم را به آقای توکلی دادم و با بچه هایی گردان عمار کار تحقیقات را شروع کردیم. این فیلم حاصل کار یک گروهی است که نظیر آن وجود ندارد. انگیزه ما در این فیلم موضوعی بود که به درد همه ما بخورد. این تنگه نماد وحدت ملی است و امروز ما باید آنرا حفظ کنیم. ملکان در خصوص هزینه فیلم گفت: هزینه فیلم کمی بیش از پنج میلیارد تومان بوده است.

نشست خبری فیلم تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی

امیر جدیدی بازیگر فیلم تنگه ابوقریب گفت این فیلمی نبود که من آنرا بازی کنم من برای این فیلم به واقع جنگیدم. مهدی پاکدل نیز با ذکر خاطره‌ای گفت: دیروز دختر خانمی که متولد دهه هشتاد بود به من گفت «من بعد از دیدن این فیلم جنگ هشت ساله را به عنوان بخشی از هویت ملی‌ام پذیرفتم». این موضوع هدف اصلی ما در این فیلم بود.

بهرام توکلی در خصوص تهیه کنندگی سعید ملکان گفت: سعید ملکان یک آرتیست است. وقتی طرح فیلم را مطرح کرد تا پایان در کنار گروه ایستاد. حضور یک تهیه کننده آرتیست کیفیت چنین فیلمهایی را بالا می‌برد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید